Moottorin "sisäinen pesu"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Golfster
-
Viestit: 154
Liittynyt: 5.12.2005 18:51

Moottorin "sisäinen pesu"

ViestiKirjoittaja Golfster » 26.1.2007 10:12

Olen kuullut että korjaamoilla olisi tarjolla erilaisia karstanpesumenetelmiä (forte-pesu jne), missä moottoriöljy korvataan puhdistavalla litkulla ja ajellaan jonkin matkaa.Onko menetelmien tehokkuudesta kokemuksia?Missäs hintaluokassa moiset käsittelyt pyörivät. Kohteena olisi mumetsun vanha 1.3 G2, jolla ei kylläkään ole ajettu kuin 41tkm, mutta epäilen koneen karstottuneen, koska autolla ei ole 18 vuoden aikana ajettu juuri muuta reittiä kuin autotalli-Siwa-autotalli!?

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 26.1.2007 10:20

Noh, ensinnäkään öljyjä ei korvata tuolla litkulla vaan se kaadetaan öljyn sekaan. Toiseksi ainakaan forte-käsittelyssä autolla EI saa ajaa, vaan käsittely tehdään käyttämällä moottoria korotetulla joutokäynnillä puolisen tuntia.

Ite tuon tein golffiin. En huomannut muuta eroa kuin, että öljyt pysyy pidempään puhtaana. Aikasemmin rupes olemaan likaista muutaman sadan kilometrin jälkeen ja nyt on ajettu 5tkm, eikä vieläkään oo hirveen likaset. Jotkut on vissiin saanu käyntiääneenkin selviä eroja tuolla käsittelyllä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.1.2007 10:23


lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.1.2007 10:23

Muutamaan autoon olen tuollaisen Forte -käsittelyn teettänyt öljynvaihdon yhteydessä. Aikaisemmin käytettiin kierrätyspumppua, mutta nykyään sama firma laittaa aineet vain öljyn sekaan. Viimeksi Forttasin profiilin mukaisen dieselin ja ihan pakko on vierestä seurata kun puolen tunnin käytön aikana konee ääni hiljenemistään hiljenee. Tehojakin tuli perstuntumalla lisää.
Seuraavassa öljynvaihdossa uudestaan. Reilusti alle sataseen jäi öljyineen ja suodattimineen vaihdettuna.

Ahtopaine
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.1.2006 22:50

ViestiKirjoittaja Ahtopaine » 15.2.2007 15:09

Monet sanovat saman vaikutuksen olevan polttoöljyllä samaan tapaan operoituna. Forte Engine Flush(vaikuttava aines kerosiini) n.25e/4dl, löpö n. 65cnt/l. Lisävaihtoehtona STP Engine Flush (vaikuttava aines kerosiini) n. 6€/5dl

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 17.2.2007 23:56

Polttoöljy tai nafta ajaa saman asian... 3-4dl naftaa öljyn sekaan ja hetkeksi käymään. Ei saa kenkiä, käytetään vain hieman korkeammalla tyhjäkäynnillä.
Käytetään samaan tapaan kuin nuo "paremmat" aineet.

Palotilasta saat karstoja pois kun sumutat sumupullolla vettä kaasariin. Koneen oltava lämmin ja kierroksia on pakko antaa, ettei sammu. Oikein annosteltuna vesi vie p*skat pois palotiloista ja venttiileistä.
Toinen vaihtoehto on ajaa pitempi lenkki reippaalla kengällä jotta kone putsaantuisi... Ajotavasta ja tukkoisuudesta riippuen 300-1000km. Ei saa ihmetellä jos putkesta alkaa tulemaan kaikkea oravaa pienempää, ei saa päästää sammumaan, voi olla lujassa saada käyntiin...

Kokeilut omalla vastuulla...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.2.2007 2:07

työharjoittelussa joskus laitoin yhteen opel vectraan tota fortea kun venttilin nostajat kalkativat. 25 min korkealla tyhjäkäynnillä ja uudet oljyt sisään ni äänet katos kokonaan. en sit tiedä kuika kauan kesti ennen kuin tuli ääni takasin.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 24.1.2009 17:59

Toimiiko tuo pöllerikikka miten hyvi, uskallanko kokeilla tdi-koneessa?

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 16.8.2014 21:45

Nyt ku pahin vitutus on menny ohi, ni voi laittaa kuvaa :D Eli on tosiaan kokemusta tosta stp engine flushista. Kaadoin 270 000 ajettuun 1.8t koneeseen, ni oli ton näkösiä nokka pukkeja :D Tai toi oli pahin, mut oli ne muutkin ottanu siipeensä...

https://www.dropbox.com/s/zbuxgkpnt3h2s ... .52.34.jpg

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.8.2014 3:18

...ja syyhän on tietenkin tuossa stp:n aineessa eikä paskasessa öljypumpun siivilässä tms öljynkiertoa haittaavassa viassa ;)

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 17.8.2014 9:29

Purin tota konetta enemmän, niin alakerrassa laakerit oli oli ihan ok. kk laakerit oli esim ton näkösiä https://www.dropbox.com/sc/q6r74bdq92pv ... vb19jhax9a ja siivilä muutenkin ihan puhas. ilmeisesti menny kannessa joku öljykanava/öljykanavia tukkoon ku lähtenyt paska irtoomaan ja pyöriny enempi tai vähempi kuivana. En mä väittänytkään että vika olis tossa STP:n kamassa, hyvinhän se toimii, ku lähtee skeidat liikkeelle. Mut näinkin voi käydä ku niitä kaatelee paskasiin koneisiin. Ite en kyllä ikinä enää putsaa millään litkulla yhtään moottoria :D

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.8.2014 9:49

Ei ole ensimmäinen eikä valitettavasti viimeinen moottori kun tuhotaan noilla putsausyrityksillä. Turhaa hommaa kuitenkin, isoilla riskeillä.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 17.8.2014 16:30

Tästä asiasta keskusteltiin ja voipi olla mahollista, että tuo kannen laakerivika oli ennen putsausta eikä se välttämättä ole tullut ilmi. Autossa vakiona suht tehokas öljypumppu ja kannessa nokkapukkeja tiuhassa, että yhden pukin uupuminen ei vaan ole menoa haitannut. Muiden pukkien jäljet oli aika mietoja.
Ja tuo kone oli kaiketi ollut aikasemmin auki, niin kk-laakerit on vaihettu siinä yhteydessä.

t33mu
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.5.2010 12:39

ViestiKirjoittaja t33mu » 23.8.2014 20:40

Niin tosiaan oli puhetta. En nyt muista puhuinko et olin vaihtanut jossian välissä sen nokkaketjun kiristäjän ja sillon oli noita pukkeja ainakin osa irti (ei kaikki) eikä sillon ollu mitään hälyyttävää niissä, mut voihan se olla että se 1 oli jo sökönä sillonki

Mulla ei tossa öljynpainemittaria ole, mut öljynpaineet ei tosiaan niin alas pudonnu et olis valoa sytytelly,

Mut anyway kiitti Dona kannesta. Nyt on savut otettu koneesta ulos ja skulaa hyvin, eikä rallattele ylimääräsiä :D

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

ViestiKirjoittaja Banana » 24.8.2014 0:23

Jossakin ihan tavallisissa moottoriöljyissä on myös aika hyvät puhdistavat ominaisuudet.
Valvoline MAXLIFE ( EI siis LONGlife) on ainakin semmoinen. Pitää myös stefat ja tiivisteet kunnossa.
Koska juuri se öljy on kylmänä hiukan paksumpaa, niin olen joskus kesäksi laittanut mun Passat 3B:n AFN koneeseen juuri tätä "Valvoline MAXLIFE 10w 40 Diesel" moottoriöljyä. Se moottoriöljy likaantuu kyllä hiukan nopeammin, mutta seuraava moottoriöljy taas... EI!

Ainakin AFN moottorissa (ja ilmeisesti monessa muussakin TDI moottorissa) likaiset ja huonosti toimivat venttiilinnostimet voivat katkaista venttiilin. Kun tarpeeksi usein vaihtaa hyvät öljy tilalle, niin tätä ei tarvitse ihan heti pelätä.
Monella TDI koneella ajaa 500.000 ja 600.000 km. Välillä sitten taas näkee myynnissä olevia edullisia TDI autoja joilla ajettu "vain" 300.000 km jotka ovat "venttiilivikaisia".
Hyvät öljyt ja suodattimet 10.000 välein vain pojat, niin vanhat moottorit pysyy kunnossa.

Banana

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.8.2014 0:51

Ja noi alumiinipukit on suht tarkkoja momenteista, ainakin 8v koneessa. Ei paljoa tarvii olla heittoa kun on liian tiukalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa