Mihin autoihin 1y kone+laatikko *Lisäkysmy turbosta*
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Mihin autoihin 1y kone+laatikko *Lisäkysmy turbosta*
Onko jotain taulukkoa mistä näkis mihin autoihin menee heittämällä kiinni tuommonen -97 toledo 1.9d kone+aski. Polo nyt ainakin eikö? Onko väliä korimallilla?
Täytyis heittää tuosta kukkamaasta 180tkm. ajettu motti johonkin ruosteettomampaan :)
Aihioitakin saa tarjota!
Täytyis heittää tuosta kukkamaasta 180tkm. ajettu motti johonkin ruosteettomampaan :)
Aihioitakin saa tarjota!
Viimeksi muokannut audi(ni)sti, 18.2.2009 19:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Jotain antaa tuo cooderi, paikkansapitävyyttä taas ei tiedä
*Kliks*
*Kliks*
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Oli hyvä linkki!
No esimerkiksi tämän kanssa luulis tulevan ongelmia katsastuksessa:
http://www.nettiauto.com/1757867
Mites iso puljaaminen tuossa on ammattimieheltä? Sähköt yms.
No esimerkiksi tämän kanssa luulis tulevan ongelmia katsastuksessa:
http://www.nettiauto.com/1757867
Mites iso puljaaminen tuossa on ammattimieheltä? Sähköt yms.
Tuota samaa 020 laatikkoa on tuossa linkitetyssä farkkupolossa, sekä myös classic, eli sedani polossa. Tämä on saletisti varma tieto koska yhteen -96:een olen laatikkoremontin tehny. Samanlaiset tankosiirtäjät ja kaikki löytyy. Voi olla toki vaijerisiirtäjälläkin mutta se sitten jo 02A loota. En kyllä tuota mekaanista diisseliä tuohon sähködiisselin paikalle lähtisi HENKILÖKOHTAISESTI värkkäämään. Tosi helppo bolt-on settihän tämä olisi mk3 volkkareihin. Ja miksei joihinkin vanhempiin kakkoskoppasiinkin.
En sitten tiedä miten toimisi jos laittaa tuohon 1Y:hyn sähköpumpun yms. Lie sama savotta edessä kuin mekaanisen tdi:n teko.
En sitten tiedä miten toimisi jos laittaa tuohon 1Y:hyn sähköpumpun yms. Lie sama savotta edessä kuin mekaanisen tdi:n teko.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 38
- Liittynyt: 7.3.2005 1:34
En sitten tiedä miten toimisi jos laittaa tuohon 1Y:hyn sähköpumpun yms. Lie sama savotta edessä kuin mekaanisen tdi:n teko.
Niin siis tuollahan tarkotin sitä, että 1Y asennetaan esim Polo Classic -98 SDI:n, missä polttoaineen jakaa alunperin eculla ohjattu sähköpumppu. Ja että 1Y:n alkuperäinen mekaaninen syöttöpumppu korvattaisiin juuri tällä sähköisellä.
Helppo homma se on 1Y Jettaan laittaa.. Ainoat koneeseen tulevat johdot kun ovat antureiden ja sammutussolenoidin piuhat.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Empäs vaihdakkaan konetta toiseen vaan löytyi edullinen hitsari joka laittaa pellit kuntoon.
Keskustelusta kuitenkin jäi muhimaan takaraivoon kysymys että kuinkas helppo savotta taasen on heittää turbo tuohon d-versioon? Eli mitä rakenteellisia eroja on td- ja d-versioissa, jos noin niinku voemoo haluaisi edes pikkusen enemmän...
Keskustelusta kuitenkin jäi muhimaan takaraivoon kysymys että kuinkas helppo savotta taasen on heittää turbo tuohon d-versioon? Eli mitä rakenteellisia eroja on td- ja d-versioissa, jos noin niinku voemoo haluaisi edes pikkusen enemmän...
1Y on erittäin hyvä turbotuskohde.
Onhan siinä eri männät ja kiertokanget kuin TD:ssä, mutta todella vahvat ovat. Kanget muistuttavat I-profiileja, ja esim. öljypohjassa on valmiina vaakatason loiskelevy.
Mäntien öljysuihkutkin ovat valmiina. Ihan reilusti vaan turbottamaan, noista on mm. Ruotsissa otettu 250 hv konetta avaamatta.
Onhan siinä eri männät ja kiertokanget kuin TD:ssä, mutta todella vahvat ovat. Kanget muistuttavat I-profiileja, ja esim. öljypohjassa on valmiina vaakatason loiskelevy.
Mäntien öljysuihkutkin ovat valmiina. Ihan reilusti vaan turbottamaan, noista on mm. Ruotsissa otettu 250 hv konetta avaamatta.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Nyt alkoi kyllä innostumaan toden teolla! Sais tuohon iänikuiseen nuhapumppuun pikkusen potkua. Viimitteeks kirosin tuossa viikko sitten, kun olin ohituskaistalla ja yritin mennä rekan ohi ja siinä kohtaa juuri oli mäki...en sitten päässyt rekan ohi vaan oli palattava jarrun kanssa takaisin taakse...
öljynkierronhan sille turbolle joutuu väsää.. ja turbolta öljyn paluu paikkaa ei vapari lohkoissa ole ,ainakaan kaikissa ,että joutuu laittaa 1.6tdn öljypohjan ja laittaa siihen se öljynpaluu.
td:ssähän öljynkierto tulee öljynsuodattimen jalasta. sen joutuu myös vaihtaa vapari koneseen.
näin ainakin -92 vapari ventossa joka turbotettiin.
noin se ainakin oli helpoin tehdä silloin omasta mielestä. korjatkaa jos tuntuu siltä :)
EDIT:
mikä ero on noilla 1 ja 2 vaihesuuttimilla?
td:ssähän öljynkierto tulee öljynsuodattimen jalasta. sen joutuu myös vaihtaa vapari koneseen.
näin ainakin -92 vapari ventossa joka turbotettiin.
noin se ainakin oli helpoin tehdä silloin omasta mielestä. korjatkaa jos tuntuu siltä :)
EDIT:
mikä ero on noilla 1 ja 2 vaihesuuttimilla?
vakio syötöillä ajellessa eroa on vain käyntiäänessä,ja voisin väittää ett 1 vaiheissa on nätimpi ääni tyhjäkäynnillä = o
Kaksvaiheinen ei pölläytä ihan niin paljoa kun syöttöä on reilusti,ja sit noita kaks vaiheisia on pariakin erillaista ettei mene homma ihan liian helpoksi.Nyrkkisääntönä vois sanoa ett mitä kovempi paine lukee kyljessä ja mitä isompi suuttimenrungon halkaisija on niin sitä parempi normi virittelijää ajatellen.
Jos taskussa on ylimääräistä niin tammerdieselistä BIOdieseliin tarkoitettut suuttimet,185bar ja todella avara dieselkanava suuttimen sisällä....
Kaksvaiheinen ei pölläytä ihan niin paljoa kun syöttöä on reilusti,ja sit noita kaks vaiheisia on pariakin erillaista ettei mene homma ihan liian helpoksi.Nyrkkisääntönä vois sanoa ett mitä kovempi paine lukee kyljessä ja mitä isompi suuttimenrungon halkaisija on niin sitä parempi normi virittelijää ajatellen.
Jos taskussa on ylimääräistä niin tammerdieselistä BIOdieseliin tarkoitettut suuttimet,185bar ja todella avara dieselkanava suuttimen sisällä....
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Eli jos tästä nyt jotain listaa väsäisi niin:
-turbo (mitä suosittelette jos tehot vaikkapa 120 nurkilla?)
-pakosarja
-suuttimet
-öljypohja 1.6td (miksei 1.9td pohja kelpaa?)
-Öljynsuodattimen jalka?
Jotain muuta vielä?
Mites paljon tällaiselle läjälle mahtaa tulla hintaa? Ei varmaan montaa sataa, kun kuitenkin "vanhaa tekniikkaa".
Meneekö nämä ihan bolt-on paitsi tietysti tuo öljyn kierto? Entäs täytyykö tuota askeettista tietokonetta jotenkin ohjelmoida? Kulkeeko tuo öljy sitten ihan paineen alaisena turbon kautta vai vaatiiko ylimääräisiä järjestelyitä?
Tiedän, osa kysymyksistä on varmasti raivostuttavan tyhmiä...
Edit: 1 kysymys lisää
-turbo (mitä suosittelette jos tehot vaikkapa 120 nurkilla?)
-pakosarja
-suuttimet
-öljypohja 1.6td (miksei 1.9td pohja kelpaa?)
-Öljynsuodattimen jalka?
Jotain muuta vielä?
Mites paljon tällaiselle läjälle mahtaa tulla hintaa? Ei varmaan montaa sataa, kun kuitenkin "vanhaa tekniikkaa".
Meneekö nämä ihan bolt-on paitsi tietysti tuo öljyn kierto? Entäs täytyykö tuota askeettista tietokonetta jotenkin ohjelmoida? Kulkeeko tuo öljy sitten ihan paineen alaisena turbon kautta vai vaatiiko ylimääräisiä järjestelyitä?
Tiedän, osa kysymyksistä on varmasti raivostuttavan tyhmiä...
Edit: 1 kysymys lisää
Minä en näkisi syytä vaihtaa tuota öljypohjaa yhtään mihinkään. Irti sen toki joutuu käyttämään, että saa sen öljynpaluun paikan siihen hitsattua. Muista hitsata öljynpinnan yläpuolelle! Melkeinpä kiinnitystasoon kiinni, mutta katso ettei osu kiinnityspultin kohdalle. ;) Se kannattanee hitsata sinne koneen takakannakkeen paikkeille, niin ei ole dp:nkään edessä. Joku 12mm tai suurempi putki on hjuva.
Turboksi nuille tavoitteille käy vallan mainiosti 1.6TD:n t3 Garretti. Sillä muistaakseni on juurikin 1.9TD:stä penkitetty vakiopumpulla 150hp. Ja vielä 1.6TD:n pakosarja. Pakosarja passaa kanteen bolt-on periaattella, sekä tuo turbo siihen, mikäli on nelireikäsellä laipalla.
Lisää tuohon ostoslistaasi myös TD:n LDA:lla oleva syöttöpumppu. Siitä ei vielä tainnut kukaan mainita. Tuo vaparin pumppu antaa kyllä ainetta alakierroksilla, mutta jää yläällä jälkeen siinä, missä tuolla LDA:lla varustettu pumppu vielä jatkaa ahtojen mukaan.
Öljynsuodattimen jalka myös AAZ, 1Z, AHU tai AFN. Niissä on öp-lähtö valmiiksi banjolla.
Vaikka AAZ:n suuttimet, niillä pääsee hyvinkin tuohon 120hp:n tuloksiin.
Menee paineella turbolle tuolta suodattimenjalasta, mutta valuu vapaasti öljypohjaan turbolta. Riittää kunhan paluupuolen liitokset ovat tiiviitä, ettei öljyt vuoda ulospäin.
Kyllä, kunhan saat kokoonpanon kunnolla toimimaan niin varmasti kytkinkin alkaa luistamaan. Varsinkin jos et tiedä milloin viimeksi levy on vaihdettu.
Ja jonkunlainen välijäähytinkin olisi plussaa. Tuntuu persdynossa heti. Vaikka vain joku TDI:n orkkisjäähy. Eivät pitäisi kalliita olla ahtoputkineen. Tdi:n imusarjaan passaa tuo alkup ahtoputkistokin suoraan. Vapari-imusarja erillainen ja ilman tulokin eri päässä. Joutuu tekemään ahtoputket melko pitkälle itse. Ja tuo TD:n pakosarja ei passaa vapari-imusarjan kanssa yhteen.
Tuohan riippuu siitä, että teetkö uusilla vai käytetyillä osilla. ;) Ei vaan, muutamia satasia saat varata. Kallein taitaa olla tuo 1.9TD:n syöttöpumppu. Kunhan et sorru maksamaan purkaamoille överihintoja osista niin budjetin pitäisi pysyä kuosissaan.
Lisätkää muut jos jotakin unohtui.
Turboksi nuille tavoitteille käy vallan mainiosti 1.6TD:n t3 Garretti. Sillä muistaakseni on juurikin 1.9TD:stä penkitetty vakiopumpulla 150hp. Ja vielä 1.6TD:n pakosarja. Pakosarja passaa kanteen bolt-on periaattella, sekä tuo turbo siihen, mikäli on nelireikäsellä laipalla.
Lisää tuohon ostoslistaasi myös TD:n LDA:lla oleva syöttöpumppu. Siitä ei vielä tainnut kukaan mainita. Tuo vaparin pumppu antaa kyllä ainetta alakierroksilla, mutta jää yläällä jälkeen siinä, missä tuolla LDA:lla varustettu pumppu vielä jatkaa ahtojen mukaan.
Öljynsuodattimen jalka myös AAZ, 1Z, AHU tai AFN. Niissä on öp-lähtö valmiiksi banjolla.
Vaikka AAZ:n suuttimet, niillä pääsee hyvinkin tuohon 120hp:n tuloksiin.
Kulkeeko tuo öljy sitten ihan paineen alaisena turbon kautta vai vaatiiko ylimääräisiä järjestelyitä?
Menee paineella turbolle tuolta suodattimenjalasta, mutta valuu vapaasti öljypohjaan turbolta. Riittää kunhan paluupuolen liitokset ovat tiiviitä, ettei öljyt vuoda ulospäin.
Jotain muuta vielä?
Kyllä, kunhan saat kokoonpanon kunnolla toimimaan niin varmasti kytkinkin alkaa luistamaan. Varsinkin jos et tiedä milloin viimeksi levy on vaihdettu.
Ja jonkunlainen välijäähytinkin olisi plussaa. Tuntuu persdynossa heti. Vaikka vain joku TDI:n orkkisjäähy. Eivät pitäisi kalliita olla ahtoputkineen. Tdi:n imusarjaan passaa tuo alkup ahtoputkistokin suoraan. Vapari-imusarja erillainen ja ilman tulokin eri päässä. Joutuu tekemään ahtoputket melko pitkälle itse. Ja tuo TD:n pakosarja ei passaa vapari-imusarjan kanssa yhteen.
Mites paljon tällaiselle läjälle mahtaa tulla hintaa?
Tuohan riippuu siitä, että teetkö uusilla vai käytetyillä osilla. ;) Ei vaan, muutamia satasia saat varata. Kallein taitaa olla tuo 1.9TD:n syöttöpumppu. Kunhan et sorru maksamaan purkaamoille överihintoja osista niin budjetin pitäisi pysyä kuosissaan.
Lisätkää muut jos jotakin unohtui.
Monasti noissa suodattimenjaloissa on valmiiksi ylimääräsiä tulpattuja lähtöjä. Jos ei oo niin äkkiä siihen semmosenkin poraa ja kierteyttää, ei tartte kattella turhaan toista. 1,9 öljypohjassa ei oo paluuputken nippaa, 1,6 pohjassa on. Vakiosuuttimetkin passaa aivan hyvin olla, kunhan vaan kunnossa ja nostaa avautumispaineet kohdilleen.
1y:n suodattimenjalassa muistaakseni oli se sama pahka, missä on öp-lähtö. Mutta siihen tosiaan pitää se reikä porata. Omin käsin ilman pylväsporaa ei kannata lähtiä koittaa. Sittenpä jää jäljelle että vie jollekkin teetätettäväks tai ostaa sen valmiin jalan. Hinnassa tuskin ei ole suurta eroa, jos ei sitten saa reijäntekoa tutuntuttu-hintaan.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
Kiitos vinkeistä. Ehdein tuossa jo katsomaan hintoja osille ja täältä foorumin kautta löytyi muutamatkin myynti ilmot. Setille hintaa joku ~400€. Itse suodatinjalka oli 20 hujakoilla joten itse en ala vääntämään. Kalleimmat oli juuri tuo turbo ja pumppu.
Mites paljon tuo orggis kytkin kestää? Se nimittäin on vaihdettu kesällä ja en kovin halukas ole sitä uusimaan. Itse asiassa juttu lähtikin siitä että pannuun on juuri vaihdettu 1000€ edestä palikkaa ja ajattelin sillä vielä ajella siksi.
Mites paljon tuo orggis kytkin kestää? Se nimittäin on vaihdettu kesällä ja en kovin halukas ole sitä uusimaan. Itse asiassa juttu lähtikin siitä että pannuun on juuri vaihdettu 1000€ edestä palikkaa ja ajattelin sillä vielä ajella siksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa