Haldexin kestävyys viritys käytössä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

Haldexin kestävyys viritys käytössä?

ViestiKirjoittaja Murre » 8.7.2006 13:54

Minkäkäslaisia teholukemia Haldex neliveto kestää viritettynä? Esim. 1.8T Audi, Seat jne...
Missä kohtaa tulee raja vastaan ja mitä tulee vahvistaa/vaihtaa kestävimmäksi?

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 9.7.2006 21:39

tämä on mutu tietoa mutta kumminkin:perus-haldexi on mitoitettu n. 400Nm väännölle,eli ihan mukaville luvuille.viisaammat laskekoon hevoset.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 10.7.2006 1:49

Jos on niin, että haldeksi kestää 400NM niin sehän on sitte se, hevosista riippumatta. Mitään en myöskään asiasta tiedä, mutta oma veikkaus on että ensin menee kytkin, sitten vaihdelaatikko ja sen jälkeen vasta haldeksi jos on mennäkseen. Kaikenhan toki saa rikki yrittämällä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 10.7.2006 2:23

Aika reilusti saa olla voimaa, jotta "haldex" hajois.

Se kun kuitenkin päästää takapyörille maks 50% väännöstä ja loput menee etupyörille/harakoille. Eli puhtia saa olla sopivasti.

Onhan noita turbotettuja R32:ia(ja muita haldex kärryjä) missä jotain 500hp tehoja ilman ongelmia, ainakin nettijuttujen mukaan.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.7.2006 7:17

Kiitos tiedoista ;)

Mopedi
-
Viestit: 131
Liittynyt: 25.7.2003 17:25

ViestiKirjoittaja Mopedi » 10.7.2006 16:25

Mulla taas muistikuva, että kestää ainakin 700Nm väännön. Onhan noita Haldexeja aika monessa muussakin automerkissä ja mallissa. Mm. Jostain luin, että Range Freelanderin Haldex-yksikkö sietää 1500Nm. Eli tuskin se ihan heti poksahtaa. Esim. HPA Motorsports myy viripaketteja VW Haldex-autoihin, ja niissä on väännöt jossain 700Nm paikkeilla. Paketteihin kuuluu vain manuaalikontrolleri Haldexille, jos sitäkään. En menettäisi yöuniani, ellei jotain ihan monsterilaitetta olla rakentamassa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 10.7.2006 16:51

Dahlbackilla on 340hp/445nm ja sitä tehokkaammissa paketeissa ylimääräinen öljynjäähdytin Haldexin öljyille, mut MTM:n paketeissa taas ei oo. En sitte tiiä millainen tarve sille on, kun eihän se veto tosiaan kokoajan taakse mee...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 11.7.2006 9:13

Jännää sinänsä että Volvoissa nuo haldexit kestää huonommin. Vai olisiko merkitystä että auto on painavampi ja voimaa enemmän...

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.7.2006 13:20

Ihmettelen vaan kuinka se Bugatissa on saatu kestämään... sielä kuiteskin sitä tehoa/vääntöä on niin vähän

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 11.7.2006 15:51

Juu ei oo vissiin kenelläkään tälläkään foorumilla ongelmia Bugatissaan.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 11.7.2006 16:56

Onkos kaikki Haldexit 100% samanlaisia vai voisko niissä olla mm. koko, toleranssi ja materiaalieroja?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 11.7.2006 20:21

Sitä lähinnä meinasinkin, että volvoissa tuskin on ainakaan heikompi kuin vaggineissa. Tosin rupeaahan nykyään olemaan voimaa suorituksessa myös vaggineissa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.7.2006 21:38

+500nm kestää ainakin nelosgolffin haldexi mukisematta jo pitkän aikaa. Tosin olen vaihtanut öljyt 15tkm välein ja suotimen kolmenkympin eli puolet ohjearvosta. 16 tkm kun ajaa niin alkaa öljy jo värjäytyä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.7.2006 22:33

Kukaan viritellyt itse noita jäähdyttimiä Haldexiin?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.7.2006 22:49

Onko kukaan seurannut Haldexin lämpöjä ajon aikana? Siitähän sitä sais selvyyttä onko jäähdytykselle edes tarvetta.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.7.2006 22:53

Kuulin jostakin että esim Golf V:sen Haldexiin on öljytilavuutta lisätty?
Onkos tää nyt sitten Haldex2?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.7.2006 23:03

Siitä tilavuudesta en tiedä, mutta V-koppasessa on versio 2 Haldexista.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 11.7.2006 23:33

Vähän offia: minkäs laisia vääntöjä kunnossa oleva synchro kestää??

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 12.7.2006 23:08

ei kai tuo perä nyt ihan pienistä ala lämpenemään.Veikkaisin ,että ensin kyllä hajoavat kaikki osat jotka hajoaisivat etuvetoisessakin.Kuitenkin hyvällä pidolla jako on 90/10 % ja maksimissaan 50/50% ja silloinkin pitää olla huono pito.Maalaisjärjellä ajateltuna tuonne takapäähän ei kovin paljon voimaa välity kuin ihan tosissaan yrittämällä kaasupohjassa paikaltaan lähdettäessä.Tämä nyt vain oma mielipire ei mitään tietoa.

Anzelmi
-
Viestit: 20
Liittynyt: 25.3.2007 15:43

ViestiKirjoittaja Anzelmi » 10.2.2009 20:44

Onko tästä asiasta tullut mitään tarkempaa tietoa?

Gen1 ja Gen2 paljonko Nm kestää?

-HABA-

ViestiKirjoittaja -HABA- » 11.2.2009 12:24

xxx
Viimeksi muokannut -HABA-, 8.9.2010 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Beissi
-
Viestit: 54
Liittynyt: 5.8.2008 20:32

ViestiKirjoittaja Beissi » 11.2.2009 13:11

hapelton1 kirjoitti:Eihän Volvolla ole yhtään tehokasta autoa sarjatuotannossa nykyään.
Mitä tarkoitat tällä "tehokkaalla"? Volvolla näyttäs olevan esim. S80:siä T6 awd 285hp ja V8 awd 315hp koneilla saatavina. Nämä eivät lukeudu näihin tehokkaisiin vai?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.2.2009 13:29

Hetkinen.. Eikös se haldexi ole vaihteiston jälkeen vasta? Silloinhan vääntömomentit saadaan selville kun kerrotaan moottorin tuottama momentti välityssuhteella. Esim ykkösellä vaihteiston kokonaisvälityssuhde on jotain 12-14 paikkeilla joten vaihteiston ulostuloakselilla vääntömomentit on useampia tuhansia newtonmetrejä?

-HABA-

ViestiKirjoittaja -HABA- » 11.2.2009 13:42

xxx
Viimeksi muokannut -HABA-, 8.9.2010 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 11.2.2009 14:04

^Eipä taida noista ylläolevista volkkareista löytyä haldexia yhdestäkään.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 11.2.2009 14:40

R36:ssa on, muissa ei.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 11.2.2009 15:05

Niinpä onkin. Aina oon ajatellu että kaikki passatit pitkittäiskoneella.

Anzelmi
-
Viestit: 20
Liittynyt: 25.3.2007 15:43

ViestiKirjoittaja Anzelmi » 11.2.2009 16:53

Juu noissa kaikissa on Gen2.
Mitens on Gen1 laita? Paljonko kestää vääntöä?

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 11.2.2009 20:19


pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 16.2.2009 17:53

Gallardossa taitaa olla kans haldex ja siinähän on hevosia nykyään jo yli 500 mikäli muistan oikein.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.2.2009 18:05

Ja Veyron.

macrom
-
Viestit: 69
Liittynyt: 6.7.2007 12:50

ViestiKirjoittaja macrom » 16.2.2009 20:12

http://www.haldex.com/Global/Traction/History%20and%20Partners/Gen%20I-III%20info.pdf


"Torque transfer up to 2.400 Nm on prop shaft."

Eli luulisi riittävän, tosin kuusi eri "kestävyyttä" näyttäisi löytyvän. En sitten tiedä mitä nuo heikommat kestävät, mutta käsittääkseni noita ei rikki saa jos vaan öljyt on sisällä eikä väkisin yritä rikkoa. Luulisi kulmavaihteen antautuvan ensimmäisenä?

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 17.2.2009 10:07

Eikös niitä ole erimalleja, se ns perusmalli mikä on näissä taviskamppeissa (octaviat, golffit yms) taitaa kestää sen reilu 400nm. Tai sen ne ainakin ilmoittaa

TukeT
-
Viestit: 32
Liittynyt: 20.2.2009 12:50

ViestiKirjoittaja TukeT » 20.2.2009 13:16

Jännää sinänsä että Volvoissa nuo haldexit kestää huonommin. Vai olisiko merkitystä että auto on painavampi ja voimaa enemmän...


Kyllä haldex:t Volvoissa kestää, mutta voima ei tule perille asti. Muistaakseni kardaanin etupäästä/kulmvaihteen liitoksesta hajoa jotain stefan rikkoutumisesta johtuvasta öljyn puutteesta johtuen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa