Caravelle 1.6 dt: moottori rikki -mitä korjaus maksaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

Caravelle 1.6 dt: moottori rikki -mitä korjaus maksaa?

ViestiKirjoittaja mandula » 14.4.2009 21:41

Elikkäs, kohta omistan tollasen -87 Caravellen jossa jotain häikkää nelospytyssä. Myyjä arvelee, että männänrenkaat/mäntä vaihtokunnossa koska ei kuulemma löydy painetta/"tussauttelee" pytystä hirveesti.
Ei lähde startista käyntiin mutta työntämällä kyllä ja nakuttaa käydessä.

Voisiko olla vaan tuo mäntä leikannut vai mahdollisesti jotain isompaa? Ensimmäinen VW:ni, eli mitä mahtaa maksaa osat että saa kuntoon?

Ja mitä kannattaa ottaa huomioon moottoria purettaessa, kaikenlaiset neuvot tervetulleita!
Viimeksi muokannut mandula, 9.5.2009 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 14.4.2009 22:32

Jos löydät hyvän vaihtokoneen, voisit selvitä halvemmalla, niin minä tein yli kymmenen vuotta sitten, kävi samanikäinen passat 1.6d kone tilalle, ja ym. dieselit.
Hakua kun käytät niin löytyy ohjeet lähes kaikkeen.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.4.2009 22:32

Jos itse tekee, niin tonnilla pitäis saada kone melko lailla uutta vastaavaan kuntoon (osien hinta noin suunnilleen).
Kun kerran korjaa, niin kaikki kuluvat osat tietenkin uusiksi ilman sen suurempia miettimisiä.

Mäntiä löytyy 0.5 ja 1.0 mm ylikoossa.

Apuakselin pyörittämät öljypumppu ja alipainepumppu kuluvat käyttöakseliensa päistä, tämä apuakselimoottorien erityispiirre kannattaa huomioida. Toki erityisesti öljypumppu tarkkaan syyniin muutenkin, on aika usein heikossa hapessa ko. vehkeissä.

Kannattaa käyttää alkuperäislaatuisia osia kun konetta korjaa. Diesel-koneessa on isot voimat pelissä jo vakiona, halpisromuja ei kannata sinne työntää.

Turbon välykset ja syöttöpumpun sekä suutinten kunto kannattaa tsekata, mutta itse ei ole syytä yrittää niitä korjata ellei oikeasti tiedä tarkkaan mitä tekee.

Joku sanoo nyt, että osta halvalla vaihtomoottori. Voi siinäkin käydä tuuri, mutta jos sen auton aikoo pitää, täydellinen moottoriremontti on ainoa oikea ratkaisu.
Yksi mahdollinen temppu on vaihtaa lohko ja kansi 1.9 TD -mallisiin. Vanhasta koneesta saa sitten tarvittavat palikat millä 1.9 sopii takamoottoriseen.

Kannet ovat poikkeuksetta aina halki venttiilien välistä, joten se ei ole mikään juttu, jos ei ole parin millin rakoja. Esikammiot tuppaavat myös halkeilemaan, mutta niitähän saa uusia.

Siinä varmaan tärkeimmät.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.4.2009 22:40

juurikin tuo ennen kaikkea että porautetaan ylikokoon sylinterit. eikä vaan rengasteta uusiksi. itse en ymmärrä miksi pitää jättää koneremontissa tekemättä tuo porautus. tällä kuitenkin varmistutaan siihen että sinne tulee myös uudet männät ja toisekseen tulee varmasti kestään pitempään.. tosin tyyristä tuo porautus on. tai no ei porautus mutta uudet männät :S

Golffimake
-
Viestit: 177
Liittynyt: 23.10.2006 11:06

ViestiKirjoittaja Golffimake » 14.4.2009 23:31

Ja jos remontoimaan alkaa niin ehdottomasti myös apuakselin laakerit uusiksi.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 15.4.2009 7:51

Kiitoksia vastauksista, aika paljon kattomista näin äkkiseltään.. Katotaan miten äijän käy :)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.4.2009 9:30

kannattaako nykypäivänä alkaa moottoria remontoimaan? varsinkaan vanhaa 1.6 d mallia.
Jos siihen se tonni menee ni se on paljon 40 kw moottorista + helkutinmoineen näprääminen päälle...200.000 km ajettuja kolari cordoja ehjällä tekniikalla ollut myynnissä jo 500 eurolla,ja jos se tdi,n vaihtaminen on ongelma niin 1.9 td käy kohtuu helposti ja tuolla tonnilla saa jo
toimivan ja hitusen virkeämmän paketin...Ja jos vanhan koneen ostaminen mietityttää niin esim. motorteamilta saa takuumoottoripaketteja jo 700 euroon, on testattuja moottoreita, eikä ole tähänasti ongelmia nuissa ollut.

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 17.4.2009 20:54

Ostat multa td-padan 400€ ja asennat itse niin ei mene lähellekään tonnia. Privalla lisätietoja.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 19.4.2009 21:55

En tiedä mitä moottoria se myyjä on tutkinut, mutta tossa ei nyt näytä muuta vikaa olevan kuin että kone ei saa naftaa. Startatessa ei tule naftasuodattimen ilmausruuvista yhtään mitään, pitäiskö siirtopumpun alkaa toimia siinä vaiheessa jo kun virrat on päällä vai vasta startatessa? Ja missä päin kyseinen laite sijaitsee noin suunnilleen ja mistä helpoin päästä käsiksi?
Sähkökaavio olisi myös aika kätevä jos joku tietää linkkiä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.4.2009 23:42

Mekaaninen pumppu noissa ja pumpulta lähtevää putkia pitkin menee suuttimille polttoainetta ja niistä tulee startatessa kun ensin hölläät 17mm kiintoavaimella putkenliittimiä. Eli jos ei kone ja pumppu pyöri niin ei tule polttoainettakaan.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 3.5.2009 22:04

ougei. oli hehku katkennut ykköspytyn sisään, pitää purkaa rojua ympäriltä että pääsee muutkin tsekkaamaan/vaihtamaan. onkohan tuo hakannut mitään rikki vai selviääkö sillä että ronkkii sen palan suuttimen reiän kautta pihalle? kenelläkään kokemuksia?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.5.2009 22:39

Jos hehkun pää vain hävinnyt niin ei sitä ole kuin pakoputkessa vähäsen jäljellä. Uudet hehkut laitat tilalle.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 4.5.2009 2:14

sitä vaan mietin kun edellinen omistaja sano et pytty nakuttaa että olisko se kuulunut siitä tulpan palasesta sitten.. kierteen jälkeen oli noin sentin pätkä enää jäljellä hehkusta

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 4.5.2009 18:10

Ei se ainakaan naputa, niin ne muut viat voivat sitten pitää meteliä, tai sitten suutin "kusee".

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 9.5.2009 18:38

tilasin motonetistä uudet suuttimet kun eivät mitään miljoonia maksaneet.

hehkut on vaihdettu ja nyt pitäis sitten noi uudet suuttimet vaihtaa, voiko noi uudet heittää suoraan paikalleen ja takasin kiinni koneeseen vai pitääkö ne käydä vielä säädättämässä jossain moottorikorjaamolla?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.5.2009 10:01

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... ght=suutin

Olisit vaan heittänyt käytetyn koneen toisen tilalle, niin pääsisit heti kesäkaduille pörräämään!

Jos moottori kunnossa niin kesällä lähtee käyntiin hyvin ilman hehkujakin!

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 10.5.2009 17:49

tuleepahan tässä diiselikone tutuksi kerralla :)
tattista linkistä!

Passat 2E
-
Viestit: 24
Liittynyt: 29.5.2008 17:28

ViestiKirjoittaja Passat 2E » 15.5.2009 10:38

Ei kyllä TD-kone tykkää lähteä käyntiin ilman hehkua. Jos hehkun sulake menee, ei kyllä lähde tallistakaan. Ainakaan omani ei lähtenyt. Uusi sulake paikoilleen ja taas mentiin.
TDI-koneet on asia erikseen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 16.5.2009 10:51

Jos solenoidi hehkunsulakkeen takana niin ei lähde, myös väljä kone vaatii hehkut.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 16.5.2009 17:19

Eipä ole solenoidi hehkunsulakkeen takana. Vaan taisi "passat2E" tarkoittaa että etukammio diesel ei lähde ilman hehkutusta käyntiin, tai lähtee helvetillisen starttauksen jälkeen.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 22.5.2009 22:52

Millä tavalla YKK on merkitty sinne vaihteistoon kun kurkkaa siitä reiästä sisälle? Korjausoppaassa näyttää olevan lovella osoitettu YKK, itsellä näkyy hammas lähellä sitä nuolen kärkeä, onko se se merkki?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.5.2009 9:36

http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm

Kaikki on mahdollista, ykkösen nokat pystyssä (V) jos ei muuta varmuutta saa, näkyy kuvassa hyvin (ykkönen vasemmalla eli hihnan puoleinen).

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 24.5.2009 20:02

ei se vaan starttaa.. 1 & 2 suuttimet on mustassa karstassa ja 3 & 4 melkein ku uudet, kieliikö jostain viasta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 73 vierailijaa