96kw -02 TDI Passatin moniurahihnan kiristinrulla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

96kw -02 TDI Passatin moniurahihnan kiristinrulla

ViestiKirjoittaja ukormi » 1.2.2009 17:12

Kun nyt sai vesiletkun vaihdettua ja tuli pakkaset niin alkoi taas joku paikka oireilemaan.
Kun kääntää rattia vasemmalle, alkaa konehuoneesta kuulumaan vitskutus. Oikealle käännettäessä keskiasennon jälkeen ääni häviää.
Laturin vapaakytkinrulla on ok, moniurahihnan kiristimessä tuntuu välystä samoin kuin hieman tehostimen pumpussakin. Jos nyt ensin vaikka vaihtaisi tuohon kiristinrullaan laakerin kin tuntuu itse rulla olemaan melko kallis.
Motonetissa olisi kiristimellä oleva rulla:
TDi-74/85/96kW Ohjainrulla+kiristin Ø75mm/uritettu. . . . . 30-0526 159.90

Saako tuohon rullaan vaihdettua laakeria ja jos saa, mikä lie laakerin malli?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.2.2009 17:31

Entäs alkuperäisenä?
Vaihto- osa systeemillähän hinta putoaa, jos on se entinen ns. alkuperäinen.

HarriJ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 9.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja HarriJ » 1.2.2009 17:55

Jos toi Passatin 96kw kone on sama ku A3:ssa, ni se koko kiristinhässäkkä (rulla+kiristin) maksaa marmorilla 45€. A3:ssa koneena ASZ 96kw.

edit. Ja jos sulla on semmonen toisen mallinen kiristin ni sen saa ostettua marmorilta osissa (rulla n.50€ kiristin "iskari" n.100€ runko n.50€). Ku tarvikkeena ei saa ku yhtenä pakettina. Paikasta riippuen 170€-270€
Viimeksi muokannut HarriJ, 1.2.2009 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 1.2.2009 18:16

^ ja 2:n vuoden takuu... Ei taida olla Mo*onetin osilla.

Vr6 golfiin oli ainakin halvempi tuo marmoritiskin kiristäjä, kuin Mo*onetin vastaava.
Volkkarilla kun on tuo vaihto- osa systeemi, että ottavat vanhan vaihdossa (hinta hyvitys).

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 1.2.2009 20:54

Marmorilta meinaan huomenna kysäistä mutta eihän tuossa ole muuta mennyt kuin laakeri. Rulla itse näyttää virheettömältä ja itse kiristinkin tuntuu tiukalta.
Jos siihen vain saa vaihdettua sen laakerin niin se ei varmaan kustanna kuin muutaman euron. Saako sen laakerin irti siitä rullasta ja uuden vielä takaisin?

Lähteekö se rulla irti kun nappaa tuon 19 mm kannalla olevan pultin pois? Voisihan sen tietty ottaa irti ja tarkistaa mutta jos joku olisi moisen operaation jo tehnyt?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.2.2009 21:27

Ei sitä laakeria saa siitä rullasta irti mut tarvikkeena pitäis löytyy uutta rullaa.

Lähtee irti kun löysää ren pultin siitä, voi olla et tarvii kaverin kampeemaan sitä kiristintä jos ottaa tuohon flektin runkoon kiinni.

On muuten väärän kätiset kierteet sit....

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 1.2.2009 22:00

"On muuten väärän kätiset kierteet sit...."

Tuo on muuten tosi hyvä vinkki. Olisinpa saattanut hetken sitä vääntää väärään suuntaan ja ehkäpä hieman kiroillakin jossakin vaiheessa.. Kiitokset vinkistä :O)

topi-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 28.10.2007 18:40

ViestiKirjoittaja topi- » 2.2.2009 14:51

Joo itekki sai eka taistella pultin kanssa jonkin aikaa, ennenku huomasi että vasenkätiset kierteethän siinä on... Mulla ois tuomonen käyttämätön rulla joutilaana, jos se on sama kuin mitä 3B:n tdi koneessa (AFN) on käytetty....tuosta kuvasta päätellen ainaki näyttää samalta...

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 2.2.2009 22:04

Kävin ostamassa Laakkoselta kiristimen ja moniurahihnat.
Kiristimessä numerot: 038 145278 INA F-229109-300 Hintaa oli 53 euroa.

Jos vaikka jossakin vaiheessa saisi nuo paikoilleenkin.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 31.8.2010 21:03

Jihaa, sain rullan paikoilleen kolmisen viikkoa sitten samalla kun vaihdoin jakorojut.
Rullan takana on pultti jossa normikierteet. Pultin saa auki kun ottaa kiristin/vaimennin pötikän pois ja kääntää rullaa sopivaan asentoon. Tuo ei tietysti ole kovin helppoa mikäli keula ei ole huoltoasennossa.

Mutta mutta..
Kampiakselin etupään stefa tiputtaa öljyä ja ostinkin siihen uuden stefan. Paitsi että se jäi vaihtamatta kun en saanut jakohihnan alahammasratasta irti.

Onko tarkoitus että startti otetaan pois ja jollakin lukitustyökalulla lukitaan turbiini kiinni startin hammaskehltä ja sitten väännetään jollakin parimetrisellä kangella alapultti auki?

Vai kuinka?

Pulttipyssylleni alapultti näytti kyllä närhen munat..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa