Golf IV ratin tärinä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

_Late_
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.5.2007 17:24

Golf IV ratin tärinä

ViestiKirjoittaja _Late_ » 21.8.2008 18:08

Elikkäs Autona Golf IV 1.6 ja ratti tärisee huomattavasti ajossa seuraavanlaisesti:

Vauhtia 80kmh tai alle = EI tärinää
Vauhtia 110kmh tai yli = Tärisee koko ajan
Vauhtia 100kmh ja laskiessa siitä aina 80kmh asti (Eli siis ei tärise ennen satasta mutta kun kerran alkaa tärisemään niin useimmiten lakkaa vasta siinä 80 kohdalla). = Tärisee täysin sattuman varaisesti (mielestäni). Kuitenkin niin että tärinä kestää muutamia / useita sekunteja ennen kuin taas lakkaa ja alkaa taas uudelleen ja lakkaa jne jne..

Ei tärise jarrutettaessa.
Ei vaikutusta tärinään oli kytkin sitten ylhäällä tai alhaalla.
Vaihdettu renkaat edestä taakse ja taas takaisin, ei vaikutusta. Renkaat myös tasapainotettu.
Koiranluut ja puslat ja ulommat raidetangon päät vaihdettu.

Eniten tässä häiritsee se, että tuo tärinä tosiaan tulee ja menee tuossa satasen vauhdissa miten sattuu vaikka kuinka ajaisi samaa nopeutta.

Hyvät vinkit tarpeen!

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 21.8.2008 18:14

minulla täristää ratti samoissa nopeuksissa ja tiedossa on jo että raidetangon sisemmät nivelet on väljät. niitä ei ole vielä vaihdettu joten en voi sanoa varmaksi täristääkö omassa sen takia, mutta sekin on mahdollinen.

_Late_
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.5.2007 17:24

ViestiKirjoittaja _Late_ » 21.8.2008 19:10

No sitäpä pitää itsekkin sitten koittaa. Saako tuon ihan käsipelillä vetämällä todettua että on väljää? Paha vaihtaa?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 22.8.2008 5:42

Tod.näk. josain on väljää mikä täristää. Mulla vanhassa IV golffissa oli renkaissa pientä pystyheittoa mitä ei saanut tasapainottamalla pois. Täristi joskus riippuen tien pinnasta.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 22.8.2008 9:36

mulla vaan katsari sano että on vähän väljää, en oo ite kokeillu. vaihtaminen on vähän tympeetä kun ne on aika syvällä eli sitä voi olla vähän hankala vääntää irti sitä niveltä. lisäksi kun se on sen haitaripussin sisällä.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 22.8.2008 22:29

Onko ne siellä rengaspuljussa kattonu että se rengas on noussu kunnolla vanteelle. Jokunen tämmönen tapaus tullu vastaan. Ja tosiaan jos siellä on sitä pystyheittoo niin voihan sitä kumia kokeilla kääntää vanteella jos se sillä vähä paranis.

_Late_
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.5.2007 17:24

ViestiKirjoittaja _Late_ » 23.8.2008 22:11

Juu elikkäs ongelma ei ole ilmennyt minkään autoon tehdyn muutoksen jälkeen vaan esim rengas vanne setillä ajettu jo vuosi. Tosin kylläkin on tuo setti tasapainotettu vielä uudelleen.
Onko tavallista että rengas/vanne ongelmat tällätavoin muuttuvat kesken ajon?
Itse epäilin jonkin sortin kudosrikkoa renkaassa mutta ehjältä näyttää eikä tosiaan vanteiden paikan vaihto mitään vaikuttanut. Täristääkö selvästi ratissa vaikka vian aiheuttaja olisikin takarengas??

Raidentangon nivelet tuntuvat hyvinkin ehyiltä. Ulommat vieläpä uudet.
Putsasin jarrulevyjen ja napojen kosketuspinnat puhtaiksi, ei vaikutusta.

Kiitos vastauksista.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.8.2008 23:13

Ehkä vetonivel ?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 24.8.2008 6:41

Ilmeneekö ongelma esim. kiihdyttäesä? Siinä tapauksessa ongelman aiheuttaja voisi olla vetarin sisempi laakerointi.
Ei muuta kuin tunkilla kulma ylös ja rivakasti heiluttelee rengasta eri suuntiin, niin voisi löytyä väljyys jostain päin.
Ratin tärinään ei vaikuta takarenkaiden epätasapaino.

_Late_
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.5.2007 17:24

ViestiKirjoittaja _Late_ » 24.8.2008 12:04

Ei muuta kuin tunkilla kulma ylös ja rivakasti heiluttelee rengasta eri suuntiin, niin voisi löytyä väljyys jostain päin.


Tarkoitatko renkaan kääntelyä ja vääntelyä pysty ja sivuttais suunnassa vai renkaan pyörittämistä eteen ja taakse päin?

pysty ja sivuttais suunnassa ei ole kyllä juuri minkäänlaista väljää. Pyörittäminen onkin sitte asia erikseen, mutta kait siinä nyt sitten taas väkisin on aina väljää?

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 28.1.2009 22:54

Lainaan hiukan tätä topicia, vaikka oireet nyt ole aivan samat..

Eli nyt talvella on ilmennyt, että ratti alkaa täristää aina välillä ajossa, mutta tärinä häviää usein kun vaan jatkaa matkaansa jonkin aikaa. tärinää ilmenee erityisesti kun ajelee maantiellä, vähän aikaa kun on ajannut niin alkaa tärräämään pikku hiljaa reilummin ja reilummin ja yhtäkkiä tärinä häviää..
Ajattelin ensin että johtuisi rengastuksesta, jossain renkaassa kudosvikaa tai epätasapainossa, mutta nyt huomannut että jarrut haisee ja vasemman puolen etujarru ja siinä samassa vanne ottaa lämpöä. En vaan jaksaisi uskoa että levy on kierossa, kun uudet levyt ja palat vaihdettiin juuri syksyllä. Mutta enpä nyt oikein muutakaan vikaa keksi. Vinkkejä?

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 29.1.2009 2:47

Isännän carinassa oli vastaava vika. Jarrulevy hieman kierossa ja pala jäi hinkkaamaan levyä vasten jolloin syntyi melkein punahehkua levyyn + vanteeseen. Siinä ois melkeen makkaran paistanu ku oli niin lämpönen vanne

Oli menny joku palautinsysteemi, mikä palauttaa palan takaisin omalle paikalleen ja näin ollen jarrut laahasi. Mikähän lie mäntäsysteemi siinäki, en oo perehtyny niin paljoa :D

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 30.1.2009 0:40

luulen kans et jotain sen tyylistä vikaa. tänäänkin kun ajelin niin ei auto tärränny mitenkään, mutta vanne kyllä oli taas aika lämpöinen kun koitin sitä ajon jälkeen ja jarrut haisi aika voimakkaasti.. tarttee koittaa jonkun fiksumman kans kattella mikä siellä mättää.. :)

ville1b
-
Viestit: 51
Liittynyt: 14.6.2005 12:20

ViestiKirjoittaja ville1b » 30.1.2009 2:55

jospa vanne vaan on täynnä lunta ja jäätä ?

no se ei kyllä selitä tuota hajua mutta itellä usein nollakeleillä tarttuu lunta vanteiden sisäkehälle.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 30.1.2009 5:49

Täällä myös jarrut aiheuttivat vastaavaa ongelmaa, tosin 626 Mazdassa. Pari kertaa polkas rajummin jarrua niin lopetti, en asialle tehnyt koskaan mitään vaan myin auton pois.

Hene123
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.5.2007 12:35

ViestiKirjoittaja Hene123 » 30.1.2009 9:59

Mulla kans iv golffi ja vähän samanlaista vikaa mulla vain joskus täristää noppeuella 80-100. Huomasin semmosen asian että tienpinta vaikkutti asiaan. Kun vanhalla asvaltilla ei tärissy niin kun vaihtui uueksi asvaltiksi niin alko tärinät. Talvella ei täristä

Eräs tuttu huomasi myös saman asian ja oli jo kerenny tasapainottamhaan renkaati ja tarkistuttamhaan kulmat.

rele
-
Viestit: 60
Liittynyt: 9.2.2007 16:01

ViestiKirjoittaja rele » 31.1.2009 12:35

Tuntuu vahvasti siltä että jarrusylinterin mäntä liikkuu tahmeasti. Osta tiivistesarja ja vaihda. Samalla puhdistat sylinterin ohjauspultit niin eiköjän ole kunnossa.

Tämä ohje siis topille.

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 31.1.2009 14:15

jep, kiitti vinkistä. eilen vähän asiaa tarkemmin katottuaan, niin jarruthan sielä jää välillä vähän laahaamaan. taitaa kiltisti tarvia vaan si ottaa jarrut auki ja putsailla sekä vaihtaa sit vaikka samalla toi tiivistesarja..

LärVi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.5.2008 20:36

ViestiKirjoittaja LärVi » 31.1.2009 23:02

Minulla oli omassa Golf IV varressa juuri sama ongelma kun Topilla.

Ensin renkaat tasapainotettiin ja alut tarkastettiin mutta nämä oli kuitenkin ok.

Autoon vaihdettiin joka nurkkaan uudet levyt ja palat. Täristely ajon aikana jatkui (jarruttaessa tuntunut täryytys hävisi) ja jarrut tarkastettiin uudelleen mutta kaikki oli ok.

Jarruremontin jälkeen kuukauden täryyttelyä ja vetelyä siedettyäni hain uudet etutukivarsien puslat ja ne vaihdettiin sekä kulmat säädätettiin (kaikista pyöristä). Tärinät meni entisten puslien mukana roskiin.

Toivottavasti tästä minun "seikkailusta" oli jotain suuntaa antavaa apua. Niin autolla oli ajeltu tuolloin 234tkm ja nyt 251tkm eikä täryytä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa