Uuden auton "viritys"?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

Uuden auton "viritys"?

ViestiKirjoittaja Soppaa » 19.4.2009 12:15

Tervehdys,

Näin uutena kirjoittelina, olisi heti tärkeä kysymys. Eli kiikarissa on tuollainen 1.9tdi 77kw vm.09 passat variant. Auto on uusi mutta tuo teho puoli hiukan mietityttää... raha ei riitä 2.0tdi:hin, joten on tyytyminen tehottamaampaan.

Eli se kysymys! Eli, miten käytännössä tai onko mahdollista että uuden auton "virittäisi/lastuttaisi/ohjelmoisi" heti? Näkyykö ohjelmointi esim. huolloissa... tai jos jotain takuun alaisia korjauksia tulee? Missä ja miten tämä päivitys kannattaisi tehdä? Onko helpoin tapa jokin boxi kiinni vai mikä? Hyvää olen kuullut ainakin tästä Turbotecistä. Miten he suorittavat toimenpiteen? Lisäksi onko jollain kokemuksia ks. autosta "virityksen" jälkeen? Riittääkö kulkupuoli tällöin? Kiitos

t Marko

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.4.2009 12:53

Kyllähän sen lastuttaa voi heti. Saat sillä parikymmentä heppaa ehkä lisää. Ja kun viet autoa huoltoon niin kerro aina liikkeeseen että autossa on lastu, ettei tule yllätyksiä sitten kun korjaaja ajaakin ohjelmaan päivitystä.

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Soppaa » 19.4.2009 13:45

Eli pystyykö "kiertämään" tiedon siitä, että onko lastu? Näkyykö se huollossa vai ei? Elikkäs meinaan kaiken takuun suhteen? Saako noita lastutettua tai ohjelmoitua jossain, missä ei koskettaisi boxiin...ei mitään tinauksia siis?!

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.4.2009 13:51

.
Jos ohjelman muutos tehdään "oikein", eli kaasupolkimelta lähtien kuljetetaan todellista ruiskutusmäärää kaikkien asiaan vaikuttavien karttojen läpi, niin silloin kaikki auton ja ohjelman toiminnot hyvyyksineen tai puutteineen toimii täysin, kuten ennenkin.
Eli ajotietokone valehtelee saman, kun ennenkin, huoltoilmaisin toimii oikein, ym,ym..

Voi siitä lastusta liikkeessä kertoakkin, minä olen aina niin tehnyt, muttei kyllä tarvi, jos ei halua.
Ei ne sitä ala tutkimaan mitenkään.
Jos auto muuttu vakioksi, niin käy hakemassa lastuttajalta sen valmiin päivityksen sinne tehoihin uudelleen, miten vaan.

Uusi moottori ja tekniikka kestää tehonnoston parhaiten.
Suoraan piirilevylle kirjoitettuna on ainut keino, jos haluaa, ettei rautaan jää muistutusta asiasta, mutta ei se uudenkaan auton OBD-portin laskuri näytä nollaa, tai ykköstä.

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Soppaa » 19.4.2009 13:54

Jos jotain moottoriin liittyvää tapahtuu siis takuun aikana, niin huomataanko se "ohjelmointi" silloin? Raukeaako takuu siihen sitten tekniikan osalta? Vai saadaanko ohjelma piiloon niin, ettei sitä tarkastus/huolto-ohjelmilla/testereillä näy?

Milaisia kokemuksia on näistä eri "päivitys" mahdollisuuksista? mitä suosittelisitte?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.4.2009 16:51

.
Pari juttua...

Ei ohjelmaa voi mitenkään piilottaa, auto toimii sillä, sen on pakko olla näkyvä ja toimiva.
Ei se testeri näytä mitään kummallista, jos ohjelmointi tehdää, kun edellä mainitsin, kaikki arvot on ihan järjellisiä ja valmistajan toleransseissa, ainoastaa kulutuksesta kaasupohjassa tai max ahdoista voi jotain päätellä, jos jostain syystä koeajolla vaggommin kanssa käyvät.

Jos tuntuu, että auto hajoaa, niin ei kannata lastuttaa, sitä on aivan turha jänniittää sen takia.
Sitäpaitsi, on ihan varma että onnellisimmat ihmiset jaa vakioilla autoilla.

Sitten sellainenkin juttu, että jos lastutuksen seurauksena jotiain särkyy, vaikkapa esim. kytkin, niin tarviiko takuun sitä korvata, minun mielestäni ei.
Ainaskin ne olen itse omasta pussistani suosiolla maksanut.
Kaikkiin uusiin autoihini on tehty myös takuukorjauksiakin, vaikka olen kyllä lastutuksesta kertonut.
Kyllä jossain vielä arvostetaan ihan rehellisyyttäkin, mutta täällä kehitysalueella on ihmiset kyllä muutenkin pöljempiä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 19.4.2009 19:11

Minulle oikein varta vasten kertoivat avainten luovutuksessa että tätä ei sitten viritellä.
Liekö edellisen auton koe ajosta jäänyt epäluuloja..
Korjaamopäällikkö kävi henkilökohtaisesti kertomassa kuinka tekninen takuu häviää yms.

Eli kait tuokin homma on ns. henkilösidonnainen miten asiaan suhtautuvat mahdollisessa takuu huollossa.
Viritys lastun korvaaminen voi olla aika nihkeä riitauttaa jos ajelee laittomalla autolla =)

itse olen kyllä kanssa varautunut maksamaan moottorin ja voimansiirron mahdollisia ongelmia jos kävisi niin että olisin virtittänyt "autoani".

jansku
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 7:05

ViestiKirjoittaja jansku » 19.4.2009 19:20

Merkkiliikkestä kuultua,jos sattuu moottori/turbo tai vaihteistorikko niin lähettävät jonkun koodinpätkän tehtaalle.Ovat muutamassa tapauksessa evänneet takuun,kun on löytynyt "jälkiä" että softaa on näpelöity.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 19.4.2009 19:40

Jos auto viritellään, takuu raukeaa yksiselitteisesti moottorin ja voimansiirron osalta. Alusta on hieman tulkinnan varainen; viasta riippuen. Periaatteessa kaikki osat, jotka voivat rasittua lisätehon takia, jäävät takuun ulkopuolelle.

Saa sitä uuttakin autoa virittää, jos se on oma. Turha on vaan sitten valittaa netissä, kuinka v-mäisiä merkkiliikkeet on, kun eivät takuuseen laita sitä tai tätä. Tai kuluttajaneuvojalle.

Tehtaalla näet tietävät, mitä ohjainlaitteesta pitäisi löytyä. Protokollan ottaminen ja lähettäminen on nopea juttu.

Tottakai jotain menee läpi vahingossa, ei joka homman takia linjayhteyksiä oteta.
Ne isommat, kalliimmat ja harvinaisemmat tapaukset kyllä tutkitaan.

Maahantuontiin pitää muuten ilmoittaa, jos asiakas kieltää moottorin ohjainlaitteen päivittämisen kampanjan yhteydessä "lastutuksen" takia. Arvatkaapas sen jälkeen takuukysymykset? Viritysohjelman poistaminen ei palauta auton takuukelpoisuutta, kun viritys on kerran tiedostoihin taltioitu, se siellä myös pysyy. Mukava juttu noin auton myyntitilannetta ajatellen?

Ja merkkiliikkeellä on velvollisuus suorittaa kampanjat korjaamokäynnin yhteydessä; sanktiota tulee, jos niitä ei suoriteta.

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Soppaa » 19.4.2009 19:43

ites yleensäkin, onko tuo 1.9tdi 77kw moottori hyvä tuon päivityksen suhteen? Eli voisiko olettaa ettei tule murheita kasvaneen tehon ja väännön suhteen? Kattelin, et tuohon saisi n.130hp ja n.300nm vääntöä. Vastaisiko edes lähellekkään tuon 2.0tdi:in suorituskykyä? Tuleeko tuossa 1.9:ssä sitä repäsevää vetoa lainkaan vai onko veto tasaista?

Miten tuossa 1.9:ssä käy kulutuksen suhteen? Lueskelin, et ainakin näissä VAG konsernin kaikissa moottoreissa kulutus pienenisi virityksen jälkeen?

Vielä virityksestä: Mitäs puljua tai keinoa te suosittelisitte? Onko Turbotec, Doc-Power vai Debil??? Entäs, tapahtuuko viritys siis OBD portin kautta vai tinaamalla uusi lastu?

jansku
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 7:05

ViestiKirjoittaja jansku » 19.4.2009 19:52

Kysäiseppä tuolta findieseliltä

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.4.2009 19:59

Ei siitä valitettavasti saa 2-litraista vastaavaa. Vauhtipyörän heikkous rajoittaa vääntöä ja turbon pienuus tehoa. Mutta ihan mukavasti kulku kuitenkin paranee ja portin kautta uusi ohjelma tyrkätään.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.4.2009 21:03

Sellainen tieto lähtee merkkiliikkeen testeriltä ulos, että mikä on ohjelmoinnin päivämäärä.

Ei siellä mitään superbittejä liikutella.

Sisältyy myös nykyään siihen sikahitaaseen n.(3h tykkäävät laskuttaa) ohjattuun vianhakuun, jonka vag-commilla tekee alle vartissa.

Ja merkkiliikkeen saktioista vielä että olen esim. omaa autoani käyttänyt kampanjapäivityksessä ja lisää on vaan s--tana tullut vikoja kun jotain tekevät. Esim. ilmastoinnin kytkeminen päälle saa moottorin vikavalon palamaan päivityksen jälkeen jne. ja nyt odotellaan downgradea..

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 19.4.2009 21:07

Noin uuteen autoon softa ajetaan OBD-portin kautta. Joo ei siitä 1.9:stä vielä 130 heppasena taida olla vastusta 2.0tdi:lle, koska noista pari litraisista on jo vakionakin dynollä ajettu ~160 kaakkia ulos..

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.4.2009 21:13

145-150heppaa kestää kyllä tuommoinen vakiona kun alavääntöjä vähän rajoittaa. Siis sen 500tkm jos nokka-akselin voitelussa ei olisi suunnitteluvikaa.

jansku
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 7:05

ViestiKirjoittaja jansku » 19.4.2009 21:24

Joo en tiedä tarkalleen mitä tietoja laittavat valmistajalle,kun yritin kysellä sitä niin sanoivat vain että tietävät itse mistä kyseiset tiedot löytyvät,mutta sisällöstä ei ollut tarkempaa tietoa.

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Soppaa » 20.4.2009 10:04

Yleisesti ottaen siis puolet on puolesta ja puolet varoittelee. En millään kuitenkaan haluaisi ajella 2 vuotta ennen kuin tohtii virittää ilman takuun kanssa pelleilyä. Miten, onko se MTM:n softa vielä sellainen, että ne "takaa" voimansiirtoon liittyvät viat? Vai onko se vaan huhua?

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 20.4.2009 11:38

Eräästä kenttäryhmästä löytyy tehtaan/takuun kannalta tarpeelliset tiedot mahdollisista muutoksista.

Harvinainen on 3 tunnin ohjattu vianetsintä, ei toki mahdoton.

Ja niitä sanktioita saa korjaamo, ei asiakas. Jos siis jättää kampanjan huomioimatta.

Soppaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.4.2009 12:07

ViestiKirjoittaja Soppaa » 20.4.2009 15:22

Yleisesti ottaen siis puolet on puolesta ja puolet varoittelee. En millään kuitenkaan haluaisi ajella 2 vuotta ennen kuin tohtii virittää ilman takuun kanssa pelleilyä. Miten, onko se MTM:n softa vielä sellainen, että ne "takaa" voimansiirtoon liittyvät viat? Vai onko se vaan huhua?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 20.4.2009 15:42

Eräästä kenttäryhmästä löytyy tehtaan/takuun kannalta tarpeelliset tiedot mahdollisista muutoksista.


Uudemmissa VAG:eissa on Vag-comilla / merkkikorjaamon VAS:lla tarkistettavissa jonkinlainen Checksum-arvo. Tarkemmin en ole tuota arvoa tarkkaillut, mutta voisi olettaa sen olevan tarkoitettu juurikin ohjelmamuutosten seurailuun.
Voisin vielä illemmalla tarkistaa Touranin kanssa, miten tuo arvo muuttuu vakion / virisoftan välillä.

----
Uuden auton lastutuksesta sanoisin, että kannattaa ajella sillä ensin jonkin aikaa vakiona, jotta mahdolliset piilevät viat tulisivat ilmi (tosin harvemmin sellaisia on). Sitten kun viri-ohjelman laitattaa, valmistautuu henkisesti siihen ettei tekniikan osalta korjaukset välttämättä enää takuuseen mene.

Viime vuonna tuli ohjelmoitua tuollainen 77kW variant Passatti, kun autolla oli ikää vähän reilu kuukausi. Omistajalla itsellään on autokorjaamo, eikä liiemmin stressannut takuu-korjauksista.
Tehot viri-ohjelmalla ~140hv, kulkee huomattavasti vakiota pirteämmin,
eikä tekniikan kanssa ole ollut ongelmia.

--
Aika monista 77kW Passateista ja Porttereista oon joutunut parantelemaan tyhjäkäynnin/alakierrosten sitkeyttä, jottei kone sammuisi niin helposti kytkintä nostaessa.
Volkkarilta ei tällaisiin vaivoihin ole tainnut tulla parannuksia?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.4.2009 16:02

Voisin vielä illemmalla tarkistaa Touranin kanssa, miten tuo arvo muuttuu vakion / virisoftan välillä.
Yleisellä tasolla tarkistussumma tulee jostain tietokenttien summista, niiden jakojäännöksistä ja vastaavista, joten se on vähän niinkuin pseudosatunnainen. Eli se ei näytä noudattelevan mitään logiikkaa.

Tarkistussummaa käytetään vain vertailuun onko se yhtäsuuri kuin joku tunnettu vertailuarvo. Muuhun sitä ei oikein voi käyttää. Tarkistussumma on siis kahden suuren datajoukon nopeaan vertaukseen.

Tässä tapauksessa ohjainlaitteen valmistaja/ohjelmoija tietää kaikki tarkistussummat mitä kuranteissa ohjainlaitteissa on ja tekee siitä päätöksen onko laitteen dataan koskettu.

Jos jollain pääsisi puukottamaan laitetta niin että sinne saa annettua tarkistussumman manuaalisesti, se näyttäisi ulospäin koskemattomalta, ellei sille tehdä tarkempia testejä. Tarkistussumma tosin voidaan muodostaa vasta dataa lukevassa diagnoosilaitteessa, mikä olisikin luotettavampaa...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 20.4.2009 16:03

Taitaa tuokin vaiva olla seurausta liian heppoisesta kaksoismassakytkimestä - kun pitää rajata vääntöjä alakierroksilla niin maan pirusti.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 20.4.2009 16:48

^Luulisin varsinaisena syynä olevan päästörajoitukset, tarkemmin ottaen noki-hiukkasten määrän vähennys. Moottoria käynnistäessä & liikkeelle lähtiessä putkesta tulee helposti tumma pöllähdys, jos ruiskutusmäärä on vähänkään turhan suuri.

Tarkistussumma on siis kahden suuren datajoukon nopeaan vertaukseen.


Hieman tulkinnanvaraisesti tuli kirjoitettua, mutta tuota juuri tarkoitin, eli lataan vakio-ohjelman tilalle muokatun ja Vag-comilla tarkistan tapahtuiko arvossa mitään muutosta. Sitten taas vakio-ohjelma ecuun ja tuon checksum-arvon voisi olettaa palautuneen alkuperäiseksi.
Jää nähtäväksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.4.2009 16:59

Saako ohjainlaitteista yleensä luettua ohjelman talteen?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 20.4.2009 19:05

Yleensä..

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 21.4.2009 13:17

Uuteen autoon suosittelen aina boksia. Kunnollista semmoista, eikä mitään evry-modia.
Tiedetään, että eihän se niin hyvin toimi kuin kunnolla hiottu uusi ohjelma. Mutta kun se otetaan irti huoltoa varten - niin eipä löydy mitään checksum-eroja - saati muuta. ;)


Steinbauerista allekirjoittaneelle jäi erittäin hyvä maku pakoputkeen.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 21.4.2009 17:33

Tai sitten jos tekee fiksun diilin niin sopii tekijän kanssa, että vedetään orkkis ohjelma huoltoon.

Eikä tämä kuulu huollon proceduuriin normi huollon yhteydessä. Takuunalaiset räjähdykset on erikseen. Mutta useasti silloin ohjelma on huonosti tehty, tai käyttö huolimatonta.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.4.2009 17:39

Uudemmissa autoissa on flash counter, joka laskee ohjaimen päivityskerrat.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.4.2009 22:02

Sitä counteria voi myös rukata, jos siitä nyt kukaan on huollossakaan kiinnostunut.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.4.2009 0:43

Vag-comin näyttämä checksum arvo muuttui, kun latasin muokatun softan Touraniin. Sen jälkeen ajoin vakio-filun takaisin ecuun, ja arvo muuttui taas alkuperäiseksi.

Tuolla vag-comin näkymä flash_countereista:
http://i42.tinypic.com/10sdugh.jpg

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 27.4.2009 8:37

Softa ja sit et siitä huutele, ei tuohon BKC koneeseen oo ollu uusia softia enää vuosiin.
Tai sti helpompi vaihtoehto kun kerran takuuta..

http://promotech.se/?p=searchmodule&sea ... Volkswagen

http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... hcategory=


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa