Nykäisy ohjauspyörässä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

Nykäisy ohjauspyörässä?

ViestiKirjoittaja zero » 21.2.2009 15:34

Alkoi tänään 35i pasuuna tekemään pienen nykäisyn ohjauspyörässä. Hieman vasemmalle ajoittain nykäisee ohjausta. Ei oikein saanut lyhyellä ajomatkalla selville, että tekikö se sen vedätettäessä, moottorijarrutuksesssa vai missä.. Ei ainakaan siis jarruttaessa tuntunut, vaan moottorinvedon (veto, tasainen ajo, m-jarrutus) aikana.
Pyörän laakeri selvää kamaa vasemmalla edessä? Tiedän, että se ei ole uusi ja siinä on vähän väljää.
Voiko jokin muu tuollaista aiheuttaa? Laatikossa jotain? Voimansiirto pitää jonkin verran ääntä, mutta mitä nyt -89 autolta voi odottaa joka on nähnyt elämää..
Vihjeitä mitä kaikkea kannattaa ravistella ja tutkia, kun alka anostamaan autoa ylös.
Auto on 1.8i 112hv 5v.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 21.2.2009 15:51

Raidetangossa voi olla väljää (myös sisäpäässä)
Pahin mitä olen ko. mallin kanssa nähnyt (onneksi en kokenut) oli läpimätä apurunko 80km/t nopeudessa kuskinpuolen eturengas etsi uuden sijainnin :/

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 21.2.2009 16:08

En tiedä voiko liittyä yhteen kun eri autosta kyse, mutta kaverin Volvo V70 teki just prikuulleen samaa kun vetonivel veteli viimeisiään..

kyseessä oli tällöin oikeanpuolen vetonivel, ja aina välillä nykäisi oikealle hieman.. ja sit alkoi vaan rajummaksi muuttua nää nykäisyt..

seuraavana aamuna pihasta lähdettäessä oli iso kasa kuulia pihamaaalla ja matkanteko loppui siihen.

eli sieltäpäin itse lähtisin etsimään vikaa..

mut toki laakeri voi myös rueta hirttämään itseltään henkeä pois..

nostappa pukille ja kokeile että lonksuuko rengas käsivoimin?

jos näin on, niin laakeri vaihtoon mars mars!

ellei kyseessä sit ole raidetangonpää.. uskosin että vika on _suht_ helppo paikallistaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 21.2.2009 16:13

Tuo raidetangon sisäpää on aika "mukavassa" paikassa siksipä ne saa yleensä olla katsastajaltakin rauhassa.

Etupäätä ylös ja tutkimaan, paitsi jos ei ole tallia niin tutki huomenna =)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 21.2.2009 16:32

Auto on reilu kk sitten leimattu, eikä silloin tuntunut mitään etupäässä, muuta kuin tuo toisen laakerin lievä väljyys. Mutta kerrankos tuo yhtäkkiä leviää. Ohjauksessa ei tunnu ajossa (suoraan, käännökset, montut, tärisevät pinnat) väljää, kuten yleensä on tuntunut jos jotain niveliä on ollut rikki/väljiä.

Eturunkoa koputeltiin aika urakalla konttorilla, pyysin katsomaan tarkkaan läpi. Auto on melko hyvin ruosteelta säilynyt muutenkin, mutta mitäpä se siihen vaikuttaa jos joku kohta on riittävästi lahonnut.
Nykäisy on kyllä selvästi ratissa tuntuva, ei sellainen jossain alustassa tuntuva, vaan suoraan käsissä. Eli ajat suoraan ja ratissa tuntuu selvä vetäisy. Tuntui eri nopeuksissakin, n. 80 ja 40-50. Ei se nyt käsistä rattia vie tai tunnu mitenkään autoa kääntävän (en kyllä viitsinyt kokeilla 'äiti, ilman käsiä'), mutta ei nyt huomaamatta jää jos muuten tasaista pintaa.

Vetonivelen suojakumit olivat ehjät, mutta nuo vetonivelet voisivat tietenkin olla syylliset. Auto kun on jokin aika sitten madallettu, niin voihan, että eri kulma on nyt syönyt noita. Mutta luulisi, että niistä alkaisi muutenkin kuulua rutinaa, ainakin yleensä kuuluu kun alkavat olla loppu. Eikö muka kuuluisi rutinaa käännöksissä?

Laakeri on menossa vaihtoon kun sorvarilta tulisi toiset navat pulttijaon porauksesta. Toinen laakeri on jo vaihdettu, kun se oli ihan valmis napoineen kaikkineen. Tämä tuntui siinä kohtaa 'ehjältä'. Vaihtuu molemmat taas sitten.

Ihan uusi ja käyttämätön auto, ja taas vikaa... Tallille pääsee kun flunssalta jaksaa huomenna.

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 21.2.2009 16:36

Mutta luulisi, että niistä alkaisi muutenkin kuulua rutinaa, ainakin yleensä kuuluu kun alkavat olla loppu. Eikö muka kuuluisi rutinaa käännöksissä?


Ainakin volvossa tapahtui "hiljainen kuluminen" et ainoa oire oli tämä vetäisy..

lähtisin kallistumaan sinnepäin itse tuossa asiassa..

laakerihan yleensä myös ääntää tai jurisee jos alkaa loppu häämöttää..

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 21.2.2009 17:54

Yksi mitä kuulemma pitää tarkistaa on, että käsin pyörästä heilutettaessa (pyörät ilmassa) ei kuulu 'lotinaa' raidetangosta. Jos näin niin väljä ja siellä öljy pääsee väärälle puolelle tekemään ajossa painetta, mikä myös aiheuttaa tuollaisia vetäisyjä.

Noh, onpahan tutkittavaa.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 21.2.2009 17:54

Sama homma oli kakkiksessa että rattia kiskasi aika voimakkaasti välillä vasemmalle päin :) Syyksi paljastui ulompi vetonivel vasemmalla! Lopulta se sitten moottorijarrutuksessa ravisti koko ajan rattia.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 21.2.2009 23:32

Sama homma oli kakkiksessa että rattia kiskasi aika voimakkaasti välillä vasemmalle päin :) Syyksi paljastui ulompi vetonivel vasemmalla! Lopulta se sitten moottorijarrutuksessa ravisti koko ajan rattia.
Sama homma kaverilla oli aikoinaan. Tein oikean diagnoosin heti asiaan autolla ajettuani, mutta ei ehtinyt huoltoon ajoissa. Poikki meni viikon sisään ja matka tyssäsi siihen.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 1.3.2009 13:00

Kiitoksia neuvoista. Vetareistahan syy löytyi, sököt. Niitä ei vain heti osattu epillä, kun eivät pitänee kovemmilla pakkasilla ääntä ja kumitkin ehjät. Alkoihan ne rutista kun vähän enemmän testaili ja sää sattui lämpenemään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 84 vierailijaa