Haldexin kestävyys viritys käytössä?
Valvoja: ffp jäsenet
Haldexin kestävyys viritys käytössä?
Minkäkäslaisia teholukemia Haldex neliveto kestää viritettynä? Esim. 1.8T Audi, Seat jne...
Missä kohtaa tulee raja vastaan ja mitä tulee vahvistaa/vaihtaa kestävimmäksi?
Missä kohtaa tulee raja vastaan ja mitä tulee vahvistaa/vaihtaa kestävimmäksi?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Aika reilusti saa olla voimaa, jotta "haldex" hajois.
Se kun kuitenkin päästää takapyörille maks 50% väännöstä ja loput menee etupyörille/harakoille. Eli puhtia saa olla sopivasti.
Onhan noita turbotettuja R32:ia(ja muita haldex kärryjä) missä jotain 500hp tehoja ilman ongelmia, ainakin nettijuttujen mukaan.
Se kun kuitenkin päästää takapyörille maks 50% väännöstä ja loput menee etupyörille/harakoille. Eli puhtia saa olla sopivasti.
Onhan noita turbotettuja R32:ia(ja muita haldex kärryjä) missä jotain 500hp tehoja ilman ongelmia, ainakin nettijuttujen mukaan.
Mulla taas muistikuva, että kestää ainakin 700Nm väännön. Onhan noita Haldexeja aika monessa muussakin automerkissä ja mallissa. Mm. Jostain luin, että Range Freelanderin Haldex-yksikkö sietää 1500Nm. Eli tuskin se ihan heti poksahtaa. Esim. HPA Motorsports myy viripaketteja VW Haldex-autoihin, ja niissä on väännöt jossain 700Nm paikkeilla. Paketteihin kuuluu vain manuaalikontrolleri Haldexille, jos sitäkään. En menettäisi yöuniani, ellei jotain ihan monsterilaitetta olla rakentamassa.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
ei kai tuo perä nyt ihan pienistä ala lämpenemään.Veikkaisin ,että ensin kyllä hajoavat kaikki osat jotka hajoaisivat etuvetoisessakin.Kuitenkin hyvällä pidolla jako on 90/10 % ja maksimissaan 50/50% ja silloinkin pitää olla huono pito.Maalaisjärjellä ajateltuna tuonne takapäähän ei kovin paljon voimaa välity kuin ihan tosissaan yrittämällä kaasupohjassa paikaltaan lähdettäessä.Tämä nyt vain oma mielipire ei mitään tietoa.
Hetkinen.. Eikös se haldexi ole vaihteiston jälkeen vasta? Silloinhan vääntömomentit saadaan selville kun kerrotaan moottorin tuottama momentti välityssuhteella. Esim ykkösellä vaihteiston kokonaisvälityssuhde on jotain 12-14 paikkeilla joten vaihteiston ulostuloakselilla vääntömomentit on useampia tuhansia newtonmetrejä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.haldex.com/Global/Traction/History%20and%20Partners/Gen%20I-III%20info.pdf
"Torque transfer up to 2.400 Nm on prop shaft."
Eli luulisi riittävän, tosin kuusi eri "kestävyyttä" näyttäisi löytyvän. En sitten tiedä mitä nuo heikommat kestävät, mutta käsittääkseni noita ei rikki saa jos vaan öljyt on sisällä eikä väkisin yritä rikkoa. Luulisi kulmavaihteen antautuvan ensimmäisenä?
Jännää sinänsä että Volvoissa nuo haldexit kestää huonommin. Vai olisiko merkitystä että auto on painavampi ja voimaa enemmän...
Kyllä haldex:t Volvoissa kestää, mutta voima ei tule perille asti. Muistaakseni kardaanin etupäästä/kulmvaihteen liitoksesta hajoa jotain stefan rikkoutumisesta johtuvasta öljyn puutteesta johtuen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa