Ajoneuvon osto EU maasta, ja ajaminen siellä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

Ajoneuvon osto EU maasta, ja ajaminen siellä?

ViestiKirjoittaja markkuk » 12.1.2009 17:23

Unelmissa olisi ostaa auto toisesta EU maasta. Tässähän ei ole vielä mitään ihmeellistä. Mutta:

Jos haluankin ajaa sillä EU maasta ostamallani autolla siellä samaisessa EU maassa vaikka kolme kuukautta? Mitä vaikeuksia aiheuttaa, vai onko edes mahdollista ilman että sen vaihtaa suomen kilpiin?

Ilmeisesti auto pitää rekisteröidä omiin nimiin kyseisessä maassa, ja hankkia sieltä vakuutus myös kyseiseen ajoneuvoon?

Jos jollakin on omakohtaista kokemusta asiasta, niin olisin kiinnostunut kuulemaan lisää...

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 12.1.2009 17:27

Ei ole kokemusta EU-maasta mutta ei se niin erilaista ole muuallakaan.
Auto omiin nimiin, paikallinen vakuutus ja sitten vain ajelemaan. Yleensä vaaditaan se että on asuinpaikka siinä maassa minne auto rekisteröidään.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 13.1.2009 21:44

Kyllähän se kaksi viikkoa ainakin onnistuu helposti... siitä pitempi aika voi ehkä olla hankala.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 14.1.2009 17:08

mikäs tuo maaginen kaksi viikkoa on?

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 15.1.2009 19:57

Eli se on tuo euroopan siirtokilpien kilpien pituus...niillä saa ajaa euroopassa sen kaksi viikkoa ja sitte suomessa ei tarvi erikseen hakea siirtokilpiä veropäätöstä odotellessa, (voi ajaa ainakin sen 3kk:tta suomessa) kunhan ottaa vakuutuksen sen jälkeen kun tuo euroopan vakuutus loppuu.

Näin ainakin 2007 kesällä.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 15.1.2009 20:36

No riippuu aika paljon EU maasta. Eri käytäntöjä eri maissa. Toisissa lie lähes mahdotonta saada siirtokilpiä (esim. Italia).
Saksasta saa exporttikilvet ja vakuutuksen pidemmäksikin aikaa. Maksimi aikaa en tiedä, mutta ainakin 1kk onnistuu. Todennäköisesti pidempääkin, jos tarvetta on.
Jos kyseessä on vähänkään arvokkaampi auto niin kannattanee kysyä omasta vakuutusyhtiöstä kasko heti ostovaiheessa.

Ja suomessa joutuu todellakin hakemaan tarralaput kun ulkomaisista kilvistä leima loppuu.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 15.1.2009 21:34

no saksa taitaa olla tässä tapauksessa kysymyksessä..

koko tämän touhun ideana on se, että olisi oma auto käytössä työkomennuksen ajan siellä saksassa, ja sitten ajaisi sen sieltä kotomaahan komennuksen päätyttyä..

osaako joku sanoa minkälaista hintaa tahi "korjauskerrointa" ne pitää vakuutuksille yms jos heille ulkomaalainen niitä ostaa?

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 15.1.2009 23:17

En millään saa päähän paljon se vakuutus maksoi....voisko olla jopa 100ecua/ 2vko, vai olikohan siinä noita rekisteröimis juttuja samassa.
Kyllä tosiaan se kasko kannattaa käydä sopimassa lähtiessä.

Kyllä minä vaan ajoin ne kilvet/vakuutuksen loppuun suomessa, sitte alkoi tavallinen(suomen) vakuutus niillä samoilla saksan punapää kilvillä, joilla ajoin sen tasan 3kk.

Kysyin tullista, rekisteröintikatsastuksen yhteydessä konttorilta ja pysäyttäessä poliisilta. Ainakaan ed. mainitut tahot ei vaatinu suomen siirtokilpiä (tarroja), ni en kyllä tiedä sitte kuka niitä vaatis, ellei itte välttämättä niitä halua käydä erikseen ostamassa.

Hauska kun poliisit yhden kerran pysäytti (ylinopeudesta) ni kysy vaan että kummalla rekisterikilvellä auto on? teetin saksassa kilpikonttorilla ns. hupikilven tekstillä KUKSI ja se oli takaikkunalla.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 17.1.2009 20:50

Miksi muuten nykysin on kannattavampaa/halvempaa tuoda auto saksasta ja myydä se ennen verojen maksuja, kuin että myisi sen verojen maksun jälkeen. Tommosta oon lukenu jostakin lehdestä. Tais olla Moottori. Ihan niinku tollein bisnesmielessä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa