T5:n webasto ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
T5:n webasto ongelma
auto on vuoden "07 T5 jossa on webasto+pikkukello sekä 2. akku. Ilmeni tuossa pikkuhiljaa sellanen vika/ominaisuus jota aattelin vähän kartoittaa että onko muilla ilmennyt samaa. kun lämmittimen pistää päälle kun esiasetus aikana on esim. 30min ja nuolesta lisää jäännösaikaa esim. 60 minuuttiin. niin lämmitys loppuu kuitenkin esiasetetun 30min kohdalla ja näyttöön tulee F--? Koska vian korjaamisen takia on tärkeä tietää ettei tämä ole ominaisuus, että jos vain viittisitte tekstata että miten käy ja ilmoittelisitte tänne tai privana.
-
- -
- Viestit: 247
- Liittynyt: 8.11.2007 23:00
cordobavariotdi: Milloinkas moinen on tullut? Aina olen onnistunut muuttaa aiemmissa autoissa tuota lämmityksen kestoa kesken lämmityksen. Ja tuntui toimivan Multivanissakin kun sitä kerran koitin.
F-- itse saan lähinnä kun käynnistää auton kesken lämmityksen. Eikä ole vielä tämän talven aikana mennyt lämmitin lukkoon vaikka joka aamu tuota virhettä vilkuttaa.
F-- itse saan lähinnä kun käynnistää auton kesken lämmityksen. Eikä ole vielä tämän talven aikana mennyt lämmitin lukkoon vaikka joka aamu tuota virhettä vilkuttaa.
ainakin isommissa F-- on virta poikki ja mielestäni se tulee alijännitteestä joka on noin 10-11 v riippuu lämmittimestä, startatessa menee alle jos on yksi akku.
Onko sinun 2 akku kunnossa ,mittaappa jännite pitkän käytön jälkeen.
Webasto thermo 90s F-- on 3 virheen jäkeinen lukko joka purkautuu kun ottaa sulakkeet irti vähäksi aikaa.
Onko sinun 2 akku kunnossa ,mittaappa jännite pitkän käytön jälkeen.
Webasto thermo 90s F-- on 3 virheen jäkeinen lukko joka purkautuu kun ottaa sulakkeet irti vähäksi aikaa.
Jos ajastan webasto kelloni seuraavaa aamua varten ja asetan lämmitysajaksi vaikka 45min niin lämmitys kuitenkin katkeaa 30min kohdalla, en muista tuleeko tuo F-- merkintä mutta ärsyttävä vika kovilla pakkasilla..Onko tuo nyt jotenkin muutettavissa?
Ja tähän perään vähän OT
Laitan auton käyntiin kylmänä, vaikka -5 pakkasta niin kone ei käy tasasesti vaan" hyppyyttää" kierroksia muutaman sekunnin..
Huollossa totesi ettei oo mitään vikaa, vaikka epäilen suuresti..Tekee todella raastavalla äänellä hyppyytystä..Onko muilla vastaavaa?
-06 2.5TDI Transporter
Ja tähän perään vähän OT
Laitan auton käyntiin kylmänä, vaikka -5 pakkasta niin kone ei käy tasasesti vaan" hyppyyttää" kierroksia muutaman sekunnin..
Huollossa totesi ettei oo mitään vikaa, vaikka epäilen suuresti..Tekee todella raastavalla äänellä hyppyytystä..Onko muilla vastaavaa?
-06 2.5TDI Transporter
Työautona -06 portteri. Autossa on kaksi webastoa, toinen lämmittää konetta ja hyttiä, toinen pelkästään takatilaa. Hytinlämmittimen pisin aika on juurikin tuo 30 minuuttia ja takaosan 120 min. Takaosalle laitettiin erikkokatkaisin, jolla lämmitin saadaan päälle ON/OFF tyyppisesti. Kovilla pakkasilla (ei tänä talvena) webasto pyörii läpi yön, pelkkä sisätilan lämmitin ei riitä mihinkään.
Moottorin lämmitys riippuu siitä onko T5:ssa tehtaan vaiko jälkiasennettu kellosarja. Tehtaan kellosarjassa tulee mukana joku magneettiventtiili (tms) joka sulkee moottorin kierron esilämmityksen ajaksi ja siten lämmittää vain sisätiloja.
Itsellä ainakin kahdessa T5:ssa on jälkiasennetun kellon kanssa moottori lämmennyt selvästi ohjaamon ohella, vaikka merkkiliikkeen kanta on ettei näin käy missään T5:ssa :)
Itsellä ainakin kahdessa T5:ssa on jälkiasennetun kellon kanssa moottori lämmennyt selvästi ohjaamon ohella, vaikka merkkiliikkeen kanta on ettei näin käy missään T5:ssa :)
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 27.4.2005 1:24
Mitäs iloa webastosta sitten olisi, ellei se lämmittäisi konetta, esim. 30 ast pakkasessa, vaan ainoastaan ohjaamon? Silloinhan olisi ihan sama kun laittais koneen kylmiltään käyntiin puoleksi tunniksi ja menis odotelles vaikka syömään aamupalan..
Mulla -05 T5 porter tehdaskellolla ja kyllä konekin lämpee.
Mulla -05 T5 porter tehdaskellolla ja kyllä konekin lämpee.
Nahkahousujen keksintö tuo on jotta kabiini lämpenee nopeammin - ei siinä järkeä olekaan meidän ilmaston kannalta, mutta nahkahousut haluavat autonsa sisätilat nopeasti lämpöiseksi, eivät moottoria. Kun moottorin lämmitys estetään magneettiventtiilillä eriytetyllä jäähdytysnesteen kierrolla, jää sisätilojen pienemmällä jäähdytysnesteen määrälle enemmän lämpöä Webastolta ja tällöin tietenkin sisätilat lämpenevät nopeammin.
Itsellä on -07 T5 tehtaan kellosarjalla ja tupla-akuilla ja siinä ei tosiaan lämpene kone ainakaan niin nopeasti kuin -05 T5 Multivanissa jossa on jälkiasennettu kellosarja. Tämän huomaa ihan käsin kosketellessa jäähdytysnesteen letkuja ja koneen lohkoa.
Merkkiliikkeen huollon kanta oli viimeksi kun tätä kyselin, ettei missään T5:ssa esilämpene kone, vaan pelkkä ohjaamo - mutta siinähän ovat väärässä. T5:sta en ole tutkinut, mutta esim. Touranissa tuota eri kierrot eriyttävää magneettiventtiiliä sai ohjattua VAG-Comilla. Ja tuo magneettiventtiili oli Touranissa vain jos autossa oli tehtaan kellosarjalla varustettu Webasto, diesel malleissa Webasto on aina vakiona 'automaattinen' kuten T5:ssakin. Touranissakin toki huomasi sen kovilla pakkasilla, että jos esilämmitti sisätiloja niin moottori ei käynnistyessään savuttanut ja köhinyt niin pahasti esim. -30C - 40C pakkasilla. Eli ilmeisesti lämpöä pääsee (joko sen venttiilin ohi tai sitten 'säteilemällä') sen verran sisätilojen kierrosta moottorillekin, että moottorin käynnistys huomattavasti helpottuu.
Tuota T5:sta tehtaan kellosarjalla en ole vielä joutunut kiskomaan käyntiin noin kovilla pakkasilla, joten en osaa sanoa käykö siinä samalla tavalla. Mutta jo pienillä pakkasilla on selvää, että tehtaan kellosarjalla varustetun moottori on viileämpi samoilla pakkasilla samalla esilämmitysajalla, vaikka tuossa omassa Multivanissa on suurempi sisätilavuus mitä lämmittää ja sen Climatronic puhaltaa lämpöä sisälle aina täydellä teholla, kun pakun tehtaan kellosarja puhaltaa vain 2. nopeudella. Tietenkin voi olla mahdollista, että T5:ssa saa tuota magneettiventtiiliä myös ohjattua huollon testerillä tai VAG-Comilla kuten Touranissa, tällöinhän sen saa pois päältä ja moottori alkaa lämmetä tehokkaammin.
Itsellä on -07 T5 tehtaan kellosarjalla ja tupla-akuilla ja siinä ei tosiaan lämpene kone ainakaan niin nopeasti kuin -05 T5 Multivanissa jossa on jälkiasennettu kellosarja. Tämän huomaa ihan käsin kosketellessa jäähdytysnesteen letkuja ja koneen lohkoa.
Merkkiliikkeen huollon kanta oli viimeksi kun tätä kyselin, ettei missään T5:ssa esilämpene kone, vaan pelkkä ohjaamo - mutta siinähän ovat väärässä. T5:sta en ole tutkinut, mutta esim. Touranissa tuota eri kierrot eriyttävää magneettiventtiiliä sai ohjattua VAG-Comilla. Ja tuo magneettiventtiili oli Touranissa vain jos autossa oli tehtaan kellosarjalla varustettu Webasto, diesel malleissa Webasto on aina vakiona 'automaattinen' kuten T5:ssakin. Touranissakin toki huomasi sen kovilla pakkasilla, että jos esilämmitti sisätiloja niin moottori ei käynnistyessään savuttanut ja köhinyt niin pahasti esim. -30C - 40C pakkasilla. Eli ilmeisesti lämpöä pääsee (joko sen venttiilin ohi tai sitten 'säteilemällä') sen verran sisätilojen kierrosta moottorillekin, että moottorin käynnistys huomattavasti helpottuu.
Tuota T5:sta tehtaan kellosarjalla en ole vielä joutunut kiskomaan käyntiin noin kovilla pakkasilla, joten en osaa sanoa käykö siinä samalla tavalla. Mutta jo pienillä pakkasilla on selvää, että tehtaan kellosarjalla varustetun moottori on viileämpi samoilla pakkasilla samalla esilämmitysajalla, vaikka tuossa omassa Multivanissa on suurempi sisätilavuus mitä lämmittää ja sen Climatronic puhaltaa lämpöä sisälle aina täydellä teholla, kun pakun tehtaan kellosarja puhaltaa vain 2. nopeudella. Tietenkin voi olla mahdollista, että T5:ssa saa tuota magneettiventtiiliä myös ohjattua huollon testerillä tai VAG-Comilla kuten Touranissa, tällöinhän sen saa pois päältä ja moottori alkaa lämmetä tehokkaammin.
Minä asensin juuri duunissa "Webasto-Gurun" kanssa -05 T5:een jälkiasennuskellon, ja sain heti itselleni vikakoodi F- -.
Ja oltiin sitten aamu neljältä aivan äimän käkenä että mikäs nyt iski!!!
Jos jollain on oikeesti varteenotettavaa tietoa, niin saa kertoa!!!
Polttimelle tulee jerkkua, ja akkujännitettä on.
W
Ja oltiin sitten aamu neljältä aivan äimän käkenä että mikäs nyt iski!!!
Jos jollain on oikeesti varteenotettavaa tietoa, niin saa kertoa!!!
Polttimelle tulee jerkkua, ja akkujännitettä on.
W
Mikäs järki muuten on siinä, että tehtaan kellosarjalla ei saa lämmitysaikaa kuin max. 30min? Tupla-akut kuitenkin.
Ja tuota ei tietenkään saa vag-comilla tai webaston diagnostiikkaohjelmalla muutettua, vai?
Ei meinaan oikeen lämpene, tai sitten on jossain vikaa vikaa.
Luulisi Suomeen tuotavissa autoissa olevan systeemi sellainen, että lämmittää moottoriakin, eihän tossa mitään järkeä sitten ole.
Toisaalta, näyttää tuossa meidän keksinnössä olevan säteilylämmitin ja sisäpistoke lisäksi. Edellinen omistaja ehkä vittuuntunu tuohon olemattomaan webastoon.
Ja tuota ei tietenkään saa vag-comilla tai webaston diagnostiikkaohjelmalla muutettua, vai?
Ei meinaan oikeen lämpene, tai sitten on jossain vikaa vikaa.
Luulisi Suomeen tuotavissa autoissa olevan systeemi sellainen, että lämmittää moottoriakin, eihän tossa mitään järkeä sitten ole.
Toisaalta, näyttää tuossa meidän keksinnössä olevan säteilylämmitin ja sisäpistoke lisäksi. Edellinen omistaja ehkä vittuuntunu tuohon olemattomaan webastoon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa