Vento takajousien vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kybmar
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.12.2008 7:42

Vento takajousien vaihto

ViestiKirjoittaja kybmar » 9.2.2009 20:17

Tuli ventoon ostettua tua Eibachin pro kit 30mm jousisarja. Onko miten vaikea vaihtaa ventoon taakse nuo madallusjouset? Selviääkö ilman jousipuristimia? Kannattaako tehdä itse vai viedä pajalle? Eteen ei tarvi jousia vaihtaa ku keula on sopivalla korkeudella entisten jousien kanssa. Tarviiko vaihdon jälkeen käyttää nelipyörä suuntauksessa kun vaihto suoritetaan pelkästään taakse?

jar-sk-i
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.1.2007 13:16

ViestiKirjoittaja jar-sk-i » 9.2.2009 20:24

Taakse voi ainakin vakiojouset vaihtaa ilman puristimia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.2.2009 10:58

Kyllä meidän piti takajousia puristaa että sai kannen päälle. Takaluukusta yläpää irti ja alta takatukivarresta 1 pultti pois niin tulee koko tolppa alas.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 10.2.2009 12:08

Ei tarvii käyttää missään suuntauksessa takaiskareideen/jousien vaihdon jälkeen. Ei siellä ole varsinaisesti mitään mikä voisi viedä kulmat keturalleen.

kybmar
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.12.2008 7:42

ViestiKirjoittaja kybmar » 10.2.2009 12:26

Kiitoksia vastauksista. Tunkkasin tossa äsken auton ilmaan ja katoin että oli se tukivarren pultti melko ruosteessa. Onko ideoita siihen jos se ei lähde suosiolla irti tai sitten katkea? Oon vähän amatööri näitten juttujen kans mutta mukava että joku silti viitsii auttaa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.2.2009 12:41

Ruikkaa siihen pulttiin jotain irrotusöljyä ja anna olla jonkin aikaa, lämpö auttaa myös mutta silloin palaa iskarista puslat.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.2.2009 13:17

Sitten jos se oikein huonossa kunnossa on, pääsee helpomalla kun leikkaa sen pultin pään esim. rälläkällä/dremelillä ja uudet pultit tilalle. Perhealbumin mukaan pultin koko on M10x75

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 10.2.2009 13:19

Kunnon pulttipyssyllä vaan lyö kunnolla... Joko aukeaa tai katkeaa. Sittempähän saa uuden pultin laitettua eikä tarvitse lämmittää.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.2.2009 19:31

Sitten jos se oikein huonossa kunnossa on, pääsee helpomalla kun leikkaa sen pultin pään esim. rälläkällä/dremelillä ja uudet pultit tilalle.


Sepä siinä sitten melko jännä juttu onkin, että jos menet katkomaan sen pultinkannan, etkä sitä mutteripäätä sieltä akselin sisästä, niin jopa on poijjaat savotta tiedossa. Siinä palaa norttia ja hiusta lähtee päästä. Se pultti kun ei mahdu sinne akselin sisään menemään jos ulkoapäin katkot siinä toivossa että läpi saisit työnnettyä. Ainut keino melkeinpä, jos pultti ei lähde suosiolla auki, on koittaa katkoa sieltä akselin sisästä se mutteripää poikki. Sepä se sitten kätilöntouhua onkin. Ei ole ihan rälläkkätouhua ja dremelilläkin ennemmin nirhaisi ranteensa kun sitä mutteria nakertaa.

Ja muistutukseksi, että taka-akselin pitää olla alhaalla, kun repii alapään pulttia pois vänkärinpuolelta. Ei mahdu tulemaan akseli ylhäällä pois koska polttoainetankki edessä. Pultin ja mutterin kannat 17mm alapäässä. Itsellä myöskin tuossa thööninkilinttasarjassa yläpää 17mm, mutta olikohan orkkiksessa jotain 14mm, 15mm.

Yleensä nuo alapäät on auki lähteny, että ei nyt ensimmäisenä tarvitse pelätä pulttien katkeiluja.

Pulttipyssyllä auki ja ehdottomasti KÄSIN kiinni!! Muista puhdistaa pulttien kierteet ja voidella kuparitahnalla. Tällä takaat että ne lähtee kirosanoitta seuraavankin kerran auki.

kybmar
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.12.2008 7:42

ViestiKirjoittaja kybmar » 10.2.2009 20:27

Joo kyllä ne lähti ihan ilman kirosanoja pois ku laitto crc:tä ja anto tunnin vaikuttaa. Oli nuo iskaritki sen verran huonona jo että pistin motonetistä TWR kaasu iskarit tulemaan. Saapa nähdä miten nuo iskarit pelaa nuitten Eibachin 30mm jousien kanssa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.2.2009 21:14

Hyvä että lähti auki ilman voimakeinoja.

Sami- kirjoitti:Sepä siinä sitten melko jännä juttu onkin, että jos menet katkomaan sen pultinkannan, etkä sitä mutteripäätä sieltä akselin sisästä, niin jopa on poijjaat savotta tiedossa. Siinä palaa norttia ja hiusta lähtee päästä. Se pultti kun ei mahdu sinne akselin sisään menemään jos ulkoapäin katkot siinä toivossa että läpi saisit työnnettyä. Ainut keino melkeinpä, jos pultti ei lähde suosiolla auki, on koittaa katkoa sieltä akselin sisästä se mutteripää poikki. Sepä se sitten kätilöntouhua onkin. Ei ole ihan rälläkkätouhua ja dremelilläkin ennemmin nirhaisi ranteensa kun sitä mutteria nakertaa.

Jos se rakenne on noin, niin sitten oli väärä neuvo minulta katkaista se pultin pää.
Muistelin että siinä on ns.normaali laippa, ja pultti mahtuu tulee molemmin päin pois.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.2.2009 23:17

-40mm on max madallus jolla vakiot iskarit vielä toimii.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 11.2.2009 10:13

Eteen ei tarvi jousia vaihtaa ku keula on sopivalla korkeudella entisten jousien kanssa


Saattaa tulla aika veikeä ajettava, jos eteen jää vanhat jouset/iskarit... Eikö nuokin samalla vaivalla kannata vaihtaa?

kybmar
-
Viestit: 13
Liittynyt: 6.12.2008 7:42

ViestiKirjoittaja kybmar » 11.2.2009 10:52

Niin saattaahan siinä niinkin käydä. No sitten jos tulee ihan paska ajettava niin pitää pistää eteenki iskarit tuleen. Huomenna varmaan iskarit tulee niin pitää katsoa miten sitte alkaa alusta pelaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 48 vierailijaa