Veden lämmitysvastusten toiminta???
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
Veden lämmitysvastusten toiminta???
Kyseessä siis AJM moottori. Koneen takaosasta löytyy ne 3kpl veden lämmitykseen tarkotettuja vastuksia. Mutta miten niiden kuuluisi toimia? Kuuluuko alkaa lämmittämään kun laitetaan virta päälle? Vai vasta kun moottori on käynnissä? Vai jotenkin muuten??? Entä osaako joku kertoa mikä rele ja sulake niiden toimintaa ohjailee? Mittailin tuossa hetki sitten niin mikään vastuksista ei ota virtaa vastaan eikä myöskään "tulpanhattuihin" tule jännitettä eli joko jostain on rele / sulake pimeänä. Tai sitten jotain ihan muuta, mutta mitä???
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Heh, oisko helpointa nakata Vag-com kiinni heti kylmäkäynnistyksestä ja seurata kaikkien vastuksien toimintaa (hehkut ja vedenlämmittimet)? Samalla vaikkapa laturin kuormaa ja jännitettä sekä veden lämpöjä tarkkaillen. Vaikkei sieltä nääkään ihan satavarmasti mikä vastus milloinkin kytkeytyy, niin Diesel-tekniikasta vähänkään perillä oleva voinee päätellä loput. Ja jos se ei riitä niin eikun lamppuvirityksiä tekemään.
Joku tämän voisi kyllä tehdä ihan mittauspöytäkirjoineen kaikkineen, niin loppuis näiden hehkuasioiden ikuinen arvuuttelu/MUTUilu :D
Joku tämän voisi kyllä tehdä ihan mittauspöytäkirjoineen kaikkineen, niin loppuis näiden hehkuasioiden ikuinen arvuuttelu/MUTUilu :D
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
Group 016 additional heater
Generator loading
Additional heater
Activation of heater elements
Voltage supply from ECM
Additional heater display is 8 digit number where, left to right, 1 =
nothing
nothing
ECT sensor inoperative
engine started within the last 10 seconds
engine speed below 870 rpm
battery voltage below 9 volts
generator inoperative
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.
Tuolla näyttäis löytyvän suoraan... Tarviipa heittää tänään illalla piuha kiinni ja käydä hiukan tutkiskelemassa...
Generator loading
Additional heater
Activation of heater elements
Voltage supply from ECM
Additional heater display is 8 digit number where, left to right, 1 =
nothing
nothing
ECT sensor inoperative
engine started within the last 10 seconds
engine speed below 870 rpm
battery voltage below 9 volts
generator inoperative
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.
Tuolla näyttäis löytyvän suoraan... Tarviipa heittää tänään illalla piuha kiinni ja käydä hiukan tutkiskelemassa...
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
No nyt on tutkiskeltu...
Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.
Kyseisessä kohdassa oli 00 eli kumpikaan rele ei ole päällä. Mistäköhän tuota vikaa nyt sitten lähtisi selvittämään? Onko kellään tietoa mistä ko. releet löytyvät? Tai mahdollisia releen numeroita??? Tai edelleen myös se sulake kiinnostaisi minkä takaa noiden releiden ja vastusten ohjaus menee...?
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuossa kohdassa oli digit 1 eli näyttäisi että tuo ECT olisi ollut sitten jo tarpeeksi lämmin? Voisiko johtua koko homma siitä että tuo ECT sensori olisi rikki? Vai onko veden ja moottorin lämpötila eri? Koska kone oli vain 57 asteinen.
ECT sensor inoperative
Tuo kohta taas oli 0 eli kuitenkin operatiivinen siis toiminnassa?
Ei riitä oikeen järki enää tähän pyörittelyyn :)
Activation of heater elements is a 2 digit number. Left digit = 1 when high heat output relay is on. Right digit = 1 when low heat output relay is on.
Kyseisessä kohdassa oli 00 eli kumpikaan rele ei ole päällä. Mistäköhän tuota vikaa nyt sitten lähtisi selvittämään? Onko kellään tietoa mistä ko. releet löytyvät? Tai mahdollisia releen numeroita??? Tai edelleen myös se sulake kiinnostaisi minkä takaa noiden releiden ja vastusten ohjaus menee...?
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuossa kohdassa oli digit 1 eli näyttäisi että tuo ECT olisi ollut sitten jo tarpeeksi lämmin? Voisiko johtua koko homma siitä että tuo ECT sensori olisi rikki? Vai onko veden ja moottorin lämpötila eri? Koska kone oli vain 57 asteinen.
ECT sensor inoperative
Tuo kohta taas oli 0 eli kuitenkin operatiivinen siis toiminnassa?
Ei riitä oikeen järki enää tähän pyörittelyyn :)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
^^ Mites tuo ylläoleva nyt liittyi näihin veden lämmitys vastusten toimintaan?
Itse mittasin kyllä AFN:stä kylmäkäynnistyksen jälkeen (ei lohkolämppäriä tuolloin) noista lämmitysvastuksista yleismittarilla jännitteen.
Eli sen mukaan menisi päälle aika pian ja tyhjäkäynnillä.
Omassa autossa jonkin aikaa käynnistykseen jälkeen ajovalot tekee aika rajun himmennysoperaation kirkastuen taas normaaliksi.
Joko se on laturi kun "menee päälle" tai nuo vastukset.
Sekin on totta, että jotain tapahtuu 2500rpm tienoilla kylmällä koneella. Jos kiihdytän kylmällä koneella yli 2500rpm, niin kojelaudan uumenista kuuluu releen naksahdus.
Eli sen mukaan menisi päälle aika pian ja tyhjäkäynnillä.
Omassa autossa jonkin aikaa käynnistykseen jälkeen ajovalot tekee aika rajun himmennysoperaation kirkastuen taas normaaliksi.
Joko se on laturi kun "menee päälle" tai nuo vastukset.
Sekin on totta, että jotain tapahtuu 2500rpm tienoilla kylmällä koneella. Jos kiihdytän kylmällä koneella yli 2500rpm, niin kojelaudan uumenista kuuluu releen naksahdus.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Enpä tullut itse ikinä mitanneeksi miten virta tulee, mutta muistelisin että katkaisee jossain ~2000-2500 kierroksella PTC vastusten toiminnan.
Kuului releen naksahduskin jalkotilasta kun kiihdytti yli tuon kohdan.. taisi olla 2500rpm.
Eihän sinulla ole siinä ECONOMY nappulaa ja eihän se ole päällä? =)
..Voisin koittaa viikonloppuna kaivaa elsasta huolto ohjeet tuohon.
Kuului releen naksahduskin jalkotilasta kun kiihdytti yli tuon kohdan.. taisi olla 2500rpm.
Eihän sinulla ole siinä ECONOMY nappulaa ja eihän se ole päällä? =)
..Voisin koittaa viikonloppuna kaivaa elsasta huolto ohjeet tuohon.
AVB koneessakin kuuluu kylmänä toi naksahdus kojelaudasta jos kierrokset menee tuonne noin 2500rpm paikkeille, ite kans vähä ihmetellyt mistä se kuuluu ja mikä vaikutus sillä on.
Ja autoa lämmitetty eberillä jo 90'C ja silti kuulunut tuo samainen ääni. Joten moottori on ollut lämpöinen ja silti tuon selvä voimakas naksahdus on kuulunut ja kuuluu siitä jostain mittariston alta ratin takaa.
Ei tarvi kyllä pitkääkään matkaa ajaa kun tuota ääntä ei sitten enää kuulu vaikka kiihdyttääkin.
Onko muuten täs AVB konees myös nämä "lämmitysvastukset" ei ainakaan pahemmin oo huomannut että lämpöä tulis liiaksi kabiinin puolelle. Näin talvella saa olla kyllä aina lämmitys täysillä ja harvoin tulee "liian" lämmin hytissä.
Ja autoa lämmitetty eberillä jo 90'C ja silti kuulunut tuo samainen ääni. Joten moottori on ollut lämpöinen ja silti tuon selvä voimakas naksahdus on kuulunut ja kuuluu siitä jostain mittariston alta ratin takaa.
Ei tarvi kyllä pitkääkään matkaa ajaa kun tuota ääntä ei sitten enää kuulu vaikka kiihdyttääkin.
Onko muuten täs AVB konees myös nämä "lämmitysvastukset" ei ainakaan pahemmin oo huomannut että lämpöä tulis liiaksi kabiinin puolelle. Näin talvella saa olla kyllä aina lämmitys täysillä ja harvoin tulee "liian" lämmin hytissä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Lisää tutkiskelua eilen...
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuosta kohdata tuo intake air näyttää estävän tällä hetkellä lopullisen testailun. Vaikka ulkolämpötila pari astetta pakkasella niin intake air näyttää noin +13 - +15 astetta vaikka motarilla ajaa eli ei pitäisikään lähteä lämmittimien päälle.
Tarvitsee varmaan mitata tänään suoraan että juokseeko Ohmit läpi hehkuista ja jos hehkut kunnossa niin loput testailut saa sitten jäädä odottelemaan reilusti kylmempiä kelejä...
ECT exceeds 70 C-80C (158F - 176F), or intake air temp exceeds 5C (41F)
Tuosta kohdata tuo intake air näyttää estävän tällä hetkellä lopullisen testailun. Vaikka ulkolämpötila pari astetta pakkasella niin intake air näyttää noin +13 - +15 astetta vaikka motarilla ajaa eli ei pitäisikään lähteä lämmittimien päälle.
Tarvitsee varmaan mitata tänään suoraan että juokseeko Ohmit läpi hehkuista ja jos hehkut kunnossa niin loput testailut saa sitten jäädä odottelemaan reilusti kylmempiä kelejä...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Näyttääkö kuitenkin kylmällä koneella imuilman lämpötilan oikein?
Eli että ei ole siellä anturissa vikaa.
Noissa vanhemmissa vehkeissä on kolme vastusta vesitilassa, joten se lämmittää kabiinia epäsuoraan.
Uudemmissa on sitten lämmitysvastus puhaltimen sisällä joka lämmittää suoraan ilmaa => lämmintä tulee melkein heti.
Eli että ei ole siellä anturissa vikaa.
Noissa vanhemmissa vehkeissä on kolme vastusta vesitilassa, joten se lämmittää kabiinia epäsuoraan.
Uudemmissa on sitten lämmitysvastus puhaltimen sisällä joka lämmittää suoraan ilmaa => lämmintä tulee melkein heti.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Passatissa ainakin (-98 AHU) vastusten releet: Low heat = J359 ja sulake 25 A, High heat = J360 ja sulake 50 A. Rele J359 ohjaa keskimmäistä vastusta ja J360 ohjaa ylintä ja alinta vastusta. Releet ja sulakkeet löytynee moottorinohjauspoxista? (viisaammat oikaiskoon)
Toimintaa seurattu Vag-comilla Group 016 ja kolmas ruutu: n. 10 s käynnistyksen jälkeen heitää päälle 01 eli Low heat, siitä hetki ja lukemat 10 High heat. Jos auto käy ainoastaan tyhjäkäyntiä ei muuta tapahdu, kierroksia kun käyttää 2000-2500 (laturin käyttöaste putoaa alle 50%) muuttuu lukema 11 eli kaikki vastukset käytössä. Jos laturin käyttöaste nousee lähelle 100%, pudottaa automaattisesti vastuksia pois. (11=> 10=> 01=> 00)
Nämä siis jos muut ehdot täyttyvät. (imuilman lämpötila etc...)
Elsassa ilmoittaa muistaakseni hieman erilaiset nuo kytkentäkriteerit kun tuossa Vag-comissa, mulla ainakin lämmittää kun imuilman lämpö on alle 10 astetta.
Toimintaa seurattu Vag-comilla Group 016 ja kolmas ruutu: n. 10 s käynnistyksen jälkeen heitää päälle 01 eli Low heat, siitä hetki ja lukemat 10 High heat. Jos auto käy ainoastaan tyhjäkäyntiä ei muuta tapahdu, kierroksia kun käyttää 2000-2500 (laturin käyttöaste putoaa alle 50%) muuttuu lukema 11 eli kaikki vastukset käytössä. Jos laturin käyttöaste nousee lähelle 100%, pudottaa automaattisesti vastuksia pois. (11=> 10=> 01=> 00)
Nämä siis jos muut ehdot täyttyvät. (imuilman lämpötila etc...)
Elsassa ilmoittaa muistaakseni hieman erilaiset nuo kytkentäkriteerit kun tuossa Vag-comissa, mulla ainakin lämmittää kun imuilman lämpö on alle 10 astetta.
Voiko lämmitysvastusten kytkeytymistä säätää? Seurasin vastusten toimintaa 3BG Passatissani ja mielestäni vastukset kytkeytyvät pois päältä moottorilämmön noustessa 50 asteeseen. Imuilman lämpö oli melkein 10 astetta pakkasella, joten siitä ei liene kysymys.
Vaikka auto olisi lohkolämmittimessä, niin lämpiäminen on todella surkeaa. Itse asiassa auto tuntuisi jopa lämpiävän paremmin ilman lohkolämmitintä, kun vastukset lämmittävät kiertävää vettä. Letkun välissä oleva moottorilämmitin ei saa vettä kunnolla kiertämään ja lämmitys menee osittain hukkaan. Lämpötila jäähtyy tehokkaasti ajon ensi kilometreillä.
Vaikka auto olisi lohkolämmittimessä, niin lämpiäminen on todella surkeaa. Itse asiassa auto tuntuisi jopa lämpiävän paremmin ilman lohkolämmitintä, kun vastukset lämmittävät kiertävää vettä. Letkun välissä oleva moottorilämmitin ei saa vettä kunnolla kiertämään ja lämmitys menee osittain hukkaan. Lämpötila jäähtyy tehokkaasti ajon ensi kilometreillä.
Nostetaanpas tämäkin jo vuoden takainen aihe ylös. Itellä on propleemaa Passatissa moottorin lämpöjen kanssa. AFN-moottori kyseessä. Mittaristosta löytyvä lämpömittari ei normi kahden tunnin kaupunki ajossa nouse kun ehkä hädin tuskin "tokalle viivalle". Onkohan vika nyt juurikin näissä vesitilan hehkuissa? En oo ennen näihin edes törmännyt, kunnes vaihdoin normihehkut ja motonetissä tuli vastaan myös vesitilan hehkut. Osaako kukaan auttaa?
Kai ne on niinkuin köyhän miehen webasto eli kun kone käynnissä, lämmöt matalalla, laturi pyörii niin lämmitetään se vesi optimiin sähköllä. Lämpenee sisältäkin nopeampaa, mutta kai tuolla on pääasiassa haettu joidenkin typen oksidien ties minkä vähenemistä kun kone optimilämmössä nopeammin että saadaan euroX merkintä ja tyyppihyväksyntä.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
On niistä ihan käytännönkin hyötyä. Jos joutuu kylmälläja kostealla ilmalla lähtemään ajamaan ilman moottorin esilämmitystä (eeberi/roikka) pysyy lasi helpommin kirkkaana tai ainakin se nopeammin kirkastuu. Itse olen sen huomannut ihan käytännössä. Melkeinpä välittömästi alkaa puhaltaa sen verran lämmintä että alkaa etulasista huurre poistua puhallin aukon kohdalta. Työ autona on vanha hilux jossa ei moisia vastuksia ole niin ensimmäiset kilometrit joutuu ajamaan rapa tai jokin rätti käsissä että alkaa sen verran lämmetä että alkaa lasi pysyä kirkkaana.
Onko Konna56 autosta egr tulpattu? Ite ainakin huomasin sen että tuon tulppaamisen jälkeen ei kone enää lämpene niin joutuin. Ja jos pakkanen alkaa lähennellä pariakymppiä ei kone enää tuota lämmintä yhtä paljon mitä lämppäri sitä vie. Eli pahvia joutuu keulaan laittamaan talveksi.
Täytyy myöntää että olen ihmetelly tuota passatin lämppärin kennoa, ei edes näillä pikkupakkasilla puhalla kuin juuri ja juuri lämmintä vaikka koneen lämmöt normaalissa. Työautossa lämppäri puhaltaa suorastaan polttavaa kun lämmöt koneessa normaalit.
Onko Konna56 autosta egr tulpattu? Ite ainakin huomasin sen että tuon tulppaamisen jälkeen ei kone enää lämpene niin joutuin. Ja jos pakkanen alkaa lähennellä pariakymppiä ei kone enää tuota lämmintä yhtä paljon mitä lämppäri sitä vie. Eli pahvia joutuu keulaan laittamaan talveksi.
Täytyy myöntää että olen ihmetelly tuota passatin lämppärin kennoa, ei edes näillä pikkupakkasilla puhalla kuin juuri ja juuri lämmintä vaikka koneen lämmöt normaalissa. Työautossa lämppäri puhaltaa suorastaan polttavaa kun lämmöt koneessa normaalit.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa