Pakokaasujen merkkivalo (AZD) + öljyttävä vv-ilmansuodatin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

Pakokaasujen merkkivalo (AZD) + öljyttävä vv-ilmansuodatin

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 3.3.2009 20:02

Jooh.. Eli Golffissa palaa se keltainen merkkivalo, joka oli joku päästöihin liittyvä.. (En nyt jaksa käydä lukemassa kirjasta oikeeta nimeä) Ja aina kun käynnistää auton niiin se piippaa ja näytössä lukee "Abgas Werkstat" Eli huoltoon tuntuis haluavan.

Kävin luetuttamassa vikamuistin: "Lambda 1 epäuskottava pumppuvirta"
Tääl on juttua tosta valosta ( http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93 ... olf+lambda ) mut muilla vikamuistissa luki: "pakokaasujen läpivirtaus liian suuri" eli sieltä ei suoraa vastausta taida löytyä.. =/
Paikallisessa merkkiliikkeessä annettiin seuraavat korjausvaihtoehdot:
1. Moottorinohjauksen päivitys. (Kuulostaa ihan rahastukselta!)
2. Lambda-anturin vaihto. (Uus maksaa kuulemma tiskiltä jotain 200€ eli aikas suolaista! :S )
Mut luulis sen nyt huomaavan jos vika on lambdassa.. Ex-skoda ainakin nyki ja räki ihan hemmetisti kun lamdassa oli sanomista..
Itelle tuli äsken mieleen, että jos ongelmana olisikin toi mun heräteostokseni (eli öljyttävä ilmansuodatin) Siis, että öljy olisi sotkenut MAF:fin.. Mut sit mä luin Alfamerin kirjasta, ettei 1,4l ja 1,6l dohc koneissa ole koko mittaria, jonka sijaan näissä olisi vaan MAP (imusarjan painetunnistin)
En sitten tiedä, että vaikuttaako suodatin enään tässä yhtälössä mitään..
Täs nyt on menty aika pitkälti googlettamalla ku tekniikka ei ole ihan 100% hallussa.. :p
Sen vaan tiedän, ettei huvittais maksaa montaa sataa € jos ei oo pakko!
Mielipiteitä?
Kiitos ja anteeksi! :D

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 3.3.2009 20:10

Tuossa laittamassasi linkissä olisi yksi"DIY" idea.

Pura, puhdista ja kokoa imuputkisto (lue ilmanpuhdistajalta kaasuläpälle),
ruuvaa se alkuperäinen putsari paikoilleen ja vikakoodin nollaus (jos tarpeen, kun en tiedä).

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 3.3.2009 20:23

Niin no ei kai siitä ainakaan haittaakaan olisi..
Täs on toinen linkki joka sivuaa aihetta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=60 ... 2ebdaf3611
Työkaverilla on seat leon (lue pirkkavolkkari) ja sillä syttyi aikanaan vastaava valo, mut se lähti ku puhdisti kaasuläpän..
Että kai sitä on sit kokeiltava jahka ensiks löydän sen! :p
(Se oli vitsi!)
:D

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 3.3.2009 20:37

Tosta päivityksestä vielä: http://www.hs.fi/autot/vikasarja/ -> VW -> Golf:
- "Moottorinohjausjärjestelmän häiriöitä esiintyy."
En sitten tiedä onko toi ihan humpuukia vai ei.. Päivitys meinaan.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 3.3.2009 22:17

Ei ole AZD:ssa maffia. Mapilla tosiaan pelataan.

Tuo karstoittunut kaasuläppä selviää kun vilkaisee kaasuläppää ja käsin kääntää sitä. Jos kaasuläppä on liian karstainen sen näkee selvästi. Puhdistus ja sopeutus kaasuläpälle ja EGR:lle poisti omat nykimiset. Samalla päivitettiin moottorinohjaus. 140e marmorilla muistaakseni.

Tutussa autofiksaamossa itsellekin mainittiin kesällä että Lambda voi olla rikki myös lämmityksensä puolesta jolloin auto ei välttämättä kovin pahasi ryi vaan antaa vääriä signaaleja. Katso onko kontaktit esim huonot alkuun.

Nyt tulee vähän mutuiltua, mutta kuitenkin... EGR "sotkee" tuota kaasuläppää ja varmasti imusarjaakin jos/kun ajaa 95 bensalla. Jos vielä on öljytty vapari edessä voisi kuvitella että imusarja ja MAP on saanut rautaisannoksen mönjää. Jostain syystä näistä vapareista en hirveän hyvää ole lukenut mistään joten kokeile vielä sitä alkuperäistä ilmanputsaria kotelossaan ja koita ajaa 98 bensalla jos et sitä jo tee.

Edittiä... mitenhän mulla on sellainen muistikuva yhtäkkiä että tuo pakokaasujen läpivirtaus vaikuttaisi juuri tuon EGR mokkulan läpivirtaukseen itselläki. Siitä kaikki mulla taisi alkaa kesällä. Tukkoisesta EGR:stä siis. Tilanteen voit tarkastaa neljä- vai viisi ruuvia irroittamalla ja käyttämällä EGR:ää irti. Siitäkin näkee onko karstaa tukkimassa EGR:n liikettä. Itsellä pukkaisi kaiken lisäksi tuota lambda-koodiakin välistä.

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 4.3.2009 16:04

Katoin tänään sen läpän. Olihan se nyt aika noessa mut en kuirenkaan jaksais uskoa, että se olisi aiheuttanut ongelman. Pitää varmaan huomenna kysyä työkaverilta josko sillä vielä olis sitä puhdistusainetta varmuuden vuoksi.. Tuskin puhdistuksesta nyt haittaakaan olisi.
Ja täytyy yrittää ajella 98-bensalla ku ei siinä mun ajoilla kuitenkaan montaa kymppiä menetä..
Tosta EGR:stä ei sit oo mitään hajua mut kai tuolt kirjassa siitä jotain puhutaan! :D
Ja toi mun suodatinhan on sellanen paneeli mallinen, eli tulee orkkis koteloon..

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 4.3.2009 17:16

Tuolla bensala voit koittaa korjata vikaa ensalkuun siten että tankki täyteen 98:a, ja sit moottoritienopeuksia huristelet pidemmän kolmosella jotta kone ja sitämyöten EGR takuulla lämpiää. Tätä suosittelivat ihan pörhöllä yhdeksi korjaukseksi. 98 maksaa enemmän tankata, mutta sitä menee hippasen vähemmän kuin mitä 95:sta.

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

Voi paskanmarjat..

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 11.3.2009 18:25

Tänään kävin päivittämässä moottorinohjauksen.. Ja se oli kyl ihan yhtä tyhjän kanssa!
Vittu alle 500m kerkisin ajamaan niin vikavalo syttyi taas palamaan!
Putsasin ilmanputsarin kotelon liiasta paskasta ja öljystä.. Sekä putsasin kaasuläpästä pahimmat noet.. "Pesin" myös itse suodattminen.
Sitä mä en tajua miksi huohottimen letkusta tulee jotain öljyn tapaista paskaa suodatttimen päälle..?
Ei tässä taida olla enään muita vaihtoehtoja ku etummainen lamda-anturi tai sit se hiton EGR:ä..
=/

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.3.2009 18:45

Paljon autolla on ajettu?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 11.3.2009 18:49

Onkos tullut kokeiltua sitä oikeaa (lue paperi) suodatinta ?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 11.3.2009 18:51

Ei tuossa koneessa suodatin vaikuta mitään....

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 11.3.2009 19:14

Tol mun Golffilla on ajettu 81 350km..
Taitaa olla jo vähän loppuun ajettu! :p
Pitäis vissiin peruuttaa toi kymijokeen ja ostaa Nismo! o_0
:D

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 11.3.2009 19:24


ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.3.2009 21:49

Jahas, päivitellää vähä omaltaki osalta tätä topikkia. Oma AZD heitti kans pakokaasun merkkivaloa maanantaina päälle. Lambdan ajottaista epäuskottavaa signaalia herjasi. Vikakoodit pois -> ei ole vielä tullut takasin. Eikä muuten mullakaan nykinyt auto tuon vikavalon palaessa. Vetoja oli, eikä merkkiäkää "limpmoodista".

Joten joten.. Lie kannattaa varautua Tyrellä tuon lambdan vaihtoon. Alunperinhän se oli sitä herjannut? Puhdistuta samalla se EGR jos vaihdat sen lambdan ja pyydä tekeen se sopeutus niille. Oma on ajettu 121tkm, mutta ajomääräthän on sinänsä vähänoloisia ja jos "nurkka-ajoa" on ollu paljon nii se voi syödä osat nopsaankin. Douh.. Semmosta se on. Mites muuten jos sulla kone huohottaa öljyä kovasti, niin ootko sää ajanu konetta kunnolla lämpimäksi?

Kerro toki poistuisko ongelma lambdan uusimalla jos moiseen päädyt, niin osaa varautua itsekin. :P

Peltsi
-
Viestit: 74
Liittynyt: 6.4.2005 19:37

ViestiKirjoittaja Peltsi » 11.3.2009 22:46

Kyllä aika vahvasti ehdottaisin labdaa vaihtoon. Noin vuosi sitten samoilla herjoilla (VagCom taisi ilmoittaa pump current too high tjs.) heitteli. Tuolloin ajettu karvan yli 200tkm.
Aikani koodia nollailin ja painelin menemään, kun ei kulussa eikä käynnissä mitään ihmeellistä ollut. Joskus saattoi auto tuon itsekin nollata, kunhan oli riittävästi lämpimällä koneella käynnistyksiä peräkkäin (pesukadun jono). Viittaisi siis vahvasti tuohon anturin lämmitykseen.
Uusin sitten lopulta tuon anturin, eikä sen jälkeen ole mitään valoja näytellyt.
Anturi on japsi, joten Boschilla tuota ei ilmeisesti voi korvata. OEM valmistaja siis kaiketi NTK, joten tarvikkeena voisi olla halvempi löytää. Ehkä... Itse ostin marmorilta.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 11.3.2009 22:53

Tuosta lambdan lämmityksestä kertoili tuttu korjaamossaki et niitä on menny näissä värkeissä. Pitänee tutkailla oisko tuota anturia mihin hintaan saatavilla.

Samoiten tuo EGR on ollut riesa uudemmissakin pikkubensakoneissa. Vasta oli V-koppanen 1.6 FSI josta oli porsinut koko venttiili tullut korjattavaksi. No... ei auta ku pitää peukkuja ettei itellä enää. :)

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 12.3.2009 14:48

Jahas.. Nyt se valo hävis sit ittekseen. Katotaan tuleeko huomenna takas ja pitääkö soittaa marmoritiskille.. =/

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 12.3.2009 15:41

Käy kysyyn marmorilta sen Lambdan hinta, ja sit vaikka Slamitilta kysy kans. Oon sellaseen käsitykseen jääny, et sieltä vois hieman kivijalan hintoja halvemmalla alkuperäsiä osia löytää.

Mut jos se valo nyt sammuikin, niin se voi hyvinkin tulla takas niinku Peltsi mainitsiki. Viimestään katsuria voi alkaa kiinnostamaan se pakokaasun merkkivalo jos se sitä polttaa. Saastelaitteiden ku pitäs olla kunnossa. :P

jussii
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 22.3.2009 9:40

ViestiKirjoittaja jussii » 22.3.2009 9:57

Nostellaas tätä ketjua ylös...

Tänään syttyi Octavia II (2.0 FSI, 2005, ajettu ~65tkm) mittaristoon pakokaasujen valvontajärjestelmän varoitusvalo. Kesken ajon tuntui pieni nykäys ja hetken kuluttua tuo valo alkoi vilkkumaan ja parin minuutin päästä varoitusvalo paloi kokoajan. Auto levikkeelle ja ohjekirja kouraan: "Moottorinohjauksen käyttöön ottaman varaohjelman avulla voidaan ajaa varovaisella ajotavalla lähimpään huoltoon", eli siis tässä tapauksessa kotiin.
Matka kotiin oli hieman nykivää, johtuen varmaankin tuosta "varaohjelmasta"?.

Auto oli parkissa n. tunnin jonka jälkeen moottorin käynti yms. tuntuu olevan normaali. Mittariston valo palaa edelleen. Maxidot ei kuitenkaan näytä ohjekirjassa mainittua "Emission workshop" herjaa.

Lambda anturi? Vikamuistiin pääsen käsiksi vasta tulevalla viikolla.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

azd ja mootorinhäiriö valo

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 22.3.2009 11:09

Mulla teki kanssa samalailla et kun kylmänä käynnisteli sytty häiriövalo ja luin koodit 17586 ja17604 no poistin ne heti ajonaikana. pysyi pois niin kauan kunnes kone kunnolla lämmin ja lamdan lämmitys loppuu>tuli samat koodit takas, no poistin taas ja sait ajaa vaikka maailman napaan tai kunnes seuraavan kerran sammutit ja kone kerkes jäähtyyn niin johan tuli tuttuja koodeja. tässä ei muu auttanu kun mennä hattu kourassa marmorille ja ostaa etummain lamda. jotain 150e maksoi.

jussii
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 22.3.2009 9:40

ViestiKirjoittaja jussii » 23.3.2009 18:54

Auto käytetty testerissä ja vikakoodin perusteella 4 sylinterin puola vaihdettu. Puola itsessään meni takuuseen (jatkettu 5v takuu), työn joutui itse maksamaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.3.2009 22:07

Joskus jostakin luin/kuulin että ne öljyttävät tehofiltterit olis rikkonu ilmamääräantureita ym eli ne kannattaa vaihtaa pois tavalliseen paperifiltteriin vaika ne tehot sen 7hv tippuvatkin.
Ainakin bosch yleismallin lambdoja saa alle 100e hintaan, sekä 3-johtosia että 4-johtoisia.

Varmasti hienoa viedä uudehkoa autoa huoltoon pikkuvikojen takia.

Tyre_87
-
Viestit: 19
Liittynyt: 25.7.2008 18:01

ViestiKirjoittaja Tyre_87 » 8.4.2009 21:00

Joo on kyl ihan perseestä tollanen.. Pitäis varmaan ostaa joku vanha romu joka ei valittelis turhia.. Hajoais vaan jossain vaiheesssa yht'äkkiä! :D

OssQ
-
Viestit: 51
Liittynyt: 9.1.2008 20:19

ViestiKirjoittaja OssQ » 9.4.2009 3:12

http://www.youtube.com/watch?v=HrU-sXkN ... re=related
Siitä katsomaan mitä se öljy tekee ;)

Lauri-
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.3.2009 18:15

ViestiKirjoittaja Lauri- » 9.4.2009 11:41

Mullakin palaa tuo samainen pakokaasujen merkkivalo. Auto 03 golf 1.8t aum.

antaa vikakoodia 16517 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Response too Slow

autoon on vaihdettu uus ykköslambda pari kk sitten. Voiko ne näin nopeesti mennä rikki?

Autossa vapaavirtaussuodatin (tänään vaihtuu takas normaaliin) ja kannesta lähtevä huohotinputki oli halki -> tämä vaihdettu jo uuteen. Silti merkkivalo syttyy uudestaan. Tyhjäkäynti tosin tasaantui kun vaihtoi ehjän putken tilalle.

Pitääkö se nyt vaan viedä uudelleen lambdan vaihtoon vai olisiko jollain tähän lisätietoa että mitä kannattaa kokeilla?

Toinen asia on kun mulla on uuskäytetty orkkis ilmanputsarikotelo. Kuuluuko siihen jokin putki imuilmalle, vai ottaako se vaan kyljessä olevistä rei'istä ilmaa sisään? (soikea aukko ja toisella puolella putkimainen soikea aukko, jossa kotelon sisäpuolella läppä joka aukeaa sisäänpäin)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa