Eli suuttu näemmä kun tuli leima paperiin kun katsastuksen jälkeen auto alko oireilemaan. Päätöistä meni siis ihan läpi, tosin olivat vähän koholla verrattaessa aikasempaan leimaan.
Tuntuu siltä että tehoja ei oikein ole ja sit kun päästään about 2000 niin sit auto herää ja päästään eteenpäinkin. tasakaasulla tuntuu myös sellaista tasaista rykimistä.
Jouduin kesällä siirtämään lamdaa aika paljon taaksepäin, mutta kerran päästöt olivat ok, en nyt ihan eka sitä syyttäis, vai??
Letkut nyt varmaan pitää ainakin eka käydä läpi ettei misssään ole vuotoja, mutta mikä muu tota vois aiheuttaa? tulpat? muutamassa topissa on myös vilahtunut noi lämpötila anturit? missä sijaitsee ja miten kannattaa tarkistaa toimivuus?
16v corradon käynti sekoilut jatkukoon
Valvoja: ffp jäsenet
16v corradon käynti sekoilut jatkukoon
Viimeksi muokannut Juissi, 13.2.2009 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alkaa mennä kyllä ihan karseeks toi ajaminen, nyt on kyllä jokin tosi pielessä. Tyhjäkäynti on sellaista röpellystä, kaasulla käytännössä tukehtuu, kieroksille kun pääsee niin sit vähän helpottaa, mutta oireet menee koko ajan pahemmaksi.. (niin ja turha varmaan sanoa että bensaa katoaa aika reippaaseen tahtiin)
Joten gurut, missä vika, kävin läpi ilma puolen letkuja mutta mitään ihmeellistä en keksinyt.. tossa kesällä tuli aika paljon aukastua noita osia (otin mm. pakosarjasta tulevan letkun kokonaan pois kun ei uudessa pakosarjassa sille ollut paikkaa.) mutta tähän mennessä kaikki on toiminut niin ihmetelen mikä tän nyt aiheuttaa...
HJÄLP!
Joten gurut, missä vika, kävin läpi ilma puolen letkuja mutta mitään ihmeellistä en keksinyt.. tossa kesällä tuli aika paljon aukastua noita osia (otin mm. pakosarjasta tulevan letkun kokonaan pois kun ei uudessa pakosarjassa sille ollut paikkaa.) mutta tähän mennessä kaikki on toiminut niin ihmetelen mikä tän nyt aiheuttaa...
HJÄLP!
Kyllä mä kokeilisin ekana uutta lambdaa. Se, että se on kesällä toiminut, ei tarkoita, että se toimisi vielä nyttenkin. Itsellä ainakin 2 kertaa hajosi lambda Corradosta ihan liki kerrasta, ilman suurempia varoitteluja...
Oireet samanlaisia, eka rupesi olemaan tehot kadoksissa, nyki ja röpelsi, sitten ei parin kymmenen kilsan ajon jälkeen kestänyt enää kaasua oikeastaan ollenkaan, vaan tukehtui liikaan bensaan, eteenpäin pääsi, kun ajoin ihan pintakaasulla, ahtopaineen puolelle mentäessä tuli putken täydeltä mustaa. :) Kattikin hajosi samassa rytäkässä sitten vielä.. :P
Niin ja laita sitten Boschin lambda, ei mitään tarvike-halpis-kiina-paskaa, jos haluat, että se toimii.
Oireet samanlaisia, eka rupesi olemaan tehot kadoksissa, nyki ja röpelsi, sitten ei parin kymmenen kilsan ajon jälkeen kestänyt enää kaasua oikeastaan ollenkaan, vaan tukehtui liikaan bensaan, eteenpäin pääsi, kun ajoin ihan pintakaasulla, ahtopaineen puolelle mentäessä tuli putken täydeltä mustaa. :) Kattikin hajosi samassa rytäkässä sitten vielä.. :P
Niin ja laita sitten Boschin lambda, ei mitään tarvike-halpis-kiina-paskaa, jos haluat, että se toimii.
Oireethan vois viittaa kyllä siihen lamdaan, jotenkin vaan tuntuis aika huumorilta että lamda ois kajahtanut kaks tuntia sen jälkeen kun leima tuli.
Mut eikai tässä muu auta, jostain se on nyt pakko alkaa rajaamaan noita vikoja. Testasin eilen kahdella eri virranjakajan kannella mutta ei vaikuttanut mihinkään. (voisko pyörijä aiheuttaa noin suurta hämminkiä?)
Jouduin tosiaan poikkasee ton lamdan piuhat kesällä ja jatkamaan niitä, eli jos nyt se lamda menee vaihtoon, syytä on varmaan tehdä sille uudessa pakosarjassa paikka? (tuskin löytyy valmiina noin pitkillä piuhoilla)
täytyy tuo Leviksen ehdottama vielä tarkistaa...
Mut eikai tässä muu auta, jostain se on nyt pakko alkaa rajaamaan noita vikoja. Testasin eilen kahdella eri virranjakajan kannella mutta ei vaikuttanut mihinkään. (voisko pyörijä aiheuttaa noin suurta hämminkiä?)
Jouduin tosiaan poikkasee ton lamdan piuhat kesällä ja jatkamaan niitä, eli jos nyt se lamda menee vaihtoon, syytä on varmaan tehdä sille uudessa pakosarjassa paikka? (tuskin löytyy valmiina noin pitkillä piuhoilla)
täytyy tuo Leviksen ehdottama vielä tarkistaa...
vähän samantapaiselta kuulostaa kun mulla: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=107686
Vai tekeekö se sitä sulla kone kylmänäkin? Kokeile huvikseen ottaa sen sinisen lämpöanturin johto irti,muuttuuko käynti? Lambdan tilasin just äsken
Vai tekeekö se sitä sulla kone kylmänäkin? Kokeile huvikseen ottaa sen sinisen lämpöanturin johto irti,muuttuuko käynti? Lambdan tilasin just äsken
Ongelma muuttunut, nyt vuorrossa tyhjäkäynti
Eli tässä taas aikaa vierähtänyt ja ongelma on vähän muuttunut tuosta alkuperäisestä, en kuitenkaan nyt aloita uutta toppia, siispä asiaan.
tuo alkuperäinen kyykkäily tasakaasulla on loppunut ja ainakin auton tietokoneen mukaan kulutuskin vaikuttaisi olevan normaaleissa uomissa, nyt kuitenkin tuo tyhjäkäynti on edelleen jotenkin sekaisin. (tässä välissä on vaihdettu tulpat, pyörijä, virranjakajan stefa, virranjakajan kansi, hall anturi puhdistettu, tsekattu vuodot, o-renkaat)
oireet ovat NYT seuraavat, tyhjäkäynti röpeltää ja aaltoilee.
Kun auton käynnistää kylmänä ei lähde korotetulle tyhjäkäynnille ja vaatii hetken kaasun antoa ennekuin jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Normaalisti kun auton on käynistänyt (tai ihan minkä tahansa auton) niin kierroksethan nousevat korkealle ja sitten laskeutuvat.. nyt kuitenkin auto lähtee käyntii todella heikosti ja jättää mm. laturin valon palamaan jos ei kaasulla nosta kieroksia.
Sain nyt auton käymään tasaista tyhjäkäyntiä nostamalla tyhjäkäyntiruuvilla kieroksi n. 1000 kierokseen, mutta toi nyt oikeestaan ei ole kun ratkaisu siihen että autolla pystyy ajamaan.
Muistelen kuulleeni että tuossa tyhjäkäyntiruuvin vieressä oleva anturi olisi mikrokytkin tms. joka juuri liittyisi tuohon tyhjäkäyntiin tiedottamiseen. jos näin on millä tuon hajoamisen voisi todentaa?
Mikäs muu vaikuttaisi tuohon. Voiko ISV likaisuus/hajoaminen myös vaikuttaa tuohon ettei lähde korotetulle tyhjäkäynnille kylmänä? Imuvuotoja ei löytynyt, tosin ihan 100% varmuutta ovatko noi alipaineletkut oikein päin.
Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.
tuo alkuperäinen kyykkäily tasakaasulla on loppunut ja ainakin auton tietokoneen mukaan kulutuskin vaikuttaisi olevan normaaleissa uomissa, nyt kuitenkin tuo tyhjäkäynti on edelleen jotenkin sekaisin. (tässä välissä on vaihdettu tulpat, pyörijä, virranjakajan stefa, virranjakajan kansi, hall anturi puhdistettu, tsekattu vuodot, o-renkaat)
oireet ovat NYT seuraavat, tyhjäkäynti röpeltää ja aaltoilee.
Kun auton käynnistää kylmänä ei lähde korotetulle tyhjäkäynnille ja vaatii hetken kaasun antoa ennekuin jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Normaalisti kun auton on käynistänyt (tai ihan minkä tahansa auton) niin kierroksethan nousevat korkealle ja sitten laskeutuvat.. nyt kuitenkin auto lähtee käyntii todella heikosti ja jättää mm. laturin valon palamaan jos ei kaasulla nosta kieroksia.
Sain nyt auton käymään tasaista tyhjäkäyntiä nostamalla tyhjäkäyntiruuvilla kieroksi n. 1000 kierokseen, mutta toi nyt oikeestaan ei ole kun ratkaisu siihen että autolla pystyy ajamaan.
Muistelen kuulleeni että tuossa tyhjäkäyntiruuvin vieressä oleva anturi olisi mikrokytkin tms. joka juuri liittyisi tuohon tyhjäkäyntiin tiedottamiseen. jos näin on millä tuon hajoamisen voisi todentaa?
Mikäs muu vaikuttaisi tuohon. Voiko ISV likaisuus/hajoaminen myös vaikuttaa tuohon ettei lähde korotetulle tyhjäkäynnille kylmänä? Imuvuotoja ei löytynyt, tosin ihan 100% varmuutta ovatko noi alipaineletkut oikein päin.
Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.
siis mitä, ei yhtään innokasta pelle pelokasta?? no kysytääs lyhyemmin,
1.mikä tekee sen ilmiön kun kone käynnistyy että kone nostaa kierrokset ylös?
2. mikä ilmoittaa koneelle että sen pitää käydä tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroksilla kylmänä?
Itse käsittäisin asian näin, voi olla virheellistäkin tietoa, mutta korjatkoot ketä tietää::
Eiköhän kumpikin ilmiö liity tavalla tai toisella moottorin jäähdytysnestelämpötila-anturiin. Eli tyhjäkäyntikierroksia määräävä lisäilmaluisti saa infon moottorin lämpötilasta. Se päästää ilmaa ohi kaasuläpän suhteessa moottorin lämpötilaan. Kylmänä tietenkin enemmän + kylmäkäyntirikastus polttoaineensyötössä.
Mitä enemmän ilmaa määrällisesti pääsee ohi suljetun kaasuläpän, sitä korkeammat kierrokset tyhjäkäynnillä.
1.mikä tekee sen ilmiön kun kone käynnistyy että kone nostaa kierrokset ylös?
2. mikä ilmoittaa koneelle että sen pitää käydä tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroksilla kylmänä?
Itse käsittäisin asian näin, voi olla virheellistäkin tietoa, mutta korjatkoot ketä tietää::
Eiköhän kumpikin ilmiö liity tavalla tai toisella moottorin jäähdytysnestelämpötila-anturiin. Eli tyhjäkäyntikierroksia määräävä lisäilmaluisti saa infon moottorin lämpötilasta. Se päästää ilmaa ohi kaasuläpän suhteessa moottorin lämpötilaan. Kylmänä tietenkin enemmän + kylmäkäyntirikastus polttoaineensyötössä.
Mitä enemmän ilmaa määrällisesti pääsee ohi suljetun kaasuläpän, sitä korkeammat kierrokset tyhjäkäynnillä.
Tyhjäkäyntiventtiilille (ISV / IAC) on sen ohjaimeen määritetty tietty pulssisuhde (pwm-signaali), jossa sen tulee olla startatessa. Sen verran reilu, että kun käynnistyy, niin kierrokset ehtii ylös ennenkuin säätöalgoritmi ottaa pelin haltuun.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tiedon perusteella muutetaan ISV:n ohjauksen pulssisuhdetta, jolloin sen aukeama sallii enemmän ilmaa läpän ohi kun kone on kylmä.
Joutokäyntikatkaisijan tietoa tarvitaan mm juuri ISV:n toiminta-ajan määritykseen. Katkaisija on ihan tavallinen katkaisija, jonka voi testata yleismittarilla. Samassa liittimessä on myös täyskaasuasennon katkaisin, joten liittimellä 3 pinniä.
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tiedon perusteella muutetaan ISV:n ohjauksen pulssisuhdetta, jolloin sen aukeama sallii enemmän ilmaa läpän ohi kun kone on kylmä.
Joutokäyntikatkaisijan tietoa tarvitaan mm juuri ISV:n toiminta-ajan määritykseen. Katkaisija on ihan tavallinen katkaisija, jonka voi testata yleismittarilla. Samassa liittimessä on myös täyskaasuasennon katkaisin, joten liittimellä 3 pinniä.
Viimeinen kyselytulva, ennekuin lyödään hanskat tiskiin ja annetaan jonkun muun yrittää.
Kesä tuli ja lämmintä piisaa mikä näkyy myös tässäkin tapauksessa. Autolla pystyy ja voi ajaa, mutta edelleen tuo tyhjäkäynti on hämärää. Ensimmäinen käynnistys saattaa aiheuttaa suoraan sammumisen, eli nostaa kyllä kierokset mutta tiputtaa suoraan niin alas ettei kone jaksa käydä. Nyt tyhjäkäynti on kylmänä 900 kierrosta. Kun kone lämpeää alkaa tyhjäkäynti pikkuhiljaa hivuttautua lähemmäksi tonnia ja parhaimmillaan/pahimmallan lähellä 1100 kierosta.
Lamdaa mittailin ja ei ainakaan ihan pimeä ollut, tosin osa liitoksista oli huonosti kiinni, laitoin ne oikein päin ja auttoi ainakin noihin pätkimisiin ym. kaasuläpän mikrokytkimen katsoin myös läpi, ja se antoi molemmissa ääriasennoissa arvoja. Toi on nyt olisi loogista kun olen tuota lamdaa niin paljon sörkkinyt että se on hajonnut mutta eikai se lamda tuossa ekassa käynnistyksessä vielä mukana ole??
Lohkon kyljessä oleva lämpötila anturi (sellainen vaalea minkä vieressä on ilm. mittarille menevä anturi on myös vaihdettu)
Mikä helvetti ton aiheuttaa.
Kesä tuli ja lämmintä piisaa mikä näkyy myös tässäkin tapauksessa. Autolla pystyy ja voi ajaa, mutta edelleen tuo tyhjäkäynti on hämärää. Ensimmäinen käynnistys saattaa aiheuttaa suoraan sammumisen, eli nostaa kyllä kierokset mutta tiputtaa suoraan niin alas ettei kone jaksa käydä. Nyt tyhjäkäynti on kylmänä 900 kierrosta. Kun kone lämpeää alkaa tyhjäkäynti pikkuhiljaa hivuttautua lähemmäksi tonnia ja parhaimmillaan/pahimmallan lähellä 1100 kierosta.
Lamdaa mittailin ja ei ainakaan ihan pimeä ollut, tosin osa liitoksista oli huonosti kiinni, laitoin ne oikein päin ja auttoi ainakin noihin pätkimisiin ym. kaasuläpän mikrokytkimen katsoin myös läpi, ja se antoi molemmissa ääriasennoissa arvoja. Toi on nyt olisi loogista kun olen tuota lamdaa niin paljon sörkkinyt että se on hajonnut mutta eikai se lamda tuossa ekassa käynnistyksessä vielä mukana ole??
Lohkon kyljessä oleva lämpötila anturi (sellainen vaalea minkä vieressä on ilm. mittarille menevä anturi on myös vaihdettu)
Mikä helvetti ton aiheuttaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa