V golf sähköinenohjaustehostin rikki, ajettu 20tkm...
Valvoja: ffp jäsenet
V golf sähköinenohjaustehostin rikki, ajettu 20tkm...
Papallani on 20tkm ajettu 3 vuotta vanha golfi, josta hajosi nyt ohjaustehostin. Eikä kuulemma mene takuuseen, kun on liian vanha. Hiukan tulevat kuulemma korjaus töissä voivat tulla vastaan, kun oli sitä käynyt autoliikkeessä näyttämässä.
Joten mikä tuommoisen auton takuu on ollut ostettassa. Ja kuuluuko esim. virhevastuun piiriin tuo noin nopea ohjaustehostimen hajoaminen. Tuo 20tkm on kuitenkin aika vähän ohjaustehostimelle. Onko mahdolista että maahan tuoja tulee reilustikin vastaan ko. osan vaihdossa? Vai onko vika jossakin muualla(nopeus anturi yms.)?
Onko muilla ollut tuon sähköisen ohjaustehostimen kanssa ongelmia?
Joten mikä tuommoisen auton takuu on ollut ostettassa. Ja kuuluuko esim. virhevastuun piiriin tuo noin nopea ohjaustehostimen hajoaminen. Tuo 20tkm on kuitenkin aika vähän ohjaustehostimelle. Onko mahdolista että maahan tuoja tulee reilustikin vastaan ko. osan vaihdossa? Vai onko vika jossakin muualla(nopeus anturi yms.)?
Onko muilla ollut tuon sähköisen ohjaustehostimen kanssa ongelmia?
Ei tehosta ollenkaan ja yksi keltainen vikavalo syttynyt kojetauluun(ei muistanut minkä näköinen) ja piippailee, kun käynnistää/ ajaa autolla.
Kävi tuttunsa kanssa autohuollossa, jossa eivät suoraan osanneet sanoa missä vika on. Oli myös unohtanut kuulokojeensa kotiin niin ei kaikkea kuullut. Eikä kai ollut niin kiinnostanutkaan se vikakoodi homma. Muutenkaan tuollainen lähes 75w pappa ei välttämättä ole ihan nykytekniikassa mukana, vikakoodit yms. menee hiukka yli hilseen.
Pitäisi olla tuohon toiseen vesseliin joka oli huollossa mukana yhteydessä niin saisi hiukan tarkempia tietoja, mitä olivat huollossa kertoilleet. Mutta sen olivat todeenneet kuitenkin että ei mene takuuseen ja korjaushinta on toista tonnia ja ilmeisesti kun äsken soittelin niin sanoi että 2/3 olisivat osasta valmiit hyvittämään. Korjaus laskusta ei osannut sanoa sitten mitään.
Mutta lähinnä se kiinnostaa että jos on 20tkm ajettu kottero ja hajoaa tuollainen osa oli vika sitten missä tahansa autossa niin meneekö virhevastuun piiriin, kukaan koskaan jotutunut siihen turvautumaan? Vaikka onkin sen 3v vanha auto...
Kävi tuttunsa kanssa autohuollossa, jossa eivät suoraan osanneet sanoa missä vika on. Oli myös unohtanut kuulokojeensa kotiin niin ei kaikkea kuullut. Eikä kai ollut niin kiinnostanutkaan se vikakoodi homma. Muutenkaan tuollainen lähes 75w pappa ei välttämättä ole ihan nykytekniikassa mukana, vikakoodit yms. menee hiukka yli hilseen.
Pitäisi olla tuohon toiseen vesseliin joka oli huollossa mukana yhteydessä niin saisi hiukan tarkempia tietoja, mitä olivat huollossa kertoilleet. Mutta sen olivat todeenneet kuitenkin että ei mene takuuseen ja korjaushinta on toista tonnia ja ilmeisesti kun äsken soittelin niin sanoi että 2/3 olisivat osasta valmiit hyvittämään. Korjaus laskusta ei osannut sanoa sitten mitään.
Mutta lähinnä se kiinnostaa että jos on 20tkm ajettu kottero ja hajoaa tuollainen osa oli vika sitten missä tahansa autossa niin meneekö virhevastuun piiriin, kukaan koskaan jotutunut siihen turvautumaan? Vaikka onkin sen 3v vanha auto...
Kuluttajansuojan puolellahan on käsite "tuotteen odotettu toiminta-aika/kestoikä" tuo on se oikea pykälä mihin tällaisessa ison kulutushyödykkeen kuten auton tapauksessa kannattaa vedota. Suomessahan kuluttajan asema on näissä jutuissa varsin hyvä, kannattaa soittaa paikkakunnan kuluttajaneuvojalle suosiolla ja kysyä kuinka tilanteessa edetään.
No käytänössä tämä juttu menee siihen, että selvitellään onko rikkoutuminen johtunut tehostimen valmistusviasta vaiko jostakin ulkoisesta syystä.
Mieleen tulee kauppakamarin tavarantarkastajat, jotka mielletään puolueettomiksi lausunnonantajiksi tämän tyyppisissä asioissa. Maksuttomia eivät hekään ole.
Sanoisin, että jos liike tulee jotakin vastaan tässä hommassa ja vika ei ole aivan ilmiselvä valmistusvika, niin maksaa kiltisti sen mitä pyydetään. Muuten voi parhaassa tapauksessa joutua maksamaan selvittely- yms. kuluja ja vielä korjaukset päälle.
Mieleen tulee kauppakamarin tavarantarkastajat, jotka mielletään puolueettomiksi lausunnonantajiksi tämän tyyppisissä asioissa. Maksuttomia eivät hekään ole.
Sanoisin, että jos liike tulee jotakin vastaan tässä hommassa ja vika ei ole aivan ilmiselvä valmistusvika, niin maksaa kiltisti sen mitä pyydetään. Muuten voi parhaassa tapauksessa joutua maksamaan selvittely- yms. kuluja ja vielä korjaukset päälle.
Sieltä on varmaan mennyt se "mikä anturi" liekään, mutta osa tulee vain koko raidetankohässäkän mukana. Jos on samanlaisesta ongelmasta kyse.. Pari tullut vastaan. Maahantuoja yrittää kyllä pestä kätensä: "Takuuaika ohitse, tilaaja maksaa"-vastausta tuli eikä saatu kaverille mitään maahantuojalta tappelunkaan jälkeen, oli kylläkin -06 ja 75tkm TDI. Toivottavasti teillä etenee asia paremmin. Jos huollot ok ja auto kuin uusi, niin voihan aina kokeilla nostaa meteliä tai ainakin ehdottaa sitä maahantuojalle.
Tutulla laukesi ajossa itsekseen hiekkatiellä kuskin penkistä airbgi Audista. Ensi kommentti Laakkosella että 1500e penkki vana tilaukseen, artisti maksaa. Melko tiukkaan oli saanut keskustella ja jutella miltä näyttää lehtijutussa itsestään laukeavat turvatyynyt ennen kuin laakkonen maksoi lystin. Oli vähän yllättänyt tien päällä jysäys...
Tuohon kuluttajansuojaan kannattaa yrittää tukeutua kun on noinkin vähän ajettu auto (onhan vuosihuollot tehty merkkiliikkeessä..), mutta maahantuojat ovat alkaneet vetää viimevuosien aikana todella tiukkaa linjaa usealla merkillä.
Tutulla laukesi ajossa itsekseen hiekkatiellä kuskin penkistä airbgi Audista. Ensi kommentti Laakkosella että 1500e penkki vana tilaukseen, artisti maksaa. Melko tiukkaan oli saanut keskustella ja jutella miltä näyttää lehtijutussa itsestään laukeavat turvatyynyt ennen kuin laakkonen maksoi lystin. Oli vähän yllättänyt tien päällä jysäys...
Tuohon kuluttajansuojaan kannattaa yrittää tukeutua kun on noinkin vähän ajettu auto (onhan vuosihuollot tehty merkkiliikkeessä..), mutta maahantuojat ovat alkaneet vetää viimevuosien aikana todella tiukkaa linjaa usealla merkillä.
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Kyseessä lienee ohjausvaihteen momenttianturi.
Omaan autoon tuli taannoin sama vika. Vikaa en huomannut juurikaan ajossa, muuten kuin vikavalo paloi, ohjaustuntuma saattoi olla hiukan jäykempi. Hammastanko vaihdettiin, kun se pelkkä anturi ei ole vaihto-osa. Hintaa tuli n. 1500 töineen. Onneksi ei menny omasta lompsasta, koska autossa oli vielä liikkeen takuu.
Omaan autoon tuli taannoin sama vika. Vikaa en huomannut juurikaan ajossa, muuten kuin vikavalo paloi, ohjaustuntuma saattoi olla hiukan jäykempi. Hammastanko vaihdettiin, kun se pelkkä anturi ei ole vaihto-osa. Hintaa tuli n. 1500 töineen. Onneksi ei menny omasta lompsasta, koska autossa oli vielä liikkeen takuu.
Ottakea ne vanhat osat talteen korjaamolta mukaanne jos kerran uuden osan joudutte maksamaan - kyllä siihen anturiin joku pellepeloton jonkun fiksauksen keksii jossain vaiheessa.
Näinhän se meni esim. fordien syöttöpumppujen kanssa. Ne hajoavat td-tci / tddi koneista 200tkm kohdalla 99% varmuudella ja kauppa myy mielellään aina uuden osan tilalle. Nyt sitten joku on keksinyt että sieltä menee joku euron transistori vaan ja vaihtelee niitä kai jossain oulun seudulla....
Näinhän se meni esim. fordien syöttöpumppujen kanssa. Ne hajoavat td-tci / tddi koneista 200tkm kohdalla 99% varmuudella ja kauppa myy mielellään aina uuden osan tilalle. Nyt sitten joku on keksinyt että sieltä menee joku euron transistori vaan ja vaihtelee niitä kai jossain oulun seudulla....
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Ottakea ne vanhat osat talteen korjaamolta mukaanne jos kerran uuden osan joudutte maksamaan - kyllä siihen anturiin joku pellepeloton jonkun fiksauksen keksii jossain vaiheessa.
Tuossa on vaan se "vaihto-osa systeemi" jarruna :/
Nuohan menee vaihto- osana (luulisin), eli uuden osan hinnasta hyvitetään vaihdokkaan hinta.
Klonkkari ei halua paljastaa p*skaa toisaalta varaosahinnoissa on melkoinen ero esim. Skoda vs. VW (lue sama osa).
Ei taida olla säköinen tehostin volkkarin vahvinta osaamisaluetta.(vaikka taitaa olla tojolootissa ihan samaa ongelmaa raportoitu) Tänään ihmeteltiin 06 mallin jettaa joka 75 tuhanteen kahdesti jättänyt ko. ongelman vuoksi tielle, tai oikeammin kaksi kertaa parkkipaikalle. Ratti ei heilu minnekään ja hinurilla pois. Ensimmaisellä kerralla oli ohjelmointi auttanut, nyt sitten koko hammastanko hässäkkä vaihtoon. Ei ilmeisesti tykkää pakkasesta.
Terve,
Onko näihin hammasakseli / anturi ongelmiin nykyisin jo halvempi ratkaisu kun koko akselin vaihtaminen?
70v äidin -06 Golf sytyttelee ohjaustehostimen merkkivaloa. Merkkiliikkeessä sanotaan että koko akseli pitää vaihtaa jos haluaa valosta eroon, mutta että ei siellä mitään oikeaa vikaa ole. Näin siis mutsi kertoi. Eli,
- Osaako joku pikkupaja vaihtaa anturin?
- Jos ei, missä pk seudulla koko komponentin vaihdattaminen kannattaa teettää? Merkkiliike oli sanonut pari tonnia...
Jontte
Onko näihin hammasakseli / anturi ongelmiin nykyisin jo halvempi ratkaisu kun koko akselin vaihtaminen?
70v äidin -06 Golf sytyttelee ohjaustehostimen merkkivaloa. Merkkiliikkeessä sanotaan että koko akseli pitää vaihtaa jos haluaa valosta eroon, mutta että ei siellä mitään oikeaa vikaa ole. Näin siis mutsi kertoi. Eli,
- Osaako joku pikkupaja vaihtaa anturin?
- Jos ei, missä pk seudulla koko komponentin vaihdattaminen kannattaa teettää? Merkkiliike oli sanonut pari tonnia...
Jontte
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa