Terve kaikki vag harrastajat. Ajattelin liittyä mainioon foorumiin kun tuo kulkine on kuitenkin varustettu vag tekniikalla.
1,9 Sdi cordobastani 2001 moottorityyppi aqm hävis melkein kaikki tehot kun ajelin kotiin, siis jopa niistä olemattomista normitehoista. Ei jaksa mennä edes pientä ylämäkeä 5 vaihteella maantiellä. Jotain on vialla, kun käynnistää niin kierrokset hyppää heti 1500 tuntumaan ja käy röpöttäen ja ravistaen. Kiekat pysyy kyllä kokoajan samassa. Tätä kestää noin 1-2 sekuntia, sitten koneesta kuulu terävämpi naks ja kierrokset tippuu normityhjäkäynnille. Myös kaasuun vastaa varsin nuhaisesti ja eikä ole kovin kierrosherkkä. Tuo naksu on selvästi sytytyksen ääni, ei mikään rele tms.
Ekana kun tarkistin polttoaineen tulolinjan niin kappas ilmakuplia menee roppakaupalla, varsinainen käynti ei tästä kuitenkaan häiriinny. Oliskos vika ilmakuplissa? Tietääkö kukaan miten sdi:n pumppu ilmataan, vai ilmaako se itse itsensä? Naftasuodatin on vaihdettu syksyllä ja tyhjennety mahdollisesta vedestä parisen viikkoa sitten. Sekin tietty voi vuotaa jostain. Jostain topikista jäi mieleen että ainakin 1,9 tdi ssä olis jopa normaalia että kuplia menee, eikä ilmeisesti haittaa hirveästi tai sitten olen käsittänyt ihan väärin. Vikakoodia ei pukkaa ts. hehkun valo ei vilku. Itsellä meni nyt sormi suuhun, kun ei ole kovasti tarvinnut korjailla. Ja varsinkin tuo data ja elektroniikkapuoli on aika harmaata aluetta.Muuten auto on toiminut tosi hyvin.
SDI koneesta hävisi tehot
Valvoja: ffp jäsenet
Sulla on ihan täysin sama vika mikä oli minulla. Moottorina 1.9SDi AQM 2001.
Käyppä katsomassa minun aloittamani keskustelu täällä: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=14006&sivu=1
Ja vastauksia...
Miksi ei ole tehoja, syynä siihen ECU:n vikatila, ns. limp-mode.
Se naks-ääni kuulostaa tuosta imuilman säätöläpän moottorista, sen kuuluu tehdä niin.
Todennäköisesti ilmavika on nimenomaan syynä sähkövikoihisi. Jakajapumpun elektroniikka menee hieman sekaisin ilmasta. Paikanna ilmavuoto ja korjaa ilmavika.
Tod.näk.: pa-suodattimen takaiskuventtiilin tiivisteet, suodattimen alaroppu, letkuliittimet/ suodattimen ja pumpun väliset johdot, jotka vuoti minulla.
Käyppä kattomassa mun homepaagenit myös:
http://volkswagengolfmk4.sytes.net/
Sulla on tasan tarkkaan samat oireet kuin minuilla, mulla anto vikaa polttoainesyötön katkaisusolenoidille, koska ilmaa oli järjestelmässä. Jouduin VAG-COM:lla kuittaileen sen aina pois, kun en heti löytänyt vikaa.
Niin, siis... Paikanna ilmavuoto ja korjaa ilmavika. Moottori kyllä ilmaa itsensä.
Jos asut Oulussa, niin ensi viikolla voin jeesata jos tarttet/haluat. Samalla kiinnostaisi verrata ECU:n antamia arvoja. Mikäs konetyyppi sulla on?
Polttoaineen syötön katkaisusolenoidi N109 pitää kuitata VAG-COM:lla, jotta limp-modesta päästään pois. Joissain limp-mode tiloissa riittää vain auton sammutus, voi olla että sinullakin. Mulla ainakaan ei näyttänyt mittaristo mitään merkkivaloja, kun vika oli päällä -epäilen siis että sullakaan se ei näyttäisi. Paitsi sitten, jos sulla on ajotietokoneen näyttö. Mullahan auto on karvalakki, ilman ajotietokoneen näyttöä.
Käyppä katsomassa minun aloittamani keskustelu täällä: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=14006&sivu=1
Ja vastauksia...
Miksi ei ole tehoja, syynä siihen ECU:n vikatila, ns. limp-mode.
Se naks-ääni kuulostaa tuosta imuilman säätöläpän moottorista, sen kuuluu tehdä niin.
Todennäköisesti ilmavika on nimenomaan syynä sähkövikoihisi. Jakajapumpun elektroniikka menee hieman sekaisin ilmasta. Paikanna ilmavuoto ja korjaa ilmavika.
Tod.näk.: pa-suodattimen takaiskuventtiilin tiivisteet, suodattimen alaroppu, letkuliittimet/ suodattimen ja pumpun väliset johdot, jotka vuoti minulla.
Käyppä kattomassa mun homepaagenit myös:
http://volkswagengolfmk4.sytes.net/
Sulla on tasan tarkkaan samat oireet kuin minuilla, mulla anto vikaa polttoainesyötön katkaisusolenoidille, koska ilmaa oli järjestelmässä. Jouduin VAG-COM:lla kuittaileen sen aina pois, kun en heti löytänyt vikaa.
Niin, siis... Paikanna ilmavuoto ja korjaa ilmavika. Moottori kyllä ilmaa itsensä.
Jos asut Oulussa, niin ensi viikolla voin jeesata jos tarttet/haluat. Samalla kiinnostaisi verrata ECU:n antamia arvoja. Mikäs konetyyppi sulla on?
Polttoaineen syötön katkaisusolenoidi N109 pitää kuitata VAG-COM:lla, jotta limp-modesta päästään pois. Joissain limp-mode tiloissa riittää vain auton sammutus, voi olla että sinullakin. Mulla ainakaan ei näyttänyt mittaristo mitään merkkivaloja, kun vika oli päällä -epäilen siis että sullakaan se ei näyttäisi. Paitsi sitten, jos sulla on ajotietokoneen näyttö. Mullahan auto on karvalakki, ilman ajotietokoneen näyttöä.
Kiitos vastauksesta artsi!
Ja suurkiitos avuntarjonnasta, harmi että itse asun lahden seudulla. Joten taitaa jäädä noi vagkomit tsekaamatta ....;) Harmi sinänsä olis ollut kiva tutustua toiseenkin sdi:n omistajaan, koska samoja murheita näkyy olevan. Itsellä myös modetyyppi AQM.
Jos muuten tarkoitat sillä naksulla sen ilmaläpän toimintaa mikä on juuri ennen imusarajaa, niin siitä se ei tule. Syystä että siinä kun on se alipaineella toimiva solenoidi joka säätää läppää, se on ollut paskana jo ilmeisesti 3 vuotta eli sen aikaa ku olen tuon kikottimen omistanut, asia selvisi tuossa viime vuoden loppupuolella. Uusi osa maksaa arvatenkin hunajaa - tosin en ole kysynyt marmorilta. Koko läppähärvelillä ei ole vaikutusta ainakaan mulla mihinkään kuin korkeintaan siihen että ei ravista ihan niin paljon sammuttaessa. Ja tässäkään tapauksessa ei ravista edes pahasti. Joten olen antanut olla. Vai onko imusarjan sisällä vielä joku toinen säätöläppä?
Auto meni juuri lähikorjaamolle tsekattavaks. Vagcomia niilä ei tod ole joten vikakoodeihin eivät pääse käsiksi. No selvinnee ainakin se ilmajuttu. Itsellä kun on se surullinen tilanne että ei ole muuta paikkka laitella autoa, kuin taivasalla, vaikka taitoa noihin perusjuttuihin kyllä olisi.
Palaan astialle kun saan kulkimen korjaamolta.
Ja suurkiitos avuntarjonnasta, harmi että itse asun lahden seudulla. Joten taitaa jäädä noi vagkomit tsekaamatta ....;) Harmi sinänsä olis ollut kiva tutustua toiseenkin sdi:n omistajaan, koska samoja murheita näkyy olevan. Itsellä myös modetyyppi AQM.
Jos muuten tarkoitat sillä naksulla sen ilmaläpän toimintaa mikä on juuri ennen imusarajaa, niin siitä se ei tule. Syystä että siinä kun on se alipaineella toimiva solenoidi joka säätää läppää, se on ollut paskana jo ilmeisesti 3 vuotta eli sen aikaa ku olen tuon kikottimen omistanut, asia selvisi tuossa viime vuoden loppupuolella. Uusi osa maksaa arvatenkin hunajaa - tosin en ole kysynyt marmorilta. Koko läppähärvelillä ei ole vaikutusta ainakaan mulla mihinkään kuin korkeintaan siihen että ei ravista ihan niin paljon sammuttaessa. Ja tässäkään tapauksessa ei ravista edes pahasti. Joten olen antanut olla. Vai onko imusarjan sisällä vielä joku toinen säätöläppä?
Auto meni juuri lähikorjaamolle tsekattavaks. Vagcomia niilä ei tod ole joten vikakoodeihin eivät pääse käsiksi. No selvinnee ainakin se ilmajuttu. Itsellä kun on se surullinen tilanne että ei ole muuta paikkka laitella autoa, kuin taivasalla, vaikka taitoa noihin perusjuttuihin kyllä olisi.
Palaan astialle kun saan kulkimen korjaamolta.
Mulla se ääni tulee. jos checkkaat kotisivut niin artikkeli '12/2008 Imuilman ohjausläppä'.
Se ääntää ja sen moottori. Se kääntää sen sammutuksen jälkeen auki asentoon, kun se tyhjäkäynnillä on melko kiinni. Sitä tarkoitin.
Paljoko Sulla on mittarissa? Mullaon 180tkm. Kuulin Suomen Autohuollon sanovan, että 200tkm, on semmoinen VAG-raja, jolloin anturivikoja alkaa tulemaan. Suosittelen hommaamaan vikakoodinlukijan, tulet säästämään paljon rahaa :) Moottorihan on aivan loistava ja ei syö juuri mitään. Pyhällä hengellä.
Se ääntää ja sen moottori. Se kääntää sen sammutuksen jälkeen auki asentoon, kun se tyhjäkäynnillä on melko kiinni. Sitä tarkoitin.
Paljoko Sulla on mittarissa? Mullaon 180tkm. Kuulin Suomen Autohuollon sanovan, että 200tkm, on semmoinen VAG-raja, jolloin anturivikoja alkaa tulemaan. Suosittelen hommaamaan vikakoodinlukijan, tulet säästämään paljon rahaa :) Moottorihan on aivan loistava ja ei syö juuri mitään. Pyhällä hengellä.
noniin
Meidän laitteella ajettu nyt noin 210tkm. Joten tuo väittämä noista anturiviosta voi hyvinkin pitää paikkaansa. Auto kävi korjaamolla ja vikakoodien tsekkauksessa. Olet aivan oikeassa. Koodeja oli kolme
1. imusarjan lämpötila anturi, ei oiretta, jatkuva. Missähän tuollainen on? Oliskohan paha vaihtaa ite. voi tietty olla et siellä on vaan kontaktivika, mulla on aika likainen konetila.
2.induktiovaimentimen vaihtoventtiili (ei hajuakaan mikä tää on) Jos joku tietää niin kiittäisin isosti tiedosta
ja sitten
3. Polttoaineen katkaisusolenoidi, toimintahäiriö, ei oiretta, jatkuva.
Kaikki saatiin kuitattua vagcomilla pois. Ei mullakaan nollaa kun sammuttaa. Eikä mullakaan ole ajotietokonetta. Mikään varoitusvalo ei vilkkunut, joten en uskonut vikakoodeja edes olevan. Nyt auto taas toimii ihan normaalisti, mutta en tiedä kuinka pitkään. Täytynee todellakin hommata tuo softa ja kaapeli. Olis vaan niin paljon helpompaa. Kyllä tuo Sdi:llä ajaminen on todella halpaa, ei tosiaan vie juuri mitään. Toivottavasti kiuas myös kestää. Olen lukenut kauhulla noita hajoamisjuttuja. No jos laukee niin joko auto vaihtoon tai sit kunnon tdi tekniikka koriin. Parhaimmilaan olen päässyt noin 4 litraan satkulla parilla tankillisella mitattuna. Ajoni on 90 % maantietä. Rakettihan auto ei ole lähinnä ohituskiihtyvyyttä kaipaisi lisää. Mutta jahka saadaan taas auto kuntoon niin olis tarkotus laittaa 110 suuttimet. Tulee sitkoa kuulemma huomattavasti lisää. Tosin en tiedä kestääkö vaihdelaatikko tuota. Taitaa olla sdi:ssä aika hentonen.
Hieman olen itse sekaisin. Luin kyllä mainion juttusi blogistasi tuosta ilmasta. Korjaaja sanoi että ilma johtuu juuri tuosta katkaisusolenoidista. Ja sanoi että se on vaihdettava. Siis ilmeisesti ruuttapumppu remonttiin..... että häh. Käsittääkseni solenoidi on ruiskutuspumpun sisällä ja ilmaa on jo tulolinjassa........eipäs vielä hätäillä yritän tosiaan saada tuon ilman pois ja katotaan sitten miten käy ja kukkuu, jos kerran anturit hämääntyy ilmasta. Laitoitko Artsi tuollasta kunnon polttoaineletkua kaikki kunnon lemmareilla? No jään odottamaan mielenkiinolla kommentteja.
Meidän laitteella ajettu nyt noin 210tkm. Joten tuo väittämä noista anturiviosta voi hyvinkin pitää paikkaansa. Auto kävi korjaamolla ja vikakoodien tsekkauksessa. Olet aivan oikeassa. Koodeja oli kolme
1. imusarjan lämpötila anturi, ei oiretta, jatkuva. Missähän tuollainen on? Oliskohan paha vaihtaa ite. voi tietty olla et siellä on vaan kontaktivika, mulla on aika likainen konetila.
2.induktiovaimentimen vaihtoventtiili (ei hajuakaan mikä tää on) Jos joku tietää niin kiittäisin isosti tiedosta
ja sitten
3. Polttoaineen katkaisusolenoidi, toimintahäiriö, ei oiretta, jatkuva.
Kaikki saatiin kuitattua vagcomilla pois. Ei mullakaan nollaa kun sammuttaa. Eikä mullakaan ole ajotietokonetta. Mikään varoitusvalo ei vilkkunut, joten en uskonut vikakoodeja edes olevan. Nyt auto taas toimii ihan normaalisti, mutta en tiedä kuinka pitkään. Täytynee todellakin hommata tuo softa ja kaapeli. Olis vaan niin paljon helpompaa. Kyllä tuo Sdi:llä ajaminen on todella halpaa, ei tosiaan vie juuri mitään. Toivottavasti kiuas myös kestää. Olen lukenut kauhulla noita hajoamisjuttuja. No jos laukee niin joko auto vaihtoon tai sit kunnon tdi tekniikka koriin. Parhaimmilaan olen päässyt noin 4 litraan satkulla parilla tankillisella mitattuna. Ajoni on 90 % maantietä. Rakettihan auto ei ole lähinnä ohituskiihtyvyyttä kaipaisi lisää. Mutta jahka saadaan taas auto kuntoon niin olis tarkotus laittaa 110 suuttimet. Tulee sitkoa kuulemma huomattavasti lisää. Tosin en tiedä kestääkö vaihdelaatikko tuota. Taitaa olla sdi:ssä aika hentonen.
Hieman olen itse sekaisin. Luin kyllä mainion juttusi blogistasi tuosta ilmasta. Korjaaja sanoi että ilma johtuu juuri tuosta katkaisusolenoidista. Ja sanoi että se on vaihdettava. Siis ilmeisesti ruuttapumppu remonttiin..... että häh. Käsittääkseni solenoidi on ruiskutuspumpun sisällä ja ilmaa on jo tulolinjassa........eipäs vielä hätäillä yritän tosiaan saada tuon ilman pois ja katotaan sitten miten käy ja kukkuu, jos kerran anturit hämääntyy ilmasta. Laitoitko Artsi tuollasta kunnon polttoaineletkua kaikki kunnon lemmareilla? No jään odottamaan mielenkiinolla kommentteja.
Siellä on ollut aikamoinen asentaja, tahalleen pistänyt tuollaista settiä, että heikompaa hirvittää. :D N109 solenoidisi toimii, se iskee vain sen vian siihen, koska ilma häirittee sitä, uskon että saat sen itteki paikallistettua.
Imuilman lämpötilamittari on siinä filtteriboxissa, takakannessa. Ainoa paikka missä se meillä on. En usko, että se ois toimimaton. Kosketushäiriö korkeintaan. Tähän jos tulee vikaa, niin se ei laske tehoja autosta (olen kokeillut), eli näissä on jonkinnäkönen prioriteetti-taso näissä vikailmoituksissa.
Jakajapumput ovat kestäneet näissä vehkeissä, niissä ei ole teknisiä tyyppivikoja. (tietoa)
Ja mulla on toi Alfamerin korjauskirja. Induktiovaimentimesta en löytänyt mitään tietoa. Ei mitään hajua tosta. Googleki aika tietämätön.
Kun, saat ilman pois niin, oletko EGR:n pitänyt päällä? Itte oon uuesta asti pitänyt ja nyt tulppasin sen pois 180tkm:ssä. Sitä vain ajan takaa, että jos EGR -venttiili tai sen solenoidi on rikki niin imusarjasi voi olla aika tukossa. Ajat matka-ajoa, joten en usko että sulla ois kovin tukossa. Mutta tämähän asia on sit aivan eri juttu taas...
Ja niistä kohutuista laukeamisista sen verran, että bensa-autoissa oli vaihteistoja mennyt riikki, joku nastoitus oli heikompi, kuin malleissa jotka tulivat tiisseleille. Ne oli tietyntyyppiset vaihteistot, ja ne kaikki oli bensa-autoissa. Ittellä DUS -vaihteisto. Eli ei hätää sen suhteen. Moottoririkot on sit seikka sikseen, mut nehän on yksilötapauksia. Vai oletko kuullut tyyppivioista?
Ajelin tuossa juuri työmatkaa 600km, 4,1 litraa kulutus / 100km :)
Jätin ne vanhat klemmarit niihin polttoaineletkuihin, voithan ne varmistaa niillä letkuun tarkoitetuilla klemmareilla, sellasia pyöreitä, ei purista epäsuhdassa, vaan tasaisesti. Mulla se vika löyty niistä orkkispätkistä.
Imuilman lämpötilamittari on siinä filtteriboxissa, takakannessa. Ainoa paikka missä se meillä on. En usko, että se ois toimimaton. Kosketushäiriö korkeintaan. Tähän jos tulee vikaa, niin se ei laske tehoja autosta (olen kokeillut), eli näissä on jonkinnäkönen prioriteetti-taso näissä vikailmoituksissa.
Jakajapumput ovat kestäneet näissä vehkeissä, niissä ei ole teknisiä tyyppivikoja. (tietoa)
Ja mulla on toi Alfamerin korjauskirja. Induktiovaimentimesta en löytänyt mitään tietoa. Ei mitään hajua tosta. Googleki aika tietämätön.
Kun, saat ilman pois niin, oletko EGR:n pitänyt päällä? Itte oon uuesta asti pitänyt ja nyt tulppasin sen pois 180tkm:ssä. Sitä vain ajan takaa, että jos EGR -venttiili tai sen solenoidi on rikki niin imusarjasi voi olla aika tukossa. Ajat matka-ajoa, joten en usko että sulla ois kovin tukossa. Mutta tämähän asia on sit aivan eri juttu taas...
Ja niistä kohutuista laukeamisista sen verran, että bensa-autoissa oli vaihteistoja mennyt riikki, joku nastoitus oli heikompi, kuin malleissa jotka tulivat tiisseleille. Ne oli tietyntyyppiset vaihteistot, ja ne kaikki oli bensa-autoissa. Ittellä DUS -vaihteisto. Eli ei hätää sen suhteen. Moottoririkot on sit seikka sikseen, mut nehän on yksilötapauksia. Vai oletko kuullut tyyppivioista?
Ajelin tuossa juuri työmatkaa 600km, 4,1 litraa kulutus / 100km :)
Jätin ne vanhat klemmarit niihin polttoaineletkuihin, voithan ne varmistaa niillä letkuun tarkoitetuilla klemmareilla, sellasia pyöreitä, ei purista epäsuhdassa, vaan tasaisesti. Mulla se vika löyty niistä orkkispätkistä.
Hommahan on vähän niinku selkiämään päin. Auto kävi siis korjaamolla, joka on ihan perus perus korjaamo. Näillä miehillä ei välttämättä ole sellaista ajattelukykyä/ logiikkaa jota nämä sähkövehkeet nykyään vaatii. Nuo vikakoodit käytin luetuttamassa tutussa paikassa. Joten ne on ainakin oikeat.
Nyt sitten eikun tiivistämään, suodatin uusiks. Nykyinen on joku tarvikeromu. Sitte letkut uusiks, kattellaan sitten vieläkö nygii. Nyt auto on toiminut jo pari päivää ihan normisti. Ei ilmaa ei käyntihäiriöitä. Tiiviiks paikat kumminki. Olenkin itse ihmetellyt että mikä anturi siinä filtteriboksissa on, täytyy putsata liitin. Mulla toi eegeeärrä on ollu tulpattuna jo viime kesästä tosin se tulppaus on tehty siten että kun siinä kellon päässä on se säätöruuvi niin sen olen ruuvannut kiinni, joten oikein kunnon tulpaus on tekemättä. Jokatapuksessa kyllä tuokin tulppaus jotenkin toimii, koska mode ei tod lämpiä viileillä keleillä samalla tavalla kuin tuo kirottu venttiilin ruuvi olisi auki. imusarjan kunnosta ei ole tietoa. Autolla oli ajettu 156 tkm kun se saapui meille, kokoajan venttiili auki. No sen jälkeen kone on kyllä tulpattu ja saanut runtua kunolla, siis siten kun diisselillä kuuluu oikeasti ajaa. Tartteis irrotella ja tsekata imusarjan kunto, samalla vois tulpata egr:n ja hoonata imusarjan jos siellä on jotain valmistusröhkiä.
Nyt sitten eikun tiivistämään, suodatin uusiks. Nykyinen on joku tarvikeromu. Sitte letkut uusiks, kattellaan sitten vieläkö nygii. Nyt auto on toiminut jo pari päivää ihan normisti. Ei ilmaa ei käyntihäiriöitä. Tiiviiks paikat kumminki. Olenkin itse ihmetellyt että mikä anturi siinä filtteriboksissa on, täytyy putsata liitin. Mulla toi eegeeärrä on ollu tulpattuna jo viime kesästä tosin se tulppaus on tehty siten että kun siinä kellon päässä on se säätöruuvi niin sen olen ruuvannut kiinni, joten oikein kunnon tulpaus on tekemättä. Jokatapuksessa kyllä tuokin tulppaus jotenkin toimii, koska mode ei tod lämpiä viileillä keleillä samalla tavalla kuin tuo kirottu venttiilin ruuvi olisi auki. imusarjan kunnosta ei ole tietoa. Autolla oli ajettu 156 tkm kun se saapui meille, kokoajan venttiili auki. No sen jälkeen kone on kyllä tulpattu ja saanut runtua kunolla, siis siten kun diisselillä kuuluu oikeasti ajaa. Tartteis irrotella ja tsekata imusarjan kunto, samalla vois tulpata egr:n ja hoonata imusarjan jos siellä on jotain valmistusröhkiä.
No niin
Nyt on ilmavuoto paikallistettu. Yllätys pyllätys se oli poltoainesuodatin ja sitä lähtevät letkut. Letkut vaihdettu kunnon pa - letkuun ja lemmaroitu kunnolla. Helpotti jo kummasti, vielä suodatin uusiks - vaihto kunnon boschiin tms niin eiköhän köhiminen lopu. Tuntuu että persdynollakin mitattuna auto kulkee paremmin kuin vähään aikaan. Pieniä ilmakuplia on siis ehkä mennyt jo pidemmän aikaa. Isot kiitokset Artsille!
Nyt on ilmavuoto paikallistettu. Yllätys pyllätys se oli poltoainesuodatin ja sitä lähtevät letkut. Letkut vaihdettu kunnon pa - letkuun ja lemmaroitu kunnolla. Helpotti jo kummasti, vielä suodatin uusiks - vaihto kunnon boschiin tms niin eiköhän köhiminen lopu. Tuntuu että persdynollakin mitattuna auto kulkee paremmin kuin vähään aikaan. Pieniä ilmakuplia on siis ehkä mennyt jo pidemmän aikaa. Isot kiitokset Artsille!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa