Hei!
Auto on VW Golf IV vm. 2003. Moottori on 1.4 BCA
Epäilen, että autossani on jäähdytysnesteen lämpöanturi viallinen. Lämpömittari saattaa pudota hyvin nopeasti normaalista 90 asteesta aivan kylmälle. Toisinaan kuitenkin tuntuu, että anturin liittimen hierominen vaikuttaisi tilanteeseen.
Kysyisinkin nyt, että miten voisin varmasti todeta, että vika on juuri anturissa? Mieluiten vieläpä irrottamatta anturia moottorista. Esim. vastusarvoja eri lämpötiloissa ja mitkä navat mitataan keskenään yms.
Jos vika onkin anturin liittimessä, mitä sille kannattaisi tehdä? CRC:tä sinne olen jo tarjonnut, mutta en ole huomannut mitään suurta vaikutusta asiaan.
Kiitos.
VW Golf IV BCA lämpöanturi
Valvoja: ffp jäsenet
Tosiaan, myös tyhjäkäynti heijaa hieman. Kuuluuko sen normaalisti heijata lainkaan?
Tällä hetkellä kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat tasaisesti n. 1200rpm. josta ne jonkin ajan kuluttua laskevat noin 700-800 rpm tietämiin. Tyhjäkäynti heijaa hieman reilun viisarin paksuuden verran, oisko n. 200rpm?
Tällä hetkellä kylmänä käynnistettäessä kierrokset ovat tasaisesti n. 1200rpm. josta ne jonkin ajan kuluttua laskevat noin 700-800 rpm tietämiin. Tyhjäkäynti heijaa hieman reilun viisarin paksuuden verran, oisko n. 200rpm?
Nyt mulla ei ainakaan tyhjäkäynti heijaile yhtään. Jengamittari ei liiku yhtään ainakaan silmillä havaittavasti ja tyhjäkäynti on tasainen.
Ennen anturin vaihtoa se heijasi melko reilustikin ja käynti oli muutenkin sellaista röpöttävää.
Lisäksi saattoi valoissa seisoessa yhtäkkiä nakata kierrokset sinne +3000rpm ja pysyi siellä jonkin aikaa. Ennenkuin tuon osan vaihdoin niin homma alkoi jo mennä täysin hullutteluksi, saattoi sammua koko auto valoihin ja joutui muutaman kerran starttaamaan jne...
Mutta veikkaisin että sultakin ongelma katoaa tuon anturin vaihdolla. Ainakin oireet täsmäävät...
Ennen anturin vaihtoa se heijasi melko reilustikin ja käynti oli muutenkin sellaista röpöttävää.
Lisäksi saattoi valoissa seisoessa yhtäkkiä nakata kierrokset sinne +3000rpm ja pysyi siellä jonkin aikaa. Ennenkuin tuon osan vaihdoin niin homma alkoi jo mennä täysin hullutteluksi, saattoi sammua koko auto valoihin ja joutui muutaman kerran starttaamaan jne...
Mutta veikkaisin että sultakin ongelma katoaa tuon anturin vaihdolla. Ainakin oireet täsmäävät...
Jep, lisäks auton takana seistessä kuuluu toisinaan tyhjäkäynnillä juuri Tomperon kuvailema "hörähdys".
Ajattelin, että vaihdatan anturin samalla jakohihnojen vaihdon kanssa, kun kerran auto silloin viedään liikkeeseen laitettavaksi, míkäli nyt ennen sitä ei tule mitään tämän kummempia ongelmia asian tiimoilta.
Kiitos teille
Ajattelin, että vaihdatan anturin samalla jakohihnojen vaihdon kanssa, kun kerran auto silloin viedään liikkeeseen laitettavaksi, míkäli nyt ennen sitä ei tule mitään tämän kummempia ongelmia asian tiimoilta.
Kiitos teille
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa