Vaihdelaatikko maadoitus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Funkki
-

Vaihdelaatikko maadoitus

ViestiKirjoittaja Funkki » 24.2.2009 15:15

Morjesta!

Minulla on tuolla pihalla vanha kunnon getari kakkos golffi jossa toimii kaikki ihan viimesen päälle paitsi sähköt jotka ovat reistailleet jo jonkun aikaa.

Sähköt ovat suoraan sanoen aivan päi helvettiä kun mittariston valot/mittarit vilkkuu ja heiluu ees takasin, pyyhkijät lähtevät päälle vilkuista, ajotietokone näyttää aivan mitä sattuu, yks helvetin diskopallo koko auto..

Minun ja monen kaverin mielestä kyseessä on maadoitusvika.
Olen ite tarkastanu kaikki maadoitus kohat moottorihuoneesta mutta eipä oo vaikuttanu mitenkään(ollu mittaristot myös auki).

Luin jostain että vanhoissa kakkos golffeissa on sellainen yleinen vika että vaihdelaatikon joku maadoituis kohta happentuu melko helposti.
Lähtisin sitä purkailee mutta kuin ei ole minkäänlaista hajua missä se kohta sijaitsee jne.
Onko kellään kokemusta tuon avaamisesta/korjaamisesta?
Olisi helvetin kova sana jos joku vaivaitus jeesaa kun alkaa vähän ottaa tuo homma päähän ku eihä tuolla voi oikein ajaa yölla...

Kiitos jo etukäteen.

Ketola
-

ViestiKirjoittaja Ketola » 24.2.2009 15:24

Vuosimallin kun tietäis niin helpottais. Vanhemmissa kakkiksissa se maadotuspiste on ollut vaihdelaatikossa, uudemmissa se ei siinä enää ole.

Funkki
-

ViestiKirjoittaja Funkki » 24.2.2009 15:26

85 8v 1,8gti

Matti_H
-

ViestiKirjoittaja Matti_H » 24.2.2009 15:42

Vaihelaatikosta löytynee. Lähdet seurailemaan vaan siitä akun maajohdosta niin kyllä se toinenki pää löytyy.

Mikäli se johto on heikossa hapessa niin uusi ja haarota vielä koriinkin

tonska
-

ViestiKirjoittaja tonska » 24.2.2009 16:35

kannattaa ottaa koko maajohto irti ja kiristää akunkengän ja muut liitokset siitä kaapelista. Mulla itsellä ainakin jetta rupes sen jälkeen pelaan kun kans oli sähkö häikkiä.

Pari kuukautta sitten työkaverilla oli mystinen sähkövika ja kans meni joka paikan läpi kunnes huomas että yksi takavalon polttimoista on on rikki ja jotenkin ihmeessä menny oikosulkuun joka sekotti sähköjä.

Västi
-

ViestiKirjoittaja Västi » 24.2.2009 21:44

Mulla ei kerennu tulla mitään ongelmia, mutta kun kone oli pois paikaltaan niin laitoin johdot kuntoon. Akulta 50 neliömillinen maakaapeli juotetuilla liittimillä koriin. Vaihdelaatikolta samanmoinen koriin ja vielä koneesta siihen vaihdeloodan maapisteeseen. Lopuksi startille akulta samanlainen.
Johan rupes startti pyörimään elämänsä kyytiä.
Se laatikon maadotuksen alusta on yleensä todella hapettunut, joten kiinni johonkin toiseen kohtaan, tai vanhan huolellinen putsaus ja johdon kiinnittämisen jälkeen päälle vaikka kunnon rasva niin ei hapetu heti uudelleen.

Krisse
-

ViestiKirjoittaja Krisse » 25.2.2009 21:06

Tarkasta myös kuskin jalkatilan vasemmassa reunassa olevat maadoitukset...

Mikko_H
-

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 26.2.2009 15:49

Kumpaan startin pieneen liittimeen tulee laturin B+ ? etummaiseen vai takimmaiseen ?

Ja mikä piuha on G60:ssa startin päällä oleva 1-pinninen naaras liitin ? En löydä sille kaveria.
Muutama piuha vain hukassa koneen takasin laiton jälkeen.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”