fabia rs etupään kolina
Valvoja: ffp jäsenet
fabia rs etupään kolina
tuli kyseinen auto hankittua muutama päivä sitten ja nyt huomasin et etupäästä kuskinpuolelta kuuluu ihmeellinen ääni.
jos ajaa hiljaa tai paikoillaan kääntelee rattia niin kuuluu kuin jousi pongahtelisi ?!?
auto tuntuu ihan normaalilta ajaa mut ihmetyttää toi ääni
jos ajaa hiljaa tai paikoillaan kääntelee rattia niin kuuluu kuin jousi pongahtelisi ?!?
auto tuntuu ihan normaalilta ajaa mut ihmetyttää toi ääni
^^Siis 120tkm huolto ja toi yhteensä 350e, vai pelkästään toi yläpään kumien/laakereiden vaihto.. Ei tohon pelkkään tolppien irroitukseen/purkuun pitäis ammattimieheltä korjaamovehkeillä 2-3h mennä, tai sitten on kyllä melko harjoittelua.. Nimim. itse kotitallissa koko alusta vaihdettu 3h aikaan, käsitunkit yms. ei-pro vehkeet, sisältää vanhojen tolppien purun ja uusien kokoamisen+takapään, autona 6L Ibiza=Fabia rakenteeltaan, hiki kyllä tuli.
Jos itse vaihtaa ja on hyvät jousipuristimet, niin vois kokeilla ensin irroittamtta tolppaa alhaalta.. En muista miten oli tilaa sisarautossa.
Jos itse vaihtaa ja on hyvät jousipuristimet, niin vois kokeilla ensin irroittamtta tolppaa alhaalta.. En muista miten oli tilaa sisarautossa.
Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?
Samalla kannattaa vaihtaa myös ne "koiranluut", alkavat olemaan finaalissa tuossa lukemassa. Ei tossa ihmellistä ole jos saa vaan pultit ja mutterit auki.
Ai juu, onhan siinä eli vetonivelen mutteri on erikoisella kannalla, tarvii 12-kulmaisen hylsyn. Meni työkalujen ostoon saman verran rahaa mitä yläpään laakerit maksoi :-)
Ja uudet mutterit oli luonnollisesti eri kannalla olevat....Siinä mutterissa oli muuten jotkut siivekkeet alapuolella, ei oikein hahmottanut miten ne pitäisi tulla kun niitä joutui taivuttamaan että sai pyöriteltyä mutterin kierteilleen?
Samalla kannattaa vaihtaa myös ne "koiranluut", alkavat olemaan finaalissa tuossa lukemassa. Ei tossa ihmellistä ole jos saa vaan pultit ja mutterit auki.
Ai juu, onhan siinä eli vetonivelen mutteri on erikoisella kannalla, tarvii 12-kulmaisen hylsyn. Meni työkalujen ostoon saman verran rahaa mitä yläpään laakerit maksoi :-)
Ja uudet mutterit oli luonnollisesti eri kannalla olevat....Siinä mutterissa oli muuten jotkut siivekkeet alapuolella, ei oikein hahmottanut miten ne pitäisi tulla kun niitä joutui taivuttamaan että sai pyöriteltyä mutterin kierteilleen?
Vaikka et multa kysynytkään...
Eka painos tuli -03 ja -04 loppuvuodesta tuli pieniä muutoksia eli jonkin sortin facelift.
RS Fabiat näyttäis pyörivän aika hyvissä hinnoissa käytettynä. Nettiautosta kun katsoo yli 100tkm ajetut nollakolmoset/-neloset on lähempänä 20te kuin 15te.
Uutenahan tuo maksoi 25te ja myynti loppui kait loppukeväästä tänä vuonna.
Eka painos tuli -03 ja -04 loppuvuodesta tuli pieniä muutoksia eli jonkin sortin facelift.
RS Fabiat näyttäis pyörivän aika hyvissä hinnoissa käytettynä. Nettiautosta kun katsoo yli 100tkm ajetut nollakolmoset/-neloset on lähempänä 20te kuin 15te.
Uutenahan tuo maksoi 25te ja myynti loppui kait loppukeväästä tänä vuonna.
Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?
Ei tarvii irrottaa vetaria eikä alapalloa eikä myöskään raidetangonpäätä.
Kuskin puolelta tolppa on helppo irrottaa, apukuskin puolella vähän hankalampi, mutta irtoaa kyllä.
Normi Fabiaan myös tullu vaihdettua noi yläpään laakerit ja mun mielestä siinä piti ottaa vetoakseli pois navasta, alapallo irti, raidetangonpää irti,sit lähtee koko pakettina irti pyörännapoineen, sitä pelkkää iskaria ei mahdu irroittamaan.Tai jos mahtuu niin kiinnostaisi tietää miten?
Ei tarvii irrottaa vetaria eikä alapalloa eikä myöskään raidetangonpäätä.
Kuskin puolelta tolppa on helppo irrottaa, apukuskin puolella vähän hankalampi, mutta irtoaa kyllä.
Miten sen jousijalan saa irtoamaan siitä alapäästä kun se ei mahdu tulemaan ylöspäin niin paljoa että saisi koko iskaripaketin vedettyä pois ? Sivullepäinhän sitä ei voi liikuttaa kun on pannalla kiinni. Vai pitääkö se iskunvaimentaja purkaa jo autossa kiinni ollessaan?
^ Apukuskin puolella mä tein homman silleen, että kiristin jousta kasaan jousipuristimilla, levitin olka-akselin pannan hahloa sopivalla raudalla ja paukutin kumilekalla jousilautaseen alhaaltapäin, niin että iskari nousi ylöspäin ja irtosi lopulta alapäästä. Sitten vaan yläpää irti ja tolppa on kädessä. Kuskin puolelta tolppa irtoaa helpommin; sitä pantaa täytyy levittää ja kumilekalla löydä napaa alaspäin, niin että iskari irtoaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei oo 30 mm fabiassa. Luultavasti liki 36 mm.
Mistäs moinen löytyy pääkaupunkiseudulta? IKH:lla suurin 32 mm.
Millainen taka-akseli ibizassa on? Yhdystukiakseli kuten fabiassa vai joku muu? Nekö taka-akselin kaksi kumihelaa vaihtaa tosta vaan? Tartteeko irrottamiseen jonkun puristimen vai lähteekö helposti irti akselista?
edit 20.1
Käytin hylsyä 1 7/16" ja se oli hiukan väljä, 1 3/8" voisi olla juuri sopiva.
Mistäs moinen löytyy pääkaupunkiseudulta? IKH:lla suurin 32 mm.
Millainen taka-akseli ibizassa on? Yhdystukiakseli kuten fabiassa vai joku muu? Nekö taka-akselin kaksi kumihelaa vaihtaa tosta vaan? Tartteeko irrottamiseen jonkun puristimen vai lähteekö helposti irti akselista?
edit 20.1
Käytin hylsyä 1 7/16" ja se oli hiukan väljä, 1 3/8" voisi olla juuri sopiva.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 44 vierailijaa