16v corradon käynti sekoilut jatkukoon

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

16v corradon käynti sekoilut jatkukoon

ViestiKirjoittaja Juissi » 8.11.2008 19:42

Eli suuttu näemmä kun tuli leima paperiin kun katsastuksen jälkeen auto alko oireilemaan. Päätöistä meni siis ihan läpi, tosin olivat vähän koholla verrattaessa aikasempaan leimaan.

Tuntuu siltä että tehoja ei oikein ole ja sit kun päästään about 2000 niin sit auto herää ja päästään eteenpäinkin. tasakaasulla tuntuu myös sellaista tasaista rykimistä.

Jouduin kesällä siirtämään lamdaa aika paljon taaksepäin, mutta kerran päästöt olivat ok, en nyt ihan eka sitä syyttäis, vai??

Letkut nyt varmaan pitää ainakin eka käydä läpi ettei misssään ole vuotoja, mutta mikä muu tota vois aiheuttaa? tulpat? muutamassa topissa on myös vilahtunut noi lämpötila anturit? missä sijaitsee ja miten kannattaa tarkistaa toimivuus?
Viimeksi muokannut Juissi, 13.2.2009 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 9.11.2008 21:19

Alkaa mennä kyllä ihan karseeks toi ajaminen, nyt on kyllä jokin tosi pielessä. Tyhjäkäynti on sellaista röpellystä, kaasulla käytännössä tukehtuu, kieroksille kun pääsee niin sit vähän helpottaa, mutta oireet menee koko ajan pahemmaksi.. (niin ja turha varmaan sanoa että bensaa katoaa aika reippaaseen tahtiin)

Joten gurut, missä vika, kävin läpi ilma puolen letkuja mutta mitään ihmeellistä en keksinyt.. tossa kesällä tuli aika paljon aukastua noita osia (otin mm. pakosarjasta tulevan letkun kokonaan pois kun ei uudessa pakosarjassa sille ollut paikkaa.) mutta tähän mennessä kaikki on toiminut niin ihmetelen mikä tän nyt aiheuttaa...

HJÄLP!

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 10.11.2008 10:03

Huohottaako kone? Jos öljytikun ottaa pois ni puhaltaako? Tutulla oli mäntä halki, samantapaisia oireita kuin sinulla.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.11.2008 10:25

Kyllä mä kokeilisin ekana uutta lambdaa. Se, että se on kesällä toiminut, ei tarkoita, että se toimisi vielä nyttenkin. Itsellä ainakin 2 kertaa hajosi lambda Corradosta ihan liki kerrasta, ilman suurempia varoitteluja...

Oireet samanlaisia, eka rupesi olemaan tehot kadoksissa, nyki ja röpelsi, sitten ei parin kymmenen kilsan ajon jälkeen kestänyt enää kaasua oikeastaan ollenkaan, vaan tukehtui liikaan bensaan, eteenpäin pääsi, kun ajoin ihan pintakaasulla, ahtopaineen puolelle mentäessä tuli putken täydeltä mustaa. :) Kattikin hajosi samassa rytäkässä sitten vielä.. :P

Niin ja laita sitten Boschin lambda, ei mitään tarvike-halpis-kiina-paskaa, jos haluat, että se toimii.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 10.11.2008 15:30

Oireethan vois viittaa kyllä siihen lamdaan, jotenkin vaan tuntuis aika huumorilta että lamda ois kajahtanut kaks tuntia sen jälkeen kun leima tuli.

Mut eikai tässä muu auta, jostain se on nyt pakko alkaa rajaamaan noita vikoja. Testasin eilen kahdella eri virranjakajan kannella mutta ei vaikuttanut mihinkään. (voisko pyörijä aiheuttaa noin suurta hämminkiä?)

Jouduin tosiaan poikkasee ton lamdan piuhat kesällä ja jatkamaan niitä, eli jos nyt se lamda menee vaihtoon, syytä on varmaan tehdä sille uudessa pakosarjassa paikka? (tuskin löytyy valmiina noin pitkillä piuhoilla)

täytyy tuo Leviksen ehdottama vielä tarkistaa...

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 10.11.2008 15:43

Miten liitit johdot? abikoilla vai kolvaten? kolvillahan lambdan johtoja ei saa jatkaa ym.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 10.11.2008 17:40

Juu tästä mulla oli topikki silloin aikasemmin kun tän jouduin tekee, eli liittimillä jatkoin

_Wisse_
-
Viestit: 212
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 10.11.2008 17:42

vähän samantapaiselta kuulostaa kun mulla: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=107686

Vai tekeekö se sitä sulla kone kylmänäkin? Kokeile huvikseen ottaa sen sinisen lämpöanturin johto irti,muuttuuko käynti? Lambdan tilasin just äsken

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

Ongelma muuttunut, nyt vuorrossa tyhjäkäynti

ViestiKirjoittaja Juissi » 13.2.2009 10:53

Eli tässä taas aikaa vierähtänyt ja ongelma on vähän muuttunut tuosta alkuperäisestä, en kuitenkaan nyt aloita uutta toppia, siispä asiaan.

tuo alkuperäinen kyykkäily tasakaasulla on loppunut ja ainakin auton tietokoneen mukaan kulutuskin vaikuttaisi olevan normaaleissa uomissa, nyt kuitenkin tuo tyhjäkäynti on edelleen jotenkin sekaisin. (tässä välissä on vaihdettu tulpat, pyörijä, virranjakajan stefa, virranjakajan kansi, hall anturi puhdistettu, tsekattu vuodot, o-renkaat)

oireet ovat NYT seuraavat, tyhjäkäynti röpeltää ja aaltoilee.
Kun auton käynnistää kylmänä ei lähde korotetulle tyhjäkäynnille ja vaatii hetken kaasun antoa ennekuin jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Normaalisti kun auton on käynistänyt (tai ihan minkä tahansa auton) niin kierroksethan nousevat korkealle ja sitten laskeutuvat.. nyt kuitenkin auto lähtee käyntii todella heikosti ja jättää mm. laturin valon palamaan jos ei kaasulla nosta kieroksia.

Sain nyt auton käymään tasaista tyhjäkäyntiä nostamalla tyhjäkäyntiruuvilla kieroksi n. 1000 kierokseen, mutta toi nyt oikeestaan ei ole kun ratkaisu siihen että autolla pystyy ajamaan.

Muistelen kuulleeni että tuossa tyhjäkäyntiruuvin vieressä oleva anturi olisi mikrokytkin tms. joka juuri liittyisi tuohon tyhjäkäyntiin tiedottamiseen. jos näin on millä tuon hajoamisen voisi todentaa?

Mikäs muu vaikuttaisi tuohon. Voiko ISV likaisuus/hajoaminen myös vaikuttaa tuohon ettei lähde korotetulle tyhjäkäynnille kylmänä? Imuvuotoja ei löytynyt, tosin ihan 100% varmuutta ovatko noi alipaineletkut oikein päin.

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 15.2.2009 21:41

siis mitä, ei yhtään innokasta pelle pelokasta?? no kysytääs lyhyemmin,
1.mikä tekee sen ilmiön kun kone käynnistyy että kone nostaa kierrokset ylös?

2. mikä ilmoittaa koneelle että sen pitää käydä tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroksilla kylmänä?

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 16.2.2009 0:51

siis mitä, ei yhtään innokasta pelle pelokasta?? no kysytääs lyhyemmin,
1.mikä tekee sen ilmiön kun kone käynnistyy että kone nostaa kierrokset ylös?

2. mikä ilmoittaa koneelle että sen pitää käydä tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroksilla kylmänä?

Itse käsittäisin asian näin, voi olla virheellistäkin tietoa, mutta korjatkoot ketä tietää::

Eiköhän kumpikin ilmiö liity tavalla tai toisella moottorin jäähdytysnestelämpötila-anturiin. Eli tyhjäkäyntikierroksia määräävä lisäilmaluisti saa infon moottorin lämpötilasta. Se päästää ilmaa ohi kaasuläpän suhteessa moottorin lämpötilaan. Kylmänä tietenkin enemmän + kylmäkäyntirikastus polttoaineensyötössä.

Mitä enemmän ilmaa määrällisesti pääsee ohi suljetun kaasuläpän, sitä korkeammat kierrokset tyhjäkäynnillä.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 16.2.2009 1:11

Tyhjäkäyntiventtiilille (ISV / IAC) on sen ohjaimeen määritetty tietty pulssisuhde (pwm-signaali), jossa sen tulee olla startatessa. Sen verran reilu, että kun käynnistyy, niin kierrokset ehtii ylös ennenkuin säätöalgoritmi ottaa pelin haltuun.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tiedon perusteella muutetaan ISV:n ohjauksen pulssisuhdetta, jolloin sen aukeama sallii enemmän ilmaa läpän ohi kun kone on kylmä.

Joutokäyntikatkaisijan tietoa tarvitaan mm juuri ISV:n toiminta-ajan määritykseen. Katkaisija on ihan tavallinen katkaisija, jonka voi testata yleismittarilla. Samassa liittimessä on myös täyskaasuasennon katkaisin, joten liittimellä 3 pinniä.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 1.6.2009 9:15

Viimeinen kyselytulva, ennekuin lyödään hanskat tiskiin ja annetaan jonkun muun yrittää.

Kesä tuli ja lämmintä piisaa mikä näkyy myös tässäkin tapauksessa. Autolla pystyy ja voi ajaa, mutta edelleen tuo tyhjäkäynti on hämärää. Ensimmäinen käynnistys saattaa aiheuttaa suoraan sammumisen, eli nostaa kyllä kierokset mutta tiputtaa suoraan niin alas ettei kone jaksa käydä. Nyt tyhjäkäynti on kylmänä 900 kierrosta. Kun kone lämpeää alkaa tyhjäkäynti pikkuhiljaa hivuttautua lähemmäksi tonnia ja parhaimmillaan/pahimmallan lähellä 1100 kierosta.

Lamdaa mittailin ja ei ainakaan ihan pimeä ollut, tosin osa liitoksista oli huonosti kiinni, laitoin ne oikein päin ja auttoi ainakin noihin pätkimisiin ym. kaasuläpän mikrokytkimen katsoin myös läpi, ja se antoi molemmissa ääriasennoissa arvoja. Toi on nyt olisi loogista kun olen tuota lamdaa niin paljon sörkkinyt että se on hajonnut mutta eikai se lamda tuossa ekassa käynnistyksessä vielä mukana ole??

Lohkon kyljessä oleva lämpötila anturi (sellainen vaalea minkä vieressä on ilm. mittarille menevä anturi on myös vaihdettu)

Mikä helvetti ton aiheuttaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa