Apuva!! Passat lähtee huonosti käyntiin!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

Apuva!! Passat lähtee huonosti käyntiin!!

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 29.10.2008 20:50

Mulla on 3b 1.9tdi passat ATJ:n kone.

On alkanut lähteä aika huonosti käyntiin ilmojen kylmetessä.
Rele 202 toimii. Mittasin hehkujen johtosarjan päästä ja sinne
ei tule mun mielestä riittävästi jännitettä. yleismittari kyllä näyttä vähän lukemaa kun käynnistää mutta ei tarpeeksi. Olen koittanut myös siten että lämpötila-anturi oli irti.
Pari hehkua koitin niin että annoin suoraa 12 volttia, eikä hehku toiminut.

Mistä kannattaisi lähteä etsimään kun ei tule kunnolla jännitettä hehkuille? Hehkut menevät nyt ainakin ilmeisesti vaihtoon

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 30.10.2008 9:06

Itsellä A4 B5Q-ympäristössä sama kone, ja myös alkanut takkuilemaan käyntiinlähtö. Hehkut vaihdoin NGK:n valmistamiin uusiin hehkuihin kaikki, vaikka ei vanhatkaan yleismittarilla mitaten näyttäneet risoilta. Myös polttoainesuodatin tuli uusi samassa rytäkässä. En ole mittaillut, miten hehkuille jännitystä tulee, mutta ilmeisesti akku menee vaihtoon, sen iästä kun ei ole edes tietoa minulla. Tuntuu ainakin, että pyörittää hieman laiskasti konetta.

Tuo rele 202 ilmeisesti on hehkujen rele?

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 30.10.2008 15:02

Tänään autoni kävi huollossa jossa katsottiin vika lista. Kaikki oli kunnossa ja heidän mielestä ei pitäisi olla mitään vialla. Mutta jotenkin tuntuu vaan että ne hehkut eivät pelitä.

Onko joku mitannut kuinka paljon se antaa vielä näin lämpimillä keleillä hehkulle jännitettä?

Millaisia vikoja muilla on ollut noiden hehkujen kanssa??

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 30.10.2008 15:23

Kuinka vain, mutta kyllä näillä keleillä hehkujen tarve on vielä olematon. Voisi haukkua vaikkapa tarpeettomiksi. Alle -10 pakkasia odotellessa...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.10.2008 16:50

olisko ajotus pielessä, hehkut alkaa toimi vasta alle +5 lämpötilassa

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 30.10.2008 18:56

Voisko vikaa olla akun plussan ja startin välillä.. itellä lähti kehnosti käymään kans heti kun kelit alko kylmeneen. Päällisin puolin oli hyvä johto mutta kun vedin sen poikki niin oli keskeltä ihan hapettunu. koita vaihtaa mulla autto ainakin;);););)

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 17.1.2009 22:59

Itselläni on TDI Cordoba joka on temppuillut koko talven käyntiinlähdön kanssa.

Tähän menessä tehtyä:
Hehkut vaihdettu -> tilanne parani vähän, eli osa vanhoista oli ilmeisesti pimeänä

Vika ei poistunut ja kun otti lämpötila-anturin johdon irti, niin hehkutti vallan pirusti -> lohkon kyljessä oleva lämpötila-anturi vaihtoon. Ei vaikutusta ja hehkuille tulee todistettavasti sähköä.

Kotikonstit loppuivat ja auto korjaamolle -> ei ihmeellisiä vikakoodeja, suuttimet tarkistutettiin Tammer Dieselissä ja ne todettiin hyvä kuntoisiksi. Korjaamo ei osannut auttaa.

Itse olen nyt vähän seuraillut tilannetta ja vaikuttaisi siltä että tilanne on pahin kun lämpötila on nollan lähistöllä -> viittaisi siihen että ilmankosteus on paha asia.

Onko kellään hyviä ideoita mitä kokeilla seuraavaksi? Onko vielä joku anturi joka voisi vaikuttaa? Ilmeisesti imuilmaa mitataan anturilla, mutta onko se pelkkä määrän mittaus vai mitataanko muitakin asioita?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 18.1.2009 12:18

pumpun ajoitus pielessä

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 18.1.2009 14:00

Itse olen nyt vähän seuraillut tilannetta ja vaikuttaisi siltä että tilanne on pahin kun lämpötila on nollan lähistöllä -> viittaisi siihen että ilmankosteus on paha asia.


Jos ajoitus on kohdallaan ja kaikki anturit kunnossa,
voi olla ettei alkuperäinen hehkutusaika enää riitä (@ 0°C) kun moottorikin käytössä kulunut.

Tuota kyllä saa Ecun softasta muutettua. Laita privaa, jos tulee tarvetta..

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 20.1.2009 20:26

Pystyykö tuon pumpun ajoituksen tarkistamaan kotikonstein Ja pitäisikö sen näkyä vikakoodeissa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 20.1.2009 22:38


pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 18.3.2009 21:48

Vianhaku edistyi taas pätkän verran kun sain apuja VAG-COMin omaavalta ihmiseltä.

Pumpun pyydetty ja todellinen ajoitus olivat numeroiden perusteella ok, mutta kun katsoimme ajoituskäppyrää, niin piste ei noussut alueelle ollenkaan, vaan pysyi nollassa. Ilmeisesti ajoitus on siis ulkona alueelta, mutta jollakin ihmeellä ECUn pyynti saadaan käynnissä olevassa koneessa osumaan kohdalleeen. Sopivia työkaluja pumpun ajoituksen muuttamiseen ei ollut mukana, joten asialle ei voitu mitään tehdä.

Seuraavaksi sitten pohdimme mitä asialle voisi tehdä ilman työkaluja ja päätimme kokeilla hehkuajan kasvattamista. Muutimme glow adaptation parametrin arvosta 32768 (default) arvoon 32700 ja eikun odottelemaan auton jäähtymistä.

Tänään aamulla olikin sitten suht optimi lämpötila (pari astetta pakkasta) tilanteen tarkistamiseen ja auto hehkutti muutaman sekunnin, jonka jälkeen lähti nätisti käymään, eli pikapatenttikorjaus ainakin paransi tilannetta huomattavasti lähtötilanteeseen nähden.

vileeni
-
Viestit: 38
Liittynyt: 11.2.2009 19:37

ViestiKirjoittaja vileeni » 18.3.2009 22:01

kokeile moottorin lämpötila anturia. Jospa tulisi väärää tietoa koneen lämmöstä ja siksi ei toimi oikeen? on joskus sellaisia ollutkin.

malloc
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.12.2007 17:18

ViestiKirjoittaja malloc » 19.3.2009 19:45

AHF Octaviassa oli aikanaan samat oireet, huono käyntiinlähtö. Hehkuja epäiltiin ensin mutta syynä olikin akku - Ongelma hävisi kertaheitolla uuden akun myötä. Mainittakoon että korvakuulolta ei tätä voinut huomata, startti pyöritti konetta iloisesti ja valo paloivat kirkkaana.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 21.3.2009 19:49

Pumpun pyydetty ja todellinen ajoitus olivat numeroiden perusteella ok, mutta kun katsoimme ajoituskäppyrää, niin piste ei noussut alueelle ollenkaan, vaan pysyi nollassa. Ilmeisesti ajoitus on siis ulkona alueelta, mutta jollakin ihmeellä ECUn pyynti saadaan käynnissä olevassa koneessa osumaan kohdalleeen. Sopivia työkaluja pumpun ajoituksen muuttamiseen ei ollut mukana, joten asialle ei voitu mitään tehdä.


Se ECU pystyy käynnissä olevasta koneesta säätämään ajoituksen kohdalleen määrätyissä rajoissa. Ei muuta kun työkalut jostain käsille ja kääntämään ajoitusta, vaikuttaa käynnistyvyyteen, nimimerkillä kokemusta on..

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 22.3.2009 10:56

ATJ konehan on pumppusuutin kone. Eikös se säädä suutin kohtaisesti ennakot. Tarkasta suuttimien korjausarvot jos pystyt.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 23.3.2009 12:50

Nii tässähän on nyt samassa säikeessä useita huonoja käyntiinlähtijöitä, ja toi mun ajoitusta koskeva viesti oli "pevuore"-nimimerkille, jolla on jakajapumppu.

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 31.3.2009 20:21

Onko joku muu tapa saada tuo TDI timing käppyrä esiin Vag Comista kuin hankkia rekisteröity versio softasta? Sain tänään kaverilta adapteria lainaan ja latasin tuon ilmaisversion 409.1 ja se herjasi että pitää olla rekisteröity versio että pääsee lisäominaisuuksiin käsiksi.

pevuore
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.3.2007 12:29

ViestiKirjoittaja pevuore » 7.4.2009 11:53

Kiitos kaikille vinkeistä, sokea kanakin voi näköjään löytää jyvän.

Nyt kun sain tuon pumpun ajoituksen korjattua osumaan viivojen väliin, niin auto lähtee kylmänäkin ilman hehkutusta todella nätisti käymään.

Ajoitus oli lähtötilanteessa niin pahasti pielessä, ettei sitä näkynyt ollenkaan käyrällä ja TDIgraphisssa luki vain Too retarded to plot. Kun ajoitusta käänsi juuri ja juuri silmällä havaittavan määrän, niin nyt se osuu aika lailla keskiviivalle eli tuonne 60 tienoille ja homma pelaa.

Aikaa meni n. puolituntia ja yhtään osaa ei tarvinnut hakea marmoritiskiltä. Työkalujakin Cordobassa tarvittiin vain VAG COM v409.1 (muutkin missä on TDI graph käy), 10mm avain moottorin suojalle, pihdit imuletkun irrottamiseen, 13 mm avain hihnapyörän pulttien löysäämiseen ja olikohan se 17 vai 19mm avain ajoituksen siirtämiseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa