Unelmissa olisi ostaa auto toisesta EU maasta. Tässähän ei ole vielä mitään ihmeellistä. Mutta:
Jos haluankin ajaa sillä EU maasta ostamallani autolla siellä samaisessa EU maassa vaikka kolme kuukautta? Mitä vaikeuksia aiheuttaa, vai onko edes mahdollista ilman että sen vaihtaa suomen kilpiin?
Ilmeisesti auto pitää rekisteröidä omiin nimiin kyseisessä maassa, ja hankkia sieltä vakuutus myös kyseiseen ajoneuvoon?
Jos jollakin on omakohtaista kokemusta asiasta, niin olisin kiinnostunut kuulemaan lisää...
Ajoneuvon osto EU maasta, ja ajaminen siellä?
Valvoja: ffp jäsenet
Eli se on tuo euroopan siirtokilpien kilpien pituus...niillä saa ajaa euroopassa sen kaksi viikkoa ja sitte suomessa ei tarvi erikseen hakea siirtokilpiä veropäätöstä odotellessa, (voi ajaa ainakin sen 3kk:tta suomessa) kunhan ottaa vakuutuksen sen jälkeen kun tuo euroopan vakuutus loppuu.
Näin ainakin 2007 kesällä.
Näin ainakin 2007 kesällä.
No riippuu aika paljon EU maasta. Eri käytäntöjä eri maissa. Toisissa lie lähes mahdotonta saada siirtokilpiä (esim. Italia).
Saksasta saa exporttikilvet ja vakuutuksen pidemmäksikin aikaa. Maksimi aikaa en tiedä, mutta ainakin 1kk onnistuu. Todennäköisesti pidempääkin, jos tarvetta on.
Jos kyseessä on vähänkään arvokkaampi auto niin kannattanee kysyä omasta vakuutusyhtiöstä kasko heti ostovaiheessa.
Ja suomessa joutuu todellakin hakemaan tarralaput kun ulkomaisista kilvistä leima loppuu.
Saksasta saa exporttikilvet ja vakuutuksen pidemmäksikin aikaa. Maksimi aikaa en tiedä, mutta ainakin 1kk onnistuu. Todennäköisesti pidempääkin, jos tarvetta on.
Jos kyseessä on vähänkään arvokkaampi auto niin kannattanee kysyä omasta vakuutusyhtiöstä kasko heti ostovaiheessa.
Ja suomessa joutuu todellakin hakemaan tarralaput kun ulkomaisista kilvistä leima loppuu.
no saksa taitaa olla tässä tapauksessa kysymyksessä..
koko tämän touhun ideana on se, että olisi oma auto käytössä työkomennuksen ajan siellä saksassa, ja sitten ajaisi sen sieltä kotomaahan komennuksen päätyttyä..
osaako joku sanoa minkälaista hintaa tahi "korjauskerrointa" ne pitää vakuutuksille yms jos heille ulkomaalainen niitä ostaa?
koko tämän touhun ideana on se, että olisi oma auto käytössä työkomennuksen ajan siellä saksassa, ja sitten ajaisi sen sieltä kotomaahan komennuksen päätyttyä..
osaako joku sanoa minkälaista hintaa tahi "korjauskerrointa" ne pitää vakuutuksille yms jos heille ulkomaalainen niitä ostaa?
En millään saa päähän paljon se vakuutus maksoi....voisko olla jopa 100ecua/ 2vko, vai olikohan siinä noita rekisteröimis juttuja samassa.
Kyllä tosiaan se kasko kannattaa käydä sopimassa lähtiessä.
Kyllä minä vaan ajoin ne kilvet/vakuutuksen loppuun suomessa, sitte alkoi tavallinen(suomen) vakuutus niillä samoilla saksan punapää kilvillä, joilla ajoin sen tasan 3kk.
Kysyin tullista, rekisteröintikatsastuksen yhteydessä konttorilta ja pysäyttäessä poliisilta. Ainakaan ed. mainitut tahot ei vaatinu suomen siirtokilpiä (tarroja), ni en kyllä tiedä sitte kuka niitä vaatis, ellei itte välttämättä niitä halua käydä erikseen ostamassa.
Hauska kun poliisit yhden kerran pysäytti (ylinopeudesta) ni kysy vaan että kummalla rekisterikilvellä auto on? teetin saksassa kilpikonttorilla ns. hupikilven tekstillä KUKSI ja se oli takaikkunalla.
Kyllä tosiaan se kasko kannattaa käydä sopimassa lähtiessä.
Kyllä minä vaan ajoin ne kilvet/vakuutuksen loppuun suomessa, sitte alkoi tavallinen(suomen) vakuutus niillä samoilla saksan punapää kilvillä, joilla ajoin sen tasan 3kk.
Kysyin tullista, rekisteröintikatsastuksen yhteydessä konttorilta ja pysäyttäessä poliisilta. Ainakaan ed. mainitut tahot ei vaatinu suomen siirtokilpiä (tarroja), ni en kyllä tiedä sitte kuka niitä vaatis, ellei itte välttämättä niitä halua käydä erikseen ostamassa.
Hauska kun poliisit yhden kerran pysäytti (ylinopeudesta) ni kysy vaan että kummalla rekisterikilvellä auto on? teetin saksassa kilpikonttorilla ns. hupikilven tekstillä KUKSI ja se oli takaikkunalla.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa