IV tdi golffin jakohihnan kestävyys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

IV tdi golffin jakohihnan kestävyys

ViestiKirjoittaja hanski » 8.1.2009 20:42

vaihdettiin kaverin autoon hihna. tuli siinä sitten mieleen, että koskas omaan autoon on hihna vaihdettu...voi perhana, "pikkasen" ajettu yli vaihtorajan, joka on 90tkm....

koneena on 1.9 tdi 66kw ja merkinnällä agr.
tuolla hihnalla on nyt ajettu 120tkm. osat alkuperäistä vw-laatua...no uudet osat on nyt haettu, vaihdetaan heti kun mahdollista...

niin tuli mieleen, paljonko tuo hihna kestää "yli" annetun vaihtorajan?
onko jollakin hihna katkennut, kun on jäänyt vaihto tekemättä, vai onko tuuri peliä...?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 8.1.2009 20:55

Eiköhän hihna kestä tuplatkin, mutta sieltä löytyy muutakin kuluvaa/vaihdettavaa/tarkistettavaa osaa.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 8.1.2009 22:06

Tuuripeliä se aina vähän on.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.1.2009 14:01

Muistelisin että, Saksassakin lupaavat ko. moottorin hihnalle 120tkm.
Ja oisko ollut Contitech joka lupaa hihnalleen jopa 150tkm.
Mutta tosiaan kuten hatemi sanoi, tuuripeliä. Toiset kestää 200tkm toiset 2000km

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 9.1.2009 14:56

Hihna varmasti kestääkin monesti, mutta tuossa jakopäässä on muitakin kuluvia osia, lähinnä vesipumppu ja sen laakeroinnit. Muistan yhdenkin 89tkm ajetun TDI-Leonin jonka jakopääremontin yhteydessä todettiin että vesipumpun laakeroinnissa oli pari milliä välystä.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 9.1.2009 19:17

Tdi leonista työnsi vesipumppu vedet pihalle vähän alle 60tkm, tietenki laatu italiaano! Ei ymmärrä miksi tuommosta pask** saa ees myydä. Noh, tietääpähän ettei osta enää ikinä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 15.2.2009 14:51

jakopää vaihdettu!
hihna oli täysin ehjä, ei murtumia missään kohtaa, mutta verrattaessa uutta hihnaa vanhaan, melko paljon oli hammastus pyöristynyt..
samalla vaihdettiin kaikki kuluneet palikat, rullat, kiristin jne...

jos nyt muistaisi sen 90tkm vaihtovälin paremmin...

jookiv
-
Viestit: 4
Liittynyt: 7.7.2008 16:39

ViestiKirjoittaja jookiv » 3.4.2009 10:09

Kannattaakohan esim. AGR- moottorista lähteä itse vaihtamaan jakohihnaa. Korjausoppaassa neuvotaan miten se tehdään, mutta kehoitetaan silti viemään vw-korjaamolle ruiskupumpun ajoituksen tarkastukseen.

Huoltoliikkeessä maksaa varmaan 500-600€. Jos itse vaihtais tulisi hintaa alle 300€. (hihnasarja+vesipumppu+ym.)
Onko itse vaihtaneita?

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 3.4.2009 11:27

juuri toissa vkl tuli emännän agr-cordobaan vaihdettua. ei mahdoton homma kun minäkin siitä selvisin.

tätä ennen vaihtanut vain ahuihin noita hihnoja, joten vähän kesti kun purkaminen olikin totutusta erilaista. muttei nyt kerran koettuna ei ainakaan ahua vaikeampaa ole, mutta osa erikoistykaluista tarvitsi tehdä uusiksi (moottorin pyörityskampi, nenän lukituspalikka jne..).
toolpack-kuvastosta ostetusta tdi-moottorin työkalusarjasta ainoa käyttökelpoinen osa oli ruiskupumpun lukitustappi.

mielestäni asiat mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ovat:

- ruiskupumpun lukitseminen oikeaan kohtaan. sen kun saa lukittua myös 30 astetta vinoon, jolloin ollaan 'sytysikkunan' ulkopuolella (arvaa vaan että kävikö näin?).
-nokkahihnan kiristämisen / kiristäjän asennuksen yhteydessä helposti tapahtuva kampiakselin pyörähtäminen hampaan verran vinoon, eli kunnon merkit tai lukitus kampuran päähän.
- kunnolliset pihdit ahtoputkien klemmarien avaamiseen. muuten on hermo mallia valmis.

varuiksihan kannattaa ottaa myös uusi wasserpumpe ja muutama kpl kampuran päätytiivisteitä, joita myös stefoiksi kutsutaan.


'ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä'

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 3.4.2009 13:18

[quote]toolpack-kuvastosta ostetusta tdi-moottorin työkalusarjasta ainoa käyttökelpoinen osa oli ruiskupumpun lukitustappi.

Ihan mielenkiinnosta mikä sarja se oli oliko punaiseen laatikkoon pakattu?
On muuten Laakkosen hinta laskenut tuolle remontille.
Aikanaan pyysivät 800 € vesipumppu vaihdettuna.
Nyt tuli joku tarjouskuvasto jossa hinta alkoi 4:lla.

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 3.4.2009 17:01

juuri sellainen punaiseen laatikkoon pakattu. edes sellaista kolmioreikäistä hihnapyörän kiinnipitotyökalua ei tarvitse enää tuossa agr:ssä.

mutta odottakoon ja kerätköön hämähäkinseittiä kaikessa rauhassa. ahun seuraava hihnanvaihto on jo 82 tkm:n päästä. ei nuo leipääkään pyydä kaapissa ollessaan.

jookiv
-
Viestit: 4
Liittynyt: 7.7.2008 16:39

ViestiKirjoittaja jookiv » 4.4.2009 12:33

Ok. Jos ruiskupummpu, nokka- ja kampiakseli samassa asennossa kuin ennen ja hihnalla oikea kireys niin kaiken järjen mukaan ei tarvivsi käydä vw- korjaamolla tekemään ajoitusmittausta. Tommosen agr-koneisen iv golffin hinta on noin 5-6 t€, joten tuntuu suhteettoman kalliilta toi liikkeessä teetetty hihnanvaihto. (499€-800€?)

Voihan se autokorjaajakin tyriä. Tosin liikkeissä voi olla pieni takuu.

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 4.4.2009 13:47

Joo tuo tarjoushinta oli 450 euroa töineen ja osineen.
Tosin vapaissa korjaamoissa jäädään tuon hinnan alle ja saahan sieltäkin takuun.

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 5.4.2009 10:30

Itte oon vaihtanu kahdesti 90tkm:n välein. Arpapeliä se on tosiaan, viimeksi vaihdoin myös vesipumpun. Eli orkkis-pumpulla ajelin 180tkm. Vanha jakohihna on ollut hyvässä kunnossa molemmilla kerroilla, pyöristymäkin on ollut vähäistä. Yksi ohjausrulla oli ekalla kerralla väsynyt.

edit; itte tein merkinnät, ettei ajoitus muutu.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 5.4.2009 11:28

Vesipumppu maksaa muutaman kympin. Onkohan ihan oikea paikka säästää...

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 5.4.2009 11:48

hatemi varmaan tietää, että tässäkin vesipumpussa on kyse tuuripelistä. Vanhakin voi kestää kauan.

Rahastahan se ei ole kiinni, halpahan se on. Säästämisestä ei kukaan ole puhunut mitään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.4.2009 12:35

jos ei rahasta kiinni niin en tajua miksei sitä vaihtais, ihan sama mikä sieltä rikki menee, lopputulos sama

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 19.4.2009 13:41

Onko kellään antaa oikein kuvien kera hihnan vaihto operaatio.
Kun noihin vanhempiin vw koneisiin olen itse vaihtanut ,niin kiinnostaisi tuohon nykyiseen kulkineeseenkin vaihtaa itse tuo hihna,kun on tuota aikaa puuhastella.
Millaiset on lukitus avaimet?
Onko millaiset alkupeäiset merkit hihnapyörissä.(ajoitusmerkit)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.4.2009 15:48

ei merkkejä hihnapyörissä, nokan taakse lattarauta ja pumppuun vaikka 11mm pitkä hylsy ja laatikon päältä reijästä kampura kohdilleen... voin laitella ohjeita vaikka sähköpostiin.... kunnon lukitustyökalutkin voin lainailla jos liki asut...

204
-
Viestit: 210
Liittynyt: 19.4.2009 7:43

ViestiKirjoittaja 204 » 21.4.2009 21:13

TerZi1982,kiitos ohjeista.

Mistä voi asennus työkalut ostaa,vai voiko itse ne tehdä?

Mieluusti haluaisin hihnan vaihdosta lisätietoja.

[email protected]

Kajaanissa asun, voisin tietenkin postin kauttakin lainata asennuskamoja,kohtuu vuokralla.

No katsellaan miten asia etenee.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

Dieselin jakopää

ViestiKirjoittaja KKI » 29.1.2011 16:31

Kävin marmoritiskillä selvittämässä 03 SDI:n jakopäätä ja viimasuojaa.

Runkonumerolla katsoivat tietämäkoneesta, vaihtoväli 150 000km/ 6 vuotta.
Ovat pidentäneet aikaa.

Viimasuojaa suosittelevat koko talvirenkaiden käyttöajan, ilmasta riippumatta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa