Vento 1.8 Riuiskun alla sijaitsevan kumilaipan va /KORJATTU

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vertu99
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.3.2009 13:34

Vento 1.8 Riuiskun alla sijaitsevan kumilaipan va /KORJATTU

ViestiKirjoittaja vertu99 » 23.3.2009 14:11

** Vaihdoin bensan syöttöpumpun releen, sen jälkeen ajettu 10 päivää eikä nyi enää**

Venton sulakerasian oikeassa alakulmassa rele No 12 on bensan syöttöpumpulle. Tämän saa esim. Motonetistä hintaan 9,90. Se on yhtä helppo vaihtaa kun tavallinen sulake. Venton nykimiset/yskimiset/muut poukkoilut loppuivat releen vaihdon jälkeen. Rele oli ilmeisesti alkuperäinen, koska kyljessä oli VW - Audi logoja.

Korjaamon sedät mittasivat ennen releen vaihtoa lambda-anturin ja totesivat että toimii tarpeeksi hyvin, pitää ilmeisesti antaa 0.2-0.9V jännitettä ulos. En siis vaihtanut Lambdaa, vaikka pidin sitä yhtenä vaihtoehtona. En myöskään vaihtanut tuota ruiskun alla sijaitsevaa kumilaippaa.

Jos jollain on vastaavanlaisia ongelmia että Vento nykii täisin satunnaisesti, ja meinaa välillä sammua, niin tuo releen vaihto on erittäin helppo ja halpa osa vaihtaa. Saa ainakin sen vaihtoehdon poissuljettua.

Ventolla tällä hetkellä 284000 mittarissa, tähtäimessä ainakin tuo 300000 että saisi todeta tuon kuuluisan matkamittarin nollaantumisen.


**alkuperäinen viesti**

Vento 1.8i 1992 nykii satunnaisesti, kuitenkin jatkuvasti.

Korjattu tähän saakka:
- ruiskun ja jarrutehostimen välinen letku vaihdettu
- jäähdytysveden lämpötila-anturi vaihdettu
- tulpat, sytytysjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi vaihdettu
- kaikki sähköliittimet konehuoneessa olleet auki / putsattu

Nykiminen jatkuu (tietysti)

Voisiko joku selittää miten vaihdetaan ruiskuyksikön alla sijaitseva kumilaippa?
- meneekö pelkällä irrota 1-pisteruisku, vaihda läppä, ruuvaa takaisin kiinni periaatteella?
- joutuuko tuota asento-tunnistinta jotenkin säätämään?

Olen vaiheessa vaihtaako puolapaketin (helpompi homma, kalliimpi osa) vai tuo kumilaippa ensin (hankalampi homma, halvempi osa)?

Näitä Golf/Vento nykimisketjuja kun lueskelee vaikuttaa siltä, että kukaan ei pysty tarkalleen määrittämään mistä nykimiset johtuvat, muuta kun osia vaihtamalla yksi kerrallaan?
Viimeksi muokannut vertu99, 7.4.2009 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 23.3.2009 14:38

- meneekö pelkällä irrota 1-pisteruisku, vaihda läppä, ruuvaa takaisin kiinni periaatteella?

Jep.

- joutuuko tuota asento-tunnistinta jotenkin säätämään?

Ei. Kunhan et vaan mene purkamaan sitä ;)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.3.2009 15:05

joutuuko tuota asento-tunnistinta jotenkin säätämään?

Mitä asentotunnistinta tarkoitat ? Nimittäin kaasulapän asentotunnistinta pystyy jonkin verran säätämään(pitkulaiset reijät), vaikuttaa ainakin tyhjäkäyntiin jonkin verran.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.3.2009 15:53

Mites lambda-anturi? Yleismallin bosch anturin saa edullisesti VPV-racing firmasta (75e).
Ja tuohon vanhempaan malliin pystyy puolan alla olevan anturin vaihtamaan, uudemmassa se on samaa klimppiä puolan kanssa, en nyt muista mikä se anturi on, gurut tarkentaa.

Entäs auton alla oleva bensansuodatin? Koska vaihdettu? Tuo ruiskun kumilaippa kannattaa ostaa merkkiliikkeestä (60e), tarvikemallit ei kuulemma kestä.

Nykimiseen vois auttaa rankempi polkeminen, omaan se auttoi.

vertu99
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.3.2009 13:34

ViestiKirjoittaja vertu99 » 24.3.2009 10:59

Kävin viime viikolla katsastuksessa, auto ei silloin nykinyt. Kaikki päästöarvot olivat ok, vaikka pakoputki vuotaa jonkin verran.

Polttoaineen kulutus on suhteellisen korkea, oli jo viime syksynä vaikka oli lämpöiset kelit. Pintakaasulla kun ajeli, Vento vei silti 8l / 100km, nyt talvella 10l / 100km luokkaa.

Olen kyllä miettinyt tuota Lambda-anturin vaihtoa, olisiko silti aihetta vaihtaa anturi, vaikka päästöarvot ovat ok? Kommentteja? Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista jolloin auton päästöt ovat olleet kohdallaan, mutta lambda-anturin vaihto on ratkaissut nykimisongelmat?

Auton tyhjäkäynti on todella tasainen, nykimiset alkaa liikkeelle lähtiessä, ja suurimmat ongelmat juuri kierroslukualueella 1000-3000rpm.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 24.3.2009 16:36

Virranjakajan hilut missä kunnossa? Entäs sytkämoduli? Onko vaihdettu?

vertu99
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.3.2009 13:34

ViestiKirjoittaja vertu99 » 24.3.2009 17:02

"Virranjakajan hilut missä kunnossa? " tarkoitatko pyörijä+kansi+johdot? On vaihdettu.

"Entäs sytkämoduli? Onko vaihdettu?" Tarkoititko puolan yhteydessä olevaa modulia tai jossain muualla sijaitsevaa modulia? Ei ole vaihdettu sytkämoduulia.

Eli sytkämoduli ja/tai Lambda seuraavaksi vaihtoon?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.3.2009 17:04

Ventossa ei ole erillistä sytkäboxia, monomotronic hoitaa myös sytkän.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.3.2009 19:33

Tuo 8-10L on aivan normaali kulutus ventolle vaikka täällä moni muuta väittääkin, onhan noita ventoja tässä perhepiirissä 3 joista 2 on 66kw koneella.

Koitappa antaa hieman monoa sille jospa sitten loppuis yskiminen.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 24.3.2009 21:24

Ai ei oo erillistä syttypoksia niinkun RP:ssä on ECU:n päällä?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 25.3.2009 6:24

G2/J2 on monojetronic joka hoitaa vain polttoaineensyötön, G3/Ventoissa on uudempi monomotronic joka hoitaa molemmat. Motronicilla olevissa koneissa ei ole alipainekelloa jakajan kyljessä, hyvä tuntomerkki. Ei siis ole sytkäboxia ECU:n vieressä.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 27.3.2009 23:17

Kai niitä syitä voi olla useampiakin, mutta kaverin Ventossa vaihdettiin se kumilaippa ja putsattiin liuottimella kylmäkäynnistysventtiili joka on imuilmaputkessa.Ne pienet letkut menee siihen...
Kumilaippaa ei sitten pidä ostaa Motonetista, kestää vain pari kuukautta ja vika uusiutuu. Orggis osalla pelaa ja saa 2v takuun.

niin joo, Vento meni päästöistä läpi vaikka koko lambdaa ei ollut kytketty kiinni :-)eli ei vaikuttanut nykimiseenkään.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 30.3.2009 11:46

Mono-Motronicissa on silti "sytytysmoduuli" vaikka ECU hoitaakin sytytysennakon säädön. Se on siis se neliön muotoinen palikka tulipellissä, joka on sytytyspuola, ja sen alla vahvistustransistori jota ECU komentaa.

vertu99
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.3.2009 13:34

ViestiKirjoittaja vertu99 » 7.4.2009 14:18

Korjattu vaihtamalla bensapumpun rele, katso päivitetty viesti ketjun alussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa