jom valot + katsastus

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Rannis
-

jom valot + katsastus

ViestiKirjoittaja Rannis » 10.2.2009 17:13

huomenna katsastus edessä ja autossa on nyt jom:in valot ( http://tinyurl.com/anzemt ).
valoista löytyy E-merkki eli pitäis olla e-hyväksyttyjä?, mutta kun suomesta ei löydy punasia 10w polttimoita 21w saa kyllä, olen nyt käyttänyt xenonled:istä ostetut ledit 10w tilalle.

eli mitä luulette katsastus miehen sanovan jos näkee et on ledejä? jos vähänkin tarkemmin kattoo niin näkee et on ledejä.

vai onko paras vaihtoehto mennä ruuvaamaan orkkis valot tilalle, aika helppo homma kyllä paitsi se yksi mutteri siinä vasemmalla sivulla.

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 10.2.2009 18:54

Tyhmä kysymys, johon kuvasta ei vastausta näkynyt, eli onko nuissa punaisia heijastimia taaksepäin? Ovat tuttaville kitisseet "tuningvalojen" kanssa moisten puutteesta ja kaikki ovat joutuneet liimaamaan taaksepäin punaista heijastavat värkit. Joten siinä yksi pointti vakivalojen vaihtamiseen, ellei heijastimia löydy. :)

Itse varmaan ruuvaisin vakivalot kiinni tapauksessasi.

opapopa
-

ViestiKirjoittaja opapopa » 10.2.2009 18:59

Emmä varmaan jaksais vaihtaa. Mulla meni in.pron samankaltaiset valot läpi. Tosin mulla on kaikki polttimot kirkkaita takana, et kai siin kuvussa on sitten se punainen heijaste.

Matti_H
-

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.2.2009 20:14

Mulla on tohon kakkikseen JOMin punakirkkaat takavalot

Katsuri huomautti heijastimista että pitää laittaa, mutta ei merkinnyt otteeseen. Joten seuraavan kerran kun käyttää leimalla niin liimaa kakspuoleisella teipillä puskuriin tai muualle heijastimet niin ei sano mithää

Rannis
-

ViestiKirjoittaja Rannis » 10.2.2009 20:52

jo ei oo heijastimia noissa jomin valoissa.

ja kävin just ruuvaamaan orkkikset paikalle, täytyy sit huomenna laittaa takaisin ne jomit, jos jaksaa

Kasetti
-

ViestiKirjoittaja Kasetti » 10.2.2009 20:54

Joten seuraavan kerran kun käyttää leimalla niin liimaa kakspuoleisella teipillä puskuriin tai muualle heijastimet niin ei sano mithää

Aikomuksena vissiin olisi ottaa ko. heijastimet pois. Ne ovat siellä ihan syystä. Ollut kerran lähellä tuollaisen heijastimettoman vehjaksen kanssa pimeässä mutkaisella tiellä, kun ei ollut tietenkään varoituskolmiotakaan neropatit älynneet laittaa.

Mullekin valittivat alkuun mun jänkki-Corradon takavaloista että "ei ole punaisia heijastimia taakse", vaikka ne valoissa selkeästi ovat (isä käytti rekisteröintikatsastuksessa). Seuraavana päivänä kiukusta kihisten marssin katsarille ja sanoin uusinnassa, että laittaa valot pois hallista, että nähdään onko heijastimia. Teki pitkän tingan jälkeen niin ja otin MagLiten ja osoitin takavaloihin, jotka yllätys-yllätys heijastivat!! No ei tarvinnu maksaa uusintakatsastusta.. :)

Laajo
-

ViestiKirjoittaja Laajo » 10.2.2009 21:30

Onko ne oikeesti noista niin tarkkoja?? ei mulle oo koskaan sanottu mitään vaikka on ollu vaikka millaisia valoja takana... Kai niissä sitte on ollu punasta heijastamassa..

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 10.2.2009 21:36

Eiks nää katsastustopicit nyt ole aika turhia?

- Kuitenkin se on aikalailla kuun ja tähtien asennosta kiinni..

Onko ne oikeesti noista niin tarkkoja?

- Voi olla. Jos jänskättää, niin pitää huolen että pirssi on viimestä piirtoa myöden laillinen. Ja samalla huolehtii että kaikki toimii ja skulaa...

topi
-

ViestiKirjoittaja topi » 10.2.2009 23:01

jep, joskus ne on, joskus ei. edellis katsatuksessa ne ei kitisy heijastimista, mut viime katsastuksessa kitisi ja tais jottain merkata rekisteriotteeseenki, tarttee ens katsastuksee varmaa laittaa ne heijastimet että saa "puhtaan" rekkarin ku hukkaamalla sitä ei enää saa.. :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.2.2009 23:25

Mun mielestä konttorilla on turha kitistä jos valoista löytyy E-merkinnät ja valot on oikean väriset, pitää akesta selvittää vaaditaanko vielä jotain erillistä heijastinta, jos ei niin homma selvä.
Nykyään pitää muutenkin ns ite katsastaa se auto ennenkuin vie mihinkään konttorille, jos niitä vikoja ei ole niin ne keksitään.

Matti_H
-

ViestiKirjoittaja Matti_H » 10.2.2009 23:26

No nuo heijastimet mitkä tuli valojen mukana on kyllä maailman rumimmat niin semmosia kehtaa edes pitää. jos jostain löytyis heijastavaa teippiä niin sitä vois vetää jotenkin puskureihin tms.

nj^
-

ViestiKirjoittaja nj^ » 11.2.2009 0:19

ehkä jopa aihetta hieman sivuten;
Voiko vakuutusyhtiö valittaa kolarin sattuessa siitä, että takavalot eivät olleet lailliset, vaikka kolari olisikin esim. nokkakolari? Periaatteessahan auton pitää olla 100% laillinen, että vakuutusyhtiöt maksaa, mutta voiko ne oikeasti viedä asiaa noin pitkälle?

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 11.2.2009 1:14

Ei voi.

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 11.2.2009 1:59

^ Kaveri oli 3 auton ketjukolarissa keskimmäisenä, vakuutusyhtiö valitti tummennetuista etuvaloista (tehdastummat) , (kirjasivat siis ylös jopa virheellisiä tietoja), eipä sillä että korvaus summaanhan tämä ei tässä tilanteessa vaikuttanut.

Rannis
-

ViestiKirjoittaja Rannis » 11.2.2009 16:57

kysyin tänään katsastus mieheltä asiasta, sanoi vaan että pakko olla sumuvalo, E-hyv. ja heijastimia.

ja että jos käyttää ledipolttimoita niin nekin on pakko olla E-hyv.

sanoin sille vaan että mun ledit eivät ole e-hyv, mutta kiitos leimasta menen nyt ruvaa jomit takasin :D

GTI_VR6
-

ViestiKirjoittaja GTI_VR6 » 11.2.2009 19:04

http://www.xenonled.com/silver.htm
Eikös nuo kävisi? Sopisi varmaan vielä paremmin noihin takavaloihin kun heijastaisi kromia takaisin. =)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.2.2009 10:40

Aken sivulta:
Katsastuksessa on myös törmätty laittomiin valaisimiin esimerkiksi jälkikäteen tummenneltuihin takavaloihin. Valaisimia ja heijastimia ei saa jälkikäteen tummentaa millään tavalla.
-Henkilöauton alustaan asennettavien ns. neonvalojen laillisuudesta on tiedusteltu paljon. Ne ovat kiellettyjä. Myös erilaiset tuning-henkiset valaisimet ovat suosittuja, ja kannattaa tarkistaa, että kaikissa valaisimissa on asianmukaiset tyyppihyväksyntämerkinnät.
Joskus ongelmia tuottaa väärän väriset valot, koska eri-ikäisiin autoihin sovelletaan eri aikakauden säännöksiä. Tällöin valaisimen lähettämälle valolle asetetut värivaatimukset ovat voineet muuttua. Myös haalistunut valaisimen lasi tai polttimo voi muuttaa valoa.
-Nykyisin markkinoilla on myös sellaisia lisävalaisimia, jotka on varustettu erivärisillä laseilla. Siksi kannattaa varmistua, että valaisimen lähettämä väri on oikea ja tarvittavat hyväksyntämerkit löytyvät.

Eli kun valaisimesta löytyy se E-merkintä niin turha mussuttaa??
Ventoon pitäis vaihtaa nämä: http://www.autovaruste.net/content/fi/1 ... /2832.html
Katotaan millaista tappelua saadaan konttorilla aikaan.

Rannis
-

ViestiKirjoittaja Rannis » 12.2.2009 11:06

^ mulla oli vanhassa bemarissa ton näköiset fk:n valot, ja ei ollu ongelmia katsastuksessa.

voin vielä lisäta tähään kun eilen kaverin kanssa puhuin jolla on saman tyyppiset valot kadetissa(en muista valmistaja) kun mulla ilman e-hyv. niin hän ei jaksanu vaihtaa orkkikset tilalle ja leima tuli. ja hän käyttää kuuma-kesto maalilla maalattuja 10w polttimoita. ja hyvin toiminut, väri ei ole ihan punainen enemmänkin pinkki :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.2.2009 11:22

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”