Akku takakonttiin?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

Akku takakonttiin?

ViestiKirjoittaja redi » 26.2.2009 20:20

Koitin tossa haulla etiskellä mut en taida vaan osata ku ei löytyny vai liekö tämä tekniikkaan liittyvää asiaa sitten. No anyways homman nimi on se että onko vinkkejä / kokemuksia akun siirtämisestä konehuoneesta takakonttiin?
Minkä paksuinen virtajohto? Sulake? Miten liittimien kiinnitys kannattaa toteuttaa etupäässä? Mukava olisi myös nähdä kuvia asennuksista. Itelläni olis jemmassa sopivan pituinen muistaakseni 36 neliöinen (vai miten se nyt sanotaan) virtajohto, voisko semmosta käyttää kyseiseen hommaan? Omassa tapauksessa kyseessä ykköskorin Golf, mutta eipä se tässä taida auton merkki, malli tai vuosimalli mitään vaikuttaa vai?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.2.2009 20:27

Noin pitkäksi johdoksi turhan pieni. Talvella käynnistyminen voi tehdä tiukkaa...

Sulaketta siihen ei voi laittaa kun käynnistysvirta on niin suuri että se polttaisi sulakkeen samantien.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 26.2.2009 20:28

35m2 on kesäautossa ainakin riittänyt, sulakkeen koosta en tiedä (itellä 200A automaatti kun sellainen sopivasti oli saatavissa). Johto tulee suoraan startin napaan, siihen kun tulee laturilta myös kaapeli. Reletaululle/sisälle menevä johto tarvii vetää kans siihen startin napaan ellei sille sitten tee omaa kaapelia akulta suoraan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.2.2009 20:50

35mm2 johto riittää vallan mainiosti, 200-300a hidas sulake toimii myös. Meillä työkoneissa 19litraista dieseliä käynnistellään talvipakkasissa 400a sulakkeella, toki jännitettä on tuplaten. Mulla kontissa olevaan akkuun menee 10mm2 johto, ja silläkin hyvin jaksaa pyörittää (kyseessä tosin extreme kevennetty auto), tosin dynaamiset puristukset koneessa on aika pienet joten hirveitä starttivirtoja ei tarvita.

Muu johdotus just niinkuin Juice sanoi.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.2.2009 20:51

Itekkään en sulaketta laittaisi tuon käynnistysvirran vuoksi, se kun on lähes oikosulku eli virrat ovat useita satoja ampeereja. Sen sijaan laittaisin virtakaapelin vaikka kurkkuputken tai sähköputken sisään, jolloin se ei eristeen rikkoutuessakaan pääse ottamaan kiinni auton runkoon.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.2.2009 21:26

Virta on iso vain niin pienen hetken, ettei normaali hidas sulake reagoi siihen. Alta 200amppeerin on mitattaessa aina ollut normaalien henkilöautojen käynnistysvirrat.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 26.2.2009 23:15

Kai se täytyy sitten kokeilla vaan tuolla kaapelilla kuinka käy.
Mistäs isoja kaapeleita ja semmosia suojamuoveja muuten kannattaa ostaa?

Shuttle
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2007 12:16

ViestiKirjoittaja Shuttle » 26.2.2009 23:37

Harrastepeliin laittelin startille 70mm² kaapelin kuten myös runkoon.
Laturilta akulle 50mm². Myös Akulta sähkökeskukselle 50mm².
Muut kaapeloinnit 2,5mm², ajovalot ja 12V ulostulot 4mm².
Kyllä jaksaa meinaan pyörittää ja valotkin on kirkkaat. Kukin laittakoon 10mm² jos siltä tuntuu syöttökaapeliksi :-)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.2.2009 0:34

Noista starttivirroista sen verran et mitä koululla noita joskus mittailtiin niin kylmäkäynnistys virtatestissä saatiin bensakoneista maks 300A tulokset ja dieselistä 600A siis henkilöautossa.

Itellä menee nyt takakonttiin 50 neliöinen kaapeli ilman sulaketta ja hyvin eristettynä 1.9 TDI:ssä ja on toiminu hyvin.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 27.2.2009 6:41

Nakuhan tuo on että oliskohan sittenki hyvä laittaa suoraa suurempi kaapeli...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 27.2.2009 9:29

Noista starttivirroista sen verran et mitä koululla noita joskus mittailtiin niin kylmäkäynnistys virtatestissä saatiin bensakoneista maks 300A tulokset ja dieselistä 600A siis henkilöautossa.


Allekirjoitan tämän.. samansuuntaisia tuloksia tuli koulussa mittailtua myös.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 27.2.2009 16:53

Itsellä ykkösessä on akku siiretty takakonttiin. 50mm2 kaapeli menee startin päästä taakse akulle, laturista tulee 35mm2 kaapeli startille.
Kaapelin pyöräytin kaapeliputkessa vaihteiston ali ja tulee kuskin jalkatilassa sisään autoon. Sulakkeita en ole laittanut, varmaan hyvä olisi mutta ei oikein löytynyt sopivanlaista.
Täältä löytyy kuvia toteutuksesta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 17:23

Yllätyin kun omassa latausjohto on ainoastaan 16 mm². Käynnistysjohdosta en tiedä mutta uuden muistaakseni 50 mm² 50 cm pitkän teetin. Latausjohto on lähempänä metriä.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.2.2009 17:59

Johan toi 16 neliöö on laturin johdoksi ihan sopivan kokoinen. Ei se 70-120 ampeeria tarvii tollasella matkalla mitään megakaapelia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 20:11

Joo, mielikin muuttui kun laskin että metriseen johtoon tulee maksimivirralla vähän reilu 0,1 V jännitehäviötä.

Sen verran saa ollakin kun on paksut johdot lampuille ja joku 14,5 V jännitteensäädin.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 27.2.2009 22:04

Muistakaa sit kun pistätte sen akun peräkonttiin, niin siitä tulee vetykaasua, kun se latautuu, et akun täytys olla omassa ulos tuuletetussa laatikossaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.2.2009 22:18

Tulee vain silloin kun jännitettä on liikaa.

Kemistit osaavat kertoa mikä se jännite on lyijyn tapauksessa per kenno, mutta ehjällä latausjännitteensäätimellä vesi ei hajoa vedyksi ja hapeksi.

Hämärä muistikuva on että auton akussa on sellainen määrä kennoja että 14,6 volttia on jo siinä rajalla. Kennoja on kuusi tai seitsemän.

Jos akku muodostaa vetyä ja happea niin akkuvesi vähenee. Näinä toimivien latausjännitteensäätimien aikana en ole koskaan lisännyt akkuun vettä. On jo mennyt akku ikänsä takia vaihtoon ennen sitä.

Mutta sanottakoon että se teoreettien mahdollisuus on silti olemassa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.2.2009 6:22

Hyytelöakku on ollu ihan jees, ei oo tarvinnu huolehtia noista akun asennoista tai tuuletuksista. Toki mulla asiallinen tukevasti auton runkoon kiinnitetty akkukotelo on siellä.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 1.3.2009 22:24

Mites joissakin autoissa on vakiona akku tuolla sadekaukalossa mistä tietysti myös lämppärin puhallin ottaa ilmansa vai onko se eri asia sitten?


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa