Portteriin alumiinivanteet
Valvoja: ffp jäsenet
Portteriin alumiinivanteet
Kysyisin teiltä joilla on enemmänkin kokemusta WV transportterista(T4 vm-99), että millaiset alumiinivanteet sopii siihen? Sopiiko normaalit aluvanteet, joissa on jako oikea ja mitä yleensä kannattaa ottaa huomioon niitä ostaessa mm. käytettynä.
Se, että löytääkö (käytettyyn) vanteeseen stanssattuna painoluokituksen/indeksin, on toinen asia. Uusissa vanteissa taitaa noita merkintöjä jo olla, mutta ei esim. vanhemman portterin alkuperäisessäkään aluvanteessa mainita painoindeksistä mitään. Tuskimpa se katsurikaan moisten etsimiseen aikaa käyttää, vaikka pykälien mukaan vanteen pitäisi olla automalliin tarkoitettu/suunniteltu.
ETKA antaa tuonikäisen peltivanteeseen kahta merkintää, 810 ja 900 kg.
ETKA antaa tuonikäisen peltivanteeseen kahta merkintää, 810 ja 900 kg.
Itse etsiskelin myös sopivia vanteita tuossa talvella T4 Caravelleen ja mietin tuota ihan samaa että kestääkö vanne kuin vanne T4:sen alla. Tuli kuitenkin hommattua sen koommin kantavuuksia kyselemättä 3C Passatin 18" lisävaruste vanteet, halavalla kun sai. Lähinnä kiinnitin huomiota vanteita etsiessä ettei ihan mitään ohut puolaisia ja pimpelipom merkkisiä vanteita hommaa. Kuten jo mainittiin jos kovin raskasta kuormaa meinaa autolla kuljettaa niin kannattaa varmaan vähän tarkemmin tutkia niitä kantavuusluokituksia.
Käytännössä tyhjänä ajellessa melkeimpä vanne kuin vanne 16-18" koossa on varmastikin tarpeeksi kestävä normiajossa, painoluokitukset alkavat sitten pätemään kun oikeasti paino alkaa olla kokonaispainon huitteilla.
Kaikki vanneliikkeet eivät muuten edes suostu myymään "aliluokitettuja" vanteita jos kertoo että ovat tulossa esim. portteriin, näinollen jos haluaa itse tietoisesti "rikkoa lakia" niin kannattaa vastata liikkeen antamaan ajoneuvokysymykseen vaikka "Datsun 100A". Yleensä konttorilla eivät noita edes katso, toki konttorikohtaista. Maalaisjärjen kanssa kun tekee tuonkin niin ei tule käytännön ongelmia vaikkei paketti olisikaan täysin laillinen.
Kaikki vanneliikkeet eivät muuten edes suostu myymään "aliluokitettuja" vanteita jos kertoo että ovat tulossa esim. portteriin, näinollen jos haluaa itse tietoisesti "rikkoa lakia" niin kannattaa vastata liikkeen antamaan ajoneuvokysymykseen vaikka "Datsun 100A". Yleensä konttorilla eivät noita edes katso, toki konttorikohtaista. Maalaisjärjen kanssa kun tekee tuonkin niin ei tule käytännön ongelmia vaikkei paketti olisikaan täysin laillinen.
Alle laitettavan renkaan tulee mahtua painoindeksin sisälle. Renkaasta tuo merkintä poikkeuksetta löytyykin. On kuitenkin outoa, että vanteista ei juuri koskaan löydä merkintää siitä, paljonko kuormaa saa päälle laittaa. Omassa caravellessa on ollut ainakin puolen tusinaa eri aluvannetta -yhdessäkään ei ole ollut merkintää kantavuudesta.
Kyllä mun vanteissa luki aivan selvästi vanteen sisäpuolella 785kg
Tosin se oli ensimmäinen vannesarja jossa moisen lukeman olen näkenyt.
Kylläkin pyyhkäsin moiset lukemat hiomakoneella pois ettei vaan ottaisi katsastusmiehen silmään liian herkästi.
Kun tossa koslassa pitäisi kantavuutta olla 800kg vannetta kohden :)
Tosin se oli ensimmäinen vannesarja jossa moisen lukeman olen näkenyt.
Kylläkin pyyhkäsin moiset lukemat hiomakoneella pois ettei vaan ottaisi katsastusmiehen silmään liian herkästi.
Kun tossa koslassa pitäisi kantavuutta olla 800kg vannetta kohden :)
Minun portterissa rekisteriotteen mukaaan kantavuus on 2700kg tais siis se kokonaispaino. Eli vanteissa tulisi olla kantavuutta vanteilla mielellään vähintään se 700 kg mutta mielestäni sais olla se 900kg, koska tulee toisinaan ajettua aika täydellä kuormalla.
Jees mut pitteepä palata sorvin ääreeen. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
Jees mut pitteepä palata sorvin ääreeen. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”