Naksuu Corradossa, ABS?? ja ABS säätöä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Naksuu Corradossa, ABS?? ja ABS säätöä

ViestiKirjoittaja Levis » 7.1.2004 14:04

Liikkeelle lähtiessä ja heti sen jälkeen parin sekunnin ajan kuuluu releen tapaista naksuntaa. Yritin käsin kokeilla releitä naksunta äänen ilmaantuessa, mutta en löytänyt äänen aiheuttajaa. Mikähän se ääni on? Aina sitä ei tule. Autossa ABS, voisiko olla jotain tekemistä sen kanssa? ABS kyllä toimii, pari kertaa vaan ABS-merkkivalo jäänyt palamaan.
Viimeksi muokannut Levis, 18.4.2005 17:00. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.1.2004 15:54

Ei siinä ole mahdollisesti EDS:ää? En tosin tiedä millaista ääntä se pitää :D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.1.2004 15:59

Ja mä en tiedä mikä on EDS....

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.1.2004 16:25

Se on semmoinen ABS:n yhteydessä oleva sutimisenesto.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.1.2004 17:07

no ei tuo niin tehokas ole että napsuis sutimisen estot kuivalla asfaltilla joka lähdössä...
Onkos abseilla jotain relettä? Outo ääni se kuitenkin ja tulee reletaululta päin, kai. vaikea sanoa ajossa.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 7.1.2004 17:21

Ettei vaan olis tollasta vanhojen muovien napsumista kabiinin lämmitessä. Mulla ainakin kuuluu semmosta, jos pistää puhaltimen päälle. (Toivottavasti kuuluu siitä :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.1.2004 18:31

No ei muuten taida olla se...

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 7.1.2004 22:14

Onkos se ääni sellainen TRRRRrrrr naps. Lähtiessä mulla just tuo EDS tekee sen kun rengas luistaa. olettasin että on etupään ABS-anturi viallinen.
Edit: Ääni tulee muuten jarrupääsylinteristä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.1.2004 11:40

ABS-ANTURIT VOLKSWAGEN SCIROCCO/CORRADO
--91 Nopeustunnistin eteen. . . . . . . . . . . . . .. . 23-1632 78.00 ?
92-- Nopeustunnistin vasen eteen. . . . . . . . . . . 23-1600 49.00 ?
92-- Nopeustunnistin oikea eteen. . . . . . . . . . . 23-1601 49.00 ?

Jos se on sitten tuollanen nopeustunnistin sitten rikki tai likainen. Aika kallishan tuo uutena näkyisi olevan. Molemmilla puolilla varmaan on omat. Mikä sen naksunnan sitten tekee?
Jos sitä voi putsata niin miten se tapahtuu ja mitä sieltä tulee puhdistaa? En ole edes moista anturi koskaan nähnyt ja en tiedä missä se tarkalleen edes on. Ei ole ennen ABS systeemejä mulla ollut.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.1.2004 15:38

sen "tuntee" sen äänen polkimistossa. mistä sen voi tietää tai testata mikä niistä on epäkunnossa? ääni ei ole trrr naps vaan just sellai ku releestä tulee.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.1.2004 17:32

Se on abs anturi mikä siellä napsuttaa jos se polkimessa tuntuu, ota yks kerrallaan irti (liitin) niin saat selvitettyä mikä niistä on rikki, emännä passat:ssa tekee samanlaisesti, ja loppuu kun yhden johdon irroittaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.1.2004 18:10

Voiko niitä jotenkin elvyttää ja huoltaa? Kunhan talli vapautuu ni täytyy irroitella niitä, missä lie sitten liitos kohta on...
Jos yhden irroittaa niin toimiiko abs jarrut lainkaan? Pitäisikö merkkivalon syttyä? Arvatenkin kun oikea johto löytyy pitäisi napsunnankin loppua.

T.A.
-
Viestit: 56
Liittynyt: 28.11.2003 12:11

ViestiKirjoittaja T.A. » 8.1.2004 18:17

Miten tuo EDS toimii? Vain liikkeelle lähdössä? Vai koko ajan?
Mullakin Passatti ääntelee jos paikaltaan sutii liukkaalla, muttei vauhdissa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.1.2004 18:18

Etupäässä liitin on siinä iskaritolpan vieressä (takaa en tiedä ei oo tullu katottua) ja abs ei sitten enään toimi, eli ainakaan edessä toi ei vaadi muuta kuin konepellin aukaisun.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.1.2004 18:23

Oonkin ihmetellyt mikä johto se on siinä tolpassa. Arvelinkin että liittys abs jarruihin. Täytyy huomenna tutkia mitä käy ku irrottaa toisen. Liitin on varmaan "vedä auki mallia".

aTm

ViestiKirjoittaja aTm » 8.1.2004 18:58

Niissä jarruissa o sellanen reikä levy mitä se anturi sielä tunnistelee onko pyörä jarrutuksessa lukossa vai ei, että voiskohan olla että se on likanen, reijät menny niin pieniks että antaa jotakin häiriöö eli se tunnistas koko ajan pyörän lukkoon, niinpä sielä sitten abs yksikkö sykkii ja vähänkin kun meinaa jarrua painaa niin tuntuu heti absit polkimessa? Muistaakseni anturi on sisältä käämilankaa, että voi olla myös anturi sökönä.

Tää on sitten vain arvailua ;)

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 8.1.2004 20:53

Takana ne liitoskohtat on takapenkin alla siinä sen peltireunan alla piilossa johon penkin etureunat kiinnittyy. Johdot menee läpivientikumeista ulos joten niitä seuraamalla ainakin pitäis löytyä.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 8.1.2004 20:59

Levis: voi ne putsata, mulla sytytteli ABS-valoa kun oli anturit jarrupölyn ja hiekan peitossa...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.1.2004 21:17

EDS toimii (ainakin Leonissa) vain pienissä nopeuksissa, muistaakseni alle 40km/h.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.1.2004 15:30

Irroitin yksitellen kaikki anturin johdot. Oli aivan sama minkä irroitti, napse loppui. Samalla syttyi abs merkkivalo ja abs ei toiminut. Eli kaikki rikki vai? : ) Se napse on muuten juuri sama joka kuuluu ku virrat vääntää päälle ja abs merkkivalo sammuu. Tosin liikkeelle lähtiessä valo ei vilku, mutta ääni täysin sama ja toistuu 1-4 kertaa lähdössä. Ei aina kuitenkaan.

Yritin irroittaa itse anturit. Ruuvit sain irti mutta en muuta. Kaveri varoitti että hajoavat yleensä irroittaessa ja en sitten uskaltanut vääntää ku jarrut kuitenkin toimivat normaalisti. Onko jollakin kuvaa josta se anturi näkyisi, että edes näkisi kuinka paljon siitä tulisi irroittaa. Meinasin talttapäämeisselin laittaa levyn ja sen anturin kärjen väliin ja vääntää. Pohdin kuitenkin päissäni selvinpäin että se lukuosahan on varmaan siinä kärjessä. Täten en sitten vaurioitumis riskin takia näin tehnyt. Vai olisiko ollut ok?

Puhdistin etupään (anturia, reikälevyä ja yms) paineilmalla ja brake cleaner aerosolilla. Ei ollut mitään vaikutusta, napsuu edelleen. Takaata ei oikein päässyt käsiksi mihinkään, paineilmaa sitten vaan laskin.

EDIT: ei kai abs jarruissa ole mitään ihan törkyhintaista osaa joka nyt huonolla tsäkällä olis särki?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 9.1.2004 17:12

Joo ainaskin golfissa ja ventossa ABS/EDS ohjainyksikkö löytyy pelkääjän penkin edestä/alta jalkotilasta.
Omassa meni anturit vaihtoon, kun hiekka tms. oli syönyt niistä käämit näkyviin asti.
Anturit on kiinni ainoastaan sillä 6-kolo pultilla ja taatusti lujassa siinä reijässään, vaikka pultti on poissa. Mulla hajos molemmat taka-anturit irrottaessa.
Hyvä työkalu on hylsä 13-15mm joka juuri mahtuu anturin päälle anturipuolelta (tietää jarrujen purkamista...) Sillä sitten naputellaan anturi irti jos lähtee. Elä lyö lujasti voipi pullistua niin ettei lähde kuin poraamalla.
Ensin etsisin kuitenkin huonoja liitoksia/katkenneita johtoja.
ABS boxin liitin/maajohto kannattaa varmaan tarkistaa ensin

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 9.1.2004 19:26

Ne etupään anturit on tosiaan kiinni. Aivan turha yrittää ehjänä irti.

Jopa tuon ikäisessä corradossa on vikadiagnostiikka abseilla eli ei muuta kun vag-com kiinni. Toisaalta nyt kun oot johdot nyppiny irti, niin sulla on joka anturista vikakoodi muistissa. Ja ne pyörimisanturit sytyttää yleensä sen häiriövalon että tuskin vika siellä on...

Corradossa absin boksi on vasemman etujalkatilan vasemmalla puolella muvin alla ja vanhemmissa(alle 94) golfissa/ventossa jalkatilassa. Uudemmissa takapenkin alla

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.1.2004 21:19

Onkos tollanen vag com käynti Laakkosella kallista hupia. Entäs sitten se boxi jos on mäsä ni paljon niistä käytettynä huudellaan?

Nollautuuko vikamuistit jos akun irottaa?

Edit: vikamuisti nollautuu kun akku on hetken irti ainakin vortex forumin mukaan. siellä on jollain muulla henkilöllä kanssa klik, klik ääntä ilmennyt, mutta kukaan ei ole vastannut sille.

tuossa abs ongelmiin ohjeita
http://forums.vwvortex.com/zerothread?&id=712143

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.1.2004 13:37

Mittasin noista antureista vastukset ja mittari näytti jokaisessa hieman vajaata 1 k ohmia. Eli ne ovat kai sitten kunnossa?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 10.1.2004 14:32

Yhdellä kaverilla olis Corradon ABS vermeet varmaan vielä nurkissa ylimääräisenä et jos kiinnostaa...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 10.1.2004 17:16

Kyllä multakin boksi ja jotain muita osia löytyy, mut ei se vika boksissa oo...

Elmo
-
Viestit: 27
Liittynyt: 24.10.2003 17:21

ViestiKirjoittaja Elmo » 10.1.2004 17:42

Omassa ventossa kuuluu sama napsutus jos renkaat sutivat.
Ohjainboksi sijaitsee takapenkin alla ja siinä lukee ABS/EDS.
Eli luulen että sen äänen pitääkin kuulua. Itselläni se toimii ainenkin paikalta lähtiessä ja hiljaisessa vauhdissa.. Voinko olla väärässä mutta toimiiko sutimisen esto niin että se leikkaa tehot pois vaiko miten?

I.K
-
Viestit: 943
Liittynyt: 23.7.2003 14:01

ViestiKirjoittaja I.K » 10.1.2004 18:51

ei, vaan se jarruttaa sutivaa pyörää.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.1.2004 19:02

No jos mulla on EDS ni huonosti toimii kaikki muu paitsi se napsutus. Vaikka lähtee kuivalla asfaltilla, varmasti sutimatta niin napsuu. Ja auto on -91. Tuskin oli sillon saatavana moista tohon?

Mikä se on se napsaus jonka auto tekee kun ABS valo sammuu, kun on virrat kytketty? Se ääni toistuu lähdöissä, mikä se on? Eteen tai taakse päin. Ja edelleen kaikki toimii hienosti, ainoa että se napse hermostuttaa! Ettei vaan ala poikimaan.

Mitäs kaikkea osia edes ABS jarruihin sisältyy, siis tavallisiin verrattuna? Ainakin anturit, ohjausboxi, reikälevyt jota anturi lukee. Onko vielä muita?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 11.1.2004 10:10

Levis:

ABS ABC
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=abs_abc

Ja jos venäjä tuntuu vieraalta, niin babelfish tulkkaa huonoksi lontooksi:
http://babelfish.altavista.com/

sammio
-
Viestit: 82
Liittynyt: 5.9.2003 13:49

ViestiKirjoittaja sammio » 14.1.2004 18:44

Talven aikana on tuo napsuttelu ja ABS valon syttyminen pahentunut koko ajan. Eilen vihdoin vein pirssin suihkuun ja ruiskuttelin hiekat yms. pois jarrustakin. Tänään näytti pelaavan jo niin kuin pitäiskin... Katsellaan nyt kuinka kauan.

Peksi: Onko tietoo mitä kaikkee Vag-comilla näkee -89 Corradosta? Maksaako vaivaa hommata moinen?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.1.2004 19:27

Mullakin on ruvennut syttymään tuo abs valo useammin. Sammuu heti kun käynnistää auton uudestaan. Napsuttelee välillä ja sitten taas lopettaa ja sitten taas jatkuu. Ku tietäs missä vika on!

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 14.1.2004 20:39

Eipä sieltä taida muuta diagnoosikykyistä järjestelmää löytyä kuin absit. Eli vag-comilla voi lukea vikamuistit, joista siis "pitäisi" löytyä ratkaisut onkelmiin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.1.2004 18:12

Edelleen napsuu ja tuntuu vaan lisääntyvän... mikä piru tuo on...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.1.2004 19:50

Nyt kokeiltiin vag-comia. Tunnisti ohjelma että piuhat on kiinni, mutta jotain baudeihin liittyvää ongelma oli. Eli ei saatu diagnostiikasta mitään ulos... Liian vanha tuo minun auto sitten tuolle kaapelille.

Nyt abs tekee vielä ihan uuttakin vikaa. Peruuttamisen alkaessa hiljaisessa vauhdissa jarrut tekevät jarrutusliikkeen! Auto nytkähtää oikein ja vauhti hidastuu. Miten voi olla mahdollista? Nopeuden ollessa n. 3-5 km/h. ja vanha napsuttelukin on tallessa... kertokee jotain
Ens viikolla on kai paikko mennä johonkin puljuun joka tietää noista jotain tai olis edes se vanhempiin sopiva vag-com testi mahdollisuus.

Edit: ja mun autossa ei todellakaan ole mitään eds/sutimisen estoja eli ei kuulu napsua. renkaat eivät edes sudi äänen tullessa
Viimeksi muokannut Levis, 1.2.2004 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HyperSuper
-
Viestit: 88
Liittynyt: 12.11.2003 13:40

ViestiKirjoittaja HyperSuper » 31.1.2004 20:10

Mun auto pitää välillä semmosta surinaa/pientä rutinaa kun lähtee liikkeelle liukkaalla kelillä, eli silloin kun luistonesto puttuu peliin (varsinkin kun pyörät alkaa sutia ja sen jäkeen kun höllää kaasua). Eikä vikamuistista ainakaan löydy mitään vikaa, ja abs/eds tuntuu pelaavan ihan normaalisti. Voi olla ihan normaalia että sieltä kuuluu pientä rutinaa..

Myykö joku suomalainen nettikauppa ebc jarruosia? meinaa olla jarruteho aika perseestä, täytyy varmaan uusia kaikki levyt, palat ja nesteet.

corradog60

ViestiKirjoittaja corradog60 » 13.2.2004 22:10

ostaessani auton (corrado G60 -89) pienenä ja tietämättömänä abs -boksi oli paikoillaan mutta jarrut toimi ihan normaalisti absittomana. vagin testerit ei löytäny mitään, kokeiltiin vaihtaa yksi pyöräntunnistin ja sen jälkeen jarrut heräs henkiin, mutta toimi todella "miten sattuu".. etupää suht ok mutta takapää taisi lukkiutua.. boksi vekeen ja onnellista ajoa aina viimeiseen katsastukseen saakka. nyt kun kokeilin boksia takas, tilanne oli kuin ostohetkellä; ei mitään elämää abs-puolella.epäilisin anturia.. hajoavat kuulemma helposti jos löysyyttä laakereissa? olisko epävärma toiminta voinut johtua liasta reikälevyissä yms. josta puhuttiin tuos aiemmin?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 13.2.2004 23:18

Piru ku on kiireitäeikä jouda autoa käyttämään näytille. Nyt vaan harmittaa se, että ainakaan jonkun diagnostiikka listan mukaan (vortex sivuilta?) ton ikäsessä Corradossa ei abs tietoja voida edes lukea! Automaatti vaihteett ja automaatti-ilmastointi onnistus ainakin.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 14.2.2004 0:08

Joo abs on melko herkkä sille että anturit ovat riittävän lähellä, koska nuo ovat pultilla kiinni niin laakeri välys ei pääse työntämään niitä kauemmas vaan ne kuluu päästä, välys anturin ja levyn välillä tulisi olla alle 0.5mm, jos on enemmän niin anturi ei anna pienissä nopeuksissa nopeus tietoa, jolloin poksi voi luulla että pyörä ei pyöri, jos tämä tapahtuu molemmissa takapuörissä niin sehän luulee että etupyörät sutii ja lyö jarrua päälle.

Tämä ei ollut aivan varmaa tietoa en ole tapellut kuin raskaan kaluston jarrujen kanssa.

Seuraava pätee kaikkiin abseihin. Mittaa vaihtojännitemittarilla anturien antamat jännitteet pyörittäen käsin pyörää, jos joku pyörä antaa samalla pyöritys nopeudella pienempää jännitettä se on luultavasti kaukana.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.2.2004 2:52

Minkä takia abs lyö jarrua päälle kun ei sutimisen estoa ole? Silti se vaan pari kertaa paruuttaessa on napasauttanut kiinni. Miten abs voi jarruttaa? Eikö se vaan ota jarrua pois jotta rengas pyörisi?

Jos tuon anturin piuhan mittaa se ilmeisesti pitäisi olla järjestelmässä kiinni? Laittaa siis jännitemittari anturin rinnalle vai? Mistähän sitä paljasta piuhaa taas löytys? Anturi tuskin antaa jännitettä jos johto on irti, vastusta kylläkin. Miten anturin etäisyyttä voi säätää?

CasipariCat
-
Viestit: 64
Liittynyt: 9.9.2003 16:19

ViestiKirjoittaja CasipariCat » 14.2.2004 12:50

Ei ole kyllä tietoa mutta luulisin että jännitettä mitataan anturin johto irti. Anturi itsessään varmaan tekee jännitettä kun rengas pyörii. Eli tosiaan mittaamalla jännitteet näkisi onko niissä eroja. Mikäli toi pelaa noin niin jännite on varmaan melko pieni.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 14.2.2004 13:25

Joo mitataan piuha irti anturi syöttää jännitettä joka voi käsinkin pyörittämällä nousta yli 1v.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.2.2004 19:03

Katsos joo. En huomannutkaan että tänne oli tullut jotain kommentteja aiheesta. Huomenna teen tuon mittauksen.
Eliminoin takapään jarrut pois vikalistalta ajamalla takarenkaat lukossa lumella. Napsunta jatkui ja päättelin, että vian on oltava edessä. Onko järkevän kuuloinen perustelu?
Sellanen vielä, että reagoiko digitaalinen volttimittari tarpeeksi nopeasti niihin mutoksiin jota pyörittäes syntyy? Vai näyttääkö se vaan pienempää jännitettä tasaisesti?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.2.2004 22:13

No mittailin jännittteitä renkaiden pyöriessä tyhjäkäynníllä, vuorotellen toinen ylhäällä. Toisen puolen anturi antoi 0,0-0,7V ja toinen 0,3-0,7V. Jänniitteet siis pomppivat. Tuon joka näytti nolla välillä purin. Oli liian kaukan reikälevystä, 0,9 mm. Siirsin lähemmäksi n. 0,6 mm. Siirto tapahtui avaamalla ne kolme ruuvia jotka pitävät sitä reikälevyä paikallaan (vaatii levyn ja satulan purkamisen). LAitoin väliin sopivat palat alumiinia jotta levy siirtyy lähemmäksi anturia.

Ei mitää vaikutusta naksutus toimintaan. Tai siis toimii ne edelleen hyvin, mutta naksuu. Puhdistin tietenkin paikat. ABS-valo ei enää kuitenkaan syty turhaan palamaan lainkaan.

Kävin Laakkosella, huoltomies tökkäs diagnostiikka piuhat ihan kokeilu mielessä kiinni vaikka sanoin että auto on liian vanha etkä mitään sieltä näe. Eikä nähnytkään. No sitten se ehdot että jarrunesteet vaihtoon, mutta ei kyllä osannut sanoa mikä on vikana. No jos viikonloppuna ehtis vaihtaa. Meinas vaan että tässä mallissa ilmeisesti ilmaus pitää tehdä moottorin käydessä? Onko noin?

Sen naksunnan saa polkimesta loppumaan ihan kevyellä kosketuksella jarrupolkimeen?? Mitäs se nyt tarkottaa? Jarru ei edes jarruta vielä. Voiko se likanen neste tehdä sen, ilmaa jarruissa??
Viimeksi muokannut Levis, 30.11.2004 18:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 21.2.2004 17:07

Jahas taas etenee hommat. Jarrunesteet vaihdettu. Meni kaksi litraa tavaraa ennen kuin järjestelmä vaikutti tarpeeksi puhtaalle. Alku tavara oli melkein mustaa ja täynnä jotain roskaa.

Napsunta ei kylläkään kadonnut mutta ääni muuttui. Poljin on jämäkämpi. Sitten huomasin että auton ollessa paikallaan ja renkaita käännellessä napsunta tulee sillonkin. Käänsin renkaat linkkuun ja ravistelin abs-anturin piuhoja jonka jälkeen ääntä ei tullut enää. En tiedä sitten taas jatkuuko napsunta huomenna. Saattaa olla että antureiden johdoissa on jotain sanomista. Niitä tuskin voi vaihtaa pelkästään? Vai onko anturin perässä liitintä?
Harmi vaan ku ei tullut kokeiltua vaan yhtä puolta kerrallaan ni olis saanut tietää sitten kumpi puoli se on. Tai sitten se nesteen vaihdon vaikutus alkoi just samaan aikaan ku ravistelin nittä johtoja. Mystisiä ovat ku ei ole rahaa uusia kaikki antureita vian eliminoimiseksi.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.2.2004 23:21

Eli nyt vika on sitten ilmeisimmin se abs piuhan kunto siellä pyöräkotelossa. Alkoi napsumaan taas ja menin sitten heiluttamaan sitä piuhaa ja ääntä ei reuraavana ajokertana enää kuulunut. Ei ole taas vuorokauteen kuulunut kertaakaan sitä ääntä. Vai olisiko kuitenkin säällä vaikutusta tai nesteiden vaihdolla....
Ilmeisesti sen piuhan vaihtaminen edellyttää koko anturin uusimisen? Täytyy joku kaunis päivä katsoa näkyykö piuhassa jotain päällisiä vaurioita jos sen pystyisi vaikka korjaamaan. Anturit kun toimivat muuten hienosti ni ei sen johdon takia viitsis n. 90€ maksaa.

Ja anturin säätämisen jälkeen oikealle etäisyydelle ei abs valo ole kertaakaan enää syttynyt ajossa.

Edit: ABS valo ei syty enää lainkaan ajossa, startatessa testaa normaalisti. Ennen saattoi syttyä jarruttaessa tai töyssystä. Anturin etäisyyden säätö 0,6 mm auttoi. Samalla puhdistus.
Viimeksi muokannut Levis, 4.3.2004 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 26.2.2004 0:13

EDS toimii (ainakin Leonissa) vain pienissä nopeuksissa, muistaakseni alle 40km/h.


Aiemmin oli kaikissa tuo 40:n toimintaraja, mutta jossain vaiheessa (98?) ainakin quattroissa nostettiin 80:een. Muissa nelikoissa kans? Tai peräti joissain uusimmissa etuvedoissakin??

J.Rantala
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.8.2003 2:41

ViestiKirjoittaja J.Rantala » 27.2.2004 0:11

Skoda Fabia RS:n vakiovarustelistasta löytyy seuraavanlaiset termit:

ABS/MSR ? ABS:än kaikki tietää, mut mikä MSR? Ei oo kerrottu mitää...
EDS elektroninen tasauspyörästön lukko
ASR luistonestojärjestelmä

Mites tuo EDS:ä oikein toimii??

Itelle tulis tämmönen mieleen:
Jarruttaako pyörivää pyörää(sutivaa), kun huomaa, että pyörä se vain pyörii ja auto ei liiku. Samalla vähentäen varmaan vähän tehoja koneesta... Eli nuo kaikki toimisi silloin vähän niinku kimpassa. ASR vähentää tehoa tarvittaessa, EDS jarruttelee tarvittaessa sutivaa pyörää. Ja ABS:n anturit kertoo, milloin mitäkin tarvitsee tehdä... Näinkö?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.2.2004 8:44

Juuri noinhan se menee...

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 27.2.2004 12:18

(ot)Ainakin Volvolla se järjestelmä rajoittaa renkaille lähtevää tehoa, joten jarrupalat ei turhaan kulu.

J.Rantala
-
Viestit: 63
Liittynyt: 24.8.2003 2:41

ViestiKirjoittaja J.Rantala » 27.2.2004 14:43

Hieno nimi keksitty sitten asialle taas. Kyllähän se tasauspyörästön "lukitsemiseen" liittyy, kun sutivaa pyörää jarrutetaan, mut jotenkin mua alkaa vähä hymyilyttää nää hienot 3-kirjain koodit ja niiden tittelit =)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Löytyihän se syy!

ViestiKirjoittaja Levis » 21.8.2004 16:56

Nostetaas vielä kerran tämä topicci ylös. Nyt viimein olen tajunnut syyn mikä se napsuminen on. Aiheuttajan tiesinkin jo ja se on tuo huonokontaktinen abs piuha. Se mikä tuon napsunnan tekee on sähköinen tasauspyörästön lukko. Eli toinen abs anturi antaa välillä virhe signaalia ja tasauspyörästö tunnistaa nopeuseron ja lukittaa lukon. Juuri sama ääni syntyy suditellessa. Ja tuolle ylempänä ihmettelinkin että miten tuo abs voi piru vie jarruttaa pakittaessa. Juurikin tuon takia. Että sellasta.
Viimeksi muokannut Levis, 7.1.2009 10:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Repe
-
Viestit: 625
Liittynyt: 4.7.2004 17:03

ViestiKirjoittaja Repe » 21.8.2004 17:32

Mä jouduin käydä vw tiskiltä ostaa uuden piuhan koska se oli poikki. Maksoi kait n. 70eskoo. Mutta vika ei ollu siinä vika oli oikean puolen anturissa. Nyt pelittää mutt pitäis nollata vikamuisti.

Voiko olla mahdollista että jarrupalojenvalo syttyy välillä. Johtuen siitä että vikamuistit pitäis tyhjentää??

Jani2
-
Viestit: 169
Liittynyt: 3.8.2003 13:43

ViestiKirjoittaja Jani2 » 21.8.2004 20:25

Kyllä sen pitäis palaa kokoajan, jos muistissa on vikaa.. Tuota että se vilkkuu välillä vois kuvitella johtuvan huonoista jarrupala-anturin johdosta taijotain. Tai huonoista paloista.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 21.8.2004 21:38

tasausyörästö ei tunnista 02A askissa yhtään mitään, eikä siellä ole lukkoa. Siellä ei ole ainuttakaan sähköistä, pneumaattista saatikka hydraulista osaa. Tai no onhan siellä nopeusmittarille hall-anturi...

Kaikissa VW EDL systeemeissä jarrutellaan sutivaa pyörää ja siten voimaa siirtyy pitävälle puolelle.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.8.2004 13:14

[/img]
tasausyörästö ei tunnista 02A askissa yhtään mitään, eikä siellä ole lukkoa. Siellä ei ole ainuttakaan sähköistä, pneumaattista saatikka hydraulista osaa. Tai no onhan siellä nopeusmittarille hall-anturi...

Kaikissa VW EDL systeemeissä jarrutellaan sutivaa pyörää ja siten voimaa siirtyy pitävälle puolelle


No oli mikä oli sen toiminta, mutta se aiheuttaa sen äänen. Nimi on ainakin hieman harhaan johtava myönnetään.

Pug309
-
Viestit: 147
Liittynyt: 26.7.2003 14:22

ViestiKirjoittaja Pug309 » 12.10.2004 8:51

Jatketaan aihetta:

Ongelma nyt minulla se että ABS-valo palaa koko ajan. Aikaisemmin syttyi silloin tällöin, yleensä loppui kun sammutti auton ja pisti uudestaan käyntiin. Ei kuitenkaan enää, vaan nyt palaa iloisesti alusta loppuun...
Muutama kuukausi sitten valo ei syttynyt vielä joka kerta (siis pysynyt päällä käynnistyksen aikana tehdyn tarkistuksen jälkeen), vaan se yhtäkkiä ajettaessa saattoi syttyä, samalla ravistaen oudosti jarrupoljinta. Vaikea selittää miltä tuntui, mutta sellaiselta kuin joku sähköjärjestelmä ei oikein olisi tiennyt pistääkö renkaat lukkoon vai antaako rullata. Ei paljoakaan tarvinnut poljinta painaa niin yritti sekunnin murto-osan lukittaa renkaat, kunnes taas tuli järkiinsä ja lopetti samalla sytyttäen abs-valon. Hyvin selitetty, eikös? =)

Mitäs voisi vielä kotikonstein tarkistaa, ja mitähän arveltaisi syyksi? Anturit siis kuulemma kunnossa, "isot pojat" ovat arvelleet hydraulipumppua seuraavaksi. Ei viitsisi kuitenkaan hankkia sitä osaa suht suolaiseen hintaan ellei se edes ole se joka on syynä.


EDIT: Lisätään vielä että jarrunestettä näkyisi auton ollessa sammutettuna noin pari kolme senttiä YLI maksimirajan. Tämä laskee maksimirajalle kun laittaa koneen käyntiin ja pumppu(?) vetää nestettä sisäänsä. Normaalia?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 12.10.2004 12:34

No oletkos tarkistanut ne anturit? Mullahan syttyili kanssa tuo valo vähän väliä ja auton uudelleenkäynnistys sammutti sen. Etenkin mutkissa ja töyssyissä syttyi valo. ANturien mittaus ja etäisyyden säätö auttoi ja nyt ei turhia abs valo ole vilkkunut kertaakaan.

Eli, siis mitenniin anturit kuulema kunnossa??

Pug309
-
Viestit: 147
Liittynyt: 26.7.2003 14:22

ViestiKirjoittaja Pug309 » 12.10.2004 13:36

"Kunnossa" siinä mielessä että se on käynyt jo tarkistuksessa kerran jossa ilmoitettiin niitten olevan kunnossa (amiksessa oli, niin ei välttämättä luota siihen:)). Tosiaankin palaa tällä hetkellä koko ajan, ei enää sammu vaikka koneenkin sammuttaisi. Täytyy kattoo saisko auton tunkille jossain vaiheessa nii pääsisi itse katsomaan miltä näyttää. Kait se on kuitenkin se pumppu hankittava jostain tyyliin "saat takaisin ellei se ollutkaan pumppuongelma"... :P

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.10.2004 14:14

EDIT: Lisätään vielä että jarrunestettä näkyisi auton ollessa sammutettuna noin pari kolme senttiä YLI maksimirajan. Tämä laskee maksimirajalle kun laittaa koneen käyntiin ja pumppu(?) vetää nestettä sisäänsä. Normaalia?


Periaatteessa normaalia. Sielä on hydraulipumppu ja paineakku. Kun virrat on päällä niin se hydraulipumppu tekee painetta ja se varastoituu paineakkuun, sen kyllä kuulee kun sähköinen pumppu käy. Mutta voisiko sulla vuotaa yksisuuntaventtiili, silloin paineet karkaa kokoajan pois. Anna olla virrat päällä niin kauan että pumppu sammuu, sen jälkeen sen ei pitäisi lähteä käyntiin jos et koske jarrupolkimeen. Jos se taas hetkenpäästä lähtee surisemaan/ei lopeta ollenkaan, niin silloin on vuoto jossain. Merkkiliikkeessä korjaussarja makso vajaan tonnin, kokonaan uuden mötikän hinnan voitte kuvitella :)

Pug309
-
Viestit: 147
Liittynyt: 26.7.2003 14:22

ViestiKirjoittaja Pug309 » 12.10.2004 15:36

Jeps, pumppu sammuu kyllä, eikä lähde uudestaan käyntiin, joten nesteet pysyy kyllä siellä... tuon samaisen hinnan kuulin jostain, eikä oikein jostain syystä innosta sellaisen hankkiminen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 12.10.2004 15:46

Pystyykös muut teistä painamaan jarrupolkimen ihan pohjaan asti jarrutuksessa? Mulla toimii jarrut ihan hyvin, lukkiutuu ja abs vapauttaa ja samoin katsastuksessa kaikki tehotkin kohdallaan. Tuo on ollut tuollainen aina ja ei siinä ongelmia ole. Sen vaan saa painettua pohjaan asti. Ei se sillonkaan sitä vastapainetta kadota sieltä, että jarrut katoaisivat. Sen vaan saa painettua jotenkin helpommin pohjaan kuin edellisissä autoissani. Normaali ajossa se ei mene tappiin asti lähellekään, mutta jos ABS:lle asti vetää niin saa polkmen pohjaan asti. Ilmaa ei ole järjestelmässä. Pumppaamallakaan tuo ei katoa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 12.10.2004 19:09

Mullakin menee poljin pohjaan hemmetin herkästi ja välillä abs:it tippuu pois pelistä.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 12.10.2004 20:53

Merkkiliikkeessä korjaussarja makso vajaan tonnin


ABS-murikan korjaus sarja joka käsitti kaikki o-renkaat ja "tiivistelevyn" maksoi 44e. Ainoa mitä piti erikseen ostaa oli pääsylinterin mäntien kumit,muuten siinä oli kaikki.

Pääsylinteri 984e ja pumppu tais olla 530e.....

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 15.8.2005 17:03

up

Nostetaan ja lainataan vähän yleisellä ABS-asialla vaikka ei Corro olekaan. Syttyi ABS-valo ja tälläkertaa ei sammunut seuraavalla käynnistyksellä tai edes anturien putsaamisella. Vagcom paljasti että Rear left anturi olisi entinen. Pitää poiketa laakkosella hakemassa anturi. Muutenkin Vagcomilla näytti aika kummalle, eli taka-antureiden nopeustieto näytti 0 km/h ja etuantureiden 1 km/h vaikka oli liikkeellä (10-50 km/h). Taka-antureiden johdothan löytyi takapenkin alta näppärästi.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 29.8.2005 16:20

Aikaa on taas kulunut. Se taakse tuleva ABS-anturi maksaisi motonetissä 65,50e (vm --95), paikallisessa varaosaliikkeessä 85 e (vm 95-99) ja merkkiliikkeessäkin 87 euroa. Tuo vanhempi (esim. motonetin) anturi 1H0 927 807 A ei kuulemma käy tuon 1H0 927 807 D:n tilalle tai ainakin johto on erimittainen. Anturin mukana tulee johto takapenkin alla olevaan liittimeen.
Onko joku noita muualta ostellut vai pitääkö tyytyä kohtaloonsa ja käydä hakemassa tuo pois?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.8.2005 17:41

Käys jmr kysyy sen anturin hintaa Kiveriön Auto-osasta ja kerro vaikka multa terveisiä jos siitä olis apua :)

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 30.8.2005 11:02

Levis: sano hinnaksi heti 86,50 eur, tilaustavaraa. En tiedä vaikuttiko se hintaan että kerroin terveisiä ;)
(Tietystihän se on varmaan se johto, joka on vioittunut, eikä itse anturi. Kova hinta johdosta)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 30.8.2005 11:45

Oudon kallis osa. Meidän perhe on ostanut sieltä reilut 20 vuotta varaosaa ja yleensä hinnat on on just samat kuin motonetissä kun jotain haen.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 30.8.2005 12:05

Eteen se maksaisikin 35-52 euroa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 10.10.2006 20:25

aina onnistun kämmimään ton searchin kanssa.. useamman illan etsinnän jälkeen uskallan kysyä.. :D

Siis mitä tarkoittaa corradon abs valon koodi, kun virrat päällä valo vilkuttaa: yksi pitkä, neljä lyhyttä..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.10.2006 22:54

Tässä topikissa jotain vikakoodeja: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... o+vikak%2A
Edit: Ja en kyllä minäkään tuota sinun kaipaamaa koodia löydä Searchilla...

Edit, jotain ihme kieltä:

: 0000 Einde van de sequentie
1111 ABS-regelmodule
1112 Solenoïdeklep,inlaat linksvoor
1114 ,, ,, ,inlaat rechtsvoor
1122 ,, ,, ,achterste inlaat
1132 ,, ,, ,uitlaat linksvoor
1134 ,, ,, ,uitlaat rechtsvoor
1142 ,, ,, ,achterste uitlaat
1222 ,, ,, ,hoofdklep
1222 ,, ,, ,inlaat en uitlaat
1233 wieltoerentalsensor,linksvoor
1241 ,, ,, ,rechtsvoor
1243 ,, ,, ,rechtsachter
1311 ,, ,, ,linksachter
1312 schakelaar remvloeistofpeil/drukschakelaar 2
4444 geen storing gevonden

Saksaksi koodeja: http://www.corradodriver.de/HTML/Repanl ... /Index.htm

koodit VR6 Corradoon:
http://www.oichan.org/mods/obd/obd.htm


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa