välijäähyn päät eri kokoiset, merkitys?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

välijäähyn päät eri kokoiset, merkitys?

ViestiKirjoittaja TiPu » 27.10.2006 20:06

Ostinpa välijäähyn jossa päät eri kokoiset. Onko normaalia? Kannattanee laittaa suurempi kuumalle tulevalle ilmalle joka "ahtautuu" cooleriin ja ilma kerkee jäähtymään paremmin jos jäähtyy, oikein? Lähtö on sitten aika pieni mielestäni, sillä joutuu käyttämään reilua supistajaa että saa mätsäämään G60 alkuperäisiin putkiin..mistähän saisi mustaa ahdon kestävää vakion näköistä putkea? onko coolerissa järkeä, muuten se on suht siisti eikä isompaa saa keulille?

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 27.10.2006 20:11

mulla on omassa ahtoletkuina osittain metsäkoneen vesiletkua(halk 2t) ja hyvin on kestänyt n. 2bar paineita.suosittelen jos pystyt vastaavia hommaamaan.olivat muotoiltuja joten tosi asialliset sai tehtyä kun oli paljon eri asteisia mutkia varastossa.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 28.10.2006 11:16

Sattuupa appiukolla olemaan kaikenlaista maatalouskonetta ja metsäkonekin siinä joukossa..pitääpä kysellä. Toinen että jos ostas uutena, mutta saattaapi olla kalliita. Kysynpäs Hyvinkään agrimarketin vieressä on Timberjack mikälie huolto/myynti jos vaikka olis halenneita romukopassa ja sieltä sopiva pätkä..

No, mitenkäs tuo päätyjuttu, onko väliä? Vai pitääkö käydä muuttamassa samankokoiseksi?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.10.2006 13:02

Ei ole väliä. Harvemmin se turbon lähtö ja kaasuläppä ovat samankokoisella putkella, yleensä kaasuläpän kiinnitykseen menee paljon isompi putki kuin mitä turbolta lähtee. Tällöin varsinkin omissa turboprojekteissa yksi melko luonnollinen paikka muuttaa putkiston kokoa on juuri välijäähdytin.

Tietenkin jos ne olemassa olevat putket ei sovi ollenkaan jäähdyttimen liitäntöihin, voi olla järkevä niitä muuttaa.

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 29.10.2006 16:40

Kuuma ilma tarvii vähän isomman putken samalle painehäviölle. Jos vaikka kuumassa päässä on lämpötila 130 C ja kylmässä 30 C niin kuuman pään putkihalkaisijan on oltava 15 % isompi, eli vaikkapa 100 mm ja 115 mm.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 29.10.2006 16:58

Tietenkin se kuuma ilma vie enemmän tilavuutta, mutta ei se sitä tarkoita, että putken isompi pitäisi olla. Pienessä putkessa ilma vaan joutuu virtaamaan nopeammin kuin isommassa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 29.10.2006 17:22

cromassa on seuraavanlainen tuherrus: solmulta 2" menee välijäähylle 2,5" sieltä 3" kaasuläpälle. Ei ahtoviivettä oo tuntuvasti ollenkaan, varsinkin kun on yläkiree pannu..

Nurmi-letkullahan noita ahtoputkia on tehty, kestää oljyä, painetta, kuumaa... ja on mustaa :)

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 29.10.2006 19:01

Nurmi-letku?? Täh?

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 29.10.2006 19:30

http://www.salhydro.fi/sh/index.php?f=pr&path=&pid=95 vaikka tuommosta.. On muuten nurmijärvellä toi firma, että eiköhän sieltä löydy sopivaa putkee/letkua
[/url]

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 4.11.2006 16:17

Ostin sit Salhydrosta Marinex-51 letkua joka pitäs soveltua painekäyttöön ja kestää oljyä. Tukevaa mustaa haitariletkua jossa sisäpinta kuitenkin sileä, vahvistettu rautalankamikälie kierteellä..maksoi 24eur/metri. Firmasta löytyy sitten kaikkea hydrauliikka ja letku saralta..

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 5.12.2006 14:59

tuota nurmi letkua löytyy yleensä kaikista hydrauliikka ja raskaankaluston varaosaliikkeistä. Tämä putki on ns. imuputkea. Itsella ollut yli puoli vuotta ahto putket kyseisellä putkella, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Näyttely käytössä ei paras, mutta tälläisessä käyttöautossa passaa hienosta...

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 7.12.2006 23:33

Jos coolerissa erikokoiset päädyt kannattais laittaa pienempi ahtimen puolelle ja isompi imusarjan puolelle. Jos mahdollista tekee coolerista imusarjaan päin samaa kokoa lähdön kanssa mahdollisimman pitkälle niin et se supistus tulis lähelle imusarjaa.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 13.12.2006 21:24

Onkos ahtoputkille olemassa (jotain) mitoitusohjeita? Mutu:llahan ne "katurassiin" laitetaan, mutta mutta...

edittiä: Niin, kiitos HelaKammolle, mutta tarkotin vielä pikkusen tarkempaa ;) Eli mitä kaikkea otetaan huomioon, kun mitoitetaan kunnon putkistoa?
Viimeksi muokannut [mortti], 13.12.2006 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 13.12.2006 21:40

Fiksummat mulle kertoi, että 2" ja yli 300 heppaa, eli ei helposti ahdista. 3" ja menee varmaan karkeasti 500 hp lukemiin.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 5.3.2009 6:58

Jos coolerissa erikokoiset päädyt kannattais laittaa pienempi ahtimen puolelle ja isompi imusarjan puolelle.


Miksi näin? Tuolla aiemmin taidettiin pähkäillä juuri toisinpäin?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.3.2009 11:32

En osaa fysikaalisesti asiaa selittää, mutta nimenomaan noin päin ovat turbopajat aina suositelleet. Ja onhan se nähtävissä jo tehtaan tuotoksista: Yleensä turbon lähtö on 2" ja läppärunko 2.5" tai 3".

Eli pienempi lähtö turbon puolelle ja isompi imusarjan puolelle.

Ahtoputkien halkaisija: Useimmat tuunaajat käyttävät aivan liian isoa putkea. Viive kasvaa ilman mitään hyötyä. Vasta yli 300 hv aletaan kaipaamaan 55 mm putkea, 60 mm riittää jo +400 hv ja 3" putkea ei juuri missään katuautossa tarvita, jos nyt ei ole 1000 hv tehoa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.3.2009 16:05

Kylläpä järkevin syy tuohon coolerin erikokoisiin lähtöihin on ettei välissä tarvita mitään pienentäviä/suurentavia putki hässäköitä. Ei sitä sen enempää tarvitse selitellä.
Ahtimessa kun harvemmin on 3" halkaisijaltaan oleva lähtö.
Viiveen kasvamisesta vielä että ihan mutu puhetta, putken halkaisijan kasvatus 2.25"->3" ei mitään vaikutusta, ainakaan sekunttikello ei kerkeä eroa sanomaan. Putkiston mitta pysyi samana.

aika saatanasti saa pidentää ja isontaa ahtoputkistoa ennen kuin se rupeaa oikeasti näkymään ja tuntumaan jossain.
Suora putkihan muuten virtaa pienessäkin koossa aika vitusti mutta laitappa pari mutkaa sinne niin eipä virtaa enää hyvin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.3.2009 16:20

Joskus lueskelin tuota Corky Bellin Maximum Boost -kirjaa ja laskukaavoissa joilla ahtoputkia mitoitettiin vilisi sellaisia litramääriä että jäi käsitys että isomman ahtoputkiston ja ahtoilmanjäähdyttimen aikaansaama lisäviive mitattaisiin lähinnä millisekunneissa...

Tarkistakaapas joku asia kun kirja on jo palautettu kirjastoon aikaa sitten?

Samaten siinä oli hyvin selostettu putkien mitoituksia.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.3.2009 17:40

Juu, samaa on moni alan ammattilainen sanonut, kun joku on tullut selittämään pitkien ahtoputkien tai ison coolerin tuomasta viiveesta, että lähinnä korvien välissä ne sellaiset viiveet... :D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.3.2009 19:55

Corky Bellin kirjaa jos lukee vähän tarkemmin, niin selviää ettei liian isojen ahtoputkien välttämisen syy ole viiveessä vaan virtausnopeuden optimoinnissa.
Kun kerran imusarjan runnereiden halkaisija on vakio, on turha alkaa laittaa 3" ahtoputkia jollakin pikkuahtimella.

Jos katselee vaikka WRC-ralliautojen ahtoputkia, niin eipä sieltä juuri 60 mm suurempia putkia löydy. Eikä löytynyt muuten edes turbokauden F1 autoistakaan.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.3.2009 20:15

yllä mainitsemissa kilparyhmissä nyt sattuu vaikuttaa monet muut tekijät(kin) tähän putkistojen kokoon.
IMHO turha verrata näihin meidän leikkikaluihin alkuunkaan F1 ja Wrc laitteita.
kuitenkin taisi selvitä jo topikin aloittajalle miksi ovat erikokoiset.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa