Kun suurelle osalle tämänkin foorumin jäsenistä auotn kevätkiillotus tuntuu tarkoittavan pikaista pesua halpahallin halvimmalla vahashampoolla ikivanhalla pesusienellä ja pikaista vahausta korrek/biltema-vahalla joka levitetään trasselilla ja kiillotetaan vanhasta t-paidasta tepäistyllä rievulla niin asiat voi tehdä toisinkin...
Vaihe 1: likainen auto
- esipesuksi pineline ja pesu 2 ämpärin menetelmällä pesukintaalla. Tällä menetelmällä pesuvesi säilyy puhtaana loppuun asti ja vain pesukintaan huuhteluvesi likaantuu
Tässä vaiheessa voisi luulla että maalipinta on puhdas mutta puhdistus claybarilla osoittaa ihan muuta. Claybar imee itseensä pien, pihkan jne epäpuhtaudet ja tekee maalipinnasta lasinsileän. Claybaria liikutetaan vain kevyesti painaen maalipinnan päällä käyttäen detaileria liukkarina
Passat oli suhteellisen puhdas. Kuva katon putsaamisen jälkeen
mutta isäukon auto olikin jotain muuta. Kuskinoven alareuna putsattuna
Vesi helmeilee iloisesti claybarkäsittelyn jälkeen
Konehuonetta ei kannata unohtaa. Pinelineä, pahimmat kohdat hinkkaus siveltimellä, huuhtelu ja meguiarsin #40 vinyl&rubber care päälle
ennen
jälkeen
seuraavaksi vuorossa kiillotus. Koneena ihan Bilteman 29.90€ kiillotuskone mutta ihan oikeilla laikoilla joita myy esim. www.carwaxzaino.fi. Epäkeskokone on varsin anteeksiantava kone aloittelijalle jolla ei saa tuhoa aikaan Kiillotusalueen koko kannattaa olla esim 1/6 konepellistä ja kiillotusaine pyyhitään mikrokuituliinalla samantien pois.
Uuden sukupolven aineet ei tarvitse kikkailua veden kanssa vaan esim meguiarsin #80:stä tuntuu pystyvän hinkkaamaan niin pitkään kuin haluaa ilman kuivumisen pelkoa.
Listat kannattaa teipata ennen kiillotusta jottei niitä tarvitse putsailla kiillotuksen jälkeen/ saa naarmuja niihin. Passat teipattuna
Näihin naarmuihin keskikarkeat laikat ja meguiarsin #83 dual action cleaner/polish ei tehonnut ollenkaan
Kun taas -04 mersuun se tehosi näin hyvin
Ja Dodo Juicen Lime Prime tehosi näin hyvin focuksen suht pehmeään maaliin. Lime Primen pitäisi olla maalipinnan kevyesti puhdistava ja kiillottava aine mutta puhdistusteho kyllä yllättää positiivisesti
Passattiin tarvittiin järeämpiä aineita joten Meguiarsin #105 ultra cut compound leikkaavilla laikoilla käyttöön ja jotain saatiin aikaan. Passattiin olisi oikeasti tarvinnut käyttää rälläkkämallista konetta maalipinna kovuuden takia mutta nyt mentiin näillä
etulokasuoja kiillotettu
50/50
Seuraavaksi viimeistely pehmeillä laikoilla ja meguiarsin #80 speed glazellä
ja lopputulos
Maalipinnalle saa todella paljon aikaan jo pelkäällä autoglymin super resin polishilla koneella levitettynä. Poistaa jonkinverran naarmuja (tosin fillerit täyttää niitä enimmäkseen) ja palauttaa yllättävän paljon kiiltoa
Mutta passatti sai päällensä ensin Meguiarsin gold class vahaa ja toiseksi kerrokseksi Chemical guysin butter wet wax. Nämä levityssienellä levitettynä ja mikrokuituliinalla kiillottaen. Kumi ja muoviosille meguiarsin gold class trim detailer
lopputulos
Eli mitä tehtiin:
- esipesu
- pesu
- claybar-käsittely
- uusi pesu jotta saa detailerin pois maalipinnasta
- kiillotus
- vahaus
Aikaa meni tietysti enemmän kuin tunti mutta lopputulos on kyllä sen arvoinen. Ei tarvitse ihmetellä karkeaa ja naarmuista maalipintaa jossa vaha ei pysy.
Seuraavaksi vuorossa on sisätilat mutta ne teen myöhemmin.
teaseriksi kuva saabin kojelaudasta käsiteltynä meguiarsin #40:llä. Huomaa ero kun osa ratista on vielä käsittelemättä
Mielipiteitä saa esittää...