Veden lämmitysvastusten toiminta???

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

Veden lämmitysvastusten toiminta???

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 1.3.2009 21:02

Kyseessä siis AJM moottori. Koneen takaosasta löytyy ne 3kpl veden lämmitykseen tarkotettuja vastuksia. Mutta miten niiden kuuluisi toimia? Kuuluuko alkaa lämmittämään kun laitetaan virta päälle? Vai vasta kun moottori on käynnissä? Vai jotenkin muuten??? Entä osaako joku kertoa mikä rele ja sulake niiden toimintaa ohjailee? Mittailin tuossa hetki sitten niin mikään vastuksista ei ota virtaa vastaan eikä myöskään "tulpanhattuihin" tule jännitettä eli joko jostain on rele / sulake pimeänä. Tai sitten jotain ihan muuta, mutta mitä???

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.3.2009 21:16

ei toimi vielä tyhjäkäynnillä

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 1.3.2009 21:18

Eli vaatii siis vaan kierroksia? Vai ihan liikettäkin?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.3.2009 21:26

tais vaatia kierroksia ja tietyn jännitteen akulta

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.3.2009 21:39

Pieni polttimo johdoilla kiinni ja koeajolle?

Jättää vielä konepellin väliin johdot ja lampun ulkopuolelle.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 2.3.2009 10:34

Taitaa 2400 rpm olla se raja kun kytkeytyy päälle.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.3.2009 10:42

2400? Eihän ne normaalisti sitte lämpiä ollenkaan, ei kai teedeeiissä käytetä noin korkeita kierroksia juuri koskaan.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 2.3.2009 11:25

Heh, oisko helpointa nakata Vag-com kiinni heti kylmäkäynnistyksestä ja seurata kaikkien vastuksien toimintaa (hehkut ja vedenlämmittimet)? Samalla vaikkapa laturin kuormaa ja jännitettä sekä veden lämpöjä tarkkaillen. Vaikkei sieltä nääkään ihan satavarmasti mikä vastus milloinkin kytkeytyy, niin Diesel-tekniikasta vähänkään perillä oleva voinee päätellä loput. Ja jos se ei riitä niin eikun lamppuvirityksiä tekemään.

Joku tämän voisi kyllä tehdä ihan mittauspöytäkirjoineen kaikkineen, niin loppuis näiden hehkuasioiden ikuinen arvuuttelu/MUTUilu :D

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 2.3.2009 13:08

Group 016 additional heater

Generator loading
Additional heater
Activation of heater elements
Voltage supply from ECM

Additional heater display is 8 digit number where, left to right, 1 =
nothing
nothing
ECT sensor inoperative
engine started within the last 10 seconds
engine speed below 870 rpm
battery voltage below 9 volts
generator inoperative
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)

Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.


Tuolla näyttäis löytyvän suoraan... Tarviipa heittää tänään illalla piuha kiinni ja käydä hiukan tutkiskelemassa...

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 3.3.2009 11:31

No nyt on tutkiskeltu...

Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.

Kyseisessä kohdassa oli 00 eli kumpikaan rele ei ole päällä. Mistäköhän tuota vikaa nyt sitten lähtisi selvittämään? Onko kellään tietoa mistä ko. releet löytyvät? Tai mahdollisia releen numeroita??? Tai edelleen myös se sulake kiinnostaisi minkä takaa noiden releiden ja vastusten ohjaus menee...?

ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuossa kohdassa oli digit 1 eli näyttäisi että tuo ECT olisi ollut sitten jo tarpeeksi lämmin? Voisiko johtua koko homma siitä että tuo ECT sensori olisi rikki? Vai onko veden ja moottorin lämpötila eri? Koska kone oli vain 57 asteinen.

ECT sensor inoperative
Tuo kohta taas oli 0 eli kuitenkin operatiivinen siis toiminnassa?

Ei riitä oikeen järki enää tähän pyörittelyyn :)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 3.3.2009 13:51

2500rpm kohdalla ja sen yläpuolella loppuu ainakin sylinterikohtaisten hehkujen toiminta, olen myöskin huomannut että auto lämpiää nopeammin jos kierrosluku ei ylitä kuin hetkellisesti yli 2000rpm.
Näin siis 01 Leon ALH:ssa

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 3.3.2009 14:25

^^ Mites tuo ylläoleva nyt liittyi näihin veden lämmitys vastusten toimintaan?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 3.3.2009 21:17

Itse mittasin kyllä AFN:stä kylmäkäynnistyksen jälkeen (ei lohkolämppäriä tuolloin) noista lämmitysvastuksista yleismittarilla jännitteen.
Eli sen mukaan menisi päälle aika pian ja tyhjäkäynnillä.

Omassa autossa jonkin aikaa käynnistykseen jälkeen ajovalot tekee aika rajun himmennysoperaation kirkastuen taas normaaliksi.
Joko se on laturi kun "menee päälle" tai nuo vastukset.

Sekin on totta, että jotain tapahtuu 2500rpm tienoilla kylmällä koneella. Jos kiihdytän kylmällä koneella yli 2500rpm, niin kojelaudan uumenista kuuluu releen naksahdus.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.3.2009 21:21

Enpä tullut itse ikinä mitanneeksi miten virta tulee, mutta muistelisin että katkaisee jossain ~2000-2500 kierroksella PTC vastusten toiminnan.
Kuului releen naksahduskin jalkotilasta kun kiihdytti yli tuon kohdan.. taisi olla 2500rpm.

Eihän sinulla ole siinä ECONOMY nappulaa ja eihän se ole päällä? =)

..Voisin koittaa viikonloppuna kaivaa elsasta huolto ohjeet tuohon.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 3.3.2009 21:26

Volkkarissa en ole muuten huomannut tuon econ-nappulan vaikuttavan mitenkään moottorin lämpiämiseen. Audissa sitten taisi ohjekirjassa olla oikein maininta siitä, että vastukset on päällä vain auto-asennossa.

Ja pikkupahan yhteen kysymykseen vastaus. Veden ja moottorin lämpö = sama asia.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 3.3.2009 22:55

AVB koneessakin kuuluu kylmänä toi naksahdus kojelaudasta jos kierrokset menee tuonne noin 2500rpm paikkeille, ite kans vähä ihmetellyt mistä se kuuluu ja mikä vaikutus sillä on.

Ja autoa lämmitetty eberillä jo 90'C ja silti kuulunut tuo samainen ääni. Joten moottori on ollut lämpöinen ja silti tuon selvä voimakas naksahdus on kuulunut ja kuuluu siitä jostain mittariston alta ratin takaa.

Ei tarvi kyllä pitkääkään matkaa ajaa kun tuota ääntä ei sitten enää kuulu vaikka kiihdyttääkin.

Onko muuten täs AVB konees myös nämä "lämmitysvastukset" ei ainakaan pahemmin oo huomannut että lämpöä tulis liiaksi kabiinin puolelle. Näin talvella saa olla kyllä aina lämmitys täysillä ja harvoin tulee "liian" lämmin hytissä.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 4.3.2009 8:54

Lisää tutkiskelua eilen...

ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuosta kohdata tuo intake air näyttää estävän tällä hetkellä lopullisen testailun. Vaikka ulkolämpötila pari astetta pakkasella niin intake air näyttää noin +13 - +15 astetta vaikka motarilla ajaa eli ei pitäisikään lähteä lämmittimien päälle.

Tarvitsee varmaan mitata tänään suoraan että juokseeko Ohmit läpi hehkuista ja jos hehkut kunnossa niin loput testailut saa sitten jäädä odottelemaan reilusti kylmempiä kelejä...

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 4.3.2009 18:06

Näyttääkö kuitenkin kylmällä koneella imuilman lämpötilan oikein?
Eli että ei ole siellä anturissa vikaa.

Noissa vanhemmissa vehkeissä on kolme vastusta vesitilassa, joten se lämmittää kabiinia epäsuoraan.
Uudemmissa on sitten lämmitysvastus puhaltimen sisällä joka lämmittää suoraan ilmaa => lämmintä tulee melkein heti.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 4.12.2009 18:16

Onko noille kolmelle lämmistys vastukselle jossakin jokin rele tai sulakkeet? Auto golf 3 tdi afn moottorilla.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 4.12.2009 19:35

Nyt vasta löysin tämän ketjun...

Itse huomasin vasta vuosien omistuksen jälkeen, että 3bg passatin climatronicin ECON tila pelkästään ei riitä, vaan vasta pyynti LO katkaisee lisälämmityksen.

-Kari-
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.12.2009 16:58

ViestiKirjoittaja -Kari- » 6.12.2009 14:17

Passatissa ainakin (-98 AHU) vastusten releet: Low heat = J359 ja sulake 25 A, High heat = J360 ja sulake 50 A. Rele J359 ohjaa keskimmäistä vastusta ja J360 ohjaa ylintä ja alinta vastusta. Releet ja sulakkeet löytynee moottorinohjauspoxista? (viisaammat oikaiskoon)
Toimintaa seurattu Vag-comilla Group 016 ja kolmas ruutu: n. 10 s käynnistyksen jälkeen heitää päälle 01 eli Low heat, siitä hetki ja lukemat 10 High heat. Jos auto käy ainoastaan tyhjäkäyntiä ei muuta tapahdu, kierroksia kun käyttää 2000-2500 (laturin käyttöaste putoaa alle 50%) muuttuu lukema 11 eli kaikki vastukset käytössä. Jos laturin käyttöaste nousee lähelle 100%, pudottaa automaattisesti vastuksia pois. (11=> 10=> 01=> 00)
Nämä siis jos muut ehdot täyttyvät. (imuilman lämpötila etc...)
Elsassa ilmoittaa muistaakseni hieman erilaiset nuo kytkentäkriteerit kun tuossa Vag-comissa, mulla ainakin lämmittää kun imuilman lämpö on alle 10 astetta.

Jake555
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.12.2003 23:26

ViestiKirjoittaja Jake555 » 26.1.2010 10:42

Voiko lämmitysvastusten kytkeytymistä säätää? Seurasin vastusten toimintaa 3BG Passatissani ja mielestäni vastukset kytkeytyvät pois päältä moottorilämmön noustessa 50 asteeseen. Imuilman lämpö oli melkein 10 astetta pakkasella, joten siitä ei liene kysymys.

Vaikka auto olisi lohkolämmittimessä, niin lämpiäminen on todella surkeaa. Itse asiassa auto tuntuisi jopa lämpiävän paremmin ilman lohkolämmitintä, kun vastukset lämmittävät kiertävää vettä. Letkun välissä oleva moottorilämmitin ei saa vettä kunnolla kiertämään ja lämmitys menee osittain hukkaan. Lämpötila jäähtyy tehokkaasti ajon ensi kilometreillä.

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 15.10.2011 15:37

Nostetaanpas tämäkin jo vuoden takainen aihe ylös. Itellä on propleemaa Passatissa moottorin lämpöjen kanssa. AFN-moottori kyseessä. Mittaristosta löytyvä lämpömittari ei normi kahden tunnin kaupunki ajossa nouse kun ehkä hädin tuskin "tokalle viivalle". Onkohan vika nyt juurikin näissä vesitilan hehkuissa? En oo ennen näihin edes törmännyt, kunnes vaihdoin normihehkut ja motonetissä tuli vastaan myös vesitilan hehkut. Osaako kukaan auttaa?

jaketson
-
Viestit: 81
Liittynyt: 9.3.2011 8:37

ViestiKirjoittaja jaketson » 15.10.2011 18:59

Kyllä vika viittaa nyt johonkin ihan muuhun. Lähtisin liikkeellä termostaatin vaihdolla, ja ei kannata sitten ostaa tarvike termaria.

Konna56
-
Viestit: 80
Liittynyt: 5.10.2011 2:37

ViestiKirjoittaja Konna56 » 16.10.2011 0:30

Kiitos nopeasta vastauksesta, käyn hakemassa enstöikseni huomenna vw:n huollosta sen termarin ja palataan sen jälkeen astialle jos ei toimi! :)

chrisse
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.3.2010 18:08

ViestiKirjoittaja chrisse » 2.12.2011 21:46

Voiko lämmitysvastusten kytkeytymistä säätää?


Itsellänikin kiinnostaisi voiko noita parametreja muuttaa vagcomilla.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 2.12.2011 22:46

Nyt, tässä saunakaljoissa mietiskellessä en vain keksi mitään syytä miksi tuommoset lämmittimet on olemassa, golfistakin ne löytyy... mikä ihmeen virka niillä on ja koska niiden pitäisi toimia ?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 3.12.2011 0:49

Kai ne on niinkuin köyhän miehen webasto eli kun kone käynnissä, lämmöt matalalla, laturi pyörii niin lämmitetään se vesi optimiin sähköllä. Lämpenee sisältäkin nopeampaa, mutta kai tuolla on pääasiassa haettu joidenkin typen oksidien ties minkä vähenemistä kun kone optimilämmössä nopeammin että saadaan euroX merkintä ja tyyppihyväksyntä.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 3.12.2011 18:10

On niistä ihan käytännönkin hyötyä. Jos joutuu kylmälläja kostealla ilmalla lähtemään ajamaan ilman moottorin esilämmitystä (eeberi/roikka) pysyy lasi helpommin kirkkaana tai ainakin se nopeammin kirkastuu. Itse olen sen huomannut ihan käytännössä. Melkeinpä välittömästi alkaa puhaltaa sen verran lämmintä että alkaa etulasista huurre poistua puhallin aukon kohdalta. Työ autona on vanha hilux jossa ei moisia vastuksia ole niin ensimmäiset kilometrit joutuu ajamaan rapa tai jokin rätti käsissä että alkaa sen verran lämmetä että alkaa lasi pysyä kirkkaana.
Onko Konna56 autosta egr tulpattu? Ite ainakin huomasin sen että tuon tulppaamisen jälkeen ei kone enää lämpene niin joutuin. Ja jos pakkanen alkaa lähennellä pariakymppiä ei kone enää tuota lämmintä yhtä paljon mitä lämppäri sitä vie. Eli pahvia joutuu keulaan laittamaan talveksi.
Täytyy myöntää että olen ihmetelly tuota passatin lämppärin kennoa, ei edes näillä pikkupakkasilla puhalla kuin juuri ja juuri lämmintä vaikka koneen lämmöt normaalissa. Työautossa lämppäri puhaltaa suorastaan polttavaa kun lämmöt koneessa normaalit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa