madallusjousien vaihto?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

madallusjousien vaihto?

ViestiKirjoittaja Johnson » 20.3.2009 19:53

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia madallusjousien vaihdosta?
Itellä on -98 A6 avant ja mietin kuinka helppo homma se on vaihtaa ne jouset ite vai kannattaako viedä suoraan johonkin liikkeeseen vaihdatettavaksì?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.3.2009 20:06

Kokemusta 97-04 välillä tehdystä korista, etuvetoisessa ei ihmeempiä kommervenkkejä mutta quattron takapää on hankala. Tarvitset tukevat jousipuristimet, etujouset ovat sitten aivan perkeleen jäykät.. Huonot jousipuristimet antautuvat kerrasta.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 20.3.2009 20:18

juu kyseessä on etuveto malli.. eli on ihan vaihdettavissa itsekkin siis.. onko ehdotuksia et mistä kannattaa hommata ne puristimet?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 20.3.2009 21:26

Hakua kannattaa käyttää ja puristimia saa ihan autotarvikeliikkeistä. Vaihdon jälkeen pitää pyöränkulmat säädättää ja auto muutoskatsastettava.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 21.3.2009 0:15

mitäs toi pyöränkulmien säädättäminen maksaa? Eikös toi jousien vaihto- operaatio mene jokseenkin näin: auto ylös, rengas irti, iskari irti ylhäältä, vanha jousi pois ja uus tilalle? vai onkos siin jotain muuta suurempaa vääntöö?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.3.2009 0:37

Iskari on useimmiten paketissa jousen kanssa ja ne lähtee yhdessä irti. En kyllä tuosta korimallista osaa sanoa...

Sitten kiinni penkkiin ja jousia irroittamaan ja siitä se lähtee. Samat romut käänteisessä järjestyksessä takaisin.

Jousessa on sitten VOIMAA jos se pääsee irti puristettuna joten sitä pitää vähän kunnioittaa. Kuulostanee vähän pelottelulta, mutta mä en juurikaan ikinä laita puristetun jousen väliin/päähän mitään omia elimiä.

Kerran on jousi lähtenyt tolpasta ja tiiliseinästä pompattuaan gyproc katossa oli vähän pahoillaan tapahtuneesta.

Että järkeä käyttämällä sitten kun hommiin aletaan eikä mäyräkoirallisen jälkeen.

Kulmien säädöstä toiset ottaa enemmän ja toiset vähemmän. Soittele halutut korjaamot läpi, kerro mitä olet tehnyt, mikä auto ja kysy paljonko kulmien säätö maksaa.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 21.3.2009 0:50

jeps kiitos vinkeistä, jokusen jousen oon joskus vaihtanu mut ne oli ihan eri systeemillä ku nämä mitkä pitäs nyt vaihtaa.. no mutta eiköhän ne päivässä vaihda, eka menee ihmetellessä ja sittenhän se menee jo rutiinilla se toinen:D Kun juodaan niin juodaan ja ku laitetaan autoo nii sit laitetaan autoo, eiks se niin mee=) pitääpi kertoilla täällä sit et miten kävi..

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 21.3.2009 0:53

^ ja kun se passatissa ei ole mikään "vetojousi", niin suosittelen semmoista kunnon jousipuristinta, eli semmoista oka puristaaa melkeen koko jousen matkalta.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 21.3.2009 1:05

no mul on jo pari sellast n.30cm pitkii puristimia, millä aattelin kokeilla. Et eri puolilt jousee puristimet kiinni ja sit ruuvailee kasaan päin... eikös muuten noitten taka jousien pitäis olla huomattavasti helpommat vaihtaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.3.2009 1:31

Järki käteen ni se menee purkan ja ruuvarin kanssa :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 21.3.2009 9:16

A6 ja Passat 3B.n kyseessä ollen alustan mittaus ja säätö ei pitäisi hirveästi maksaa, etuvetoisissa kun ei muuta säätöä ole kuin auraus. Ellet sitten ole irroittanut apurunkoa tai taka-akselia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.3.2009 17:34

No Vaasan seudulla 4-pyöräsuuntaus maksaa 50-100e, paikasta riippuen.
Voihan niinkin käydä että kulmia ei tarvitse säätää, velipojan ventoon vaihdettiin korkeemmat madallusjouset mutta suoraan menee homman jälkeenkin.
-40mm on siten max jolla vakiot iskarit vielä toimii ok, ite olen kyllä säädettävien tolppien kannalla, sais ruuvattua sen korkuiseksi kun haluaa, noista jousien madalluksista kun ei ota selvää, FK:n 60/40 sarja näyttää vastaavan Kaw:in 40/30 -sarjaa.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 21.3.2009 21:33

no mul on tollanen Weitecin jousi setti minkä pitäis madaltaa 35/35.. huomen pitäis istua sorvin ääreen ja vaihtaa jouset. ajatuksena on et laittaa nyt pelkät jouset ja sit myöhemmin kesällä/ syksyllä myös iskarit..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.3.2009 21:36

Kuulostaa turhalta työltä. Laita molemmat kerralla...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 21.3.2009 22:07

Ja 35/35 satsilla jää keulimaan ja pahasti.

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 21.3.2009 23:05

no se jää nähtäväksi miten keulii, koska tällä hetkellä ainakin vakio jousilla auton linja melko suorassa, ehkä hitusen etukenossa.. et jos siitä madaltuu suoraan sen 35mm niin siitä pitäis tulla tarpeisiini passeli... pitää ottaa ennen ja jälkeen kuvat niin näkee sit muutoksen paremmin! täl hetkel ei oo tota rahaa niin paljoa et vois laittaa koko alusta setin, ja jos aikaa kerta (lomautettuna) on niin voisin ruuvailla noit normi jousia ja madallusjousia edestakaisin viikoittain=D

Johnson
-
Viestit: 18
Liittynyt: 12.3.2009 8:39

ViestiKirjoittaja Johnson » 26.3.2009 19:47

No niin nyt on sit jouset vaihdettu alle.. Etupää oli melko kinkkinen, eka meni ihmetellessä ja toinen sit vähän paremmin. Aikaa meni pelkkiin etujousiin joku 7-8 tuntii, piti niis iskarin yläpään muttereis vähän soveltaa työkalujen kans, oli meinaan aika tiukassa!
Takapää oli sit ihan läpihuuto juttu, niihin meni aikaa noin 30- 45 min. Tuli noil pelkil jousil näin ensituntumal sopivan jämäkkä, mutta ei silti mikää kivireki! keula laski vähän enemmän ku perä, mikä oli vaan hyvä juttu!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 97 vierailijaa