öljyn/ polttonesteen lisäaineet

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

öljyn/ polttonesteen lisäaineet

ViestiKirjoittaja Migself » 22.1.2009 10:56

minkälaisia kokemuksia porukalla on näistä öljyn tai polttonesteen sekaan laitettavista puhdistus yms yms aineista mitä nyt on paljon markkinoilla?

itse olen käyttänyt fortea bensa autossa ja kyllä se ainakin auttoi siihen että joutokäynti tasaantui ja varmaan muutama kuollut kaakki herätettiin sieltä jostain henkiin.

mutta nyt ihan porukan omia kokemuksia.. EI mitään mutu juttuja.. vaan ihan porukan omia kokemuksia hyväksi ja huonoksi todetuista vaihtoehdoista.

JA tämä siis diesel myllyihin ku diiseli puolelle kirjoitellaaan =)

varmaan muitakin kiinostaa kyseinen aihe.. että kokemuksia jakamaan vaan!

-M

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 22.1.2009 12:02

Ei nyt varsinaisesti lisäaine mutta jotain kuitenkin, BG:n tekemä moottoriöljyn sekaan laitettava puhdistusaine->öljynvaihto + BG:n öljyn lisäaine niin jo muuttui moottori ääni paljon hiljaisemmaksi ja ei enää käynnistäessä nostajat pidä ääntä. Moottoriöljytkin pysyy nykyään paljon pidempään puhtaina.

Migself
-
Viestit: 85
Liittynyt: 3.5.2005 15:43

ViestiKirjoittaja Migself » 22.1.2009 12:08

näistä ns. moottorinpesu aineista oon kuullut paljonkin hyvää..

varmaan ihan terveellistä olisi teetättää kyseinen pesu aina muutaman kympin välein öljynvaihdon yhteydessä.

Entäs nämä STP tuoteperheen lisälitkut?

monenlaista on ja on tullut nuita öljyn sekaan laitettavia mönjiä joskus ostettua..

tuntuu vaan että öljystä tulee semmoista tervaa että saa lusikalla suorittaa öljynvaihdon :p

http://www.seab.fi/stp.htm

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 22.1.2009 12:29

Ei vaihto sen kummaisempi ole vaikka sinne sen lisäaineen lirauttaa. Tuolla moottorin huuhteluaineella ainakin lähtee pois aineet kun aineet. Stp on ihan hyvä myös mutta parempaa tuntuu olevan tämä BG. Melkein suosittelisin joka öljynvaihdon yhteydessä huuhtelemaan moottorin näillä aineilla.

tt-d
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.10.2005 20:48

ViestiKirjoittaja tt-d » 22.1.2009 19:02

X1R:llä ainaki putos öljynlämmöt

Diesel
-
Viestit: 10
Liittynyt: 12.10.2008 21:45

ViestiKirjoittaja Diesel » 25.1.2009 19:03

X1R:ää laitoin viimeks kun öljyt vaihoin, kyllä ainakin tyhjäkäynti tasaantu ja hiljeni kummasti.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.1.2009 9:36

X1R:ää en ole enää uskaltanut käyttää näihin uudempiin.
Peltovolvoon sitä laitettiin iha huvikseen.
?Olisko se kestonsalaisuus?

Purkin kyljessä lukee, ettei saa jäätyä tms. epäilykset herää jo.
Jossain mettäkone messuilla hurahdin esittelijän demokoneeseen. Öljykupissa oli muka tavallista mobilia ja se pyörä jumittu heti. Sit x1r ja kappas painoja sai lisätä ja lisätä ;)
Ja mikä parasta, mobilin aiheuttama hiertymä pyörässä hioutui kiiltäväksi lisäaineen ansiosta =)

RVS on molemmissa autoissa. Siitä onkin sitten oma keskustelu.
En kyllä ole uskaltanut käyttää mukana tulevaa "öljyä" mihin aine sekotetaan. Enkä myöskään suositeltuja mineraali öljyjä.
Mobilin ESP öljyn sekaan vain ja kovaa ajoa.

Avokkaan osalta käytin moottorissa hetken mineraali kuraa.

Forten diesel lisäainetta laitetaan joka huollos tankkiin.

Niin ja tuota on myös kokeiltu.
En tiedä sitten auttaako muuhun, kuin tasaisempaan käyntiin.
Tankkaus.com käppyrässä näkyy selvä laskusuunta heh

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 26.1.2009 11:28

Onkos näissä öljyn sekaan lisättävissä aineissa sitten huomioitava esim. tätä pumppusuutin tekniikkaa jotenkin, kun normi moottoriöljyltä ainakin vaaditaan vaikka mitä?

Tuota öljypesua kans suunnitellut, kun käyntiääni on melko karkea ja kilometrejäkin on takana jo kuitenkin 263tkm.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.1.2009 11:49

Olisi mielenkiitoista pestä tuommoinen pumppari missä on käytetty longlife vaihtoväliä. Voi olla vähän settiä öljyn seassa kun puottaa öljyt pois

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.1.2009 12:29

^Kaverin 270tkm ajettuun ATD:n tehtiin forte käsittely koneelle.
Ei ollut paikalla kun öljyt valutettii ulos. Kulkupuoli parantui.

Onkos näissä öljyn sekaan lisättävissä aineissa sitten huomioitava esim. tätä pumppusuutin tekniikkaa jotenkin

Tässä syy miksen ole uskaltanut mitä tahansa litkua kaataa koneeseen.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 28.1.2009 15:20

Tänään kävin sitten suorittamas hieman kyselyä ad varaosalikkeestä, että uskaltaako näitä öljy pesuaineita pistää pumppusuutinkoneeseen.

Eli tuote on Forte Motor Flush, moottorin täyspesu, joka kaadetaan öljyn sekaan ja sitten annetaan käydä noin puolisen tuntia auton ja sitten öljyt pois.
Liikkeessäkään ei uskalettu sanoa että tohtiiko laittaa, joten soittivat suoraan maahantuojalle ja sieltä tuli heti myöntävä vastaus että voi käyttää myös pumppusuutin koneessa ja käy täysin sama ohje kuin muihinkin moottoreihin.

Pitää nyt koittaa vaihtaa öljyt seuraavan kuukauden aikana, niin näkee millainen mönjä tuolta puskee pihalle.
Aika arvokas purkkihan tämä kyllä oli 29€, mutta kai sen nyt silloin tällöin voi kaataa öljyn mukaan.

Tuossa tarkemmat tiedot litkusta: http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... 57&kieli=1

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.1.2009 15:24

Jossain sitä luki;
Jollei fortea ole aiemmin käytetty, pitäs kolme varttia käytellä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.1.2009 15:32

http://www.tecalemit.fi kirjoitti:FORTÉ Motor Flushia käytetään säännöllisesti öljynvaihdon yhteydessä. Monet autovalmistajat ja suomalaiset automaahantuojat suosittavat moottorin voiteluöljyjärjestelmän säännöllistä FORTÉ-puhdistusta.
Jännä kun itse en ainakaan ole kuullut kenenkään virallisen huollon tuollaista suosittavan.

Eikö ne yleensä ole vastaan kaikkia lisäaineita mitä ne ei itse myy?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 28.1.2009 15:49

oisko kuitenkin ollut polttoainejärjestelmän Forte käsittelyä, sitä suosittelee moni automaahantuoja.
voitelujärjestelmän puhdistusta en ole yhdenkään kuullut suosittelevan.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.1.2009 16:18

Männä vuosina, kun vanhemmilla oli nissan...
Sen 30tkm huoltoon kuului myös moottorin käsittely.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 28.1.2009 16:48

Sen 30tkm huoltoon kuului myös moottorin käsittely.


Eikös ne kaikki jonkunlaista käsittelyä saa asentajilta koeajolla :D

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 29.1.2009 10:20

BGn tekemä?

Nyt ei sytytä, mikä on BG?

-Kiitos

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 29.1.2009 11:47

Näiden moottorin lisä/hoitoaineiden valmistaja. Lähinnä korjaamoille myydään näitä tuotteita mutta jostain saattaa saada tiskin alta.

sike
-
Viestit: 165
Liittynyt: 20.10.2003 17:08

ViestiKirjoittaja sike » 29.1.2009 12:28

Kyllä noi lisäaineet on ihan hyviä oikein käytettynä, kunhan muistaa sen tosiasian että hyvää ja halpaa ei ole. Forte maksaa paljon mutta on myös laatutavaraa. Näihin tavaratalomömmöihin ei todellakaan kannata sekaantua. Eikä läheskään kaikkiin autovaraosaliikkeistä myytäviin. Kannattaa kysyä korjaamoilta (ei nyrkkipajoilta) niillä on yleensä ammattikäyttöön tarkoitetut kunnolliset tuotteet joista saa kyllä rahalle hyödyn vaikka vähä enempi maksaakin. Fortea olen itse käyttäny ja on toimivaa dieselin polttoaineen lisäaineella saa suht huononkin pumpun menemään vielä yllättävän kauan kun lisäksi laittaa kaksitahtiöljyä 2%.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.1.2009 12:30

Kunhan ei vaan näihin pumppusuutin/common rail koneisiin enää mene mitään kaksitahtiöljyjä sekoittelemaan.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 29.1.2009 23:28

Atd golffiin on tullu laitettua syksyllä jään estoa ja 2t öljyä kun on suodatin tyhjätty vedestä. Ei ole vielä levinnyt. Kop kop!

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 30.1.2009 8:27

Tuo jäänestohan liottaa tankin pohjalla olevan veden polttoaineen sekaan.
Joka sitten ei jää mihinkään vedenerottimiin.
Ja pumppusuuttimet tykkää :D

Diesel opas


Voitelevuuslisäaineet
Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia ”epäpuhtauksia” (happi- ja typpiyhdisteitä,
raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki. Nyt
voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille,
joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella.

Muut lisäaineet
Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin ihmeaineisiin on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat usein
suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei vastaa sellaisen
tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.

Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä. Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen, koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja
tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 31.1.2009 11:49

Jännä kun itse en ainakaan ole kuullut kenenkään virallisen huollon tuollaista suosittavan.


Joensuussa merkkiliike käyttää Fortea ainakin vaihtoautoihin ja ilmeisesti myös joidenkin huoltojen yhteydessä. Näin olen kuullut viime(kin) vuonna. Ja kyseessä siis öljyn sekaan lisättävä->öljynvaihto.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 31.1.2009 11:56

Onkos porukalla kokemuksia tästä Micro X3 liemestä.

On tuollainen 2.5dl purkki ja kaadetaan vain normisti öljynsekaan ja pitäisi poistaa kitkaa jopa 80%. Yksi käsittely pitäisi pysyä koneessa noin 80tkm.

Jotain molybdeenipohjaista lientä toi tuon selosteen mukaan näytti olevan, pitäisi täyttää metallissa olevan pintahuokoset ja siten vähentää kitkaa huomattavasti.

Honkkaris vain osui tuo purkki eteen ja hintaa oli jotain vähä reilu 20€.


Tässä tarkempi seloste tuotteesta
http://www.microx3.com/mx3.htm

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 31.1.2009 15:48

Onkos porukalla kokemuksia tästä Micro X3 liemestä.

Tätäkin ihmelitkua on kokeiltu huvikseen peltovolvoon.
Ääni ei pehmentynyt, eikä öljyn kulutus loppunut; mutta ehkä tämäkin on osa kestävyyden salaisuutta;)


Omaan autoon en uskaltaisi tätäkään kaataa.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.2.2009 15:03

No niin nyt tuli pestyä kone Forten litkulla.

Litku koneeseen ja kierrokset siihen noin 1500rpm ja annoin käydä 45min.
Ekan vartin jälkeen meinas iskeä vähä paniikki sammuttaako vai antaako käydä, alkas rykimään ja nykimään, mutta sitten taas tasaantui, seuraavan vartin teki harvakseen tuota, eli lähi "vähä" sattumia liikkeelle. Viimeisen vartin sitten kävikin aivan tasaista ja käyntiääni tuntui tasaantuvan muutenkin :)

Nyt on vielä öljyt valumassa pois, että kaikki liemet tulee kunnolla pois, sitten näkee mitä suodattimeen on kertynyt, sielä voi olla "hiukan" jotain sattumia :D

No nyt menee sitten koneeseen Neste City Standard 5W-40 öljyt uuden suodattimen kera ja sitten taas huristellaan seuraava 5tkm, sitten oliskin hihnan vaihto edessä :p

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 25.2.2009 15:06

Miten muuten saa pidettyä esim.45min 1500rpm, jalka kaasulla koko ajan vai löytyykö siihen joku kikka kakkonen ?

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 25.2.2009 15:14

löytyy kikkakakkonen, sen nimi on koivuhalko :D

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.2.2009 16:43

Kikka kakkonen oli lumiharja/jääkrapa se vain penkkiä vasten sopivasti puristuksiin.

Ei sitä pirukaan jalalla viitti pitää sitä aikaa samas kohdas :D

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.2.2009 16:58

oot sitten reilun pitkään pyöritellyt, BG valmistamassa tuotteessa on maininta että ei saa pyörittää yli 20min

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.2.2009 17:38

Suora lainaus Valmistajan sivuilta.

- Moottoreita, joita ei ole puhdistettu säännöllisesti tai joita ei ole puhdistettu aiemmin tai joiden tiedetään olevan erittäin likaisia, käytetään vähintään 25 ... 30 minuuttia.

http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... 57&kieli=1

Tuoskin kulkinees nyt 265tkm eikä varmasti ole kyllä ennen käsittelyä tehty, joten siksi vähä reippaamman aikaa annoin kiertää....


Hyvinpä tuo tuntuu ainakin vielä toimivan kun kävin heittämäs testilenkin kun sain uudet öljyt koneeseen :)

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 25.2.2009 18:41

Mitäköhän kaikkea paskaa sieltä lähtee liikkeelle kun vanhaan ja paljon ajettuun koneeseen pistää putsausaineet sisään ja käyttää joku kolme varttia. Voikohan ne mömmöt tukkia jotain muutakin kun suodattimen :D

Diesel-suodattimen vaihdon yhteydessä oon täyttäny usein uuden suodattimen Forten Diesel Fuel Conditionerilla. Vaikutuksista en osaa paljon sanoa kun omaani en oo kerenny viel kokeilla ja suuttimet siinä on ainakin huoltohistorian mukaan jonkun aikaa sitten vaihdettukkin, mut kai sen kaman pitäis jotenki pumppuakin putsata/voidella.

Forten Engine Flush ja Top End Treatmenttia oon kokeillut joskus ja parissa tapauksessa hiljeni naputukset yläkerrasta.

Forten jonku edustajan papatuksia oon myöskin kuunnellut ja nähnyt taulukoita ja kuvia tuloksista. Vaikutti todella rehdiltä äijältä ja kertoi myös missä testeissä itse oli ollut mukana ja missä ei. Sano myös erään taulukon kohdalla että tässä on varmasti joku hieman kaunistellut tuloksia. Esitelmän perusteella oli ainakin ihan hyvii mömmöjä niillä. Sano se ukkokin et jos kone nyt on todella paskanen ni eihän siinä auta loppupeleissä kun mekaaninen putsaus, aineilla saa kumminkin parannusta aikaan ja ennen kaikkea ehkäistyä sitä likaantumista säännöllisesti käytettynä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa