ATJ passat nykii

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ATJ passat nykii

ViestiKirjoittaja edisoni » 19.1.2009 22:50

Eli kyseessä passat 4motion vm 00, atj moottorilla ja karalan lastulla. Samalla egr ohjelmallisesti poistettiin käytöstä.

Auto alkanut välillä nykimään, kun lähtee vedättämään alle 2000 rpm tienoilta.

Välillä tutuu yksi reilu nykäys ja välillä nykytys kestää useamman sekunnin. Ja nykiminen tosiaan on sellaista että kiihtyminen kyllä loppuu lähes tyystin. Ihan kuin pyttyjä putoisi pois pelistä...

Vikakoodeja ei näy, ja nyt on toinen ilmamäärämittari kokeilussa, en kyllä usko sillä olevan vaikutusta.

Mitähän tässä keksisi?

Niin juu, ajettu 201 tkm....

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 20.1.2009 1:04

Kannattanee tukkia se EGR myös fyysisesti.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 20.1.2009 7:42

meinaatko että egr päästelisi läpi? hmm...täytyypäs tukkia koko keksintö.Saakos sen tuommoisessa tukittua ilman vikakoodeja, muutakuin heittää sokean laipan sinne?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.1.2009 8:07

jos kerta ohjelmasta otettu pois käytöstä niin silloin ei anna mitään koodia

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 20.1.2009 8:44

Mistä on maf ostettu?

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 20.1.2009 21:44

Joo, nyt on kokeiltu reilut 700 km toisella maffilla, ja eip oo eroa. Tuo uudempi maffi oli bosch ja tuo millä kokeilin oli MUISTAAKSENI pierupurkki. Eipä ainakaan ollut käytökseen mitään vaikutusta, samanlailla se käyttäytyy.

Hirveän usein ei nyt ole nykimistä tapahtunut, kun pakkaset laski....

Tulppaanpa egr-venttiilin tuossa heti kun ehdin....jotenkin nyt epäilyttää se...

parantala
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.1.2009 7:49

ViestiKirjoittaja parantala » 22.1.2009 7:33

En tiedä liittyykö tähän, mutta luitko jo ketjun missä ongelmana auton ravistaminen kierrosalueella n. 2000-2400 ? Siinä oli muistaakseni siirtopumppuongelmaa. Tämä voi tosiaan olla aivan tuulesta temmattu, mutta kuitenkin.

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 28.1.2009 7:23

Itselläni AVF-moottori oireili samantyylisesti, kun turbon jälkeinen ahtoputkien liitos oli puoliksi auki. Aiheutti toki myös lisääntynyttä savutusta, ja tehojen uupumista kuvailemiesi oireiden lisäksi. Mutta vikakoodeja ei ilmaantunut. Kannattanee siis tutkia myös ahtoputkisto.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 29.1.2009 22:49

Onkos muilla kokemuksia miten tuo polttoainepumppuhomma oireilee?

Auto on nyt tuolla pohjoisen suunnassa menossa. Kuulemma taas nykii välillä. Perhana kun en sitä egr:ää ehtinyt tulpata. täytyy tulpata heti kun auto tulee pihaan.

Jotenkin tuo egr mietityttää, kun ne nykäisyt on niin pirun teräviä....

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 29.1.2009 23:39

Mulla oli AVB koneessa justiin vastaavaa nykimistä tuossa noin 2000rpm paikkeilla satunnaisesti ja vikakoodeista sitten kuitenkin selvis, että oli katkoksia pumppusuutinten jossain asento tiedoissa. Epäilys oli että se venttiilikopan sisällä oleva johtosarja on elänyt elämänsä päähän.

En kuitenkaan sitten vielä ostanut sitä vaan kävi kuitenkin mielessä että entäpä lastun poisto. No otin lastun pois käytöstä pariksi viikoksi ja kappas kummaa mitään vikaa ei enää ilmennytkään. Joten sitten oli tiedossa että lastu on jotenkin syypää satunnaiseen nykimiseen. No auto oli kuitenkin niin kankea ilman lastua että pistin takaisin kun tiesin missä vika. No ihme ja kumma auto ei ole nykinyt enää sen jälkeen kertaakaan kun lastu oli välillä pois. Ei kyllä hajuakaan mitä tapahtui, mutta nyt toiminut hienosti ilman nykimisiä koko ajan.

Osa syy nykimiseen oli kyllä kesällä varmaan kun egr hajos, vissiin kalvo hajalle ja se kurnutti kuin sammakko ja kuului tyhjäkäynnillä koko ajan "plop plop plop" ääni. No otin vain sen egr:n ohjaus ilmaputken irti ja tulppa päähän, niin eipä ole enää sitäkään sotkemas konetta.

Eikä tosiaan ainakaan tässä tapauksessa vaikuttanut katsastuksessakaan mitään vaikka egr olikin poissa käytössä päästöt meni aivan heittämällä läpi :)

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 30.1.2009 20:29

sitä minäkin ensin ajattelin että vika olisi siellä ja se jättäisi vikakoodin, mutta kun ei jätä...

noh, huomenna auto on kotona niin pääsee talliin tutkailemaan, että mikä häntä vaivaa...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 31.1.2009 12:26

Hehe, juuri tuli soitto tuolta pohjoisesta mistä auto on tulossa, että ei enää pysty ajamaan alta 2000 kieroksen ollenkaan :D Nykii pirusti, kulutus ajotietokoneen mukaan aika sikaa, mutta heti kun kaasua painaa reippaammin, häviää nykiminen....

Täytyy katsoa uudestaan nuo vikakoodit, luulisi kyllä että jättäisi jotain, kun on n. 600 km sitä tehnyt..

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 1.2.2009 15:11

Noniin, nyt on egr tulpattu sekä henkisesti että fyysisesti. Tulpan tuuppasin siihen alipaineletkun päähän vielä kaveriksi.

Mutta mutta...Eipä hävinnyt oireet. Edelleen nykii, ja alle 2000 kierroksen välillä tosi raakasti.

Onko ehdotuksia, mitä sitten tehdään, ohjelma takaisin ja testiä? Ahtoputkistossa ei löytynyt mitään ihmeellistä.

Outoa tuossa on vielä se, että saa ajaa aika kauan että nykiminen tulee esiin. sitten kun se alkaa, on se melkein jatkuvaa...onkohan jotenkin lämpötilan kanssa naimisissa tuo homma...

ja vikakoodeja ei pukkaa vieläkään.....

EDIT:

Onko muilla kokemuksia, voiko n75 aiheuttaa moista? Samoten tullut mieleen, että voiko tuo imusarjan läppä (se mikä siinä egr:n kanssa samassa yhteydessä on) aiheuttaa tuommoisia oireita ja mihin sitä läppää nyt sitten käytetään, sammuttamiseenko ?
Mites lämpötila-anturi, omien kokemuksien mukaan ei aiheuta terävää nykimistä, mutta onko muut samaa mieltä?

Kaikki apu tervetullutta, alkaa loppua itsellä ideat kesken...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 9.2.2009 13:25

Elikkäs, nyt tuli logitettua ahtoja ja maffia. Saakos näistä nyt mitään selvää?

,Group A:,'003,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Engine speed,MAF (specified),MAF (actual),EGR duty cycle,,,,,,,,,,
,TIME,rpm,mg/H,mg/H,%,TIME,,,,,TIME,,,,
Marker,STAMP, /min, mg/str, mg/str, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,1092,850.0,494.9,19.9,,,,,,,,,,
,0.40,1092,850.0,494.9,19.9,,,,,,,,,,
,0.80,1092,850.0,485.1,19.9,,,,,,,,,,
,1.20,1134,850.0,558.6,4.8,,,,,,,,,,
,1.60,1239,850.0,602.7,4.8,,,,,,,,,,
,2.00,1323,850.0,730.1,4.8,,,,,,,,,,
,2.40,1449,850.0,877.1,4.8,,,,,,,,,,
,2.80,1596,850.0,1048.6,4.8,,,,,,,,,,
,3.20,1764,850.0,1190.7,4.8,,,,,,,,,,
,3.60,1953,850.0,1244.6,4.8,,,,,,,,,,
,4.00,2163,850.0,1122.1,4.8,,,,,,,,,,
,4.40,2331,850.0,1043.7,4.8,,,,,,,,,,
,4.80,2520,850.0,994.7,4.8,,,,,,,,,,
,5.20,2688,850.0,1014.3,4.8,,,,,,,,,,
,5.60,2856,850.0,1029.0,4.8,,,,,,,,,,
,6.00,3024,850.0,989.8,4.8,,,,,,,,,,
,6.40,3171,850.0,950.6,4.8,,,,,,,,,,
,6.80,3318,850.0,931.0,4.8,,,,,,,,,,
,7.18,3423,850.0,935.9,4.8,,,,,,,,,,
,7.58,3549,850.0,921.2,4.8,,,,,,,,,,
,7.98,3675,850.0,906.5,4.8,,,,,,,,,,
,8.38,3801,850.0,886.9,4.8,,,,,,,,,,
,8.78,3906,850.0,882.0,4.8,,,,,,,,,,
,9.17,4011,850.0,867.3,4.8,,,,,,,,,,
,9.57,4095,850.0,852.6,4.8,,,,,,,,,,
Sunday,08,February,2009,19:22:20
038 906 019 DM,,1.9l R4 EDC G200SG 1082,

,Group A:,'011,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running
,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,,,,,,,,,
,TIME,2850-3150,,,,TIME,,,,,TIME,,,,
Marker,STAMP, /min, mbar, mbar, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,
,0.00,1218,1122.0,1275.0,23.1,,,,,,,,,,
,0.40,1239,1193.4,1285.2,29.1,,,,,,,,,,
,0.80,1260,1346.4,1305.6,33.1,,,,,,,,,,
,1.20,1323,1785.0,1407.6,19.9,,,,,,,,,,
,1.60,1428,1948.2,1632.0,21.5,,,,,,,,,,
,2.00,1554,2070.6,1938.0,37.9,,,,,,,,,,
,2.40,1722,2172.6,2274.6,51.0,,,,,,,,,,
,2.80,1869,2264.4,2529.6,64.1,,,,,,,,,,
,3.20,2058,2295.0,2529.6,68.1,,,,,,,,,,
,3.60,2247,2295.0,2468.4,70.1,,,,,,,,,,
,4.00,2415,2295.0,2386.8,70.1,,,,,,,,,,
,4.40,2583,2295.0,2274.6,69.7,,,,,,,,,,
,4.78,2772,2295.0,2315.4,73.3,,,,,,,,,,
,5.18,2919,2295.0,2335.8,74.1,,,,,,,,,,
,5.58,3087,2295.0,2295.0,73.7,,,,,,,,,,
,5.98,3234,2295.0,2254.2,74.1,,,,,,,,,,
,6.38,3360,2295.0,2223.6,72.5,,,,,,,,,,
,6.78,3486,2295.0,2213.4,73.3,,,,,,,,,,
,7.18,3612,2274.6,2233.8,73.7,,,,,,,,,,
,7.58,3738,2244.0,2244.0,73.7,,,,,,,,,,
,7.98,3885,2223.6,2233.8,75.3,,,,,,,,,,
,8.38,3990,2193.0,2213.4,75.7,,,,,,,,,,
,8.76,4053,1336.2,2182.8,94.4,,,,,,,,,,
,9.16,4011,1030.2,1836.0,44.6,,,,,,,,,,
,9.55,3906,1030.2,1744.2,43.8,,,,,,,,,,
,9.95,3738,1020.0,1703.4,41.8,,,,,,,,,,


mikähän muuten mahtaa tehdä sen, että tuo MAF (specified) on tyhjäkäynnilläkin kokoaika ja aina 850 ?

Nyt on kaikki ahtoputket, alipaineletkut, maf ja n75 käyty läpi.

Mitäs seuraavaksi arvon raati ehdottaa?

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 10.2.2009 18:24

Onko muilla kokemuksia, voiko n75 aiheuttaa moista? Samoten tullut mieleen, että voiko tuo imusarjan läppä (se mikä siinä egr:n kanssa samassa yhteydessä on) aiheuttaa tuommoisia oireita ja mihin sitä läppää nyt sitten käytetään, sammuttamiseenko ?
Mites lämpötila-anturi, omien kokemuksien mukaan ei aiheuta terävää nykimistä, mutta onko muut samaa mieltä?


n75 ohjaa turbon siipien kulmaa, eli jos se oireilisi, niin todennäköisesti sulla ahtaisi pidemmissä vedoissa yli, ja tulisi vikakoodi/limp mode siitä. Tai sitten alakierroksilla puuttuisi ahdot, niinkuin mulla teki.

EGR-mötikässä oleva läppä on nimenomaan sammutusläppä, moottorin pitäisi sammua hallitummin, kun estetään ilman saanti imusarjaan. Tietysti, jos se on jumittunut johonkin välimallin asentoon, niin moottorihan ei saa ilmaa riittävästi, mutta tämän luulisi aiheuttavan ogelmia koko kierrosaluella + savutusta.

Lämpötila-anturin hajoamisesta ei itselläni ole muuta havaintoa, kuin aavistuksen voimattomampi meno (itsellä pätkii tälläkin hetkellä. Välillä mittariston puolelle, ja välillä ECUn puolelle. Kun jaksais vaan vaihtaa :-) )


MAF (specified) on tyhjäkäynnilläkin kokoaika ja aina 850 ?


Tähän en kyllä osaa sanoa mitään. Mikähän mahtaa määrittää pyynnin??

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 15.2.2009 16:33

Nyt on vaihdettu tankkiin siirtopumppu, ei vaikutusta mihinkään.

Tasakaasullakin n. 2000rpm kohdalla nykii edelleen terävästi ja kiihdytyksessä myös.

Taidan vaihtaa lämpötila-anturin vielä, sen jälkeen ohjelma vakioksi ja testiä...

pitäisiköhän tämmönen katiska hävittää?

Jupo
-
Viestit: 97
Liittynyt: 26.3.2008 10:06

ViestiKirjoittaja Jupo » 15.2.2009 21:34

hy
Viimeksi muokannut Jupo, 16.2.2009 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 15.2.2009 21:56

kysienen lastu ei ole mikään piuhojen väliin tuleva boxi joka olis helppo käyttää irti vaan aivan ohjelma jonka poistamiseen tarvii melkein sen ohjelman tekijän...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 16.2.2009 20:42

ei ole mitään pilipalibokseja, vaan ihan karalan softa. Eipä tuohon montaa kilometriä ole matkaa sitä ohjelmaa poistamaan....

Lämpötila-anturin hain uuden, pitää vaihtaa tuossa torstain maissa...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 19.2.2009 15:11

Nyt on vaihdettu pa-suodatin, lämpötila-anturi ja yksi letku ennen tandem pumppua.
Ei hävinnyt vieläkään vika.

Eräs aamu kun oli parikymmentä astetta pakkasta, oli lähellä ettei tarvinnut lähteä hinaamaan;
Nyki pirusti koko aika ja ykkösellä ja lopulta työpaikan pihaan tyhjäkäynnillä.

vikakoodiksi oli tullut muistaakseni jäänyt jotain tällaista kun silloin katsoin;

Valve for Pump-Jet: Cylinder 1

Cylinder 1 Misfire Detected

jotain herjoja tämmösistä, en hokannut ottaa talteen. Eli ekan kerran jäi vikakoodit silloin kun vika oli "totaalinen".

Eli kumpikohan ensin; pumppusuuttimien johtosarja vai lastu?

EDIT:

Nyt on putsailtu ja tiukkailtu pumppusuutinten johtosarjan liittimet. Korjausarvot suuttimille muuttuivat hiukka erilaisiksi.

Nyt 4.sylinterillä on arvona 1.25 ja muut siinä -0.85 - 0.35 välissä.

välillä arvot on kuitenkin aika lähelle samat.

Tyhjäkäynti heittelee vag comilla katseltuna 924 ja 903 rpm välissä. Eli näyttää jompaa kumpaa, ei siis aaltoile niiden välissä. Kun ilmastoinnin laittaa pois päältä niin tuntee tyhjäkäynnillä pieniä "nykäyksiä" koneen käynnissä.

Mistä tämä voi johtua, onko muita vaihtoehtoja kuin se johtosarja?

myös maffin actual arvo seilailee, kaikilla maffeilla mitä on kokeiltu.

mistä nämä muuten haistelee tuon käyntinopeuden?

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 23.2.2009 8:05

Eli vika nykimiseen oli pumppusuuttimien johtosarjassa.

Ja tuo MAF (specified) on kuulemma siksi koko aika 850, kun se egr on otettu ohjelmallisesti pois käytöstä.

Vielä kun tuon tyhjäkäyntiheijauksen selvittäisi...

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 8.12.2009 14:57

Eli vika nykimiseen oli pumppusuuttimien johtosarjassa

Mitä maksoi johtosarja ja mistä hommasit? Omassa ilmenee ja nykimistä 1800-2000 rpm välillä. Ei ole itsellä vikakoodeja vielä luettu, mutta oireet voisivat olla samoja.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 8.12.2009 21:41

Empä ostanut uutta, vaan puhdistin ja puristelin liittimet hyväksi. Näin jälkeenpäin muutaman johtosarjan muihin vaihtaneena, tuntuu että se uusi johtosarja on hetkellinen apu, koska tuntuvat löystyvän ne uudetkin....

Luosu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 24.7.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Luosu » 21.12.2009 14:38

Onkos edisonille selvinnyt tyhjäkäynnin heiluminen? Sama kone ja samat oireet mutta syytä ei tunnu löytyvän mistään. Alkaa olemaan kaikki anturit vaihdettu ja letkut tarkistettu mutta tyhjäkäynti seilaa.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 7.1.2015 9:36

Vanha topicci, mutta oisko johtosarjan vaihto ratkaisu myös minun auto ongelmaan?

Touranissa samaa vikaa, mutta kovilla pakkasilla toimii hyvin. Kun lämpötila nousee -3:een ja nollan tuntumaan, niin nykiminen alkaa. Tyhjäkäynnillä kuulostaa käyvän normaalisti, mutta kun kierroksia antaa 1500-2000 väliin, niin nykii niskat kipeeksi. Joskus jopa sammuu. Tasakaasullakin ajettaessa (80-110kmh) nykiminen välillä tuntuu, mutta laimeampana. Kun pääsee nykimisalueen yli täyskiihdytyksessä nykimistä ei tunnu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa