V golf sähköinenohjaustehostin rikki, ajettu 20tkm...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

V golf sähköinenohjaustehostin rikki, ajettu 20tkm...

ViestiKirjoittaja matti.l » 25.2.2009 14:22

Papallani on 20tkm ajettu 3 vuotta vanha golfi, josta hajosi nyt ohjaustehostin. Eikä kuulemma mene takuuseen, kun on liian vanha. Hiukan tulevat kuulemma korjaus töissä voivat tulla vastaan, kun oli sitä käynyt autoliikkeessä näyttämässä.

Joten mikä tuommoisen auton takuu on ollut ostettassa. Ja kuuluuko esim. virhevastuun piiriin tuo noin nopea ohjaustehostimen hajoaminen. Tuo 20tkm on kuitenkin aika vähän ohjaustehostimelle. Onko mahdolista että maahan tuoja tulee reilustikin vastaan ko. osan vaihdossa? Vai onko vika jossakin muualla(nopeus anturi yms.)?

Onko muilla ollut tuon sähköisen ohjaustehostimen kanssa ongelmia?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 25.2.2009 14:40

No miten se on rikki? Onko siinä joku selkeä mekaaninen vika vai eikö se vain jostain syystä toimi? Onko vikakoodit luettu?

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 25.2.2009 15:09

Ei tehosta ollenkaan ja yksi keltainen vikavalo syttynyt kojetauluun(ei muistanut minkä näköinen) ja piippailee, kun käynnistää/ ajaa autolla.

Kävi tuttunsa kanssa autohuollossa, jossa eivät suoraan osanneet sanoa missä vika on. Oli myös unohtanut kuulokojeensa kotiin niin ei kaikkea kuullut. Eikä kai ollut niin kiinnostanutkaan se vikakoodi homma. Muutenkaan tuollainen lähes 75w pappa ei välttämättä ole ihan nykytekniikassa mukana, vikakoodit yms. menee hiukka yli hilseen.

Pitäisi olla tuohon toiseen vesseliin joka oli huollossa mukana yhteydessä niin saisi hiukan tarkempia tietoja, mitä olivat huollossa kertoilleet. Mutta sen olivat todeenneet kuitenkin että ei mene takuuseen ja korjaushinta on toista tonnia ja ilmeisesti kun äsken soittelin niin sanoi että 2/3 olisivat osasta valmiit hyvittämään. Korjaus laskusta ei osannut sanoa sitten mitään.

Mutta lähinnä se kiinnostaa että jos on 20tkm ajettu kottero ja hajoaa tuollainen osa oli vika sitten missä tahansa autossa niin meneekö virhevastuun piiriin, kukaan koskaan jotutunut siihen turvautumaan? Vaikka onkin sen 3v vanha auto...

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 25.2.2009 15:20

Vapaaehtoisesti ei volkkari (lue maahantuoja) tuota lähde korjaamaan takuun piikkiin. Sen tiedän kokemuksesta.

Toinen keino on tappelemalla kuluttajasuojan kautta, mutta ei sekään ihan helppo juttu ole. Pitäisi todistaa, että kyse on materiaaliviasta tms. selvästä viasta.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 25.2.2009 15:28

lasses kirjoitti:Pitäisi todistaa, että kyse on materiaaliviasta tms. selvästä viasta.


Tuo rikkoontumisen todistaminen materiaaliviasta johtuen onkin sitten oma hommansa. Jokunenhan noita ohjaustehostimia on hajonnut, mitä ultimatevw:n ketjun läpi kahlasin. Mutta siitäkään tuskin on apua.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 25.2.2009 17:39

Kuluttajansuojan puolellahan on käsite "tuotteen odotettu toiminta-aika/kestoikä" tuo on se oikea pykälä mihin tällaisessa ison kulutushyödykkeen kuten auton tapauksessa kannattaa vedota. Suomessahan kuluttajan asema on näissä jutuissa varsin hyvä, kannattaa soittaa paikkakunnan kuluttajaneuvojalle suosiolla ja kysyä kuinka tilanteessa edetään.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 25.2.2009 19:44

No käytänössä tämä juttu menee siihen, että selvitellään onko rikkoutuminen johtunut tehostimen valmistusviasta vaiko jostakin ulkoisesta syystä.

Mieleen tulee kauppakamarin tavarantarkastajat, jotka mielletään puolueettomiksi lausunnonantajiksi tämän tyyppisissä asioissa. Maksuttomia eivät hekään ole.

Sanoisin, että jos liike tulee jotakin vastaan tässä hommassa ja vika ei ole aivan ilmiselvä valmistusvika, niin maksaa kiltisti sen mitä pyydetään. Muuten voi parhaassa tapauksessa joutua maksamaan selvittely- yms. kuluja ja vielä korjaukset päälle.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 25.2.2009 22:07

Ajeleeko pappa hiekkateitä?
Epäilen rikkoutumisen syyksi ulkoista vauriota.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.2.2009 23:21

Kait tuollaisen pitäisi hieman hiekkatielläkin ajoa kestää? Taas yksi syy lisää välttää uusia autoja...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 26.2.2009 8:47

Sieltä on varmaan mennyt se "mikä anturi" liekään, mutta osa tulee vain koko raidetankohässäkän mukana. Jos on samanlaisesta ongelmasta kyse.. Pari tullut vastaan. Maahantuoja yrittää kyllä pestä kätensä: "Takuuaika ohitse, tilaaja maksaa"-vastausta tuli eikä saatu kaverille mitään maahantuojalta tappelunkaan jälkeen, oli kylläkin -06 ja 75tkm TDI. Toivottavasti teillä etenee asia paremmin. Jos huollot ok ja auto kuin uusi, niin voihan aina kokeilla nostaa meteliä tai ainakin ehdottaa sitä maahantuojalle.

Tutulla laukesi ajossa itsekseen hiekkatiellä kuskin penkistä airbgi Audista. Ensi kommentti Laakkosella että 1500e penkki vana tilaukseen, artisti maksaa. Melko tiukkaan oli saanut keskustella ja jutella miltä näyttää lehtijutussa itsestään laukeavat turvatyynyt ennen kuin laakkonen maksoi lystin. Oli vähän yllättänyt tien päällä jysäys...

Tuohon kuluttajansuojaan kannattaa yrittää tukeutua kun on noinkin vähän ajettu auto (onhan vuosihuollot tehty merkkiliikkeessä..), mutta maahantuojat ovat alkaneet vetää viimevuosien aikana todella tiukkaa linjaa usealla merkillä.

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 26.2.2009 11:32

Kyseessä lienee ohjausvaihteen momenttianturi.
Omaan autoon tuli taannoin sama vika. Vikaa en huomannut juurikaan ajossa, muuten kuin vikavalo paloi, ohjaustuntuma saattoi olla hiukan jäykempi. Hammastanko vaihdettiin, kun se pelkkä anturi ei ole vaihto-osa. Hintaa tuli n. 1500 töineen. Onneksi ei menny omasta lompsasta, koska autossa oli vielä liikkeen takuu.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 26.2.2009 12:26

Juu, tuo juuri. Eli eli tehostin vaihtunut vaan tuo hammastanko.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 26.2.2009 19:05

Ottakea ne vanhat osat talteen korjaamolta mukaanne jos kerran uuden osan joudutte maksamaan - kyllä siihen anturiin joku pellepeloton jonkun fiksauksen keksii jossain vaiheessa.

Näinhän se meni esim. fordien syöttöpumppujen kanssa. Ne hajoavat td-tci / tddi koneista 200tkm kohdalla 99% varmuudella ja kauppa myy mielellään aina uuden osan tilalle. Nyt sitten joku on keksinyt että sieltä menee joku euron transistori vaan ja vaihtelee niitä kai jossain oulun seudulla....

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 26.2.2009 19:21

Ottakea ne vanhat osat talteen korjaamolta mukaanne jos kerran uuden osan joudutte maksamaan - kyllä siihen anturiin joku pellepeloton jonkun fiksauksen keksii jossain vaiheessa.

Tuossa on vaan se "vaihto-osa systeemi" jarruna :/
Nuohan menee vaihto- osana (luulisin), eli uuden osan hinnasta hyvitetään vaihdokkaan hinta.
Klonkkari ei halua paljastaa p*skaa toisaalta varaosahinnoissa on melkoinen ero esim. Skoda vs. VW (lue sama osa).

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.2.2009 19:37

Näinpä. Ja mikäli työmääräyksen allekirjoittaa mikä on oikeastaan pakollista ennenkuin mitään tehdään, niin monessa paikassa siinä lukee että vanhoja osia ei luovuteta asiakkaalle. Toki mikäli kyseessä ei ole vaihto-osa niin varmaan on sovittavissa, romulavalle ne muutoin menee.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.3.2013 20:30

Ei taida olla säköinen tehostin volkkarin vahvinta osaamisaluetta.(vaikka taitaa olla tojolootissa ihan samaa ongelmaa raportoitu) Tänään ihmeteltiin 06 mallin jettaa joka 75 tuhanteen kahdesti jättänyt ko. ongelman vuoksi tielle, tai oikeammin kaksi kertaa parkkipaikalle. Ratti ei heilu minnekään ja hinurilla pois. Ensimmaisellä kerralla oli ohjelmointi auttanut, nyt sitten koko hammastanko hässäkkä vaihtoon. Ei ilmeisesti tykkää pakkasesta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.3.2013 20:50

Jos menee jonkunnäköisen takuun piiriin niin silloin varsinkaan ei saa vanhaa osaa mukaansa, koska maahantuoja velvoittaa liikkeitä säilyttämään kaikkia takuuvaihdettuja osia vähintään 3kk.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 17.3.2013 23:50

Ohjausakseli on vaihto osa, eli laitetaan takas tehtaalle kunnostettavaksi. Itselle eikä romu lavalle noita ei mene.

TAC68
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 25.12.2015 12:20

ViestiKirjoittaja TAC68 » 26.12.2015 12:47

Terve,

Onko näihin hammasakseli / anturi ongelmiin nykyisin jo halvempi ratkaisu kun koko akselin vaihtaminen?

70v äidin -06 Golf sytyttelee ohjaustehostimen merkkivaloa. Merkkiliikkeessä sanotaan että koko akseli pitää vaihtaa jos haluaa valosta eroon, mutta että ei siellä mitään oikeaa vikaa ole. Näin siis mutsi kertoi. Eli,

- Osaako joku pikkupaja vaihtaa anturin?
- Jos ei, missä pk seudulla koko komponentin vaihdattaminen kannattaa teettää? Merkkiliike oli sanonut pari tonnia...

Jontte


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa