Tuossa n. kuukausi sitten sytytti tuon pakokaasujen keltaisen merkkivalon (se moottorin näköinen kuvake). Luin silloin vikakoodit ja ilmoitti, että EVAP venttiilissä virtaus liian pieni. Silloin avasin konepellin ja totesin, että ko. venttiili ei nakuta kuten aina yleensä tähän asti on tehnyt. Pieni kopautus etusormen toisella nivelellä ja nakutus alkoi taas. Tämän jälkeen lueskelin hieman netistä, että kuulemma karstoittuu tuo kierrätysjärjestelmä kun ajelee 95E:llä. Sitten tankkasin pari tankkia 98E:tä tämän episodin jälkeen ja pelannut taas normaalisti. Nyt sitten viikonloppuna tankkasin taasen 95E:tä ja tänään syttyi tuo samainen valo palamaan. Vikakoodeja en tänään ole vielä lukenut.
Nyt sitten kysymys kuuluu, että onko vika nyt sitten tuossa kyseisessä venttiilissä? Entä auttaakohan venttiilin putsaaminen vai pitääkö ostaa uusi? Paljonko maksaa? Entä voisiko vika olla jossain muualla ja onko tuolla polttoaineella mitään merkitystä tähän ongelmaan?
1.4 16V (AXP) sytyttää pakokaasujen vikavalon
Valvoja: ffp jäsenet
Tuon naksutinventtiilin/säiliön purkaminen ei korjausoppaan mukaan miltään amerikantempulta näytä. Kannattaa varmaan siis vilkaista tuota EVAP-venttiiliä ennenkuin rupeaa mitään ostamaan.
Itse tsekkaisin tuon kaasuläpälle menevän letkun puhtauden ja sitten ettei siellä säiliössä ja venttilissä ole mitään ylimääräistä. Venttiili on siis tuossa säiliön päällä, ja siitä lähtee sitten letku kohti kaasuläppäkoteloa ja piuhat on kiinni siinä..
EVAP-systeemi kerää bensatankista tulevat höyryt tuohon "naksuttimen" alle säiliöön ja sitten kun moottori on lämmin ja olosuhteet sopivat päästää ECU ne sitten palotapahtuman mukana pakoputken kautta pihalle.
Tuntui ainakin omassa kulkineessa olevan tuo 95 bensa syypäänä EGR:n kautta useampaankin vikaan, joten suosittelen tuota 98 bensaa ja silläkin tankillinen pari vähän reilummalla kaasulla ajellen. Itse olen "huoltanut" konetta parikertaa ajelemalla reilumman kauppareissun (~20km) moottoritietä kolmosella eestaas välillä konetta jäähytellen. Nyt ei ole tuon viimesyksyn korjaamoepisodin jälkeen tarvinut kuin pissapoikaan vettä lisätä konehuoneen puolella. :D
Itse tsekkaisin tuon kaasuläpälle menevän letkun puhtauden ja sitten ettei siellä säiliössä ja venttilissä ole mitään ylimääräistä. Venttiili on siis tuossa säiliön päällä, ja siitä lähtee sitten letku kohti kaasuläppäkoteloa ja piuhat on kiinni siinä..
EVAP-systeemi kerää bensatankista tulevat höyryt tuohon "naksuttimen" alle säiliöön ja sitten kun moottori on lämmin ja olosuhteet sopivat päästää ECU ne sitten palotapahtuman mukana pakoputken kautta pihalle.
Tuntui ainakin omassa kulkineessa olevan tuo 95 bensa syypäänä EGR:n kautta useampaankin vikaan, joten suosittelen tuota 98 bensaa ja silläkin tankillinen pari vähän reilummalla kaasulla ajellen. Itse olen "huoltanut" konetta parikertaa ajelemalla reilumman kauppareissun (~20km) moottoritietä kolmosella eestaas välillä konetta jäähytellen. Nyt ei ole tuon viimesyksyn korjaamoepisodin jälkeen tarvinut kuin pissapoikaan vettä lisätä konehuoneen puolella. :D
Luin äskettäin vikakoodit ja sieltä se tuli eli sama kuin aiemmin. Avasin tuon hiilisäiliön ja tutkin letkut ja venttiilin. Letkut näyttivät ihan puhtailta ja siisteiltä, mutta tuon magneettiventtiilin pohjassa oli melkoisesti paskaa. ja myöskin tuo säiliö näytti sisältä melko paskaiselta. Noita kumpaakaan ei vissiin ole tarkoitettu avattavaksi? Päällisin puolin koitin puhallella puhtaaksi ja nollasin ne koodit. Katsotaan nyt miten äijän käy.
Onko joku muuten hommannut uutta hiilisäiliötä / tuota magneettiventtiiliä? Onkohan kalliita osasia?
Onko joku muuten hommannut uutta hiilisäiliötä / tuota magneettiventtiiliä? Onkohan kalliita osasia?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”