IV tdi golffin jakohihnan kestävyys
Valvoja: ffp jäsenet
IV tdi golffin jakohihnan kestävyys
vaihdettiin kaverin autoon hihna. tuli siinä sitten mieleen, että koskas omaan autoon on hihna vaihdettu...voi perhana, "pikkasen" ajettu yli vaihtorajan, joka on 90tkm....
koneena on 1.9 tdi 66kw ja merkinnällä agr.
tuolla hihnalla on nyt ajettu 120tkm. osat alkuperäistä vw-laatua...no uudet osat on nyt haettu, vaihdetaan heti kun mahdollista...
niin tuli mieleen, paljonko tuo hihna kestää "yli" annetun vaihtorajan?
onko jollakin hihna katkennut, kun on jäänyt vaihto tekemättä, vai onko tuuri peliä...?
koneena on 1.9 tdi 66kw ja merkinnällä agr.
tuolla hihnalla on nyt ajettu 120tkm. osat alkuperäistä vw-laatua...no uudet osat on nyt haettu, vaihdetaan heti kun mahdollista...
niin tuli mieleen, paljonko tuo hihna kestää "yli" annetun vaihtorajan?
onko jollakin hihna katkennut, kun on jäänyt vaihto tekemättä, vai onko tuuri peliä...?
Kannattaakohan esim. AGR- moottorista lähteä itse vaihtamaan jakohihnaa. Korjausoppaassa neuvotaan miten se tehdään, mutta kehoitetaan silti viemään vw-korjaamolle ruiskupumpun ajoituksen tarkastukseen.
Huoltoliikkeessä maksaa varmaan 500-600€. Jos itse vaihtais tulisi hintaa alle 300€. (hihnasarja+vesipumppu+ym.)
Onko itse vaihtaneita?
Huoltoliikkeessä maksaa varmaan 500-600€. Jos itse vaihtais tulisi hintaa alle 300€. (hihnasarja+vesipumppu+ym.)
Onko itse vaihtaneita?
-
- -
juuri toissa vkl tuli emännän agr-cordobaan vaihdettua. ei mahdoton homma kun minäkin siitä selvisin.
tätä ennen vaihtanut vain ahuihin noita hihnoja, joten vähän kesti kun purkaminen olikin totutusta erilaista. muttei nyt kerran koettuna ei ainakaan ahua vaikeampaa ole, mutta osa erikoistykaluista tarvitsi tehdä uusiksi (moottorin pyörityskampi, nenän lukituspalikka jne..).
toolpack-kuvastosta ostetusta tdi-moottorin työkalusarjasta ainoa käyttökelpoinen osa oli ruiskupumpun lukitustappi.
mielestäni asiat mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ovat:
- ruiskupumpun lukitseminen oikeaan kohtaan. sen kun saa lukittua myös 30 astetta vinoon, jolloin ollaan 'sytysikkunan' ulkopuolella (arvaa vaan että kävikö näin?).
-nokkahihnan kiristämisen / kiristäjän asennuksen yhteydessä helposti tapahtuva kampiakselin pyörähtäminen hampaan verran vinoon, eli kunnon merkit tai lukitus kampuran päähän.
- kunnolliset pihdit ahtoputkien klemmarien avaamiseen. muuten on hermo mallia valmis.
varuiksihan kannattaa ottaa myös uusi wasserpumpe ja muutama kpl kampuran päätytiivisteitä, joita myös stefoiksi kutsutaan.
'ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä'
tätä ennen vaihtanut vain ahuihin noita hihnoja, joten vähän kesti kun purkaminen olikin totutusta erilaista. muttei nyt kerran koettuna ei ainakaan ahua vaikeampaa ole, mutta osa erikoistykaluista tarvitsi tehdä uusiksi (moottorin pyörityskampi, nenän lukituspalikka jne..).
toolpack-kuvastosta ostetusta tdi-moottorin työkalusarjasta ainoa käyttökelpoinen osa oli ruiskupumpun lukitustappi.
mielestäni asiat mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ovat:
- ruiskupumpun lukitseminen oikeaan kohtaan. sen kun saa lukittua myös 30 astetta vinoon, jolloin ollaan 'sytysikkunan' ulkopuolella (arvaa vaan että kävikö näin?).
-nokkahihnan kiristämisen / kiristäjän asennuksen yhteydessä helposti tapahtuva kampiakselin pyörähtäminen hampaan verran vinoon, eli kunnon merkit tai lukitus kampuran päähän.
- kunnolliset pihdit ahtoputkien klemmarien avaamiseen. muuten on hermo mallia valmis.
varuiksihan kannattaa ottaa myös uusi wasserpumpe ja muutama kpl kampuran päätytiivisteitä, joita myös stefoiksi kutsutaan.
'ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä'
[quote]toolpack-kuvastosta ostetusta tdi-moottorin työkalusarjasta ainoa käyttökelpoinen osa oli ruiskupumpun lukitustappi.
Ihan mielenkiinnosta mikä sarja se oli oliko punaiseen laatikkoon pakattu?
On muuten Laakkosen hinta laskenut tuolle remontille.
Aikanaan pyysivät 800 € vesipumppu vaihdettuna.
Nyt tuli joku tarjouskuvasto jossa hinta alkoi 4:lla.
Ihan mielenkiinnosta mikä sarja se oli oliko punaiseen laatikkoon pakattu?
On muuten Laakkosen hinta laskenut tuolle remontille.
Aikanaan pyysivät 800 € vesipumppu vaihdettuna.
Nyt tuli joku tarjouskuvasto jossa hinta alkoi 4:lla.
-
- -
juuri sellainen punaiseen laatikkoon pakattu. edes sellaista kolmioreikäistä hihnapyörän kiinnipitotyökalua ei tarvitse enää tuossa agr:ssä.
mutta odottakoon ja kerätköön hämähäkinseittiä kaikessa rauhassa. ahun seuraava hihnanvaihto on jo 82 tkm:n päästä. ei nuo leipääkään pyydä kaapissa ollessaan.
mutta odottakoon ja kerätköön hämähäkinseittiä kaikessa rauhassa. ahun seuraava hihnanvaihto on jo 82 tkm:n päästä. ei nuo leipääkään pyydä kaapissa ollessaan.
Ok. Jos ruiskupummpu, nokka- ja kampiakseli samassa asennossa kuin ennen ja hihnalla oikea kireys niin kaiken järjen mukaan ei tarvivsi käydä vw- korjaamolla tekemään ajoitusmittausta. Tommosen agr-koneisen iv golffin hinta on noin 5-6 t€, joten tuntuu suhteettoman kalliilta toi liikkeessä teetetty hihnanvaihto. (499€-800€?)
Voihan se autokorjaajakin tyriä. Tosin liikkeissä voi olla pieni takuu.
Voihan se autokorjaajakin tyriä. Tosin liikkeissä voi olla pieni takuu.
Itte oon vaihtanu kahdesti 90tkm:n välein. Arpapeliä se on tosiaan, viimeksi vaihdoin myös vesipumpun. Eli orkkis-pumpulla ajelin 180tkm. Vanha jakohihna on ollut hyvässä kunnossa molemmilla kerroilla, pyöristymäkin on ollut vähäistä. Yksi ohjausrulla oli ekalla kerralla väsynyt.
edit; itte tein merkinnät, ettei ajoitus muutu.
edit; itte tein merkinnät, ettei ajoitus muutu.
Onko kellään antaa oikein kuvien kera hihnan vaihto operaatio.
Kun noihin vanhempiin vw koneisiin olen itse vaihtanut ,niin kiinnostaisi tuohon nykyiseen kulkineeseenkin vaihtaa itse tuo hihna,kun on tuota aikaa puuhastella.
Millaiset on lukitus avaimet?
Onko millaiset alkupeäiset merkit hihnapyörissä.(ajoitusmerkit)
Kun noihin vanhempiin vw koneisiin olen itse vaihtanut ,niin kiinnostaisi tuohon nykyiseen kulkineeseenkin vaihtaa itse tuo hihna,kun on tuota aikaa puuhastella.
Millaiset on lukitus avaimet?
Onko millaiset alkupeäiset merkit hihnapyörissä.(ajoitusmerkit)
TerZi1982,kiitos ohjeista.
Mistä voi asennus työkalut ostaa,vai voiko itse ne tehdä?
Mieluusti haluaisin hihnan vaihdosta lisätietoja.
[email protected]
Kajaanissa asun, voisin tietenkin postin kauttakin lainata asennuskamoja,kohtuu vuokralla.
No katsellaan miten asia etenee.
Mistä voi asennus työkalut ostaa,vai voiko itse ne tehdä?
Mieluusti haluaisin hihnan vaihdosta lisätietoja.
[email protected]
Kajaanissa asun, voisin tietenkin postin kauttakin lainata asennuskamoja,kohtuu vuokralla.
No katsellaan miten asia etenee.
Dieselin jakopää
Kävin marmoritiskillä selvittämässä 03 SDI:n jakopäätä ja viimasuojaa.
Runkonumerolla katsoivat tietämäkoneesta, vaihtoväli 150 000km/ 6 vuotta.
Ovat pidentäneet aikaa.
Viimasuojaa suosittelevat koko talvirenkaiden käyttöajan, ilmasta riippumatta.
Runkonumerolla katsoivat tietämäkoneesta, vaihtoväli 150 000km/ 6 vuotta.
Ovat pidentäneet aikaa.
Viimasuojaa suosittelevat koko talvirenkaiden käyttöajan, ilmasta riippumatta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”