2.0 tdi kaasuläpän tarina.
Valvoja: ffp jäsenet
2.0 tdi kaasuläpän tarina.
Potilas on BKD-koneella oleva toledo ja ongelma oli seuraava. Aamulla sytty moottorin häirövalo ja vikakoodi oli "kaasuläpän moottori viallinen". Siinä sitte selvittelin että uus osa maksa 325€ ja olin jo melkein tilaamassa uuden. Päätin kuitenki avata tuon myyttisen aparaatin ja kattoa että mitä se on syöny. Otin osan irti autosta ja totesin että läpän akseli ei liiku, en tosin tienny siinä vaiheessa että kuuluuko sen liikkua vai ei. Ajattelin että ei siinä ainakaan enempää vahinkoa tule vaikka avaisinki koko laitoksen. Kun sain sen läppäkotelon moottorin kuvun irti niin se oli täynnä öljyä, luulempa että se ei sinne kuulu! Vika kuitenki oli siinä että yhdestä muovisesta hammasrattaasta oli 2 hammasta poikki ja ne kanitti sisällä niin että läppäakseli oli jumissa. Otin hampaan palat pois sieltä ja kasasin laitoksen, ja kuinka ollakkaan auto alko pelittämään! Tässäpä edullinen korjauskonsti vialliselle kaasuläpälle. Ne rattaat sen läpän sisällä oli niin onnettoman näköiset että tuskinpa tuo oma auto on ainut mistä ne porsii omia aikojaan.. Mittarissa on tällä hetkellä 71tkm.
Kauanpa tämä onni ja autuus kesti.. Eilen tuli taas vikakoodi viallisesta kaasuläpästä. No uus oottaa tallissa että sais sen vaihdettua paikoilleen. Onkoha mitään mahdollisuutta tehdä reklamaatiota yksittäisestä osasta osan valmistajalle? Ymmärtääkseni Pierburg on noiden kaasuläppien ainut valmistaja, eli saapa nähä kauanko tämä uus osa sit tällä kertaa kestää!
Mielenkiintoista.. Kaasuläpän vaihdon jälkeen auton keskikulutus on noussu noin litran sadalle kilometrille! Toki nyt on vaihtunu kesärajoitukset ja nopeudet on hieman noussu mutta siltikin kulutus on litran suurempi kuin viime kesänä. Kysymys kuuluukin että voiko kulutuksen nousu johtua mitenkään tuosta läpän vaihdosta? Ennen auton kulutus on ollu 5,8 ja 6,3 välillä ja nyt kolmen viime tankin lukema on ollu karvan päälle 7 ja enää ei ole käytetty eberiä juuri ollenkaan. Koko talvi meni alle 6,4 litran kulutuksella vaikka eberi oli oikeastaa joka päivä 2 kertaa sen puolituntia päällä. Melkko myyttistä!
Talvella on nokian neloset nastoilla ja kesäkumit on samat kuin viime kesänä, koko on 205/55/16 eli auton alkuperäiskoko. kävin äsken ajelemassa ja seurailin kulutusmittarin lukemia, ja kyllä sekin näyttää jatkuvasti suurempia lukemia kuin aikasemmin. Täytyy seurailla tilannetta. Onkohan tuolla kaasuläpällä sen suurempaa virkaa kuin se että se sulkee puhtaan ilman saannin moottorilta sen takia että sinne saadaan työnnettyä enemmäm pakokaasua?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa