IV Golffin takajarrusatulat. Biltemasta?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

IV Golffin takajarrusatulat. Biltemasta?

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.1.2009 11:33

Oikea takajarru tuntus laahaavan ja noista käsijarruista sain jo viime katsastuksessa vinkkiä, että kannattas herkistellä jne. No ei kesäset herkistelyt enää paljoa tunnu auttavan, joten jotain tarvis tehdä. Satulat on ollu nyt jo yli 10 vuotta autossa jne, joten miettiin tässä että kannattasko hommata biltemasta uudet ja laittaa ne kiinni, sitten katsoo saisiko noista vanhoista purkamalla toimivat. Ongelmana tässä on se, että kovin kauan tuo auto ei kyllä jouda makaamaan pukeilla, joten se vanhan korjaaminen ja takas asentaminen ei ole kuitenkaan vaihtoehto. motonetissä vaihtosatulat maksaa tuplasti sen mitä noi bilteman uudet, joten helppo arvata mikä vaihtoehto kiinnostas eniten =)

Miten teen? Onko noi Bilteman satulat ok ja tuleeko niitten kanssa toimeen? Varmaan samoilla purkamisilla vois vaihtaa noi käsijarrun vaijeritkin, nekään kun ei taida maksaa montaa kymppiä.

Kommentteja, kiitos.

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 27.1.2009 11:58

Itse olen pyöritellyt käsissäni noita bilteman satuloita ja päällisin puolin ne näyttäisi olevan ihan ok. Semmonen asia kannattaa ottaa huomioon että noissa satuloissa on pienemmät männät kun farkku golffin ja boran satuloissa, eli virallisesti sopii vaan tynkä peräiseen mutta kyllä tuon siis pystyy laittamaan farkkuun ja boraankin..

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 27.1.2009 12:04

Semmonen töppöperänen toi mun kulkine onkin.
Mitenkäs, kun motonetin sivujen mukaan se jarruvaijeri muuttuu 3->6mm 2000/2001 kohdilla. Nuo Bilteman satulat ilmeisesti "sopii" kaikkiin, mutta mikähän vaijeri siihen menee?
Pitäs kai illalla käydä vilkaseen...

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 27.1.2009 15:01

Molemmat vaijerit käy.
Itse mielummin kyllä elvyttäisin ne alkuperäiset kun laittaisin bilteman satulat.
Aikaa elvytykseen voi varata sen 1h/ puoli*, ja sillon pitäs jo olla vimpan päälle.

*) olettaen että löytyy muitakin työkaluja kun lusikka, leathermann ja vasara.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.1.2009 19:04

Multa löytyy sitten ihan OEM takasatula tonne oikealle tehdaskunnostettuna. Maalattu kyllä punaiseksi, mutta saahan sen pois jos haluaa...

Vaijerin paksuus ei ole ongelma, koska vivun voi aina ottaa vanhasta satulasta jos on väärän kokoinen...

JVille
-
Viestit: 11
Liittynyt: 2.7.2008 21:45

ViestiKirjoittaja JVille » 27.1.2009 23:10

Toivottavasti et ole kerennyt vielä hankkimaan, nimittäin ei ole ok. Ajattelin selvitä halvalla ja tein itse tuon virheen. Nyt on sitten alkuperäiset Lucasit. Eikä mitään ongelmia.

Ostin Biltemasta nuo takajarrusatulat ja pistin paikalleen. Ekan ilmauksen kesti hyvin mutta kun muutaman päivän päästä ilmasin uudelleen niin ilmausruuvista meni kierteet. No ajettelin että tód.näk. maanantaikappale, joten hankin toisen samanlaisen. Meni sitten samantein. Mitään väkivaltaa tai vast ei käytetty, ihan asianmukaisesti.

Jatkossa on varma että autossani on vain motonetistä hankkittuja tai OEM osia.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 28.1.2009 11:49

Ok, eli unohdetaan (taas) hyvän ja halvan hakeminen =)

Olenko ymmärtänyt oikein, että vaikka hatchbackin satula on eri kokoisella männällä kun bora/farmarin satula, niin ne käy kuitenkin ristiin???

Motonetissä näyttää olevan noi boran/farkun satulat 99,90e ja HatchBackin 114e. Jos kerta boran/farkun satula on isommalla männällä, niin äkkiseltään se ois siis halvempi ja tehokkaampi. Seuraako tästä suuresta oivalluksesta mitään ongelmia jarrutasapainon tms kanssa??? EI tuo siis ole tuosta 14 eurosta kiinni, mutta jos halvalla saa paremman, niin miks ei. Käsijarruvaijereita ei sit (kuulemma) kannata hommata muualta ku marmoritiskiltä?

Testataan ensin noi herkistelyt ja jos ei tehoa, niin ei jaksa päiviä uhrata siihenkään. Sen jälkeen haetaan parhaaksi speksatut osat jos ei muu auta ;o)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 28.1.2009 20:06

Isompi mäntä vaatii enemmän nestettä liikuttaakseen jarrupalaa saman verran kuin pienemmällä männällä --> jarrutasapainoa täytyy säätää enemmän siihen suuntaan, jossa päin männän pinta-ala kasvaa.

Sama pätee myös pääsylinteriin, ismpi pääsylinteri on toiminnaltaan epäherkempi pienempiin sylintereihin nähden ja näinollen vaatii enemmän poljinvoimaa.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.1.2009 21:19

Pakko sanoa vielä että: Älkää herra jumala menkö ostamaan nuita bilteman satuloita! Ite laitoin leoniin oikein molemmin puolin ku oli niin halvat. Jarruja autoon ei saanu ollenkaan, vänkärin puolen satula vuoti männän tiivisteestä jo uutena nestettä ja kuskinpuolen satula kesti 1000km ja sama homma, nesteet ulos. Omat päälle 300tkm ajetut satulat sai herkistys hoitoa ja niillä mentiin vielä 70tkm varmaan seuraava omistaja ajelee vieläki.

TimppaK
-
Viestit: 154
Liittynyt: 24.12.2004 23:21

ViestiKirjoittaja TimppaK » 28.1.2009 21:55

^ Palautitko satulat, jos palautit saitko rahat takaisin?

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.1.2009 21:58

Juu, rahat tuli pöytään ilman mitään vittuiluja. Tympäs vaan tehä usiamman illan homma ja loosata nesteitten kans ihan turhaan.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 13.2.2009 11:58

Hyvällä hermojen hallinnalla tilanne on menny siihen, että kuulostas että takana palat on siirtyneet kulumattoman puolelle (=jostain kohtaa pala ottaa jo metallilla levyyn kiinni).

Meinasin hakea motonetistä boschin takapalat+ asennus hilppeet. Varuilta taidan ottaa uudet levyt, kun eivät ihan mahottomia maksa.

Tuleeko uusien (tehdaskorjattujen) satuloiden mukana noi liukutapit? Jos tulee, niin vaikuttas melkein fiksuimmalta ottaa uus satula, kun että alkas hommaamaan korjaussarjaa (tiivisteet)+ liukutapit + kovasti nysväämistä. Kesällä tuota tuli herkisteltyä ja jos sen teho on puol vuotta... Mitenkähän työläs homma on käsijarrunvaijerien vaihto (isosti purkamista?)?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 13.2.2009 19:39

Mulla on sit edelleen se OEM satula jos oot siitä kiinnostunu ni tarjoa jotain... siis jos ei tolla operaatiolla tuu kuntoon... sen maalin siitä saa helposti kyllä pois...

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 14.2.2009 19:12

Ei tuo säästäminenkään tapahdu ajatta.. 6 tuntia meni rattoisasti. Jarrupalat oli vasemmalla suht ok ja levy samaten, mutta oikealla palat oli metallilla ja levy sen mukainen. Se oikeanpuoleinen satula oli ihan totaalisen jumissa, ja se mäntä ei pyörinyt edes putkipihtien kanssa. No mätänetistä tehdaskunnostettu tilalle. Oli kiva ylläri, kun sain sitten 4 koppasen liukutapit, jotka ei sitten passannetkaan. Uus reissu motonettiin ja sieltä löyty vanhoja vastaavat tapit (3 koppasen kolffin). Muutenhan tuo olikin sitten aika helppo homma. Taas sai onnellisena läträtä noitten jarrunesteitten kanssa, kun kesällä hommas sen kannen millä sen jarrunestesäiliön saa paineistettua vararenkaasta (= täyden 10 ansaitseva työkalu joka helpottaa ISOSTI, varsinkin yksin remppaamista). Sellanen jarrumännän pyöritys/puristin työkalu oli kans ihan hintansa väärti (13e). Jarruvaijerit tuntu liikkuvan tosi hyvin, joten niitä en vaihtanu. Osiin meni noin 200e. Taakse levyt, palat, palojen asennusosat, oikeelle satula ja molemmille puolille liukutapit. Josko noilla pääsis taas jonkin kilometrin ongelmitta.

Mitähän tollanen remppa ois teetettynä maksanut?

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 14.2.2009 19:46

4 koppasen liukutapit, jotka ei sitten passannetkaan. Uus reissu motonettiin ja sieltä löyty vanhoja vastaavat tapit (3 koppasen kolffin).

Pasuunaani ei "löytynyt" tarvikeliikeistä takajarru levyjä.
Ei vaan ole nuo "varaosaluettelot" täydellisiä.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 14.2.2009 22:17

Tuo liukutappi hommakin taitaa juontua siitä, että 3 koppasen osia oli jääny tehtaalle isot varastot -> noita laitettiin ekoihin 4 koppasiin. Varmaan kerta viidestä on jotain hämminkiä noitten osien ja luetteloiden tietojen välillä, eli ei sovi vaikka luettelot niin väittääkin. Sehän noissa tympii, jos se käyttöauto on palasina, niiin osien vaihtaminen on aina melkosen savotan takana, kun jollain pitäs päästä liikkumaan ja osia hakemaan.

bikermouse
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.10.2006 10:26

ViestiKirjoittaja bikermouse » 9.4.2009 0:33

Sanompa sanasen minäkin näistä bilteman jarrusatuloista.On ollut alla vuoden borassa ja käsijarrunpalautus ei enää toimi ja jää laahaamaan sen takia.Älkää ostako näitä halpiksia,täyttä paskaa

jubakko
-
Viestit: 4
Liittynyt: 15.1.2009 9:25

ViestiKirjoittaja jubakko » 9.4.2010 13:31

Motonetin luettelossa on kahta kokoa liukutappeja. Kumpi niistä on se kolmoskoppasen? Mulla on neloskoppanen vm 2000 ja tapit on menossa vaihtoon. Eipä niitä tullu mitattua kun viimeeksi avasin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa