Muutoskatsastus 2.4D Turbo

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

Muutoskatsastus 2.4D Turbo

ViestiKirjoittaja k.m » 21.9.2008 0:49

tere mite on onnistuuko muutoskatsastus turbolle . Laitoin tuollaseen 2.4 AAB portteriin tdi koneen turbon hilppeineen. Autohan ei oo vähäpäästöinen -91vm ekoja t4 koppasia. Jarrut on vissiin samat tuossa 2.5bensa vehkeessä jossa on tehoa se 81 kW (110 hv)... elikkä jos dynossa käytön pikkupaineilla ja syötöllä tuota linttaa niin että tehot on alle sen 110heppaa riittääkö nuo vakio jarrut? entä mitä muita lappuja siihe pitäs hommata

auttakee viisaat tietäjät :D

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 22.9.2008 17:47

Eroavaisuustodistus ja sen mukainen osien päivitys jos tarpeen. ja dynolappu jossa max tehot 110 hp.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 22.9.2008 19:23

Ei kait se möykky näy mitenkään sieltä onkalosta. Annat olla vaan ja ajelet muina miehinä ;)
Njoo, asiaton kommentti.

Miten muuten kuleksii vapariin verrattuna? Ei mitenkään sillä että kiinnostaisi turpon laitto...

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 22.9.2008 20:26

Jos sulla on kerta samat jarrut/ voimansiirtohilppeet kuin 110 heppasessa niin eikös tehoa voi nostaa tuosta "tehomallista" vielä 20 %, eli dynolta lappu jossa on max 132 heppaa..?? Näin muistelisin lakitekstissä sanottavan...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 22.9.2008 20:34

20% lisätään vasta tehokkaimpaan malliin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.9.2008 21:14

Tommoisissa omarakennemoottoreissa vertailuna pitäisi aina käyttää mallisarjan tehokkainta mallia virallisesti, eli semmoisen alusta vaaditaan. Tietenkin voi koittaa etsiä suopean konttorin, ja toivoa ettei jälkikäteen tule ongelmia.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 23.9.2008 9:16

[tyhmä kysymys]

Jos minä tuon 1992 mallisen AAB-pornstarterin muutan kotikonstein 2.4 litraiseksi turbokoneeksi, niin mikä on se "virallinen mallisarjan tehokkain" malli, jota käytetään alustan ja voimansiirron verrokkina ?

[/tyhmä kysymys]

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 23.9.2008 12:40

^ Mielenkiintoinen kysymys. Onko "mallisarjan tehokkain" -määrittely kyseisenä mallivuonna saatavilla olleet kattava, vai kyseisen mallin myöhemmätkin moottorivaihtoehdot huomioiva?

Jos ajatellaan, että T4 portteria sai vuonna 1992 tehokkaimmillaan 2.5 litraisella 108 hp bensakoneella. Olisiko tuo sitten se "mallisarjan tehokkain" myös katsastusmielessä, vai pitääkö kaivaa koko T4-mallisarjan tehokkain - eli vuosina 2000-2003 myyty 2.8 VR6, 204 hp?

Vai katsotaanko diesel-mallit ja bensa-mallit erillisiksi mallisarjoiksi? Jos katsotaan, niin 1992 tehokkain diesel oli 2.4 litrainen vapaastihengittävä, 78 hp. Ja koko T4-mallihistorian tehokkain diesel on 2.5 TDI, 149 hp.

Ota näistä nyt sitten selvää 8-/

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 23.9.2008 14:48

oi voi kovia hommia

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 23.9.2008 15:19

Kyllä T4 mallisarjan tehokkain tdi on kuitenkin 111 kw eli 151 heppainen.. Nus nus..

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 23.9.2008 18:53

^ taitaa olla vähän lähteestä riippuen 149 tai 151 hp.

Edit: 111 kW on 149 hp. 8)

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 23.9.2008 19:05

Viet K.M. portterin pokerina konttorille ja katot arvalla mitä sedät tuumaa :D

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.9.2008 19:26

111kw=150.96kilowolttia ;)

Sitäpaitsi tollanen on tehty -93 syncroon ja ei tarvinnu muuta kuin teholapun ja oli keulacoolerit ja kaikki. Tosin syncrossa on jäähdytetyt levyt edessä jne. vakiona

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 23.9.2008 20:00

onhan sen vaan niin että mallisarjan tehokkain on vr6 moottorilla oleva 204 tai 174hv. ei liene vaan suomeen hirveän montaa tullut tuolla v6 koneella. eli luulis jo liikkuvan nuilla tehoilla. se on eri asia saako tuommoisilla tehoilla enää katsastettua 2.4d moottorilla olevaa

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 23.9.2008 22:37

juu tuli vähän selkoa tehän hommeliin. vw maahantuojalta lupasivat toimittaa laput ei kuulema tarvi jarruja vaihtaa verrataan siihen bensa 2.5 110heppaseen. oli pientä tuurinpoikasta kun oli ne jäähytetyt laikat edessä ei tarvi mitään muutako dyno lappu enään hommata pikkusyötöillä tietty :D tietääkö kukaan missä olis lähin penkki täältä rovaniemeltä katsottuna.


jos jollain lojuu nurkissa 2.4td audin syöttöpumppu ostasin pois

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 24.9.2008 12:10

Ai sulla on kuiteski jäähdytetyt laikat edessä?? No sullahan on sitten paremmat jarrut kuin siinä vertailtavassa 2,5 bensakoneisessa, niissä kun on etulaikat umpi jöötiä... Ei pitäis jarruista ainakaan olla sit kiinni, mut jos oikein haluaa hifistellä(kroisostella) niin vaihtaa sinne eteen ja taakse 151 heppasen jarrut jotka on aikas tavalla järeämmät kuin muissa diiseli porttereissa..!

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 24.9.2008 12:49

Vähän OT, mutta selvitin tätä ketjussa esiin noussutta 149/151 hp -ongelmaa. Kyseessä on kaksi eri tapaa määritellä hevosvoima, alkuperäinen James Watt'in määrittelemä "mechanical horsepower" on 0.74566272 kW ja myöhemmin määritelty "metric horsepower" hieman vähemmän eli 0.73549875 kW.

Näillä laskien 111 kW antaa 148,86 mechanical horsepoweria (hp) ja 150,92 metric horsepoweria (PS).

Case closed ;)

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 25.9.2008 8:10

Ainakin Oulun AMK:lla(ex-teku) pitäisi olla penkki tai sitten Jäälissä oulun kupeessa, olikohan Jäälin autosäätö. En tiedä lienekkö lähempänä.

ja tässä tarkemmin noita Oulun seudun penkkejä

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... 2146#14013

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 30.9.2008 13:39

no niin asia edenny sen verran että muutospaperit tuli ja dynoon olis tarkoitus tuossa ens kuussa. Sain hommattua audi 2.0 td koneen pumpun ja tupruttelu väheni alakieroksilla. Tuota suutinpuolta pitäis alkaa parantamaan on nuo kärjet jo 550tkm ajetut tuntuvat jo kusevan siinämäärin että vaihto olis ajankohtanen. Onko tuohon mitään vakioa parempia kärkiä saatavana entä pitäiskö avautumispaineita nostaa? pumppu on tuolla 10mm päällä se saa piisata alkuun ,jos tuosta sen 130 hepoa sais irti riittäis mulle ainaki alkuun :D entäs riittääkö tuo vakio 2.5tdi 102 heppasen turbo noille lukemille?

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 1.10.2008 17:01

^Riittää, kun niissä "102 heppasissa" on vähintäänkin sen verran tehoa jo vakionakin..! :)

kartsu1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 12.1.2009 20:21

mullekkii turbo ? 2,4d

ViestiKirjoittaja kartsu1 » 12.1.2009 20:42

moikka huomasin keskustelun 2,4d turbottamisesta. olisko mielenkiintoa kertoa mitä kaikkee pitää vaihtaa ja käykö 2,5td osat suoraan.esim pakosarja/imusarja. tarviiko mitään sähköhommia muuttaa?

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 28.1.2009 1:10

juu siihen käy 2.5 tdi koneen turbo, pako ja,imusarja suoraa. niin ja tosiaan mitään sähköhommia ei tarvitse näissä täysin mekaanisissa pumppu peleissä tehä.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 28.1.2009 20:02

Käykös vakio 2.4d imusarja tdi:n pakosarjan ja turbon kanssa?

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 30.1.2009 2:21

ei käy ei mahdu paikalleen.

kartsu1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 12.1.2009 20:21

vw 2,4 d

ViestiKirjoittaja kartsu1 » 27.2.2009 23:21

minkälaisia käyttökokemuksia k.m llä on turbotuksen jälkeen? mulla ois tarvetta pieneen piristykseen koska vedän asuntovaunua. mitähän osat kustantaa ja mistähän kannattaisi etsiskellä? holy smokella suosittelivat pientä turboo jotta pelaisi pienillä kierroksilla paremmin. mikä ero on omassa /audin pumpussa?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 20.3.2009 20:31

Turbotushan ei taida laillisesti onnistua kuin 1992 ja vanhempiin? Ellei sitten teetätä VTT päästömittausta? Jotenkin hätäpäissäni oletin ettei näin olisi, mutta oli juuri konttorisedän kanssa asiasta keskustelua ja palautti haaveilijan taas maalle.

Eipähän siinä, ehdin juuri haalia talven aikana kaikki tarvittavat osat hyllyyn. TD:n pumppua myöten :D

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 20.3.2009 21:22

Eikös näihin uudempiin tehdä se turbotus niin että "vaihdetaan" kone vähäpäästöiseen eli turbotetaan vanha tarvittavilla osilla jotta näyttää koneenvaihdolta.

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 21.3.2009 2:19

Ei se taida olla niin helppoa.. Jos auto on vähäpäästöinen, ei moottorinvaihto onnistu vanhempaan ilman mittausta. auto kun on papereissa vähäpäästöinen eikä se siitä muutu!

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 21.3.2009 9:33

Ja vaikkei papereissa lukisikaan vähäpäästöinen eikä kattiakaan löydy, on ilmeisesti 1992 ja nuoremmat kaikki vähäpäästöisiä. Eikö?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 21.3.2009 9:55

alkaa menee jo essonbaari jutuksi :D
eli jos ei ole kattia eikä vähäpäästöinen lue rek otteessa niin se ei ole vähäpäästöinen, yksikertaista vai mitä?

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 21.3.2009 13:46

^ Mulla ei lue uudessa otteessa katista tai vähäpäästöisyydestä mitään, vanhassa kyllä luki. Pitäskö tilata turbohilppeet?!..


Eikös -92 jälkeen kaikki nyt kuitenkin ole vähäpäästösiä?

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 21.3.2009 15:14

^Ei välttämättä.. Vm- 95 on tainnu olla tuorein portteri jota olen ihmetellyt, kun rek.otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä..!

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 21.3.2009 16:25

Ja vaikkei papereissa lukisikaan vähäpäästöinen eikä kattiakaan löydy, on ilmeisesti 1992 ja nuoremmat kaikki vähäpäästöisiä. Eikö?

Kyllä.

Rekisteriotteesta ei näe suoraan onko auto vähäpäästöinen ja valmistusvuodesta -92 alkaen käsitellään joka tapauksessa vähäpäästöisenä.
Jos auto on käyttöönotettu -92 ja siinä on katalysaattori se voi silti olla "ei-vähäpäästöinen" jos se on valmistettu -91 tai aiemmin.
Selviää autokohtaisesti katsastuskonttorilta kysymällä.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 21.3.2009 19:31

^Jep. Tätä mieltä oltiin konttorillakin noin pikaisesti kysäisemällä. En vaan jotenkin tätä sulattanut omasta väärästä ennakkokäsityksestä johtuen. Eli asia pihvi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa