1.9TD ahtojen säätö?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

1.9TD ahtojen säätö?

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 14.2.2009 20:54

Eli tuli hommattua ensimmäinen diesel auto eli -95 1.9td passatti. Vakio osat paikallaan, mut hieman piristetty. Kuinkas tässä sitä ahtopainetta säädetään kun ei ole ruuvia tai mitn reikää kuvan punaisella ympyröidyssä kohdassa KUVA 2. http://www.netikka.net/vepiku/paineet.htm
Uskaltaako ahtoja nostaa/miten paljon ilman välijäähyä?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.2.2009 21:02

Helpoin tapa on laittaa hukkikselle menevään letkuun bleed venttiili. Lyökö autosi mustaa täyskaasukiihdytyksessä? Et tee sillä lisäpaineilla mitään jos et saa sinne lisää soppaa. Omassa 1.9TDI:ssä vakiona oli paineita 0.9 ja kun vähennettiin 0.6 niin veti paremmin. Eli ahtoja vain sen verran kun on pakko. Muuten ahdin tekee ylimääräistä työtä ja kone joutuu lujemmille.

www.holysmoke.fi <-- tuolta löytyy aika paljon tietoa noista säätimistä ja muistakin moottoriisi liittyvistä asioista

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 14.2.2009 21:21

Siihen tulee muistaakseni kaks kumiletkua. Soppaa saa et kyllhän se savua pukkaa.. eli ahtoja pts varmaa lisätä, jostain.. mut katson ton linkin sisältöä. <<-- En löytänyt sivulta apua... :S
Säädetäänkö se sit jotenkin tuollaisesta pitkästä pultista mikä kuvassa näkyy? http://briefcase.pathfinder.gr/download ... 3303-1.JPG

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 14.2.2009 22:44

Löysin netistä kuvan samanlaisesta koneesta. Eli tuossa hukkaportin päässä ei ole mitään ruuvia mistä vois säätää ahtopaineta ja kaks kumiletkuu lähtee jonnekki, kuvassa toinen näköään irti.. http://img.photobucket.com/albums/v509/ ... Medium.jpg

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 14.2.2009 23:15

No ruuvaat tuota hukkaportin tankoa pidemmäksi, niin johan rupee sysään.


||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 16.2.2009 20:23

Huomasin et tuossa autossa on T-liitos hukkaportilta lähtevästä letkusta ja liitoksesta lähtee letku johonki ilmanputsarin alla olevaan mötikkään missä on joku sähköliitin ja samasta mötikästä lähtee letku koneen toiselle puolelle toiseen T-liitos letkuun. Onko alkuperäinen vai joku oma tekele? Mitn säätö juttua ei siinä ollu ja ahdot on normi 0.85

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 17.2.2009 18:35

tais olla just se toinen letku. Eli siis se bleed venttiili pitäis laittaa siihen hukkaportin ja turboon menevän letkun väliin? Joku viilto siihen letkuun oli jo näköään tehty.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 18.2.2009 14:00

Huomasin et tuossa autossa on T-liitos hukkaportilta lähtevästä letkusta ja liitoksesta lähtee letku johonki ilmanputsarin alla olevaan mötikkään missä on joku sähköliitin ja samasta mötikästä lähtee letku koneen toiselle puolelle toiseen T-liitos letkuun. Onko alkuperäinen vai joku oma tekele?


Tuo on EGR:n osasia. Eli kun EGR avataan niin tuolla avataan sitten hukkaportti että turbo ei sitten ahda ilmaa kun EGR:n pitäs imeä tavaraa pakosarjasta. Sama alipaineohjaus tais avata myös EGR venttiilin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa