Jetta -91 kysymyksiä päästöistä ja kaasarista.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

Jetta -91 kysymyksiä päästöistä ja kaasarista.

ViestiKirjoittaja Carl0s » 3.3.2009 17:29

Juu, eli kävin tänää näyttämässä tota tänhetkistä käyttistä leimasedälle, ja hylsyhän sieltä tuli. Jotain pientä, sekä päästöt:

Tyhjäkäynnilla:

CO%: 2.27 (yli)
HC ppm: 220 (yli)
O2: 0.07 (läpi)
CO2: 13.7 (läpi)

Kierrokset >2000rpm

CO%: 3.66 (yli)
HC ppm: 140 (yli)
O2: 0.07 (läpi)
CO2: 12.6 (läpi)
Lambda: 0.84 (yli)

Itse en ole oikeen ikinä tajunnut näistä päästöistä mitään, eli mitäs tuolle voisi tehdä ? Auto on pierupurkin sähkökaasarilla, lambdalla ja kateilla.

Sitten tosta kaasarista, saako sitä mitenkään säädettyä. Sillon kun auton sain rupesi vituttamaan kun koneessa ei ollut mitään tehoja. Myös tyhjäkäynti seilasi, auto meinasi sammua tyhjäkäynniltä, kone korjasti kierrokset jonnekkin reiluun 1200rpm, ja taas pudotti melkeen sammuksiin. Noh, ilmanpuhdistin irti ja kaasaria tutkailemaan. Lopputuloksena otin tuon toisen kaasuläpän alipainekellolle alipaineen suoraan kaasarin kyljestä, kun alunperin alipaine kiersi ilmanpuhdistin kotelon kautta (muistaakseni).

Tämän modifikaation jälkeen auto alkoi taas just ja prikulleen tasasesti. Tyhjäkäynti ei elä ollenkaan, ja tehojakin tuntuu taas löytyvän. Ainoana ongelmana on, että jos pienillä kierroksilla lyö reilusti kaasua, moottori tuntuu tukehtuvan, ja aivastelee kaasarista.

Tiedä sitten vaikuttaako tämä päästöihin miten, kukaan ei oikeen tunnu tietävän tuon kaasuttimen sielunelämää. Niin, ja jos jollain pyörii nurkissa tuon kaasarin räjäytyskuvia, tai kuvia miten nuo alipaineet sun muut menevät tuossa kaasarissa niin olisin kiitollinen.

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 4.3.2009 18:42

Kellään ideaa mitä tolle kannattais tehdä? vaihtaa lambda vai ?!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.3.2009 18:45

Lambdasta päätellen kävis rikkaalla.

Mikä se raja hiilivedyille on? Meneekö nekin reilusti yli? Siitä vois päätellä että palamatonta bensaa on...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.3.2009 22:28

Kolmitoimikatalysaattorilla varustetuilla autoilla tyhjäkäynnillä CO-raja 0,5%, hiilivetyraja 100 ppm. Kierroksilla CO-raja 0,3%, HC 100 ppm ja lambdan pitää olla 0,97 - 1,03.

Vaikuttaa nyt siltä että tuo Jetsoni käy pahasti rikkaalla. Lambda paskana tai kaasuttimen säädöt virheelliset. Lambdan vaihtaisin itse ensimmäisenä, mutta älä osta kiinalaista vaan aito Boschilainen.

Paljonko on kulutus?

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 5.3.2009 0:56

Kulutusta ei ole pahemmin tullut seurailtua. 90% auton ajetuista kilsoista tuli inttiin ja lomille suhaamisesta, mutta mitä viimeksi katoin, niin 320 ja rapiat oli tripissä, ja 30litraa tankkiin meni soppaa. Tosta kolmestasadasta reilut 200 oli maantieajoa.

Saakos tosta kaasarista mitenkään säädettyä paljon antaa soppaa? Putsarin kun ottaa pois niin ei näy kuin ristipääruuvit jotka pitää kaasaria kasassa.

Tiedä sitten kuinka paljon tuo toisen kaasuläpän alipaineen vaihto vaikuttaa.
( kuva tehdystä modifikaatiosta: http://img159.imageshack.us/img159/906/pierupurkki.jpg )

ja kuten aiemin kerroin, kun letkut heittää takaisin "normaalisti". Autosta katoaa tyhjäkäynti, sekä kaikki alavääntö. Liikennevaloista kun koittaa lähtee liikkeelle joutuu konetta kierrättämään ~2500rpm, ja "normaalilla" kytkimen käytöllä kierrokset putoavat siltikin tyhjäkäynnin tuntumaan. Normaaleilla letkuilla tosin kone ei meinaa tukehtua kun lyö tyhjäkäynniltä reilusti kaasua, eikä aivastele kaasuttimeen.

Letkut noin kun ne nyt on, kone käy nätisti, liikennevaloista pääsee liikkeelle ilman kaasua, pelkästään kytkimen nostamalla, mutta tyhjäkäynniltä kierrokset joutuu "kutitella" aluksi. Eli pienellä kaasun pumppauksella ensiksi kohottaa kierrokset reiluun 1500rpm, jonka jälkeen voi kaasua antaa normaalisti. Muuten kone alkaa boooooooooooooa ja sammuu, tai vaihtoehtoisesti aivastelee kaasuttimeen.

Muita muutoksia huohoituksen poistaminen putsarikotelosta. tuppas sillontällön räkimään kotelon täyteen öljyä...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.3.2009 15:46

Yksi mitä voisit tehdä, on mitata lambdan jännite kun kone on lämmin. Googlaamalla löytyy tietoa minkälaisia jännitteitä sieltä pitäisi tulla. Vielä helpompi testi olisi nypätä kokonaan lambdan johto irti ja katsoa muuttuuko käynti.

Tuo 320km/30l kuulostaa melko kovalta lukemalta, varsinkin jos suurin osa on matka-ajoa. Jos/kun kone käy rikkaalla niin palamatonta bensaa pääsee pakoputkeen ja se pilaa äkkiä katalysaattorin, eli saattaa tulla ylimääräinen reilun satasen potti + asennuskulut jos lambdan joudut vaihtamaan.

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 6.3.2009 18:29

Todiin, tänään tuli näytettyä vanhaa sotaratsua uudestaan leimalle. Pällistelin hetkenaikaa vanhaa lambdaa, josta puuttui piuha. Ei ihme ettei ollut toiminut.

Noh, motonetistä uus lambda, anturi kiinni, kone tulille ja leimalle. Yllätys olikin suuri, kun arvot melkeen tuplaantui.

Tyhjäkäynnillä:

CO%: >10%
HC ppm: 532
o2: 0.3
CO2: 12.4

>2000rpm

CO%: 2.8%
HC ppm: 142
o2: 0.2
CO2: 13.4
Lambda: 0.92

Että sellasta :(

milla
-
Viestit: 3
Liittynyt: 23.2.2009 22:32

ViestiKirjoittaja milla » 10.3.2009 13:20

Mites kaasrinkumilaippa onko ehjä vai imeekö ilmaa sieltä.

Carl0s
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.3.2009 17:20

ViestiKirjoittaja Carl0s » 15.3.2009 18:54

Juu upitellaas tännekkin vähäsen... Auto kävi autoasi korjaamolla korjattavana / säädettävänä. Selvisi, että kaasuttimen neulaventtiili hirttää satunnaisesti kiinni, aiheuttaen kaasuttimen tulvimisen, sekä päästöjen kimpoamisen taivaisiin.

Huollosta saatiin hyväksyttyvä päästölappu, jonka kanssa sitten ajeltiin konttorille. Noh, leimasedällehän tuo lappu ei kelvannut, joten mittari kiinni ja jetsuli tulille. Hetkenaikaa päästöt näyttivät hyvälle, mutta pienoisen kaasunpumppaamisen jälkeen päästöt kimposivat taas taivaaseen ja punalappua tuulilasiin.

Että näin. Oman intressit alkaa tuon kikottimen kanssa olemaan loppu. 3viikkoa tullu hitsattua, vaihdettua jarrusylintereitä, jarruputkia, jousilautasia, lambdoja sun muuta paskaa joten nyt lähti jetsuli myyntiin... jos jotain kiinostaa tollanen vm -91 flair, 280tkm rullattu muuten leimattu mutta päästöistöistä kiinni niin ilmotelkaa... hinta menee tarjouksen mukaan


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa