Tarkoitus olisi rakentaa olemassa olevasta 2E moottorista kaasukäyttöön sovitettu korkeapuristeinen moottori.
- tavoite puristussuhde n. 16:1
- pyritään saamaan hyvä squish eli suuri paljealue.
- pyritään käyttämään orig. vw osia.
Ensinnä mielessä on seuraavanlainen kokoonpano:
- 2E alakerta
- vw 1.6 gti ns. suora kansi
- 2E:n mäntien monttuja syvennetään ja laajennetaan sorvaamalla siten, että palotila männässä kasvaa 11cm3 --> n.26cm3. Paljealueesta pidetään kiinni viimeiseen saakka, mutta jokunen milli voidaan halkaisijaa lisätä.
Mutta koska en ole koskaan pyöritellyt käsissäni 1.6 gti:n (EG) kantta, enkä liioin 2E:n mäntiä, niin:
- sopiiko tuo EG:n kansi 2E:n kanssa ilman muutoksia tai millä muutoksilla?
- Mahtaako 2E:n männissä olla varaa kairata noin paljon kestävyyden oleellisesti kärsimättä. (öljytykit kait vähän auttaa asiaa?)
Korkea puristeista moottoria rakentamassa (2,0 8v)
Valvoja: ffp jäsenet
Pikaisesti laskien sun tarviis tehdä 70mm x 4mm syvennys lisää mäntään. Näin muistikuvallisesti 81mm männässä on 7 - 8 mm materiaalia männän päässä, onko tuossa 82,5 sitten enemmän vai ei?
1.8 palotilallisessa kannesssa on tuo noin 26mm2 palotila mutta ei ole kokemusta paljon venttiilille pitää olla tilaa.
Veikkailen että joudut toiset männät ettimään
1.8 palotilallisessa kannesssa on tuo noin 26mm2 palotila mutta ei ole kokemusta paljon venttiilille pitää olla tilaa.
Veikkailen että joudut toiset männät ettimään
jos sittenkin pikkulohko 1.8
Tuosta palotilan koosta on muuten hieman erilaisia näkemyksiä. wösnerin mukaan 32cm3, autowiki 28cm3 ja nyt 26 cm3. luultavasti tuohon wösnerin kataloogiin on laskettu myös kansipahvin (aika ohut?) viemä tilavuus.
Jos tuo 2.0 koneen muuttaminen vaikuttaa liian hankalata, niin 1.8:sta saattaisi olla helpompaa.
- 86,4 pituinen isku, normaali 81 männän halkaisija (löytyy)
- edelleen se 1.6 gti palotilaton kansi (pitää hommata)
- Audin MC-koneen 7.8:1 puristeiset männät (löytyy)
- G60 kansipahvi ja siivu pois lohkosta, jolloin paljerako alle 1mm.
Näin puristus tulisi sopivasti kohilleen ilman mitään mäntien muokkausta.
Mutta oliko tuossa audin MC koneessa sama männäntapin halkaisija ja entäs oliko kanget saman mittaiset? Tietysti purkamalla ja mittaamallhan tuo selviäisi.
Jos tuo 2.0 koneen muuttaminen vaikuttaa liian hankalata, niin 1.8:sta saattaisi olla helpompaa.
- 86,4 pituinen isku, normaali 81 männän halkaisija (löytyy)
- edelleen se 1.6 gti palotilaton kansi (pitää hommata)
- Audin MC-koneen 7.8:1 puristeiset männät (löytyy)
- G60 kansipahvi ja siivu pois lohkosta, jolloin paljerako alle 1mm.
Näin puristus tulisi sopivasti kohilleen ilman mitään mäntien muokkausta.
Mutta oliko tuossa audin MC koneessa sama männäntapin halkaisija ja entäs oliko kanget saman mittaiset? Tietysti purkamalla ja mittaamallhan tuo selviäisi.
No niin, eihän se niin helppoa ollut:
- MC koneen männän tappi 22mm ja 1.8:ssa 20mm.
- MC koneen kangen alasilmä 49mm ja 1.8:ssa 50,6mm
Tietysti hiomalla alikokoon tuon 1.8:n kampiakselin kiertokangen kaulat saisi nuo audin mc koneen kanget passaamaan.
Mutta edelleen on epäselvää kuinka tuon 1.6 gti:n EG moottorin kannen vesi ja öljykanavat passaa 1.8 koneen lohkon kanavien kanssa. Tietäisikö pipoesa?
- MC koneen männän tappi 22mm ja 1.8:ssa 20mm.
- MC koneen kangen alasilmä 49mm ja 1.8:ssa 50,6mm
Tietysti hiomalla alikokoon tuon 1.8:n kampiakselin kiertokangen kaulat saisi nuo audin mc koneen kanget passaamaan.
Mutta edelleen on epäselvää kuinka tuon 1.6 gti:n EG moottorin kannen vesi ja öljykanavat passaa 1.8 koneen lohkon kanavien kanssa. Tietäisikö pipoesa?
sagg:
Eikös tuossa pg:ssä ole 136mm veivi ja minun mielestä tuossa mc:ssä 144mm. En ole varma, mutta olin lukevinani jostain, että 2.1 koneet on lyhyellä veivillä ja 2.2.ja 2.3 koneet pitkällä veivillä.
Ja voisihan sitä heloittaa tuon 20mm tapin sopimaan tuohon 22mm mäntään. No jos nyt en kuitenkaan sille tielle lähtisi..
Eikös tuossa pg:ssä ole 136mm veivi ja minun mielestä tuossa mc:ssä 144mm. En ole varma, mutta olin lukevinani jostain, että 2.1 koneet on lyhyellä veivillä ja 2.2.ja 2.3 koneet pitkällä veivillä.
Ja voisihan sitä heloittaa tuon 20mm tapin sopimaan tuohon 22mm mäntään. No jos nyt en kuitenkaan sille tielle lähtisi..
häkis kirjoitti:- 2E:n mäntien monttuja syvennetään ja laajennetaan sorvaamalla siten, että palotila männässä kasvaa 11cm3 --> n.26cm3.
Wisecon VW-mäntäsetit
Mahtaisiko luettelon ABA 2,0 8v 9:0 puristuksinen mäntä olla riitävän lähellä häkisen hakemaa..?
Vakio 2E:n mäntiin tuskin pystyy isoja sorvailuja tekemään, materiaalivahvuus samaa 7-8 millin luokkaa kuin 1.8 männissäkin.
Mahtaisiko luettelon ABA 2,0 8v 9:0 puristuksinen mäntä olla riitävän lähellä häkisen hakemaa..?
Saattaisihan tuo sopiakin, mutta vaatii hieman sorvaamista. Nyt kuitenkin enempi kiinnostaa tuo 1.8:n konvertointi, kun siihen riittäisi näemmä pg:n kanget. Muut osat olisi valmiina. Tuosta lohkon höyläämisestäkin pääsisi kenties vähentämällä kerroksia metallisesta kansipahvista.
mutta kansiasiaan:
Jos tuo EG koneen kansi ei passaa 1.8:n lohkoon. Niin mites 1.6 dieselin kansi? Ei muuta kuin jenka ruiskusuuttimen reikään ja tulppa kiinni. Ei voi olla näin yksinkertaista...
joo,ei se ihan noin helppoa ole = ) 1.6 dieselin kansi ehkä,mutta mites esikammion kanssa käy ja suuttimen kierre/reikä on semmoista kaliberia että väliholkin joutuu laittaa jos normi auton tulppaa siihen suunittelee.Tai,sitten 1.9 tdi:n kansi,suuttimen paikalle tulppa eikä ole palotilaa/esikammiota ja imukanavassa on valmiiksi swirli joten ilmalla on jo palotilaan tullessa jo aikamoinen pyörre päällä...
Ehkä vielä dieselin pitkäiskuinen kampi ja korkea lohko,sopivat veivit ja männät...Silloin saa puristuksiakin niin paljon kun vaan uskaltaa ottaa..
Ehkä vielä dieselin pitkäiskuinen kampi ja korkea lohko,sopivat veivit ja männät...Silloin saa puristuksiakin niin paljon kun vaan uskaltaa ottaa..
Dieselistä häkämoottorin tekeminen ei välttämättä olis hassumpi idea, eikös noita ole ennenkin toteutettu? TDi männissä olis varmaan vähän työstövaraakin ja sopiva ammeen alku valmiiksi.
Tietty yksi veivivaihtoehto tohon 1.8l kombinaatioon on 1.6 dieselin veivi, vaatii vaan männäntapin holkituksen 24mm->22mm.
Tietty yksi veivivaihtoehto tohon 1.8l kombinaatioon on 1.6 dieselin veivi, vaatii vaan männäntapin holkituksen 24mm->22mm.
kyllähän puristuksia pitää olla..
Ei se 16:1 puristussuhde mikään välttämättömyys ole. Normipuristuksetkin käy ihan hyvin, mutta 16:1 ruttulla kone vaan antaa n. 15% enemmän tehoa 10:1 ruttuun verrattuna. Ja varsinkin tällä polttoaineella sitä tehoa ei koskaan ole liikaa.
22:1 puristukset on liikaa. Nakutusraja on hiukan moottorin rakenteesta ja kaasun laadusta riippuen jossain 15:1 - 18:1 välimaastossa.
Niin ja nuo veivit ja kansi ovat jo löytyneet.
22:1 puristukset on liikaa. Nakutusraja on hiukan moottorin rakenteesta ja kaasun laadusta riippuen jossain 15:1 - 18:1 välimaastossa.
Niin ja nuo veivit ja kansi ovat jo löytyneet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 7 vierailijaa