Golf Mk2 1,3 kaasari -89 lyö öljyt pihalle + letku hukassa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

Golf Mk2 1,3 kaasari -89 lyö öljyt pihalle + letku hukassa

ViestiKirjoittaja benicio » 21.4.2009 9:53

Mroo!

Tapahtuipa seuraavaa: Vaihdoin uuteen (siis minulle) Golfiinin jakohihnan, tulpat, öljyt ja suodattimen. Kaikki meni ok (tai ainakin melkein, mutta se toisessa viestiketjussa) ja ajoin noin 150km matkan ilman ongelmia.
Seuraavana aamuna kone oli kuitenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä puskenut öljyt ulos suodattimen tiivisteen välistä. En ollut tätä liikkeelle lähtiessä huomannut ja ajelin päivällä parikymmentä kilometriä muutamalla käynnistyksellä ilman ongelmia. Kotiin palatessa sain sitten seurata öljyvanaa. Öljytikku ei kastunut ollenkaan! Lisäsin öljyä ja käynnistin, kävi ihan normaalisti. Annoin jäähtyä pari tuntia, käynnistin kylmänä ja taas löi öljyt pihalle suodattimen välistä. Suodatin ossca, öljyt teboil gold täyssynt 5w40.
Vaihdoin suodattimen Boschiin ja lisäsin mobilin osasynteettistä 10w40:iä. Tänä aamuna kylmäkäynnistin (oli vielä pakkastakin) ja hyrähti käyntiin eikä öljyä vuoda. Öljyvalo vilkkuu virrat päällä, mutta sammuu käynnistyttyä normaalisti.

Missä siis vika?
1) Viallinen suodatin/tiiviste? Onko käytännössä mahdollista? Öljysin tiivisteen ja kiersin käsillä niin piukkaan kuin sain.
2) Öljynpaine liian korkea? Öljypumpussa on vissiin joku paineensäätöventtiili? Onko tapana prakata ja miten varmistua tästä? Vaihto kallista, mitä kaikkea pitää purkaa? Olisiko jotain lisäaineita tai muita kepulikonsteja joilla tuon paineensäädön saisi pelaamaan tai ainakin öljyt pysymään paremmin sisällä? Täyttökorkki löysälle? Paskinta mahdollista öljyä =)?
3) Huohotin/tuuletus tukossa? MIten toimii, mitä letkuja menee missäkin? Venttiilikopan päältä tulee kuvan mukainen letku, jonka päässä muovihaara.
Kuva
Ei todennköisesti liity tähän, mutta mihis nuo haarat kuuluu? Hapertuneen letkun pätkän löysin myös (ollut toisessa haarassa varmaan), mutta en päätepistettä. Ainakin kampikammion pitäisi kai tuulettua johonkin imupuolelle, mutta mihin ja vaikuttaako öljynpaineisiin?
4) Muita ajatuksia?

Kone on siis 2g, ajettu 198tkm. Auttakee.
Viimeksi muokannut benicio, 21.4.2009 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

ViestiKirjoittaja benicio » 21.4.2009 13:45

Vai liittyisikö tuo orpo letku sittenkin onkelmaan, kun löysin tuollaisen räjäytyskuvan jossa tuo haara näyttää about tuolta nro 8:lta eli oil pressure regulating valve
Kuva
Eli meneekö toinen noista haaroista huohottajaan, joka sijaitsee jossain moottorin takapuolella kuten tässä kuvassa tuo nro 9:
Kuva
MIhis se toinen vapaa liitin sitten sopii?

Vielä kun perkele ymmärtäisi näistä jotain...

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.4.2009 16:02

Polon (-89) 2G:ssä lohkon huohotinletku tulee ilmanputsarin kotelon pohjaan, venttiilikopan letkun pätkä samoin. Venttiileitä letkuissa ei ole.
Suodatin saattoi olla viallinen jos kerran uudella suodattimella pelaa. Omalle kohdalle on sattunut Fiaam:in suodatin joka ei päästänyt öljyä läpi.
Jos härveli sylkee toistamiseen öljyt/tiivisteen pihalle, öljypumpun paineventtiili voi olla jumissa.

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

ViestiKirjoittaja benicio » 21.4.2009 17:18

Tässä taas järjestys on näin (ilmanputsarin kun otin pois niin löysin huohottimen):

Huohotin T öljynerotin - ilmanputsari:
öljynpaineventtiili - venttiilikoppa

Tuo T mallaa siis t-haaraa joka on huohottimessa kiinni ja josta lähtee a) öljynerotin joka menee ilmaputsariin ja b) tuo hapertunut letku joka menee siihen öljynpaineventtiiliin ja siitä venakoppaan. Siis jonkinlainen sekoitus noista ylemmän räjäytyskuvan ratkaisuista. Tuo t-haara ja hapertunut letku ovat kirjaimellisesti räjähtäneen näköisiä. Tuosta öljynpaineventtiilistä ei muuten ainakaan puhaltamalla saa menemään ilmaa huohottimen ja venakopan välillä.

Ajatuksia?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.4.2009 17:19

-86 1.3 mh:ssa puski öljyä mittatikun päästä ja mikä mistäkin, kun oli koneen takana oleva huohotusputki lytyssä. Eli se joka siitä ilmanputsarin kopasta menee alas lohkoon.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.4.2009 19:30

haparalla muistilla muistelen että tuo venakopan päältä lähtevä putki päättyis t-haaraan joka tulee siihen muovipurkkiin ilmanputsarin alle.. siis siihen alapuolelle..

benicio
-
Viestit: 8
Liittynyt: 18.4.2009 12:22

ViestiKirjoittaja benicio » 24.4.2009 13:55

Jepulis, tuo motikka, eli se öljynpaineensäädin oli ilmeisesti ihan turha ja peräisin jostain litrasesta koneesta. Sitä en tiedä, miksi se oli tähän koneeseen päätynyt, otin sen kuitenkin pois.

Huohotin oli ihan täynnä karstaa ja sen putsaamisen ja huohotinletkujen uusinnan jälkeen Golffin öljyt on pysyneet kiltisti sisällä. Toivottavasti jatkossakin. Tota karstaa oli sitämyöten runsaasti, että sillä saattoi olla tekemistä alkuperäisen ongelman kanssa. Kuten myös viallisella/tukkeutuneella putsarilla, öljytyypin vaihdolla tai sitten sillä öljypumpun paineventtiilillä. Mistäs näistä tietää, näillä mennään kuitenkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa