Tapahtuipa seuraavaa: Vaihdoin uuteen (siis minulle) Golfiinin jakohihnan, tulpat, öljyt ja suodattimen. Kaikki meni ok (tai ainakin melkein, mutta se toisessa viestiketjussa) ja ajoin noin 150km matkan ilman ongelmia.
Seuraavana aamuna kone oli kuitenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä puskenut öljyt ulos suodattimen tiivisteen välistä. En ollut tätä liikkeelle lähtiessä huomannut ja ajelin päivällä parikymmentä kilometriä muutamalla käynnistyksellä ilman ongelmia. Kotiin palatessa sain sitten seurata öljyvanaa. Öljytikku ei kastunut ollenkaan! Lisäsin öljyä ja käynnistin, kävi ihan normaalisti. Annoin jäähtyä pari tuntia, käynnistin kylmänä ja taas löi öljyt pihalle suodattimen välistä. Suodatin ossca, öljyt teboil gold täyssynt 5w40.
Vaihdoin suodattimen Boschiin ja lisäsin mobilin osasynteettistä 10w40:iä. Tänä aamuna kylmäkäynnistin (oli vielä pakkastakin) ja hyrähti käyntiin eikä öljyä vuoda. Öljyvalo vilkkuu virrat päällä, mutta sammuu käynnistyttyä normaalisti.
Missä siis vika?
1) Viallinen suodatin/tiiviste? Onko käytännössä mahdollista? Öljysin tiivisteen ja kiersin käsillä niin piukkaan kuin sain.
2) Öljynpaine liian korkea? Öljypumpussa on vissiin joku paineensäätöventtiili? Onko tapana prakata ja miten varmistua tästä? Vaihto kallista, mitä kaikkea pitää purkaa? Olisiko jotain lisäaineita tai muita kepulikonsteja joilla tuon paineensäädön saisi pelaamaan tai ainakin öljyt pysymään paremmin sisällä? Täyttökorkki löysälle? Paskinta mahdollista öljyä =)?
3) Huohotin/tuuletus tukossa? MIten toimii, mitä letkuja menee missäkin? Venttiilikopan päältä tulee kuvan mukainen letku, jonka päässä muovihaara.

Ei todennköisesti liity tähän, mutta mihis nuo haarat kuuluu? Hapertuneen letkun pätkän löysin myös (ollut toisessa haarassa varmaan), mutta en päätepistettä. Ainakin kampikammion pitäisi kai tuulettua johonkin imupuolelle, mutta mihin ja vaikuttaako öljynpaineisiin?
4) Muita ajatuksia?
Kone on siis 2g, ajettu 198tkm. Auttakee.