uudet hakkapeliitta5 ei toimi.. missä vika?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

uudet hakkapeliitta5 ei toimi.. missä vika?

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 21.1.2009 22:17

mikä talvinakki teil on pitänyt parhaiten III koppasessa? ko ostin kärryn ni alla oli hakkapeliitta4 jotka oli samana talvena ostetut edellisen omistajan toimesta mut ei pitäny jarrutuksissa ja kaarteissa lähti luisuun, ei hyvä. ostin viime talvena gislaved nastat alle, uutena piti hyvin mut heikkeni pito perkeleesti 10tkm jälkeen ja nyt viimoset 10tkm on tullu liukasteltua vaikka pinta o miltei uus ainaki näöltään ja muutama nasta vain uupuu.. menin tänää ja ostin hakkapeliitta5 (380e) ja 45km ajamisen jälkeen tuntuu että vanhat piti paremmin, voi vitt*..

eli autoon on vaihdettu iskarit, jouset, yläpäät, alapallonivelet, koiranluut, takatukivarren puslat.. nelipyöräsuuntaus on tehty iskari rempan jälkeen. 2tkm ajettuani apparin puoleinen iskari meni paskaks ja sain uuden takuuseen mutta ei tehty suuntausta ko takuukorjaaja sano että samassa linjassa ko ennen irtiottoa, sillo kesäkelissä ei ainakaan yhtään hakenu.. takatukivarsipuslien vaihdon jälkeen suuntaus tehtiin laserilla ja heittoa oli 0.5mm auton runkoon nähden, eli ei pitäs vaikuttaa. mutta viel eilen vanhat gislavedit ei ollu läheskään näin ura herkkiä ko nää tänää ostamani hakkapeliitta5, rengaspaineita en tarkastanu mut kaiketi ne liikkeessä tietää. eli mitä puslia kannattas men vaihtamaan että ajelu korjaantus, missään tosin ei silmiinpistävästi ole väljää. voiko raidetangonpää tehä sit tota mut niissäkään ei o väljyyttä.. ja viel onkelmana että ko ei tiedä puslien nimiä ni ei ossaa kysyäkkään.. etutukivarren takapusla ja etupusla jos oikeil nimil kutsun, näissä pien väljyys, voikohan noi tehdä uraherkkyyden ja vispaamisen..

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 21.1.2009 23:04

Kato nyt rengasleveys ettei ole liikaa ko.autolle. Tarkista myös paineet ja kokeile eri paineilla.
Lämpötilat vaikuttaa hyvin paljon paineisiin.Vanne et että on oikea.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 21.1.2009 23:24

Kyllä kolmoskoppa golffiin kannattaisi iskarin vaihdon jälkeen pyöränkulmat tarkastaa. Pirun hankala on saada kiristettyä Camber juuri oikeaan paikkaan. Ja jos camber heittää millin, auraus heittää jo pirusti.

Mulla on Eosissa 225/45 R17 hkpl vitoset, eikä oo ollu valittamista pidossa eikä suuntavakavavuudessa.

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 21.1.2009 23:30

rengasleveys on juuri se mitä otteessa lukee eli 185 / 65 / 14 ja alkuperäset golffin vanteet ja suoratkin pitäs olla tai ainakaan ei liikkeessä mainittu eikä tärisytä..

pitää huomen ajella johki missä tarkastetaan etukulmat..

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 22.1.2009 0:03

Lämpötila vaikuttaa tosi paljon renkaan pitämiseen. Eikä ne uudet renkaat heti ole parhaimmillaan. Hetken ajaa nii luulis paranevan kyllä. Pari sataa km niin pitäs olla peremmat. Tuommonen muistikuva mulle on vaa jostai jäänyt.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.1.2009 0:14

Continentaleita ihmettelin muutaman sataa kilometriä kun pito parani koko ajan...

pagiboy
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.8.2005 19:25

ViestiKirjoittaja pagiboy » 22.1.2009 13:03

suuresti epäilen että renkaassa ei ole mitään vikaa.. hkpl5 ainakin omasta mielestäni on vakaa ja hyvä rengas ajaa.. varsinkin kun ovat vielä oikean kokoiset autoon!!


työkseen noita kulmiakin tulee säädettyä ja melkein voisin sanoa että 3 koppa golffista jos käyttää tolppaa irti niin sitä ei saa samaan kohtaan vaikka merkkaisi sen huolella..

autosi käyttäytyminen vaikkuttaa ihan siltä että kulmat olis pahasti pielessä??

onko takapäässä kulmat kohdallaan?? takapään puslat ehjät ?yleensä tollasta "käyttäytymistä" näkee sillon kun takapään säädöt on vituillaan!!

etutolpan irroitushan vaikuttaa suoranaisesti kahteen tärkeään kulmaa keulassa suurimaksi osakseen camber-kulmaan ja hiukan myös auraukseen

SUOSITTELEN lämpimästi kulmien tarkastamista!!

vink vink käytkö aina samassa paikassa säädättämässä kulmat?? kannattaisiko kokeilla jonkun muun yrityksen palvelua??

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 23.1.2009 22:06

tiettävästi alotus kirjootuksessa lukkoo mitä on vaihettu ja on vaihettu takapuslat sekä katottu kohilleen 0.5mm tarkkuudella laserilla kotioloissa, ei liikkeessä.. pito parantunu helevetisti ko ajellu nyt 800km mut haeskelee jonnii verran..

ei o samas paikas säädetty ko kerran, itte tehny aiemmi.. nyt ei vain ollu laite kotosalla että oisin voinu mitata..

maanantaina vaihdan moottorin kannatinkumityynyt 3kpl, käsijarruvaijerit, jarruhihnat ja etulaakerit ja jos raidetangonpäät.. ni sit vien sen kulmien tarkasteluun..

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 5.2.2009 16:35

Ne hakkapaliitta 5:t on tosi löysät ja huono ajoiset renkaat, ei minkäänlaista tuntumaa tiehen.
Ainakaan mun 3bg passattiin ne ei sovi yhtään, pitänee kumminki ajella kerran tuli hankittua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.2.2009 22:08

Kannattaa nyt kuitenkin ajella vielä jokunen kymmentä kilometriä, niin renkaan pinnasta kuluu pintakerros pois. Pitäisi kumin pidonkin parantua kun töhnät lähtee kumin pinnasta.

Mulla alla HKPL4:t eikä noikaan oikein tunnu jäisellä asvaltilla pitävän. Toista vastaavaa kulkinetta joskus HKPL5:lla testanneena suurta pitoeroa ei ole, nastamelua kyllä huomattavasti vähemmän. Ei jäisellä asvaltilla pidä oikein mikään, ainakaan nastoista ei ole iloa...

rengaspaineita en tarkastanu mut kaiketi ne liikkeessä tietää
En luottaisi, paineet ovat liikkeiden jäljiltä yleensä ihan mitä sattuu, ainakin omien kokemusten pohjalta...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.2.2009 10:03

Ne hakkapaliitta 5:t on tosi löysät ja huono ajoiset renkaat, ei minkäänlaista tuntumaa tiehen.
Ainakaan mun 3bg passattiin ne ei sovi yhtään, pitänee kumminki ajella kerran tuli hankittua.

Allek. ei komppaa tätä. Itsellä alla 185/55/15 HKPL5:t ja kyllä noi kivasti pitää ja kaarteisiinkin uskaltaa painaa melkein kuin kesäkelillä.

Mika B
-
Viestit: 382
Liittynyt: 5.1.2007 10:38

ViestiKirjoittaja Mika B » 6.2.2009 10:42

kilpijoki kirjoitti:Itsellä alla 185/55/15 HKPL5:t ja kyllä noi kivasti pitää ja kaarteisiinkin uskaltaa painaa melkein kuin kesäkelillä.

Sama kokoonpano Corradossa ja samat fiilikset muutenkin, pitää kuin purkka tukassa.

Ja mun 3BG:ssä on jotkut hiton kitkat, ei pitoa eikä tuntumaa. Pitoon auttaa renkaiden vaihto, mutta tuntumaan joutunee satsaamaan jo alustasarjaankin.. :)

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 7.2.2009 15:35

vitosetki pitää nykyään toodella hyvin.. nyt takana joku 5 tonnia ja tuntus et pito vain paranee.. kaikki kulmat on kohdillaan eli se vain oli alku jäykkyyttä..

helmut
-
Viestit: 599
Liittynyt: 12.9.2005 15:18

ViestiKirjoittaja helmut » 7.2.2009 16:15

Mulla on myös hkpl5 audi a6 q:ssa koossa 225/40 18 ja mielestäni ne on kyllä parhaat nastat millä oon ajanu.. Erittäin hiljaset ja ei vetele ja hyvä pito.
Viimeksi muokannut helmut, 7.2.2009 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Paroni
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Paroni » 7.2.2009 16:28

Tosta ekasta viestistä saa käsityksen että mikään rengas ei pidä, mutkissa puskee ja ei pysähdy mitenkään? Onko vauhtia kuinka paljon? Talvi on talvi ja kesä on kesä..
Itsellä ei ole mitään ongelmia pysyä omalla kaistalla ja alla on jotkut todella halvat nastat.. Jos ei ajotyylillä pito parane niin ei se ainakaan renkaissa vika ole...

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 7.2.2009 21:13

Vetää ketjut alle niin johan pitää...

Kolffin rimpulassa oli 195/65/15 hkpl 5:set. Rampeissa tuli aina mieleen, että renkaat lähtee just alta. Nostin paineita, ei merkittävää vaikutusta. Nyt on painavampi auto jossa vastaava koko, mutta 4:set ja mielestäni helvetisti parempi. Pito 5:sissa oli parempi, mutta ajettavuus moottoritienopeuksissa huonompi. Ja semmoinen mielikuva jäi, että 5:sissa nastat pysyi paremmin kuin nelosissa.

Varmaan näitä ongelmia ei esiinny kun profiili alkaa olla alle 45 ja nopeusluokka riittävä...

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 7.2.2009 22:35

Meillä tuossa rouvan G3:ssa Continental Conti Viking Contact 3:t ja täytyy sanoa että on aivan loistavat renkaat. Ehdottomasti on meikäläisen auton seuraavat talvirenkaat. Rengasmelu lähes nolla, pitoa löytyy paremmin kuin Jetassa HKPL5:sta. En voi muuta kuin ylistää!

Jetalla olen rallatellut talvirenkailla vuodessa n. 30 tkm ja joudun valitettavasti sanomaan, että Nokialaisiin en turvaudu enää - en kitkoissa enkä nastoissa. En edes viitsi ruveta latelemaan sitä listaa mikä näissä HKPL5:ssa mättää, mutta kun ei toimi niin ei toimi.

poffi
-
Viestit: 86
Liittynyt: 21.9.2007 21:30

ViestiKirjoittaja poffi » 7.2.2009 23:03

itellä conti 5 kitkat ja hyvä pito. ainakin täällä etelän lumi jää loska sotkussa.

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 7.2.2009 23:30

Syksyllä tulee myyntiin sit uudet HKPL 7:t ;) Meille tuli töihin 4 sarjaa noita viime viikolla esittelyyn ja testattavaks. Aika mielenkiintonen kuvio siinä kyl on ja nastakin muuttunu paljon vitosesta. Lupaavat et olis VIELÄ parempi kun vitonen mut se nähään sit ku pääsee testaa kunnolla niit ;D

nakunaakka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 1.4.2006 0:48

ViestiKirjoittaja nakunaakka » 8.2.2009 11:26

""Tosta ekasta viestistä saa käsityksen että mikään rengas ei pidä, mutkissa puskee ja ei pysähdy mitenkään? Onko vauhtia kuinka paljon? Talvi on talvi ja kesä on kesä..
Itsellä ei ole mitään ongelmia pysyä omalla kaistalla ja alla on jotkut todella halvat nastat.. Jos ei ajotyylillä pito parane niin ei se ainakaan renkaissa vika ole...""

nopeus vaihtelee mut älöttömyyksiin ei mennä.. kihara tiellä pyritään pitää se vauhti siinä 80-100 välissä näillä hpl5 silla.. entisillä samalla tiellä talvella ei päässy ees kuuttakynyppiä että ei tarttennu peljätä lähestyvvää penkkaa.. renkaat on aika kova ääniset mut voi johtua siitäki ko toi kiesi on farkku ja poistettu takapenkit, ei o eristystä senkää vertaa.. ajettavuus pitemmäs matkaajossa ruhtinaallinen verrattuna aiempiin, ei enää vetele paitti se melu mut laittaa ratioo vähä kovemmalle.. aluks ne ei pitäny, oli varmaa varastointirasvat viel niskassa :) mut nyttemmin pitää..

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 8.2.2009 11:31

Alla jo kolmatta talvea Corradossa GoodYear UltraGrip 500 195/55/15 ja hyvin pitää. Toki eivät nuo enää missään nimessä uudet ole, mutta paremmin pitävät kuin Venton Hakka4:t.

UGP 500:set ostanen ens talveksikin. Kuulemma Pohjois-Suomessa Liikkuvan Poliisin suosima malli tuo. Onhan se meluisa ku mikä, mutta Corrado ei nyt niitä hiljaisimpia autoja ole muutenkaan... :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.2.2009 22:08

itse hommasin vuosi sitten hkpl 5 golffiin koossa 185/55r15 ja pito oli ihan tautinen. jäällä ja lumella. nyt continentalit koossa 175/70r13 ja sivuttais pito on ainaski heikompi conteissa ku nokialaisissa.. en pysty nyt suoraan sanomaan kummat on paremmat ku eri kokoa mutta plussaa conteista ainaski melun takia..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa