RH adapterivanteiden pulttijako??
Valvoja: ffp jäsenet
RH adapterivanteiden pulttijako??
Löytyykö foorumilta vanneguruja?
Sellainen asia on askarruttanut mieltä, että mikä mahtaa olla noiden RH vanteiden pulttijaot ilman adaptereita? Eli 5-pulttisen vanteen originaali jako? Ja keskireiän koko?
Sellainen asia on askarruttanut mieltä, että mikä mahtaa olla noiden RH vanteiden pulttijaot ilman adaptereita? Eli 5-pulttisen vanteen originaali jako? Ja keskireiän koko?
Tuolta (s. 11/19) löytyy ZW1:n koot ja ET:t.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ja "keskireikä" noissa adapterivanteissa on mallia iso. Tuossa kuva tommosista adaptereista:
Plätyt
Keskityksen vanne ottaa tuosta ulkokehältä. Periaatteessa väliin voisi laittaa semmosen perinteisenkin spacerin, koska vanteessa kyllä on "normaali" keskireikäkin, mutta sen koosta ei ole tietoa.
Plätyt
Keskityksen vanne ottaa tuosta ulkokehältä. Periaatteessa väliin voisi laittaa semmosen perinteisenkin spacerin, koska vanteessa kyllä on "normaali" keskireikäkin, mutta sen koosta ei ole tietoa.

Jako tosiaan vanteessa se 5x112 tai 4x100, ja keskireiällä ole mitään merkitystä kun adapterit täytyy laittaa kuitenkin väliin, jotka keskittää ulkokehästään, mutta oiskohan joku 66mm ollut (täysin mutu sitten).
http://www.rh-alurad.de/brutto.pdf
RH ZW-1 Cup, 8x17, et60
RH ZW-1 Cup, 8,5x17, et53
RH ZW-1 Cup, 9x17, et47
RH ZW-1 Cup, 9,5x17, et41
RH ZW-1 Cup, 10x17, et35
edit. sama linkki olikin jo aiemmin, noh mut tulee ainakin selväksi :)
^Juu !
Ja adaptereita RH:lta tilaillessa kannattaa katsoa www.rh-alurad.de auto/vanne-hausta mitkä adapteripaksuudet RH on vanteiden yhteyteen hyväksyttänyt. (Kunhan auton ja vanteen valitsee tuolta, saa auki TÜV- todistuksen ko. yhdistelmälle)
Itselläni oli TT 8N:ssä RH AH Turbot RH:n omilla 5x100 -> 5x130 adaptereilla ja muutoskatsastin vanteet ja pulttijakomuutosadapterit onnistuneesti viime keväänä.
Olin itse valinnut paksummat RH- adapterit kuin RH on TÜV- todistuksessa hyväksyttänyt ja jonkinlaiset perustelut vaadittiin, jotta leima kopsahti kun levikepalojen paksuus ylitti RH:n ko. automalliin hyväksyttämien paksuuden.
Eli jos adapterit täsmäämät vanteen TÜV- paperissa ko. automalliin hyväksyttyihin, ei tarvitse keksiä koottuja selityksiä katsastuksessa. :)
Ja adaptereita RH:lta tilaillessa kannattaa katsoa www.rh-alurad.de auto/vanne-hausta mitkä adapteripaksuudet RH on vanteiden yhteyteen hyväksyttänyt. (Kunhan auton ja vanteen valitsee tuolta, saa auki TÜV- todistuksen ko. yhdistelmälle)
Itselläni oli TT 8N:ssä RH AH Turbot RH:n omilla 5x100 -> 5x130 adaptereilla ja muutoskatsastin vanteet ja pulttijakomuutosadapterit onnistuneesti viime keväänä.
Olin itse valinnut paksummat RH- adapterit kuin RH on TÜV- todistuksessa hyväksyttänyt ja jonkinlaiset perustelut vaadittiin, jotta leima kopsahti kun levikepalojen paksuus ylitti RH:n ko. automalliin hyväksyttämien paksuuden.
Eli jos adapterit täsmäämät vanteen TÜV- paperissa ko. automalliin hyväksyttyihin, ei tarvitse keksiä koottuja selityksiä katsastuksessa. :)
Jee! Kerrankin jotain selvyyttä. Itseä jo vuoden päivät askarruttanu sama asia. Aina vaan kaikki tarjoo sitä hiton spaceria, mut V kopan golfiin noi RH:n vanteiden ET:t passaa juuri ilman tuota spaceria. Sitä ei siis tarvita.. Vaan vain oikea keskityssoviterinkulatopsecret specialeditionit ja normi pultit että vanne pysyy kiinni autossa. =)
No joo. Kävin eilen kyselemässä läheisestä autotarvikeliikkeestä noita ZW1:siä ja tuomio oli tyly; ei sovi vitoskoppaseen. Kyselin siis noita leveämpiä malleja, eteen 8,5 ja taakse 9,5 tuumaisia. 8 tuumaa leveät menis kuulemma just ja just. Ilman adaptereita ei voi käyttää.
Miksi ei?! Ainoa asia mikä voi olla sen esteenä, on se että vanne osuu jarrusatulaan noin pienellä (tai isolla) offsetilla. Kertokaas nyt viisaammat, miten asia on! Tuosta Ksalmi:n postaamasta kuvasta ei ihan saa käsitystä, miten syvällä tuo napaa vasten tuleva pinta on.
Miksi ei?! Ainoa asia mikä voi olla sen esteenä, on se että vanne osuu jarrusatulaan noin pienellä (tai isolla) offsetilla. Kertokaas nyt viisaammat, miten asia on! Tuosta Ksalmi:n postaamasta kuvasta ei ihan saa käsitystä, miten syvällä tuo napaa vasten tuleva pinta on.
Yksi mahdollinen este on se, että vanteen kiinnityspinta ei ole ihan tasainen. Tästä kuvasta voi erottaa pultinreikien kohdalla kiinnityspinnan ulkoreunassa olevat ulokkeet, joilla vanne keskitetään spaceriin. Kyseessä 8,0x17" ZW3. Ilmeisesti vaarana on että vanne osuisi napaan ainoastaan noiden ulokkeiden kohdalta. Tässä kuvassa erottuu myös ko. ulokkeet kiinnityspinnalla.
Spacerissa näkyy jäljet niiltä kohdin mistä vanteen ulokkeet menevät spacerin reunan päälle.
8,5x17" vanteessa ei ole näitä ulokkeita, vaan tuollainen koko kiinnityspinnan ympäri menevä 2-3mm ulkoneva huullos.
Spacerissa näkyy jäljet niiltä kohdin mistä vanteen ulokkeet menevät spacerin reunan päälle.
8,5x17" vanteessa ei ole näitä ulokkeita, vaan tuollainen koko kiinnityspinnan ympäri menevä 2-3mm ulkoneva huullos.
Viimeksi muokannut Ipe, 27.1.2010 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselle tulee 10*18" zw3 et 40 taakse enkä ajatellut sinne mitään adapteria laittaa,kiinnitys pinta tasainen, rengas 265/35, pysyy vielä just kaaressa.
Sitten toinen asia mietityttää, soittelin eräistä zw1:sistä osto aikeissa, jakoa ei ilmoitettu ilmoituksessa, myyjä väitti kiven kovaa että on 5*120 ilman adapteria, voiko käytännössä olla tosi?
Sitten toinen asia mietityttää, soittelin eräistä zw1:sistä osto aikeissa, jakoa ei ilmoitettu ilmoituksessa, myyjä väitti kiven kovaa että on 5*120 ilman adapteria, voiko käytännössä olla tosi?
^ Ainakin tämän viestiketjun perusteella sanoisin, että ei pidä paikkaansa.
http://i11.photobucket.com/albums/a186/ ... 810011.jpg
Tuota kuvaa kun katsoo, niin ZW1:ssä näyttäisi olevan tuollainen tasainen huullos.
Tuota minäkin mietin. Töissä voisi sorvissa noita pyöritellä.
Ja jos on oikein hurja jätkä, niin laittaa vanteen sorviin ja silpasee nuo huullokset lastuiksi lattialle.
Melko mutuiluahan tämä on, kun ei ole nähnyt livenä tuollaisia vanteita missään. Helpottais kummasti kun pääsis hypistelemään ja jopa kokeilemaan paikalleen tuollaisia. Loppuis tämä arpominen...
http://i11.photobucket.com/albums/a186/ ... 810011.jpg
Tuota kuvaa kun katsoo, niin ZW1:ssä näyttäisi olevan tuollainen tasainen huullos.
Mites, jos tuohon sorvauttaisi sellaisen 3mm paksun limpun, joka on adapterin kanssa samankokoinen halkaisijaltaan?
Tuota minäkin mietin. Töissä voisi sorvissa noita pyöritellä.
Ja jos on oikein hurja jätkä, niin laittaa vanteen sorviin ja silpasee nuo huullokset lastuiksi lattialle.
Melko mutuiluahan tämä on, kun ei ole nähnyt livenä tuollaisia vanteita missään. Helpottais kummasti kun pääsis hypistelemään ja jopa kokeilemaan paikalleen tuollaisia. Loppuis tämä arpominen...
Kävin eilen kyselemässä läheisestä autotarvikeliikkeestä noita ZW1:siä ja tuomio oli tyly; ei sovi vitoskoppaseen.
Tosi yllätys että liikkeessä sanotaan ettei kävis. Tietous tommosten (normaalia leveämpien) vanteiden sopivuudesta yleensä löytyy (valitettavasti) ainoastaan tämmösiltä sivustoilta. Liikkeet kun myyvät lähinnä näitä "perus" vanteita...
Kokemuksella voin sanoa että adapteria ei välttämättä tarvitse. Mulla oli ZW3:set eikä takana adapteria. Noissa oli yhtenäinen se huuli ja sopivat myös ilman mitään välilättyjä kiinni. Se huulloksen tukipinnan sisähalkaisija oli just pari milliä isompi kuin se takanavan kiinnityspinnan (jota vasten vanne tulee) halkaisija.
Multa muuten jäi noista vanteista niiden edellisen omistajan tekemät sen huulloksen paksuiset lätyt (2kpl) joilla sen vanteen ilman adapteria kiinni. Helpompi ja parempi ratkaisu kuin alkaa sitä huullosta koneistamaan pois, jos vaan se muutaman mm:n muutos ET:ssä ei haittaa.
Jep, ylläri tosiaan. Ja myyjä väitti kivenkovaan että ainoastaan 8 tuumaiset menee just ja just. Rh:n sivuillakin kerrotaan, että 9" menee vitoskuoriseen taka-akselille adapterin kera (jolloin offset 41, mikäli oikein saksaa ymmärsin).
Himottais kovasti tuo 9,5x17" et41 laittaa taakse. Oon mittonut, että Ilman adapteria saattaapi istua todella maukkaasti...
Capri: E-p:llä minäkin vaikutan. Jatketaan YV:n puolella.
Himottais kovasti tuo 9,5x17" et41 laittaa taakse. Oon mittonut, että Ilman adapteria saattaapi istua todella maukkaasti...
Capri: E-p:llä minäkin vaikutan. Jatketaan YV:n puolella.
Itellä oli alla yhden päivän 9,5" leveet takana et:llä 35 ja ei voinut lainkaan ajaa. 45-50 tarvis ainakin olla 9,5 vanteet ET et olis kivempi ajella. Vanne oli tosin 19 mut se ei tässä vaikuta. Kumina oli tuolloin 235 leveä...
Noissa ZW1:ssä on ET ilman adaptereita 41. 215/45 kumilla pitäis kyllä pelittää takana ihan ok.
Dodiin!
Tänään käväsin tuon Capri:n tykönä ihmettelemässä noita ZW3:sia ja olihan siellä tallissa pinossa vielä ZW1:kin :D
Tuli sitten todistettua se, että ei noiden kanssa ole pakko käyttää mitään adapteria.
Se huullos, johon adapteri keskittyy, on sisähalkaisijaltaan isompi kuin Golffin pyörännapa joten mitään limppuja ei tarvi sorvailla sinne väliin, ainoastaan keskitykseen tarvii normi soviterinkulat navan ja keskireiän välille.
Kapealla kumilla ja kaaren mankeloinnilla vois olla namu ->18x10" et40
Tänään käväsin tuon Capri:n tykönä ihmettelemässä noita ZW3:sia ja olihan siellä tallissa pinossa vielä ZW1:kin :D
Tuli sitten todistettua se, että ei noiden kanssa ole pakko käyttää mitään adapteria.
Se huullos, johon adapteri keskittyy, on sisähalkaisijaltaan isompi kuin Golffin pyörännapa joten mitään limppuja ei tarvi sorvailla sinne väliin, ainoastaan keskitykseen tarvii normi soviterinkulat navan ja keskireiän välille.
Kapealla kumilla ja kaaren mankeloinnilla vois olla namu ->18x10" et40
Sitten toinen asia mietityttää, soittelin eräistä zw1:sistä osto aikeissa, jakoa ei ilmoitettu ilmoituksessa, myyjä väitti kiven kovaa että on 5*120 ilman adapteria, voiko käytännössä olla tosi?
"Vähän" myöhässä vastailen, satuin vaan lueskelemaan vanhoja juttuja, mutta vastaus: Kyllä on tosi että ZW1:tä löytyy 5x120 jaolla.
Kuvasta näkee että pultinreijät on hieman kauempana keskimerkistä kuin normaalisti.
Takapuolelle on lyöty 120 merkitsemään jakoa, ja ET35 erottaa nämä 112-jakoisista adapterimalleista.
Eli jos jossain kaupataan ZW1:ä niin ei kannata ostaa ellei jakoa ole ilmoitettu, saattaa pettyä jos odottaa niiden olevan aina 5x112.
Viimeksi muokannut Ipe, 29.3.2010 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 60
- Liittynyt: 30.11.2008 12:54
Zw1:stä ei kyllä mun mielestä ole 120 jaolla saanut. Eri asia on Kerscher RS joita saa ainakin 5x120 ja 5x130 jaolla. Lisäksi myös 3-osaiset, kun taas zw1 on 2-osainen.
Itselle olis kyllä täysin uusi asia jos zw1:stä saisi muulla kuin 112 jaolla. Näitä useampi sarja nurkissa pyörinyt.
Kerscher RS:
http://www.audi-team-lennetal.de/mitgli ... remse1.jpg
Itselle olis kyllä täysin uusi asia jos zw1:stä saisi muulla kuin 112 jaolla. Näitä useampi sarja nurkissa pyörinyt.
Kerscher RS:
http://www.audi-team-lennetal.de/mitgli ... remse1.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa