Potilas vm.1992 Golffi ABS motilla...Eilen ne oireet sitten alkoivatkin...Kesken ajon syttyi laturin merkkivalo kojetauluun...paloi kohtalaisen himmeästi...samaan aikaan kun merkkivalo syttyi, himmenivät aina ajovalot ja mm. mittariston valot silmin nähden huomattavasti...Tässä vaiheessa auttoi vielä reilu kaasun polkaisu, jolloin valot taas kirkastuivat ja merkkivalo sammui...auto liikkui aina muutamia kilometrejä eteenpäin, jolloin piti taas polkaista kaasua, koska merkkivalo syttyi vähän väliä...Reilun puolen tunnin ajelun jälkeen moottorin kierrättäminen ei enään sammuttanut merkkivaloa mittaristosta ja kaikki valot paloivat himmeänä...Loppujen lopuksi autossa alkoi olla virta niin vähissä, että se alkoi nykimään ja valot paloivat vain TOSI himmeästi...noh, pääsin kotipihaan asti, jolloin pieni kaasun polkaisu auttoi jälleen ja kaikki pelasi niinkuin ei mitään olisi ollutkaan...sammutin samantien auton ja kokeilin starttaamalla, että onko akku tyhjä, niin iloisesti pyöritti ja akku tuntui olevan täydessä latingissa niinkuin pitääkin...vähän aikaa siinä autoa tyhjäkäynnillä käyteltyäni laturin merkkivalo syttyi taas...
Missähän vika mahtaa piileä...?Virtaa siis tuntuu akussa olevan, vaikka kaikki virtalaitteet hyytyvät ja laturin merkkivalo syttyy...Itselläni tuli ensimmäisenä mieleen tarkistaa akun kengät/navat ja maadoitus...en ole vielä mitannut myöskään latausjännitettä, koska kaikki työkalut ovat tallilla...Sitten tietty laturin säädin/hiilipaketin kimppuun...Millanen homma toi säädin paketti on irroittaa?Siinä tulee vissiin hiilet mukana...?Muovikuori pois ja sitten parit ruuvit? Mitä säädin maksaa?Paljon kysymyksiä, mutta pohjatieto ei ole pahitteeksi kun pääsen vasta illalla auton kimppuun...:)
G3 laturi(ko?) temppuilee...
Valvoja: ffp jäsenet
Melkeen samat oireet oli minunkin kolmoskopassa viime talvena, laturi sökö. Hajosi tosin melkein laakista, ja ajovalokytkinkin suli samalla =D
Pari kertaa vilahti latauksen merkkivalo, valot himmeni, kaasua painamalla korjaantu. Sittenpä valo alkoi palaa koko ajan ja valokytkin päästi savut samalla pihalle jonka jälkeen toimivat pelkät parkit. Kaikki tapahtu tietysti aamuyöstä keskellä korpea, Parkkien valossa sitten 40km kaupunkiin ja varaosamaailman pihalle odottelemaan että se aukeaa ja saa uuden laturin. Sillähän se korjaantu, ja valokytkimen vaihdolla sai valotkin taas toimimaan :)
Pari kertaa vilahti latauksen merkkivalo, valot himmeni, kaasua painamalla korjaantu. Sittenpä valo alkoi palaa koko ajan ja valokytkin päästi savut samalla pihalle jonka jälkeen toimivat pelkät parkit. Kaikki tapahtu tietysti aamuyöstä keskellä korpea, Parkkien valossa sitten 40km kaupunkiin ja varaosamaailman pihalle odottelemaan että se aukeaa ja saa uuden laturin. Sillähän se korjaantu, ja valokytkimen vaihdolla sai valotkin taas toimimaan :)
Juuri ja juuri pääsin tänään tallille autolla kun akku alkoi olemaan niin loppu, että taas alkoi moottori jo pätkimään...käytin sitten tuon säädin/hiilipaketin irti ja diagnoosi varmistui, elikkä ainakin toinen hiili aivan loppu...Toinen hiili ei ollut edes koskenut ankkuriin enään...sen verran annoin sille tekohengitystä, että vedin hieman ulospäin ko. hiiltä ja hyvinhän tuo kotimatkan sitten pelasikin...Kuuluuko noissa hiilien kosketuspinnoissa (ankkuri?) olla urat...?Tarkoitan siis laturin akselia, johon hiilet koskettavat....Laturin sisemmän hiilen kohdalla tässä akselissa oli melko syvä ura ja ulomman hiilen kohdalla vain pienehkö urautuma...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa