G2 vaihdevivusto -> vaijeri

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

G2 vaihdevivusto -> vaijeri

ViestiKirjoittaja Heke26 » 1.3.2009 21:17

Eli nyt rupes Golffista 1 vaihde tökkimään eli ei meinaa mennä kunnolla päälle... Luultavimmin on holkeissa ja laakereissa väljyyttä. Mutta nyt rupesi tuollainen vaijerilla toimiva vivusto kiinnostamaan. Käykö asennus suoraan 020 laatikkoon... Ja mistä löytyy?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.3.2009 21:26

Hommaa vaan ne uudet puslat siihen tankovivustoon.
Vaijerivivusto ei ainakaan suoraan sovi 020-laatikkoon joten patentteja joutuu tekemään.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 1.3.2009 21:56

Joo onneks ei maksa uudet puslat yms tangot yhtään mitään... Ajattelin et olis tullu vähän kevyempi vaihdella tollasella vaijeri toimisella

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 1.3.2009 22:09

Onko porukka hommannut ihan tarvikkeena noi puslat vai marmorilta? Mietin vaan että kuinka laadussa eroa? Yks sarja motonetin versioita on tossa edessä mutta onko orkkis sit näissäkin kuinka paljon parempi...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.3.2009 22:11

Mulle Motonet möi Topranin osia jotka riemusta kiljuen laitoin kiinni :)

Sulla ei sitten lue mitään niissä?

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 2.3.2009 13:41

kuinkas paha homma moinen operaatio on suorittaa ku itellä samaa vikaa? ainoo et kakkonenkin reistaa sillon tällön. alkaa tätä menoo loppuun vaihteet tosta nelilovisesta askista :P

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 2.3.2009 14:09

Korjaus oppaasta kun katselin niin tarvii pakoputki irroittaa kun ottaa tuon vaihdekepin pois alakautta. VWvortexista löytys muutamat ohjeet:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3126584
http://www.ask-knappy.com/forums/viewto ... f=30&t=168
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2561977
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Ca ... /index.htm

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 2.3.2009 15:23

Kyllä se keppi tippuu sieltä ilman että ottaa putken pois.. Aika v*mainen homma tehdä jos putki on paikallaan, mutta onnistuu kyllä

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 2.3.2009 16:23

Ei mulla noissa mitään lue kyllä.. pussissa tuli postissa ja aika rimpuloilta näyttää mutta kaippa ne siellä viikon pari kestää :D Olis tossa kyllä uniball niveliä pussillinen ja tankojakin kun jaksais rakennella... Sit juurikin se kuppi pitää vaihtaa kepin juureen ni kai siitä hyvä tulee.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 2.3.2009 21:52

Tuli tollaset rakenneltua tossa äsken.. Jos nuo sitten toimis hiukka paremmin kuin vanhat. Vieläkö sais nuo asennettua :)

Kuva

Kuva

Kuva

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.3.2009 0:35

Perkule ku näyttää hyvältä!

Paljonko osat maksoi? Josko sitä itsekin...

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 3.3.2009 7:16

Mistä sä hommasit noi nivelpäät?

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 3.3.2009 8:25

Ilmaista toi oli ku kaveri aikoinaan kantoi mulle noi osat työpaikaltaan kun maalasin vissiin sen vanteet tai jotain... :) Ihan normaalilla 6mm kierteellä (niin sisä- kuin ulkoinenkin) olevia niveliä noi on et kai niitä luulis löytyvän ihan tarvikeliikkeistäkin.

Lyhyempään käytin 6mm kierrentankoa johon kiersin päät kiinni ja tuo pidempi on tehty volkkarin omasta tekemällä kierteet päihin ja kiertämällä nuo nivelet kiinni.
Aika hyvin sai vielä mitoiltaan samanlaisiksi vaikka aluksi luulin että tulis liian pitkä kun en pätkinyt tuota pidempää tankoa mutta sai kierrettyä sen verran pitkälle, että pituus täsmäsi.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.3.2009 20:06

Niveliä löytyy jopa Biltemasta ja Motonetista. Vinkki: Kun ne alkuperäiset vivustot (ne lattaraudat, jossa pallot ovat kiinni) ottaa irti ja hioo "pallon" takaa hitsausmällin irti, lähtee se pallo siististi irti ja jäljelle jää sopiva reikä noiden uusien nivelien asennusta varten.

Pidemmän tangon saa näppärästi vaikka kokonaan kierretangosta, pituus ja kulmakaan ei ole niin millintarkkaa kuin äkkiä kuvittelisi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.3.2009 20:25

Teemiu M: Vaikka Motonetistä noita tuo mallisia niveliä saa. Muistaakseni ainakin Turussa ne oli ennen peräkärrytarvikkeiden luona.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 5.3.2009 20:52

oottekos noi puslatkin hommanu motonetistä? ite käväsin tänään mut ollu koko päivän aivotoiminta normaalia vielä olemattomampaa niin tajunnu kysästä löytyskö sieltä moisia.
Kyseessä ilmeisesti kuvassa olevat valkoset rinkulat?
Kuva

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 5.3.2009 22:07

Turussa ne oli ennen peräkärrytarvikkeiden luona.


Jep siellähän ne, kiitoksia. Kävin motonetistä noita kyselemässä jo aiemmin, mut myyjä oli sitä mieltä et ei heillä tollaisia ole.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.3.2009 23:18

Jos nuo valkoiset renkulat on samat kun mitä itse vaihdoin niin hain alkuperäiset kun oli niin edulliset.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 15.3.2009 19:07

http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ ... kage.shtml

Tuollahan tuollaisia valmiita paketteja myydään ja mukaan tulee vielä vaihdevälin lyhentäjä...

Itse ajattelin myös tehdä tollaset + tuon lyhentäjän...

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 19.3.2009 8:34

Lueskelin tossa VWvortexia ja siellä kaikki selitti et jos ykkönen ei suostu menemään päälle, syynä on:
1st/2nd synchro sleeve inner teeth are peened over, restricting the movement of the sleeve to 1st gear. The trans will have to be disassebled to repair the issue.
Eli sen verran ymmärsin että vaihteiston sisältä olis vääntyny synchron hampaita yms... Eli tarvis vaihtaa joko koko vaihteisto tai korjata....

Omassa kyllä menee ykkönen päälle, mut sitä on vaikee löytää ja välillä menee pakkikin päälle ykkösen kohdalla... Muut vaihteet kyllä menee päälle... Eli kyllä ekaksi vaihdan vivuston puslia yms.. Luultavasti teen vielä tuollaiset metalliset pallonivel siirtimet ja vaihdevälin lyhentäjän...

Olisi kyllä vaihdelaatikon vaihto tarpeen niin saisi 5 vaihteen ja hyvällä säkällä vaijeri-siiräjän...

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 19.3.2009 8:40

Mulla tuo ykkösen toimimattomuus johtui siitä poikittain olevasta pidemmästä välitangosta. Molemmat päädyt olivat haljenneet.

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 19.3.2009 20:31

Huomenna käyn hakemassa uudet tangot ja puslat... vaihtelen niitä sitten ja katotaan auttaako mitään... Vaihdevälin lyhentäjän ajattelin myös laittaa...

Katottiin tänään että miltä näyttää kun ykköstä yrittää laittaa päälle, ja näytti vaihdetanko heiluvan aika paljon eli siinä kannakkeen holkissa on varmasti väljää... No katotaan mitä motonet pystyy tarjoamaan...

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 20.3.2009 20:56

Noniin tänään on tullut vähän onnistumisia ja sitäkin enemmän vitutusta!

-Vaihe 1-
Kävin ostamassa uudet "niveltangot" motonetistä... No pidempää tankoa asentaessa pallonivelen kuppi halki ja uutta hakemaan... Sitten tyhmänä pienempää asentamaan ja sama! Kuppi halki... No ei sitä jaksanu uutta hakemaan vaan vanha ehjä takasin... Tässä vaiheessa koitettiin miten vaihteet pelaa... 1 vaihde meni ehkä hiukan paremmin mutta ei kuitenkaan joka kerta... Joutu käymään 2 vaihteella ja vasta sen jälkeen 1 vaihde meni päälle....

-Vaihe 2-
Sitten ruvettiin vaihtamaan vaihdekepin alapalloa ja sen kuppia... No pultit auki ja sitten kuppia pois... No kupin ympärillä on kuminen tiiviste mikä on niin saatanan tiukassa... Lisäksi pakoputki siinä keskellä häiritsemässä! Ei tullut ajatelleeksi että on näin iso homma... Lisäksi ei mitään nosturia käytössä eli auton alla selällään pelleilemässä... Kuppi on edelleen missä kuuluukin ja hermot meni! Huomenna voisi koittaa jos keksisi jonkun paremman konstin repiä se pois sieltä.... pakoputki on varmaan pakko irrottaa! PRKL!

Edit: Tuo pidemmän niveltangon muovi oli haljennut eli nyt on uusi tilalla...

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 21.3.2009 16:14

Tänään saatiin se alapallon kuppi pois ulosvetäjällä ja sen myötä vaihto onnistui suht helposti... No sitten ukko oli käyny hakemassa motonetistä uuden lyhyen(8cm) niveltangon... Sitä asentaessa ylläty yllätys taas paskaksi... Ihme tavaraa... No se oli motonetin viiminen kappale joten uutta etsimään vaan jostain... Saatiin vanha laitettua vielä takasin ja kyllä nyt koottuna vaihteet menee tosi sulavasti päälle, myös 1 vaihde... Katottiin niin siinä vanhassa 8cm niveltangossa on sellanen 2mm heitto joka vaikuttaa ettei 1vaihde mene aina suoraan... sormilla kun auttaa nii menee hyvin päälle... eli uutta vaan etsimään... Noiden korvaus metallisilla on kans niin iso homma etten oo varma kannattaako.. Jos toi nyt mun ajokaudet kestää niin hyvä homma...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 119 vierailijaa