Apuva!! Passat lähtee huonosti käyntiin!!
Valvoja: ffp jäsenet
Apuva!! Passat lähtee huonosti käyntiin!!
Mulla on 3b 1.9tdi passat ATJ:n kone.
On alkanut lähteä aika huonosti käyntiin ilmojen kylmetessä.
Rele 202 toimii. Mittasin hehkujen johtosarjan päästä ja sinne
ei tule mun mielestä riittävästi jännitettä. yleismittari kyllä näyttä vähän lukemaa kun käynnistää mutta ei tarpeeksi. Olen koittanut myös siten että lämpötila-anturi oli irti.
Pari hehkua koitin niin että annoin suoraa 12 volttia, eikä hehku toiminut.
Mistä kannattaisi lähteä etsimään kun ei tule kunnolla jännitettä hehkuille? Hehkut menevät nyt ainakin ilmeisesti vaihtoon
On alkanut lähteä aika huonosti käyntiin ilmojen kylmetessä.
Rele 202 toimii. Mittasin hehkujen johtosarjan päästä ja sinne
ei tule mun mielestä riittävästi jännitettä. yleismittari kyllä näyttä vähän lukemaa kun käynnistää mutta ei tarpeeksi. Olen koittanut myös siten että lämpötila-anturi oli irti.
Pari hehkua koitin niin että annoin suoraa 12 volttia, eikä hehku toiminut.
Mistä kannattaisi lähteä etsimään kun ei tule kunnolla jännitettä hehkuille? Hehkut menevät nyt ainakin ilmeisesti vaihtoon
Itsellä A4 B5Q-ympäristössä sama kone, ja myös alkanut takkuilemaan käyntiinlähtö. Hehkut vaihdoin NGK:n valmistamiin uusiin hehkuihin kaikki, vaikka ei vanhatkaan yleismittarilla mitaten näyttäneet risoilta. Myös polttoainesuodatin tuli uusi samassa rytäkässä. En ole mittaillut, miten hehkuille jännitystä tulee, mutta ilmeisesti akku menee vaihtoon, sen iästä kun ei ole edes tietoa minulla. Tuntuu ainakin, että pyörittää hieman laiskasti konetta.
Tuo rele 202 ilmeisesti on hehkujen rele?
Tuo rele 202 ilmeisesti on hehkujen rele?
Tänään autoni kävi huollossa jossa katsottiin vika lista. Kaikki oli kunnossa ja heidän mielestä ei pitäisi olla mitään vialla. Mutta jotenkin tuntuu vaan että ne hehkut eivät pelitä.
Onko joku mitannut kuinka paljon se antaa vielä näin lämpimillä keleillä hehkulle jännitettä?
Millaisia vikoja muilla on ollut noiden hehkujen kanssa??
Onko joku mitannut kuinka paljon se antaa vielä näin lämpimillä keleillä hehkulle jännitettä?
Millaisia vikoja muilla on ollut noiden hehkujen kanssa??
Itselläni on TDI Cordoba joka on temppuillut koko talven käyntiinlähdön kanssa.
Tähän menessä tehtyä:
Hehkut vaihdettu -> tilanne parani vähän, eli osa vanhoista oli ilmeisesti pimeänä
Vika ei poistunut ja kun otti lämpötila-anturin johdon irti, niin hehkutti vallan pirusti -> lohkon kyljessä oleva lämpötila-anturi vaihtoon. Ei vaikutusta ja hehkuille tulee todistettavasti sähköä.
Kotikonstit loppuivat ja auto korjaamolle -> ei ihmeellisiä vikakoodeja, suuttimet tarkistutettiin Tammer Dieselissä ja ne todettiin hyvä kuntoisiksi. Korjaamo ei osannut auttaa.
Itse olen nyt vähän seuraillut tilannetta ja vaikuttaisi siltä että tilanne on pahin kun lämpötila on nollan lähistöllä -> viittaisi siihen että ilmankosteus on paha asia.
Onko kellään hyviä ideoita mitä kokeilla seuraavaksi? Onko vielä joku anturi joka voisi vaikuttaa? Ilmeisesti imuilmaa mitataan anturilla, mutta onko se pelkkä määrän mittaus vai mitataanko muitakin asioita?
Tähän menessä tehtyä:
Hehkut vaihdettu -> tilanne parani vähän, eli osa vanhoista oli ilmeisesti pimeänä
Vika ei poistunut ja kun otti lämpötila-anturin johdon irti, niin hehkutti vallan pirusti -> lohkon kyljessä oleva lämpötila-anturi vaihtoon. Ei vaikutusta ja hehkuille tulee todistettavasti sähköä.
Kotikonstit loppuivat ja auto korjaamolle -> ei ihmeellisiä vikakoodeja, suuttimet tarkistutettiin Tammer Dieselissä ja ne todettiin hyvä kuntoisiksi. Korjaamo ei osannut auttaa.
Itse olen nyt vähän seuraillut tilannetta ja vaikuttaisi siltä että tilanne on pahin kun lämpötila on nollan lähistöllä -> viittaisi siihen että ilmankosteus on paha asia.
Onko kellään hyviä ideoita mitä kokeilla seuraavaksi? Onko vielä joku anturi joka voisi vaikuttaa? Ilmeisesti imuilmaa mitataan anturilla, mutta onko se pelkkä määrän mittaus vai mitataanko muitakin asioita?
Itse olen nyt vähän seuraillut tilannetta ja vaikuttaisi siltä että tilanne on pahin kun lämpötila on nollan lähistöllä -> viittaisi siihen että ilmankosteus on paha asia.
Jos ajoitus on kohdallaan ja kaikki anturit kunnossa,
voi olla ettei alkuperäinen hehkutusaika enää riitä (@ 0°C) kun moottorikin käytössä kulunut.
Tuota kyllä saa Ecun softasta muutettua. Laita privaa, jos tulee tarvetta..
Vianhaku edistyi taas pätkän verran kun sain apuja VAG-COMin omaavalta ihmiseltä.
Pumpun pyydetty ja todellinen ajoitus olivat numeroiden perusteella ok, mutta kun katsoimme ajoituskäppyrää, niin piste ei noussut alueelle ollenkaan, vaan pysyi nollassa. Ilmeisesti ajoitus on siis ulkona alueelta, mutta jollakin ihmeellä ECUn pyynti saadaan käynnissä olevassa koneessa osumaan kohdalleeen. Sopivia työkaluja pumpun ajoituksen muuttamiseen ei ollut mukana, joten asialle ei voitu mitään tehdä.
Seuraavaksi sitten pohdimme mitä asialle voisi tehdä ilman työkaluja ja päätimme kokeilla hehkuajan kasvattamista. Muutimme glow adaptation parametrin arvosta 32768 (default) arvoon 32700 ja eikun odottelemaan auton jäähtymistä.
Tänään aamulla olikin sitten suht optimi lämpötila (pari astetta pakkasta) tilanteen tarkistamiseen ja auto hehkutti muutaman sekunnin, jonka jälkeen lähti nätisti käymään, eli pikapatenttikorjaus ainakin paransi tilannetta huomattavasti lähtötilanteeseen nähden.
Pumpun pyydetty ja todellinen ajoitus olivat numeroiden perusteella ok, mutta kun katsoimme ajoituskäppyrää, niin piste ei noussut alueelle ollenkaan, vaan pysyi nollassa. Ilmeisesti ajoitus on siis ulkona alueelta, mutta jollakin ihmeellä ECUn pyynti saadaan käynnissä olevassa koneessa osumaan kohdalleeen. Sopivia työkaluja pumpun ajoituksen muuttamiseen ei ollut mukana, joten asialle ei voitu mitään tehdä.
Seuraavaksi sitten pohdimme mitä asialle voisi tehdä ilman työkaluja ja päätimme kokeilla hehkuajan kasvattamista. Muutimme glow adaptation parametrin arvosta 32768 (default) arvoon 32700 ja eikun odottelemaan auton jäähtymistä.
Tänään aamulla olikin sitten suht optimi lämpötila (pari astetta pakkasta) tilanteen tarkistamiseen ja auto hehkutti muutaman sekunnin, jonka jälkeen lähti nätisti käymään, eli pikapatenttikorjaus ainakin paransi tilannetta huomattavasti lähtötilanteeseen nähden.
Pumpun pyydetty ja todellinen ajoitus olivat numeroiden perusteella ok, mutta kun katsoimme ajoituskäppyrää, niin piste ei noussut alueelle ollenkaan, vaan pysyi nollassa. Ilmeisesti ajoitus on siis ulkona alueelta, mutta jollakin ihmeellä ECUn pyynti saadaan käynnissä olevassa koneessa osumaan kohdalleeen. Sopivia työkaluja pumpun ajoituksen muuttamiseen ei ollut mukana, joten asialle ei voitu mitään tehdä.
Se ECU pystyy käynnissä olevasta koneesta säätämään ajoituksen kohdalleen määrätyissä rajoissa. Ei muuta kun työkalut jostain käsille ja kääntämään ajoitusta, vaikuttaa käynnistyvyyteen, nimimerkillä kokemusta on..
Kiitos kaikille vinkeistä, sokea kanakin voi näköjään löytää jyvän.
Nyt kun sain tuon pumpun ajoituksen korjattua osumaan viivojen väliin, niin auto lähtee kylmänäkin ilman hehkutusta todella nätisti käymään.
Ajoitus oli lähtötilanteessa niin pahasti pielessä, ettei sitä näkynyt ollenkaan käyrällä ja TDIgraphisssa luki vain Too retarded to plot. Kun ajoitusta käänsi juuri ja juuri silmällä havaittavan määrän, niin nyt se osuu aika lailla keskiviivalle eli tuonne 60 tienoille ja homma pelaa.
Aikaa meni n. puolituntia ja yhtään osaa ei tarvinnut hakea marmoritiskiltä. Työkalujakin Cordobassa tarvittiin vain VAG COM v409.1 (muutkin missä on TDI graph käy), 10mm avain moottorin suojalle, pihdit imuletkun irrottamiseen, 13 mm avain hihnapyörän pulttien löysäämiseen ja olikohan se 17 vai 19mm avain ajoituksen siirtämiseen.
Nyt kun sain tuon pumpun ajoituksen korjattua osumaan viivojen väliin, niin auto lähtee kylmänäkin ilman hehkutusta todella nätisti käymään.
Ajoitus oli lähtötilanteessa niin pahasti pielessä, ettei sitä näkynyt ollenkaan käyrällä ja TDIgraphisssa luki vain Too retarded to plot. Kun ajoitusta käänsi juuri ja juuri silmällä havaittavan määrän, niin nyt se osuu aika lailla keskiviivalle eli tuonne 60 tienoille ja homma pelaa.
Aikaa meni n. puolituntia ja yhtään osaa ei tarvinnut hakea marmoritiskiltä. Työkalujakin Cordobassa tarvittiin vain VAG COM v409.1 (muutkin missä on TDI graph käy), 10mm avain moottorin suojalle, pihdit imuletkun irrottamiseen, 13 mm avain hihnapyörän pulttien löysäämiseen ja olikohan se 17 vai 19mm avain ajoituksen siirtämiseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa